فیلم سینمایی «پسری با دوچرخه» به کارگردانی ژان‌ـ‌پی‌یر و لوک داردن که دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند، روز یکشنبه در بخش مسابقه شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

به گزارش خبرآنلاین، برادران فیلمساز بلژیکی با تازه‌ترین ساخته خود بار دیگر توانایی‌هایشان را برای داستان‌گویی غیراحساساتی به نمایش گذاشتند.

تامس دورت در اولین نقش‌آفرینی خود روی پرده در «پسری با دوچرخه» نقش سیریل را بازی می‌کند، پسری 11 ساله که پدرش به طور موقت او را به یک پرورشگاه می‌سپارد. از اولین نما تا آخرین نما، سادگی گمراه‌کننده ژان‌ـ‌پی یر و لوک داردن حکمفرماست.

هیچ بچه‌ای نمی‌تواند چنین کاری را بپذیرد و سیریل هم مستثنی نیست. خشم سیریل متاثر از چیزی است که برایش قابل درک نیست و وقتی حس می‌کند مهمترین ارتباط فردی‌اش با مشکل مواجه شده با ناامیدی به دنبال راهی برای حل معضل می‌گردد.

سیریل در طول راه با مردانی برخورد می‌کند که اهمیت چندانی به مشکل بزرگ او نمی‌دهند تا این‌که با آرایشگری به نام سامانتا آشنا می‌شود. نقش سامانتا را سسیل دو فرانس بازیگر بلژیکی که در فرانسه و هالیوود شهرت دارد، بازی می‌کند. سامانتا در نهایت به سیریل توجه نشان می‌دهد.

لوک داردن پس از نمایش فیلم درمورد انتخاب فرانس برای بازی در نقش شخصیت سامانتا به خبرنگاران، گفت: «ما اعتقاد داشتیم سسیل می‌تواند تماشاگر را با خودش همراه کند و تماشاگر بجای این‌که بپرسد او چرا این کار یا آن را کار را انجام می‌دهد، بگوید، خب، او این کار را می‌کند.»

برادران داردن که فیلمنامه «پسری با دوچرخه» نوشته‌ خود آنهاست، طرح داستانی را بر مبنای اتفاقی واقعی درمورد پسری در ژاپن نوشتند که پدرش او را در یک یتیم‌خانه رها کرده بود. لوک گفت او و ژان‌ـ‌پی‌یر سال‌ها درباره این داستان حرف زدند.

برادران داردن

ژان‌ـ‌پی‌یر و لوک داردن کارگردانان و تامس دورت بازیگر فیلم «پسری با دوچرخه»

لوک گفت: «این یک داستان عاشقانه است: آیا عشق یک زن می‌تواند این بچه را از خشونت خود فراری دهد؟»

سیریل همیشه در حال حرکت است، چه زمانی که می‌کوشد از دست کارکنان پرورشگاه بگریزد یا زمانی که صرفا با دوچرخه محبوب خود به این طرف و آن طرف می‌رود.

ژان‌‌ـ‌‌پی‌یر داستان «پسری با دوچرخه» را چیزی شبیه یک قصه پریان دانست که شباهت‌های آشکاری به قصه «شنل قرمزی» دارد. جنگل جایی فریبنده است، سیریل لباس قرمز به تن دارد، گرگ بد گنده، قاچاقچی مواد مخدر است و سامانتا هم پری است.

فرانس که پارسال به همراه مت دیمن در درام فانتزی «زندگی پس از مرگ» ساخته کلینت ایستوود بازی کرد، گفت: «سبک کاری برادران داردن با ایستوود کاملا متفاوت است.»

او توضیح داد: «ایستوود هیچ وقت تمرین نمی‌کند، دغدغه تناسب لباس‌ها را ندارد و نماها هم با یک برداشت گرفته می‌شود.»

در مقابل، برادران داردن شیفته تمرین هستند، به دفعات لباس شخصیت‌ها را تغییر می‌دهند و در «پسری با دوچرخه» تنها یک نما - صحنه افتادن سیریل از دوچرخه - با یک برداشت گرفته شد.

برادران داردن یکی از شش فیلمسازی - شامل فرانسیس فورد کوپولا و امیر کوشتوریتسا - هستند که تاکنون دو بار برنده جایزه نخل طلای کن شده‌اند. 

این دو در سال 1999 پس از دریافت نخل طلا برای فیلم «رزتا» در سطح بین‌المللی به شهرت رسیدند و سال 2005 برای «کودک» برای دومین بار نخل طلای کن را از آن خود کردند.

یک موفقیت دیگر آنها را تنها فیلمسازانی می‌کند که سه بار نخل طلا را به خانه برده‌اند. ژان‌ـ‌پی‌یر در‌این‌باره گفت: «وقتی فیلمی را به کن می‌آورید، همیشه تنش هست. اگر تنش نباشد یک جای کار ایراد دارد.»

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه / 15 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =