۵ نفر
۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
بالاخره یک تبلیغ خوب!

«زیما» نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اینورترهای صنعتی و آسانسوری در ایران است؛ بیشترین تأکید این شرکت دانش‌بنیان بر استفاده از تیمی حرفه‌ای برای خلق و طراحی و توسعه‌ی محصولات الکترونیکی است و در این مسیر بر پشتوانه‌ی تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود تکیه دارد.

اخیراً کمپین تبلیغاتی «صدا و زیما» راه‌اندازی شده است که در ادامه‌ی این نوشته به این کمپین و هسته‌ی مرکزی آن، یعنی آگهی تبلیغاتی زیما در تلویزیون، خواهیم پرداخت.

چرا مخاطبان باید با دیدن یک ویدئوی تبلیغاتی، به برند موردنظر علاقه‌مند شوند؟ جواب این سوال را باید در خود ویدیو دنبال کرد.

بالاخره یک تبلیغ خوب!

پسر و دختری جوان و یک پسربچه که سوار بر آسانسور به سوی رویاهای خود در آینده می‌روند. ما در این ویدئو به شکلی استعاری با دو موضوع مواجه می‌شویم؛ حرکت پرشتاب به سوی تحقق رویاها و تبدیل شدن رویاها به واقعیت.

کیفیت قابل قبول جلوه‌های ویژه، موسیقی مناسب، تدوین هوشمندانه و روایت مؤثر قصه اصلی، این ویدئو را در سطح استانداردهای بالای ویدئوهای تبلیغاتی قرار می‌دهد و باعث می‌شود ایرادات جزئی آن، مانند افکت‌های صداییِ بیش از اندازه، قابل چشم‌پوشی باشند.

شاید کمتر برندی را سراغ داشته باشیم که برای تولید محتوای تبلیغاتی، عمیقاً سراغ مفهوم و ماهیت محصول یا خدمات خود برود؛ بنابراین می‌توان ردپای یک نام تجاری دیگر را در پسِ ویدیوی زیما دنبال کرد؛ «داتیس» که در اصطلاح تجاری خواهرخوانده‌ی زیما است؛ در واقع داتیس یک شرکت تولید تابلو فرمان آسانسور است که از درایوهای زیما در برخی محصولات خود استفاده می‌کند. یک همکاری دو جانبه که ماحصل این همکاری رسیدن به چنین درک عمیقی از نوشتن سناریو و اجرای آن است.

نوشته شدن سناریویی اثرگذار و مناسب با استفاده از دو واژه‌ی «اینورتر» و «بالابر» نشان‌دهنده‌ی این است که زیما قواعد بازی را خوب می‌داند و می‌شود فهمید که پشت هر رفتار تبلیغاتی این برند، یک اتاق فکر خلاق وجود دارد؛ اتاقی شامل افرادی که برند و استراتژی فکری برند را به طور دقیق می‌شناسند.

نکته مهمی که در ساخت ویدئوهای تبلیغاتی، به خصوص ویدئوهای کوتاه، وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید از محتوا و توضیحات اضافی و غیرضروری استفاده کرد. ثانیه‌ها بسیار مهم هستند و می‌بایست برای نمایش هر نما، ضرورتی وجود داشته باشد. نباید فراموش کرد که رسالت تبلیغات ویدئویی ارائه‌ی پیام برند به موجزترین شیوه ممکن است. زیما در این ویدئو، ریتم، توالی و اندازه‌ی نماها را بدون آنکه روایت یا درک مفهوم دچار اختلال شود حفظ کرده و توانسته است از خسته شدن مخاطب و احتمالاً ترک ادامه‌ی تماشای ویدئو پیشگیری کند.

بالاخره یک تبلیغ خوب!

تردیدی نیست یکی از مهمترین نکاتی که در ویدئوی تبلیغاتی باید لحاظ شود جنبه‌ دعوت به مشارکت آن است. تعامل با مخاطب و بالا بردن نرخ درگیر شدن بیننده با محتوا یکی از اهدافی است که برند از ارائه ویدئو دنبال می‌کند. در کمپین «صدا و زیما» از مخاطب خواسته می‌شود تا با دیدن ویدئو، واکنش‌های از پیش خواسته شده‌ای را داشته باشد. مانند تحلیل مفهومی محتوا، پاسخ به سوالات مرتبط با داستان ویدئو و... که باعث می‌شوند ارتباط نزدیکتری بین برند و مخاطب شکل گیرد.

آنچه در اکثر ویدئوهای تبلیغاتی شاهد هستیم ترغیب مستقیم مخاطب به انجام کاری معین است؛ محصول را ما خریداری کن! از خدمات ما استفاده کن! با در اختیار داشتن محصول یا خدمات ما از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار خواهید شد... همه‌ی این‌ها شیوه‌ها و گونه‌های متفاوت سبک و سیاق تولید محتواهای ویدئویی هستند. اما قضاوت اشتباهی نیست اگر بگوییم تکامل‌یافته‌ترین شکل ساخت، به خصوص از منظر محتوا، ویدئوهایی هستند که هیچ کدام از این روش‌های مستقیم را انتخاب نمی‌کنند. بلکه با ارائه‌ی نمایشی تاثیرگذار، مخاطب را وادار می‌کنند تا منتظر تیتراژ پایانی بنشیند که نام و شعار برند را به خاطر بسپارد.

بالاخره یک تبلیغ خوب!

انطباق درست پیام ویدئو با شعار برند، یعنی «رویاتو باور کن» ، حاکی از آن است که سیاست‌های تبلیغاتی زیما، بر خلاف بسیاری از برندهای نامی و شناخته شده‌ قرار است حساب‌شده‌تر و البته بسیار بلندپروازانه در پیش گرفته شوند. به نظر نمی‌رسد که خاص بودن محصول و احتمالاً ناشناخته بودن کارکرد آن برای مخاطب عام، برند زیما را به این فکر بیندازد که از رویای خود برای تأثیرگذاری گسترده دست بکشد؛ شعاری که پیش از بیانش برای دیگران، خودِ زیما به آن پایبند است! با نگاهی به سایت و صفحه اینستاگرام داتیس و زیما می‌شود فهمید که با وجود مدیران خلاق، کارکنان سرزنده و محیطی سرزنده و پویا می‌توان بعد از این نیز شاهد کمپین‌ها و محتواهای باکیفیتی از این دست بود.

نشانی اینستاگرام داتیس:

https://mbgp.ir/to/ins

نشانی ویدئوی تبلیغاتی زیما در آپارات:

 https://mbgp.ir/to/۳ym۶f

نشانی وبسایت زیما:

https://mbgp.ir/to/xima

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1529325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =