آیا ارمنستان از سیونیک عقب‌نشینی کرده است؟

فارس نوشت: در شرایطی که ادعاهای رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره کریدور ادعایی «زنگه‌زور» ادامه دارد، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور از استان «سیونیک» عقب‌نشینی نکرده‌اند.

منابع رسانه‌ای در ارمنستان خبر دادند، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور در جلسه چهارشنبه (دیروز) پارلمان ارمنستان به ادعاها درباره خروج نظامیان ارمنستان از استان سیونیک واکنش نشان داد.

به گزارش «پان آرمنین»، نخست‌وزیر ارمنستان به قانونگذاران پارلمان این کشور اعلام کرد که هیچ تغییری در وضعیت استقرار ارتش ارمنستان در استان سیونیک ایجاد نشده است.

نیکول پاشینیان خطاب به اعضای پارلمان ارمنستان گفت: «فرمانده نیروهای مرزی سرویس امنیت ملی (ارمنستان) تصریح کرد که چنین تغییری صورت نگرفته است».

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: «مرزبانان ما از دسامبر ۲۰۲۰ در همین پست‌ها خدمت می‌کنند، نمی دانم چه چیز دیگری می‌توان گفت».

طبق گزارش وبگاه ارمنستانی پان ارمنین، سخنان نیکول پاشینیان در بحبوحه تردیدها و اطلاعات متناقض تعدادی از مقامات درباره خروج ادعایی نیروهای نظامی ارمنستان از مواضع استراتژیک خودشان در سیونیک مطرح شد.

«گِواک پارسیان» شهردار شهر «کاپان» در استان سیونیک اولین مقامی بود که موضوع عقب نشینی از سیونیک را مطرح کرد.

به دنبال اظهارات شهردار کاپان، «ملیکست پوقوسیان» استاندار سیونیک این ادعا را رد کرد و بعد از آن، سرویس امنیت ملی ارمنستان هم خروج از سیونیک را تکذیب نمود.

تکذیب مکرر مقام‌های ارشد ارمنستانی درباره خروج از سیونیک در شرایطی مطرح شده که ادعاهای مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره ایجاد یک کریدور در این استان هم مرز با ایران همچنان ادامه دارد.

آیا ارمنستان از سیونیک عقب‌نشینی کرده است؟
کریدور ادعایی زنگه‌زور

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بارها از «کریدور زنگه‌زور» نام برده و تهدید کرده زنگه‌زور را خلاف منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بین‌الملل با زور چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد از این کشور خواهد گرفت.

«الهام علی‌اف» و دیگر مقام‌های باکو مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدوری موسوم به «زنگه‌زور» روی آوردند.

آن‌ها مدعی هستند که در جریان توافق آتش‌بس و طبق مفاد آن، بر سر یک مسیر زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است؛ این در حالی است که هیچ یک از بندهای این توافق ۹ بندی چنین الزامی را مشخص نمی‌کند.

در بند ۹ توافق مزبور که به آن استناد می‌شود، ارمنستان پذیرفته که مسیرهای بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز کرده و امنیت حمل و نقل در مسیرهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی جمهوری ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.

در این توافق نه نامی از «جاده»، «کریدور» و «دالان» خاصی آمده و نه مسیری برای چنین جاده، کریدور یا دالانی تعریف شده است؛ آنچه رخ داده این است که باکو در حال جا انداختن قرائت، برداشت و یا به بیان بهتر، خواسته مورد نظر خود از بند ۹ توافق از طریق پروپاگانداست.

در بند ۹ این توافق آمده است: باید همه اتصالات اقتصادی و حمل و نقلی در منطقه باز شود. جمهوری ارمنستان باید امنیت محورهای مواصلاتی حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین کند تا حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت ترتیب داده شود. گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه مسئول نظارت بر محورهای حمل و نقل خواهد بود. مطابق توافق طرف‌ها، محورهای حمل و نقل جدیدی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان ایجاد می‌شود.

ادعاهای رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره این کریدور ادعایی همچنان ادامه دارد و او و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست اخیر مشترکشان باز هم ادعاهایی را تکرار کردند.

علی‌اف گفت: کریدور زنگه‌زور کل جهان تُرک‌ (کشورهای ترک‌زبان) را به هم متصل خواهد کرد. (جمهوری) آذربایجان و ترکیه در حال انجام اقدامات ملموس برای اجرای کریدور زنگه‌زور هستند.

اردوغان هم مدعی شد: «روزی می‌رسد که بتوانیم از زنگه‌زور به استانبول، ایغدیر و قارص (استان‌های ترکیه) سفر کنیم. امکان تبدیل منطقه به مرکز ترانزیتی و لجستیکی گسترش خواهد یافت. تمامی همسایگان (جمهوری) آذربایجان از جمله ایران، گرجستان و ارمنستان می‌توانند از این پیشرفت بهره ببرند».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    ایران کجای کاره؟!
    • US ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      ربطی به ایران نداره , هیچکاره.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      حرفهای نیکول پاشینیان نمیتونه خیلی معتبر باشه . ضمن اینکه این خبر فقط در برخی روزنامه ها اعلام شده. اوضاع در منطقه ی شمال غرب ایران به شدت خطرناکه . ایران اگر اقدام فوری نداشته باشه کلاهش پس معرکه ست .
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      احداث این کریدور یعنی قطع ارتباط ایران به اروپا . این مسئله به هیچ کشوری به اندازه ایران ارتباط نداره . ایران به هر قیمتی که شده باید جلوی این طرح ایستادگی کنه . اجرای این طرح تا ابد روی زندگی تک تک ایرانی ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      ایران کجای کاره؟؟ ظاهراً هیچ کجای کار نیست فعلاً . در صورتی که این دو کشور متعلق به ایران بودند و بر طبق یک عهدنامه ی موقت از ایران جدا شدن . اگر ایران واقعاً اقتداری داره الان باید نشون بده . مسئله ی قفقاز آزمون اقتدار جمهوری اسلامی ایرانه .
  • باغداسار قنبریان FR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    جهان ترک با عقب نشینی ارامنه از سیونیک متصل نمیشود. نود سال پیش با بخشیده شدن هفتاد و پنج کیلومتر از طول ساحل جنوبی ارس (خاک ایران) به ترکیه توسط رضاشاه پهلوی (شاه ایران) به آتاترک (رییس جمهور ترکیه) جهان ترک به هم وصل شد. تازه آرارات هم روی آن به ترکیه اهدا شد.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      تاریخ را وارونه جلوه نده. آن منطقه را روس‌ها در زمان قاجار جدا کردند و بعد از 1917 که کمونیست‌ها به قدرت رسیدند، آن را به ترکیه بخشیدند. رضاشاه هیچ‌گاه منظقه‌ای را به ترکیه نبخشید. از دروغهای فضای مجازی متأثری! اگر رضاشاه نبود، شیخ خزئل خوزستان را هم جدا کرده بود.
    • رضا شاه GB ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      آقای قنبریان، اگرتو هم آتاترک را می دیدی به من حق میدادی. نمیدانی او چه ابهتی داشت. شاممان را خورده بودیم سرمان هم گرم بود. یکمرتبه یک برگ کاغذ سفید با یک خودنویس گذاشت روی میز جلو من گفت امضا کن. گفتم این چیه؟ گفت زیاد حرف نزن رضا، امضا کن! من هم امضا کردم. فرداش بهم گفتند آرارات را دادی رفت
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      85 15
      منطقه قره سو را رضا خان به آتاترک بخشید.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    کریدور زنگه زور و لاچین جزو توافق آذربایجان و ارمنستان است که روسیه و ترکیه و گرجستان هم آنرا حمایت میکنند، بیش از این ایران بزرگ را دشمن توافق جنگ جلوه ندهید.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      مردم رو چی فرض کردی؟ پانترک فیک .
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      25 60
      هیچگاه کریدور زنگه زور با ارمنستان منعقد نشده لذا ترکیه واذربایجان میخوان زوری به ارمنستان تجاوز کنن واین اتفاق نخواهد افتاد.واسلام.
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    مثل کریدور لاچین کریدور اتصال نحجوان به خاک اصلی هم جزئ بندهای آتش بس با نظارت روسیه بود پارسال
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    من دشمنی بزرگ‌تر از ترکیه و روسیه برای ایران نمی‌شناسم. تضاد منافع و ژئوپولتیک داریم و در نبود توجه به منافع ملی، این دو کشور دارند آزارمان می‌دهند.
    • RO ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      61 89
      معمولا دشمنان هر کشوری در مرزهای آن کشور هستند.آمریکا یک قدرت فرا منطقه ای و دنبال دخالت در همه جای دنیاست ولی دشمنان اصلی ایران قطعا روسیه و ترکیه هستند که هم سابقه جنگ با ایران را دارند مانند جنگ چالدران و جنگ های دوره قاجار و هم الان دوست ندارند یک همسایه قدرتمند داشته باشند و تقریبا علیه ایران در قفقاز با هم متحد شده اند.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      باشه با ترکیه هم دشمن بشید ببینیم کی می خواد بمونه برامون. با کی خوب هستین شما میشه بفرمایین؟ بله احتمالا فقط تاجیکستان و افغانستان. در ضمن بیش از اینکه ترکیه به ما احتیاج داشته باشه قطعا ما هستیم که به ترکیه احتیاج داریم برای رسیدن به اروپا و اگر این مسیر بسته بشه در یک بن بست تاریخی فرو خواهیم فقط میمونه مسیر دریا از جنوب
  • حسن CA ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    باید بگم منطقه زنگه زور سیونیک کجاست اسم تاریخی این منطقه زنگه زور هست و روسیه و ارمنستان قبول کردن این کرودیدور درست شه بعدش هم مرز ایران و عرمنستان جعلی بسته نمیشه فقط یه کرودیدور به عرض ۵ کیلومتر به طول ۴۵ کیلومتر از زنگه زور خواهد گذشت که ایران هم میتونه از این کرودیدور با پرداخت عوارض استفاده کنه همون طور که ترکیه و دیگر کشورها استفاده خواهند کرد
    • عدالت IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      اسم منطقه سیونیک هست و همیشه خواهد ماند . اون موقع که کشور ایران و ارمنستان بودند شما کجا بودی حداقل شما از جعلی بودن سخن به میان نیار. یک سری هک به سایت ویکی پیدیا بزن درباره آذربایجان تحقیق کن آنجا مال ارمنستان و ایران بوده بعدا ترک ها از سمت مدیترانه وارد منطقه قفقاز شدن کشوری به اسم آذربایجان تا 30 سال پیش نبوده حتی توی نقشه های قدیمی هم اسمش نیست .
    • RO ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      52 86
      حتما شما هم مهندس ناظر هستید!نیروهای مسلح ما حق دارند که این کریدور را تخریب کنند
  • GB ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    دیروز اردوغان گفت که هیچ کشوری نمی تواند جلوی احداث این کریدور را بگیرد !!
    • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      30 99
      درپاسخ شما فقط می تونم یگم:گوسفند
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      34 86
      در پاسخ به اردوغان: زرشک!
  • محمود IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    78 38
    خیابان راحت باشه منطقه رنگه زورغربی دردست ارامنه باقی میماند وله یک کریدور بین آلمالی تبدیل میشود و برای دوستتان ارمنستان هم فرج حاصل میشود وازانزوا خارج میشود
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      14 13
      اول دیکته خودتو عمل کن بعد بیا حرف بزن.
  • حسین IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    تمام این گرفتاریها زیرسراردوغان
  • Arian IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    57 99
    جرأت ندارن اینکارم بکنن،چون ارمنستان با روسیه قرارداد نظامی بسته که اگه هر کشوری به خاکش حمله کنه روسیه به دفاع از ارمنستان وارد نبرد میشه،در مورد قره باغ چون این منطقه به لحاظ قانونی و بین الممای جزو آذربایجان بود واسه همین روسیه دخالت نکرد،چون خارج از مرزها خارج از تعهد روسیه بت ارمنستان بود
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      55 93
      جرات ندارن به ارمنستان حمله کنن چون روسیه طبق توافقشان پشتیبان آنهاست درست؛ ولی کریدور جزو توافق جنگ قره باغ است که روسیه هم احداث آنرا تایید و امضا کرده، تمام
  • فرزان IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    عجله نکنین اون هم به موقعش اتفاق می افته پاشینیان چه کاره است اگه می تونست قره باغ رانمی دادتغییرات جغرافیایی وحدودوصغورکشورها زمان می بره برای تغییر
  • بهروز IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    به نظر بنده باید ایران آمادگی کامل داشته باشد به محض اشغال استان سیونیک توسط آذربایجان نخجوان را که متعلق به ایران است تصرف کند والسلام
    • احمد IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      14 0
      خخخخخخخ
  • م س IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    باید ارمنیها را متقاعد کرد نباید عقب نشینی کنن وایران اینجا باید تلافی کنه حتی میتونه نیرو پیاده کنه تا از ارمنستان درمقابل پان ترکها مبارزه ودفاع کنن بهترین فرصت برای ایران نظامی لوجستیکی باید باید به ارمنستان کمک بشه.
  • دبیر CA ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    اگراستان سیونیک صاحب ندارد چرا ایران نگیرد؟
  • ولی GB ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    جناب اردوغان دستور دادند این کریدور باز بشه وگفتند هیچ کسی نمیتواند جلوی این کارابکیرد حالا کنار بایستید وبرای سلطان دایم المظفر کف مرتب بزنید
    • آسو IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      کدام ظفر؟؟؟؟؟فعلا که فقط برای غرب عربده می کشه دو هفته بعدش میگه غلط کردم،تو سوریه و عراق هم که فقط داره تابوت سربازهاش رو پر میکنه،اون هم در مقابل دشمنی که یک هزارمش امکانات نداره،
    • ایرانی وطن پرست IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      11 53
      لعنت بر وطن فروشان گربه صفت بی هویتی که سنگ قورباغه هایی چون الهام و خردوغان را به سینه میزنند .نمک میخرند و نمک دان میشکنند . زنده باد ایران .یاشاسین ایران . ایران وار اولسون . دشمنی خوار اولسون
    • خطاب به ایرانی وطن پرست IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      12 2
      این چه ربطی به وطن فروشی دارد؟ اگه کسی مخالف اظهارات نادرست شما باشد وطن فروش محسوب می شود و اگر کسی رئیس جمهور یا رهبر کشور دیگری را مورد تحسین قرار دهد به معنای وطن فروش بودن نیست بلکه عملکرد و کار های اورا مرد تحسین قرار میدهد و آرزو ی داشتن چنین مسئولی در کشورش را دارد.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    35 79
    آهای دولتمردان ایرانی ... دارین چیکار میکنین ؟ چرا اینقدر بی تفاوت هستین ؟
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    تنها راه گرفتن استان سیونیک به دست ایران است والسلام
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    این طرح خیلی به نفع ارمنستان و صلح منطقه هستش ما باید با این طرح کنار بیاییم و سعی کنیم از مزایای آن استفاده کنیم
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      کجاش به نفع ایرانه آقای کارشناس...مگه ندیدی به خاطر 25کیلومتر مسیر ایران ارمنستان از هر کامیون. آذربایجان ۳۸۰دلار عوارض میگیره حالا اگه دالان رنگه زور دست الهام خانم بیفته مسیر مستقیم ایران ارمنستان و ارو پا قطع میشه حالا هی بیا با الهام جون شاخ و شونه بکش...
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    ارتش ایران باید خیلی سریع با هماهنگی ارمنستان و با اجازه ی رسمی این کشور وارد منطقه سیونیک بشه . نباید اجازه داد خواب وحشتناکی که برای ایران دیدن تعبیر بشه .
    • LU ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      20 72
      ارمنستان مال روسیه است، ایران تکون بخوره سر (آذربایجان) درد میگیره و ...، بهتره فکر اساسی برای بهره برداری از موقعیت داشته باشه نه مخالف توافقی که همه کشورهای قفقاز آنرا تایید و پشتیبانی میکنند
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    هر ثانیه غفلت ایران باعث میشه در تمام طول تاریخ خسارت ببینیم . سیونیک اولین سنگر ایران برای جلوگیری از فاجعه ست .
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    23 88
    از خبرآنلاین تقاضامند هستیم با درج مقالات متعدد توجه مسئولان رو به این خطر بزرگ جلب کنه. ما که هیچ واکنشی از مسئولین نمی بینیم.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    30 96
    حتی احداث یک جاده هم بزرگترین ضربه به ایرانه .
  • مجید IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    34 90
    این مردک اردوغان آتش بیار معرکه شده
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    19 78
    مسئولین به جای اینکه دائم در جلسات بابت مسئله ی قفقاز باشن تمام زوم خودشون رو گذاشتن روی مسئله ی پمپ بنزین ها . واقعاً از مرحله پرتیم
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    52 96
    به عنوان یک ایرانی از دولت ایران توقع جدی دارم به هر قیمتی شده اجازه نده باکو و ترکیه به خواسته ی ناحق خودشون (احداث این کریدور و قطع ارتباط ایران و اروپا) برسن .
  • DE ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    ایران هم پس باید وارد نخجوان بشه. بعضی چیزها فقط با زور حل میشه و باید پای عواقبش هم وایساد.
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    19 82
    مسائلی مثل حمله سایبری به پمپ بنزین ها فقط برای پرت کردن حواس ایرانی ها از موضوع قفقاز انجام شده . باید کاری کرد .
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    37 30
    ان سه کشور ترکیه ادربایجان وارمنستان در نهایت درخصوص اتصال راه از خزر به ترکبه و اروپا باهم خواهند ساخت و فعلا با زمان وسیاست بازی میکنند، ما باید بفکر باشیم
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    ارمنستان هم اگه کوتاه بیاد ما کوتاه نمیایم این همه توپ و تانک روونه مرز شده به خاطر رزمایش نبوده به خاطر جنگ بوده مگه واسه رزمایش ۴ تا تانک و نفربر کافی بود.
  • RO ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    19 69
    اگر قرار است کریدوری از عرض ۴۵کیلومتری مرز ایران با ارمنستان بگذرد باید باید یک خط فرعی باشد و بصورت روگذر از مسیر ارتباطی ایران به اروپا عبور کند.ایران برای احداث این کریدور و اجازه به ترکیه و باکو و روسیه که مجریان این کار هستند باید از روسیه و باکو و ارمنستان و ترکیه تضمین بگیرد که هیچ اخلالی در مسیر اتصال ایران به اروپا از خاک ارمنستان ایجاد نشود و از گرجستان هم تضمین بگیرند.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    37 99
    فرماندهان نظامی ما بار ها گفتن تغییرات مرزی رو تحمل نمی کنیم این یک اشاره غیر مستقیم به همین مسیله است اینکه این رو هم فرماندهان نظامی گفتن نه دیپلمات ها نشون میده راه حل ایران نظامی است
