خواص دانه چیا برای لاغری؛ بدون طعم و همراه تمام خوراکی‌ها

در سال‌های اخیر نام دانه چیا و فوایدش را زیاد شنیده‌ایم. ماده‌ای که حتی به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می‌شود. ادعاهای زیادی درباره تاثیر دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو و به‌طور کلی اثرات این ماده در کاهش وزن مطرح شده است. اما آیا دانه چیا واقعا می‌تواند به کوچک شدن دور کمر شما کمک کند؟

حتما شما هم اخیراً در اینستاگرامتان انواع پودینگ‌ها و اسموتی‌ها با ظاهری خوشمزه و رنگارنگ را دیده‌اید که با دانه‌های چیا درست شده‌اند و با عنوان خواص دانه چیا برای لاغری از پشت صفحه موبایل برای شما که رژیم غذایی گرفته‌اید، دلبری می‌کنند. در این مقاله به سراغ خواص دانه چیا برای لاغری رفته‌ایم تا با موشکافی این ماده خوراکی بفهمیم چطور باید آن را مصرف کرد و آیا تاثیری در کاهش وزن و تناسب اندام دارد، یا خیر. همراه ما باشید.

دانه چیا چیست؟

دانه چیا یک شبه غلات مغذی است که می‌تواند بخشی از یک برنامه کاهش وزن سالم باشد. اما خوب است بدانید که مصرف این دانه راه حل سریعی برای لاغری نیست و حتی ممکن است خوردن زیاد آن اثر معکوس داشته باشد. دانه چیا سرشار از کربوهیدرات است و هنگامی که با مایعات ترکیب شود، منبسط شده و حالتی شبیه به ژل‌های غلیط پیدا می‌کند. همچنین دانه چیا منبعی غنی از فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و آنتی اکسیدان بالایی دارد. همه این موارد باعث می‌شود که دانه چیا فواید زیادی برای سلامتی بدن ازجمله کاهش التهاب، بهبود هضم و بهبود سلامت قلب داشته باشد.

کاهش وزن بدون گرسنگی، فقط با رژیم لیمومی

فواید دانه چیا

دانه چیا فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد و خواص دانه چیا برای لاغری نیز همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. در زیر، برخی از فواید مهم دانه چیا آمده است:

  • کاهش التهاب با آنتی اکسیدان‌ها: دانه چیا حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ است که می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و کاهش التهاب بدن مؤثر باشد.
  • عملکرد بهتر گوارشی: دانه چیا با مقدار زیادی فیبر محلول همراه است که به بهبود عملکرد روده‌ها و پیشگیری از مشکلات مربوط به گوارش مانند یبوست کمک می‌کند.
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی: مصرف دانه چیا به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و تثبیت سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند که این موضوع می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
  • کنترل قند خون: به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بسیار زیاد، دانه چیا می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و در کنترل دیابت نوع 2 تاثیر زیادی داشته باشد.
  • کاهش وزن سالم: چربی‌های امگا-3 موجود در دانه چیا به حفظ اسیری طولانی مدت کمک می‌کنند. درنتیجه این امر، مصرف دانه چیا، وزن شما را در محدوده مناسب نگه داشته و حتی باعث کاهش وزن نیز می‌شود.
  • تقویت سلامت استخوان: دانه چیا حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، فسفر و منیزیم بوده که در سلامت استخوان‌ها تاثیر زیادی دارد.

خواص دانه چیا برای لاغری؛ بدون طعم و همراه تمام خوراکی‌ها

خواص دانه چیا برای لاغری

ادعاهای زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌گوید دانه چیا اشتهای شما را کم کرده و باعث کاهش وزن می‌شود. از آنجایی که دانه چیا سیرکننده و سرشار از فیبر است، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد؛ بنابراین ممکن است به جلوگیری از پرخوری کمک کند. دو قاشق غذاخوری دانه چیا تقریباً 10 گرم فیبر دارد. رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر با کاهش وزن ارتباط مستقیمی دارند، بنابراین مصرف روزانه دانه چیا باعث می‌شود که از یک رژیم غذایی سالم و اصولی برای لاغری پیروی کنید. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که دو قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 138 کالری و 9 گرم چربی (1 گرم اشباع) دارد. استفاده به اندازه از دانه چیا، به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید. با این حال، اگر در طول روز بیش از حد غذا بخورید یا مصرف بی‌رویه دانه چیا را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگذارید، ممکن است از حد مجاز کالری روزانه خود عبور کنید و به‌جای لاغر شدن، چاق‌تر و چاق‌تر شوید.

