حسن هانی زاده، عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در مطلب تازه ای از عاملان کودتای احتمالی در سوریه نوشته است.

این کارشناس روابط بین الملل نوشته است: " در مورد سیاست داخلی وخارجی نظام سوریه،تعبیرهای گوناگونی وجود دارد. می گویند سوری ها می توانند سهمگین ترین طوفانهای سیاسی را در کنار دروازه های شام مهار کنند.
همچنین گفته می شود که سوریها هنگام غرق شدن کشتی دوستان خود را رها می کنند و در آب می پرند!اوضاعی که اکنون در سوریه جریان دارد حقیقتا بسیار نگران کننده است زیرا این کشور همواره به عنوان فصل پایانی یک داستان تراژدی و دردناک شناخته می شود.
رخدادهای جهان عرب که با فرار زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس آغاز شد و با سر نگونی حسنی مبارک دیکتاتور مصر ادامه یافت، به لیبی، بحرین، یمن و سوریه نیز کشیده شد."

وی ادامه می دهد:" آخرین فصل این کتاب هیجان انگیز اما پر از راز ورمز سوریه است که اوضاع کاملا پیچیده ای دارد.ادامه یا سقوط حکومت بشار اسد قطعا سرنوشت نهائی خاورمیانه را رقم خواهد زد و در هر دو حالت تاثیر سلبی یا ایجابی خود را بر منطقه خواهد گذاشت.
این تصور وجود دارد که اگر بشار اسد بتواند از بحران فعلی خارج شود قطعا محور تهران- دمشق - بیروت ودر نهایت مقاومت اسلامی لبنان تقویت خواهد شد.این تحلیل نمی تواند با واقعیت های موجود و دگرگونی های منطقه همخوانی داشته باشد.علت این امر این است که آمریکا و غرب برای حفظ حکومت بشار اسد قطعا پیش شرط هائی خواهند گذاشت که یکی از این پیش شرط ها فاصله گرفتن دمشق از تهران و حزب الله است. این گزینه با توجه به این که سوریها ثابت کرده اند که هنگام غرق شدن کشتی دوستان خود را رها می کنند و در آب می پرند، خیلی دور از انتظار نیست.

هانی زاده می نویسد:" دومین شرط این خواهد بود که نظام سوریه باید مساله ارتفاعات اشغالی جولان را بصورت "بینا بینی" با رژیم صهیونیستی حل کند.به این معنی که سوریه با از سر گیری روند مذاکرات سازش مستقیم با اسرائیل مجبور خواهد شد از بخشی از جولان اشغالی در مقابل دریافت غرامت، به نفع اسرائیل چشم پوشی کند.

اما به هر حال وجود نظام علوی سوریه با هر سیاستی که اتخاذ کند خیلی به ضرر محور تهران - دمشق - بیروت و مقاومت لبنان نخواهد بود.بویژه این که مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه قبل از مرگ خود همواره به فرزندان خود توصیه می کرد که تحت هیچ شرایطی از ایران فاصله نگیرند.
دلایل زیادی وجود دارد که مهمترین آن مواضع ضد صهیونیستی تهران و گرایش نظام حاکم سوریه به مذهب علوی است که زیر مجموعه تشیع قرار دارد. "

برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    واقعا بايد به خاطر چنين تحليل هاي عوام فريبي تاسف خورد تمامي جنبش هاي ازادي خواهي در ساير كشور هاي عربي خيزش اسلامي !!!!لقب ميگيره ولي جنبش پاك مردم سوريه كه اتفاقا خونينترين اين جنبش ها بوده و اين دليل محكمي بر عدم مشروعيت بشار اسد هست تعبير به فتنه و كودتا ميشه هميشه يادمون باشه كه ملك به كفر باقي ميماند ولي به ظلم نه
  • بدون نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    0 0
    بهتره در مورد سوریه سیاست بهتری بکار ببرید اسد هم تمومه
  • دهاتی IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    در سوریه هم که خواب اسلامی داریم ظاهرا.......مخصوصا صدا و سیما
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    بشار اسد هم مي‌رود و روسياهي به ذغال! ميماند
  • دون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    واقعاً شما چه انتظاري از مردم ايران داريد كه به خبرهاي خارجي و ماهواره كه به ظن شما يكطرفه حرف ميزنند نگاه نكنند چند ماهي است در سوريه حمام خون است در صدا و سيماي ما خبري نيست د ربحرين جمعاًسي نفر كشته شده اند در هر ثانيه تلويزيون را اشغال كرده است پس به مردم حق بدهيد
  • ساناز IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    واقعا صدا وسیما مردم خر به حساب اورده که از وقایع سوریه چیزی نمیگه
  • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    agha velemun kon torokhoda