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    بهترین دفاع حمله است. در صورت عقب نشینی ارمنستان ایران می بتیستی این منطقه را اشغال نماید. قراردادن اینها در مقابل کار انجام شده بهترین راه است.
  • عاشق وطن IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    33 93
    بهره ببرند ، اردوغان غلط کرده ، هنوز اقدامی نشده مسیر کامیونها رو مسدود کردند وای بحال اینکه مسیر ایران به ارمنستان قطع بشه ، اردوغان یک دروغگو نژاد پرست و توهمی ست
  • محمد RO ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    26 89
    این علی اف شده نوچه اردوعان و اسرائیل .مقاصد ان ها را به اجرا می گدارد
  • RO ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    27 98
    یک تو دهنی محکم باید به علی تف زد باید نخ جوان را از ان ها پس بگیرم و محکم سر این قصیه به ایستیم
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    76 23
    این ارمنی ها آخرش پشت پرده با ترکیه توافق می‌کنه و استان سیونیک را به آذربایجان تحویل میده و عملا دیگه ایران نمیتونه کاری کنه
  • ایلقارتورک IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    94 25
    کریدور چه با زور چه با خوش رویی احداث میشه۴
  • اسماعیل IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    76 14
    دالان لاچین از ارمنستان به قاراباغ برای عبورومرور ارامنه ساکن خان‌کندی خوجاوند قید شده همچنین اگر ارامنه قاراباغ خواستند در قاراباغ مسکون سود شهروند آذربایجان محسوب میشوند واحد حمایت قانون آذربایجان قرار خواهند گرفت و همچنین دالان وکریدور زنگه زور در بیان نامه سه طرفه قید شده است و نیروهای حافظ صلح ویا صلحبانان روس به مدت پنج سال بر منطقه قاراباغ کوهستانی نظارت خواهند کرد و بعداز پنج سال با درخواست طرفین از منطقه خواهند رفت
  • قلی US ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    14 73
    ارمنستان با بازی این دو مردکِ احمق علیف و عردوقان داره فشار وارد می کنه و تاوانِ سختی بابتِ بی تفاوتی و دفاعِ ما از خاکِ اسلام قره باغ روی دوشمان تحمیل می کنه. کاش درایت داشتیم از علیف حمایت نمی کردیم که حالا اینجور دنبال جبران باشیم.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    25 84
    نیروی قدس سپاه نباید بگذارد این غلطها رخ دهد
  • محمد حسن IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    7 49
    اینکار استارت تجزیه ایران است و بسیار خطرناک خواهد بود
  • امیر بابک IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 45
    پرداختن و صرف تمرکز روی یک نقطه یا یک موضوع باعث ایجاد خلا و بروز اتفاقات و سو استفاده در جای دیگری میشود غفلتی که حاکمیت در موضوع منطقه قفقاز نشان داده الان تبعات ش داره معلوم میشه، در کشور داری نگاه باید جامع باشد از صدر تا ذیل بخش بندی مسائل، نظارت همه جانبه موثر به همه منطقه و امور بین المللی مانع از این خواب میشد ، ما باید خواب سناریو ساز برای ایران را آشفته میکردیم در ظرف سیاسی و کمی جولان نظامی، کاری که ترکیه کرد و ما متوجه نبودیم، ما مرز افغانستان و پاکستان را داریم ترکمنستان را داریم عراق و ترکیه را هم داریم ،وقتی میگویند اولویت سیاست ما معطوف به همسایگان است نه اینکه می‌خواهیم بریم بشون کادو بدیم بمعنی اینه که ما باید هم تمرکز بر تمامیت ارضی و حدود و ثغور مرزها داشته باشیم و نسبت به تحرکات چشم بسته و منفعل نباشیم هم بلحاظ اقتصادی سهم خودمان را در بازار نزدیک خود هر چه بیشتر بالا ببریم . ولی افسوس که همیشه بی تفاوتی و خواب غفلت کار دست ایرانی ها داد،چرا اقتدار ایران باید به بیم و امید تنزل یابد .که الهام و اردوغاز بخوان برای ایران گستاخی کنن.
  • عماد IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    10 49
    فقط هر چه سريعتر پهباد و اسلحه به ارمنستان ارسال كنيد بقيه اش حله
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    12 38
    نقشه پان ترکیست ها محاصره کامل ایرانه .دیر بجنبیم باید نیمی از درامد تجارت با اروپا به انها بدیم .اشتباه بزرگ حمایت از اذربایجان در جنگ اخیر کمکم خود را نشان خواهد داد .ساده لوحی کاردستمان میدهد.هرچه زودتر باید به کمک ارمنستان رفت تا خودرا و جاده ومرز خود را با ایران باز سازی کند .قرارداد امنیتی با ارمنستان و ورود به ان طرف مرز برای تقویت نیروهای ارمنی .واقعا لازم به نظر میرسد
  • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    35 3
    یک توافقی شده و سیاست کشور های قفقاز فقط منافعشون هست نه خاک .پس ارمنستان هم حتما در این تعاملات نقش داره ایران باید به هر چهار کشور وارد مذاکره بشه و منافعشو تامین کنه نه با تنش و جنگ .چرا که تنش در شرایط فعلی کشور خطرناک هست .اسراییل هدف راحتی هست اما همسایه مسلمان
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    6 50
    خود کرد را تدبیری نیست ایران اشتباه کرد که پشت آذربایجان ایستاددرجنگ ۴۴روزه واشتباه دوم ایران که باعث جسارت آذربایجان و ترکیه شود نپرداختن ایران به توافق ترکمنچای وبقه اهد نامه ها است ایران به راحتی میتواند نیمی از آذربایجان پس بکیر طبق قرارداد ترکمنچای اون وقت هروز نمشنیدیم که کشورهای همچون آذربایجان و ترکیه برای ما ابراز وجود کند از قدیم گفتن دوستی که با دشمن تو دوستی کند اولین دشمن دوست وقت با حمله به آذربایجان واسرائیل وعربستان میتوانیم قدرت منطقه خواهم شود نه با. حرف
  • سورنا JP ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    9 42
    واقعاً معنی نداره نخجوان مال آذربایجان باشه . ما باید نخجوان رو به ایران عزیزمان برگردانیم
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    34 3
    اتها اقدامات استراتژیک بلند مدت دارند و ما اگر خدا کمک کند شاید بالاخره قیمت مرغ و تخم را بعد چهل دو سال بتوانیم مشخص کنین
  • حسن IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    34 13
    دوستان تحریریه به احتمال زیاد این متن رو نشر نمی کنند.اما بازهم به اطلاعتان می‌رسانم.اولا برابر منشور بین المللی آذربایجان وارمنستان یک کشورواحد هستند وبعضی از حضرات هموطن از خیالبافی مال ما بود و میگیریم بیرون بیان.ثانیا از اول کلا اصل ایران ۷۰۰۰سال پیش توسط قوم ماد به پایتختی هگمتانه همان همدان کنونی بوجود آمد وبعدا درحدود ۲۰۰۰سال پیش کشور با کوچ قوم پارسی ازشمال وحمله حکومت وقت را سرنگون وایران تشکیل شد.دراین بین سرزمین هایی گرفتند وسرزمین هایی از دست دادند این علت نمی شه.اگر زرنگ بودین از روسیه میگرفتین که مدت عهدنامه تمام شده بود.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 35
      عزیز جون،تاریخ رو یک شبه خوندن میشه اراجیفی که نوشتی...
  • ناشناش IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 39
    بیایید ما هم قره باغ ویا نخجوانو،به عنوان یه جمهوری ویا مملکت برسمیت بشناسیم،البته نخجوان بهتره.
  • US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 32
    ایران به هیچ وجه نباید اجازه چنین کاری رو بدهد وگرنه منزوی خواهد شد ...
  • صلح IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 0
    کاربر ۱۶:۰۸ ، این چه حرفیه که شما می زنید اونموقع ایتالیا هم باید بگوید که کل اروپا زمانی مال امپراطوری رم بوده پس باید روزی هم دوباره جزئی از خاک من بشود