نحوه مصرف دانه چیا برای لاغری

یکی از خواص دانه چیا برای لاغری این است که مثل آووکادو تقریباً هیچ مزه‌ای ندارد؛ پس نمی‌توانید از طعم آن ایراد بگیرید و بهانه‌ای برای عدم مصرف این خوراکی پیدا کنید. این مورد باعث شده است که دانه چیا با بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی به خوبی ترکیب شود. همچنین شما می‌توانید دانه چیا را با هر مایعی مانند آبمیوه یا آب ترکیب کنید؛ البته حتماً قبل از مصرف، مطمئن شوید که دانه‌های چیا غلظت مناسبی پیدا کرده‌اند. حواستان باشد که هیچوقت دانه چیا را خشک نخورید، به خصوص اگر در بلع مشکل دارید.

از آنجایی که دانه‌های چیا چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کنند، دانه‌های خشک ممکن است در مری منبسط و باعث انسداد مسیر مری شوند. برای پاسخ به این سوال که دانه چیا را چگونه مصرف کنیم، باید گفت شما می‌توانید این ماده را با هرنوع خوراکی مایعی ترکیب و نوش جان کنید.

خواص دانه چیا برای لاغری؛ بدون طعم و همراه تمام خوراکی‌ها

اگر به‌دنبال ترکیبات خوشمزه برای مصرف دانه چیا هستید، ما خوردنی‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • اضافه کردن دانه چیا به اسموتی‌ها
  • ترکیب چیا با بلغور جو دوسر
  • اضافه کردن به سالاد
  • ترکیب دانه چیا با سس سالاد
  • ترکیب با ماست
  • اضافه کردن به سوپ
  • ترکیب دانه چیا با خمیر کلوچه
  • ریختن روی نان خانگی
  • استفاده از دانه چیا به جای تخم مرغ در غذاها
  • پودینگ چیا

هنگام استفاده از دانه‌های چیا، این نکته را به یاد داشته باشید که هر چه مقدار بیشتری از این دانه استفاده کنید و مدت زمان بیشتری در مایعات بماند، خوراکی نهایی غلیظ‌تر می‌شود. پس اگر از طرفداران خوراکی‌های ژل‌مانند نیستید، حواستان به غلظت دانه چیا باشد تا در حالت دلخواهتان آن را مصرف کنید.

عوارض دانه چیا

مصرف زیاد دانه چیا می‌تواند اثرات معکوسی برای سلامتی و کاهش وزن داشته باشد. خوردن بیش از حد دانه چیا منجر به بروز مشکلات معده مانند نفخ و اسهال خواهد شد. اگر رژیم غذایی شما دارای فیبر کمی است، توصیه می‌شود مصرف دانه چیا را به تدریج افزایش دهید و همراه با آن آب کافی بنوشید.

اگر به مواد غذایی حساسیت دارید، حتما قبل از اینکه مقدار زیادی دانه چیا میل کنید، برای بررسی احتمال آلرژی به این ماده، مقدار کمی از آن را تست کنید و علائم آن را در خودتان بررسی کنید. یکبار دیگر تاکید می‌کنیم که قبل از مصرف، حتما دانه‌های چیا را در آب یا هر مایع دیگری خیس کنید و هرگز آن‌ها را خشک مصرف نکنید.

درست است که دانه چیا یک منبع غنی و سرشار از خواص معدنی برای بدن انسان است، اما مصرف دانه چیا به‌تنهایی تاثیری روی لاغری و کاهش وزن ندارد، پس آن را بیش از حد معمول نخورید. این دانه باید همراه با یک برنامه غذایی اصولی مصرف شود تا متوجه تاثیر آن شوید.

دانه‌های چیا ممکن است با داروهای فشار خون یا رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد کنند. اگر هر یک از این داروها یا هر داروی خاص دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از اینکه دانه چیا را به برنامه رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1871475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =