۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۲

علی خرم، سفیر سابق ایران در وین از جمله کارشناسانی است که معتقد است 2 بسته پیشنهادی قبل مباحث کلی را در‌برمی‌گرفت و چندان مؤثر نبود.

اعظم محبی: در حالی مسئولان سیاست خارجی کشورمان اعلام می‌کنند که به زودی برای کشور‌های 1+5 بسته پیشنهادی دارند که بسیاری از کارشناسان معتقدند بسته‌های پیشنهادی قبل چندان دقیق و کارشناسی تهیه نشده بود و نتوانست چندان مورد توجه طرف مذاکره قرار بگیرد. اگر این نکته را در نظر بیاوریم که بسته‌های پیشنهادی به عنوان یک فرصت مهم برای ادامه مذاکرات و رسیدن به نتایج مثبت در مذاکرات بسیار تأثیر‌گذار هستند در می‌یابیم که با از دست دادن این فرصت‌ها چقدر ضرر خواهیم کرد.علی خرم، سفیر سابق ایران در وین از جمله کارشناسانی است که معتقد است 2 بسته پیشنهادی قبل مباحث کلی را در‌برمی‌گرفت و چندان مؤثر نبود. گفتگوی وی با خبر را می‌خوانید:

به نظر شما 2 بسته پیشنهادی قبل که از طرف ایران ارائه شد چقدر مفید و مؤثر بودند؟
به نظر من چندان موفق و تأثیر‌گذار نبودند.

چرا؟
ببینید یک موقع دیدگاه جمهوری اسلامی مطرح است و یک موقع دیدگاه کشور‌های 1+5. ایران یک بسته پیشنهادی تعریف و ارسال می‌کند بدون این که در نظر بگیرد آیا دیدگاه‌های طرف مذاکره در بسته‌های پیشنهادی مطرح است یا نه و صرفاً به دیدگاه‌های خود می‌پردازد.

2 بسته پیشنهادی قبل چطور تنظیم شده بود و چه مسائلی را در بر‌می‌گرفت؟
بسته‌های پیشنهادی قبل کلیات را در بر می‌گرفت و راهکار مؤثر و مستقیمی را ارائه نمی‌داد ضمن این که بیشتر به مباحثی می‌پرداخت که ارتباطی با مسائل هسته‌ای نداشت و به بحث‌های فرعی مانند همکاری در مبارزه با تروریسم، مبارزه با موادمخدر و مسائل انرژی و اقتصادی پرداخت که مرتبط با اصل موضوع مذاکره که مسئله هسته‌ای بود، نبود برای همین هم چندان مورد توجه قرار نگرفت.

فکر نمی‌کنید اگر برای تهیه بسته‌های پیشنهادی با کارشناسان مشورت شود نتیجه بهتری حاصل می‌شد؟
مسلم است که اگر در تهیه بسته‌های پیشنهادی مشورت شود نتیجه بهتر خواهد بود اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که باید مشورت کنند.

چه پیشنهاد‌هایی برای تنظیم بسته سوم دارید؟
بسته سوم باید به طور مستقیم به موضوع هسته‌ای‌ بپردازد و راهکار داشته باشد و اگر موارد‌ و پیشنهادات دیگری را اضافه کرد، خوب است اما موضوع اصلی مسئله هسته‌ای باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =