در فاصله چند ساعت به برگزاری مراسم اختتامیه شصت و چهارمین دوره جشنواره کن فیلم‌هایی از فنلاند، اسپانیا، ایالات متحده و فرانسه بیشترین بخت را برای دریافت بالاترین جایزه جشنواره دارند.

به گزارش خبرآنلاین، گمانه‌زنی‌ها درمورد برنده جایزه نخل طلای بزرگترین ویترین سینمایی دنیا، امسال تا حد زیادی تحت تاثیر اخراج لارس فون تریر کارگردان دانمارکی قرار دارد.

حدس زدن درمورد این‌که چه فیلمی یکشنبه شب جایزه نخل طلا را به کن می‌برد، خیلی سخت است، هرچند ترنس مالیک کارگردان تکرو آمریکایی به خاطر فیلم متافیزیکی «درخت زندگی» با بازی براد پیت به نظر بخت بیشتری دارد.

از دیگر از فیلم‌های محبوب منتقدان در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن می‌توان به کمدی «لو آور» به کارگردانی آکی کوریسماکی کارگردان فنلاندی، رومانس سیاه و سفید «هنرمند» ساخته میشل هازاناویسیوس از فرانسه و تریلر اسپانیایی «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی پدرو آلمودوار اشاره کرد.

چند فیلم دیگر هم مورد استقبال قرار گرفتند، هرچند حمایت همه‌جانبه را ندارند. این مسئله نشان می‌دهد امسال کن در مقایسه با دوره‌های ناامیدکننده اخیر شرایط بهتری داشت.

مایک گودریج سردبیر نشریه سینمایی اسکرین، گفت: «انتخاب من برای جایزه نخل طلا «لو آور» کوریسماکی و در مرحله بعد «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» آلمودوار و «پسری با دوچرخه» برادران داردن است.»

او افزود: «اما حدس می‌زنم هیئت داوران بخش مسابقه اصلی که رابرت دنیرو رئیس آن است «درخت زندگی» را انتخاب کند.»

امسال در کنار نمایش فیلم‌ها، گروهی بازیگر درجه یک در جشنواره کن شرکت کردند، مهمانی‌های مختلف برپا شد و بازار جشنواره هم حسابی پررونق بود که این نشان می‌دهد بحران اقتصادی که در دوره‌های اخیر جشنواره را تحت تاثیر قرار بود، بالاخره رفع شده است.

اخراج کارگردان سرشناس دانمارکی
چهارشنبه پیش تمام اخبار جشنواره کن تحت‌الشعاع سخنان فون تریر قرار گرفت و این زمانی بود که او در نشست مطبوعاتی درام علمی‌تخیلی «ملانکولیا» که یکی از 20 فیلم بخش مسابقه است، درمورد هیتلر شوخی کرد و گفت با او کمی همدردی می‌کند.

این سخنان چنان جنجالی شد که برگزارکنندگان جشنواره را بر آن داشت یک روز بعد در اقدامی بی‌سابقه با صدور بیانیه‌ای فون تریر را از کن اخراج کنند.

فون تریر گفت این تصمیم برایش تکان‌دهنده بود و تاکید کرد متاسف است اگر حرف‌هایش توهین‌آمیز بوده است. او افزود خروج خفت‌بارش از جشنواره‌ای که سال 2000 در آن برنده جایزه نخل طلا شد، می‌تواند جایگاهش را به عنوان یک شورشی تقویت کند.

کرستن دانست و شارلوت گنزبورگ در «ملانکولیا» نقش دو خواهر با خلق و خوی کاملا متفاوت را بازی می‌کنند که با دو شیوه مختلف به فاجعه قریب‌الوقوع برخورد سیاره‌ای بزرگ به نام ملانکولیا با زمین واکنش نشان می‌دهند. با وجود اخراج فون تریر از کن فیلم او همچنان در بخش مسابقه حضور دارد و حتی می‌تواند برنده جایزه از جمله جایزه نخل طلا شود.

کسی که بخت بیشتری برای پیروزی دارد، مالیک گوشه‌گیر است که پس از مدت‌ها انتظار با برداشت خود از زندگی در داستانی فراگیر با تصاویری از فضا، دایناسورها و آتش فشان‌ها به کن آمد. «درخت زندگی» مالیک با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد، همین طور فیلم فون تریر که به همان اندازه به مضامین بزرگ می‌پردازد، هرچند با نگاهی به مراتب بدبینانه.

دو فیلم سرگرم‌کننده هم در میان آثار محبوب جشنواره هستند. هرچند این مسئله برای کن که عموما به فیلم‌های تلخ و افسرده‌کننده گرایش دارد، نامعمول است.

«هنرمند» هازاناویسیوس یک رومانس جسورانه است که تماشاگران را به دهه 1920 و سال‌های پیش از ورود صدا به سینما می‌برد. «لو آور» کوریسماکی هم یک کمدی ترحم‌آور و استیلیزه درباره یک واکسی پیر است که یک مهاجر جوان آفریقایی را نجات می‌دهد.  

لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی نیز با فیلم محبوب «پسری با دوچرخه» این فرصت را دارند که با دریافت سومین جایزه نخل طلای خود در کن رکورد بزنند.

در همین حال فیلم بریتانیایی «باید درمورد کوین صحبت کنیم» ‌ساخته لین رمسی - که این فیلم هم درباره کودکان آشوب‌زده است -  در میان آثار زنان فیلمساز حاضر در این دوره بخش مسابقه اصلی محبوبیت بیشتری دارد.

آلمودوار با تریلر پیچیده «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» با بازی آنتونیو باندرارس به نقش یک جراح جویای انتقام، پا به تاریکی گذاشته و نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک با فیلم آرام و زیبای خود «روزی روزگاری در آنتالیا» تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد.

نیکلاس ویندینگ رفن با فیلم خشن و سرشار از تعقیب و گریز «Drive» با بازی رایان گاسلینگ در رقابت حاضر بود و پائولو سورنتینو ایتالیایی هم «این جا باید باشد» با بازی شان پن به نقش یک خواننده راک افسرده و از دور خارج‌شده را به کن آورد.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن 11 مه (21 اردیبهشت) با کمدی رومانتیک «نیمه‌شب در پاریس» ساخته وودی آلن آغاز شد.

رویترز / 21 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =