۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۴

این احتمال می رود که اوپک در نشست آتی خود سقف فعلی تولید را حفظ کند اما این تصیمیم برای برخی از کشورها و سازمان های مطرح انرژی جهان ناخوشایند است.

 درشرایطی که اعضای اوپک در گفت وگو هایی جداگانه بر تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت تاکید کرده اند و این امر را مبنایی برای نشست آتی خود و عدم افزایش تولید می دانند سازمان بین المللی انرژی در تازترین گزارش خود اوپک را تهدید کرده که در صورت عدم افزایش تولید این سازمان ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار خواهد کرد.

براساس این گزارش،سازمان بین‌المللی انرژی تهدید کرد: اگر اوپک در نشست آتی تولیدش را افزایش ندهد این سازمان برای مقابله با روند صعودی قیمت نفت از ذخایر استراتژیک خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش رویترز، سازمان بین المللی انرژی درگزارشی آورده است اوپک باید با افزایش سقف تولید نفت و کاهش قیمت جهانی انرژی از رشد و رونق اقتصادی جهان حمایت کند. در غیر این صورت اعضای این سازمان آماده اند برای مقابله با روند صعودی قیمت نفت از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند.

سازمان بین المللی انرژی در ادامه افزود: کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک باید با افزایش تولید و عرضه نفت از ادامه تاثیرات منفی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهان جلوگیری کنند و این سازمان از افزایش تولید نفت اوپک حمایت و استقبال خواهد کرد .

گزارش سازمان بین المللی انرژی در آستانه برگزاری نشست آتی اوپک منتشر شده که انتظار می رود به ریاست احمدی نژاد رییس جمهور ایران برگزار شود . صد و پنجاه و نهمین نشست اوپک قرار است 18 خرداد در وین برگزار شود.

در عین حال اوپک در تازه ترین گزارش خود میزان تولید و عرضه نفت در بازارهای جهانی را کافی ارزیابی کرده است.

هیات مدیره سازمان بین المللی انرژی در این گزارش نگرانی جدی خود را از روند صعودی قیمت نفت از سپتامبر گذشته تا کنون و تاثیر منفی آن بر رونق اقتصاد جهانی را اعلام کرده است .

سازمان بین المللی انرژی ضمن تاکید بر آمادگی این سازمان برای همکاری با کشورهای تولید کننده نفت تصریح کرده است همکاری بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی تاثیر زیادی در برقراری ثبات و آرامش در بازار جهانی انرژی خواهد داشت و این سازمان حاضر است با استفاده از کلیه ابزارها با اوپک همکاری کند . سازمان بین المللی انرژی متشکل از 28 کشور صنعتی است که بیش از 1.5 میلیارد بشکه ذخایر نفتی در اختیار دارد .

کاهش صادرات 1.2 میلیون بشکه ای نفت لیبی از ماه فوریه موجب نگرانی کشورهای مصرف کننده انرژی شده است . در صورتی که شرایط بازار جهانی نفت بدتر از گذشته شود احتمال استفاده از ذخایر استراتزِیک انرژی کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا وجود دارد .

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز تاکید کرد هر گونه کاهش شدید تولید نفت و یا تغییر شرایط بازار موجب خواهد شد تا آمریکا از ذخایر استراتژیک انرژی استفاده کند . آمریکا بیش از 730 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفتی در اختیار دارد .

در حالی که تقاضای جهانی نفت طی ماههای می تا اوت افزایش خواهد یافت اعضای سازمان بین المللی انرژی به شدت نگران رشد تقاضای پالایشگاهها و افزایش چشمگیر قیمت نفت هستند . تنش های سیاسی خاور میانه و شمال آفریقا به روند صعودی قیمت نفت از ابتدای سال 2011 دامن زده است .

بسیاری از موسسات مالی و تحقیقاتی بر این باورند که در صورت عدم افزایش عرضه، قیمت جهانی نفت تا پایان امسال به شدت افزایش خواهد یافت .

در حالی که یک مقام آگاه اوپک از احتمال افزایش سقف تولید این سازمان در نشست آتی خبر می دهد ولی بعید به نظر می رسد اوپک در نشست وین با افزایش تولید موافقت کند . به عقیده اکثریت اعضای اوپک نفت کافی در بازار وجود دارد.

اوپک از ابتدای سال 2009 تا کنون سقف تولید نفت خود را در حد 24.845 میلیون بشکه ثابت حفظ کرده است ./22131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =