سخنگوی وزارت خارجه نسبت به وضعیت یک زن ایرانی در زندانهای آمریکا ابراز نگرانی کرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه طرح پیشنهادی ایران برای حل مسائل بحرین تصریح کرد: هر وقت شرایط مناسب آماده شود و مقامات بحرین به این نتیجه برسند که آمادگی برای اصلاحات واقعی دارند و در مسیر درست امور را پیش می برند جزئیات موضوع اعلام خواهد شد.

توصیه به امریکا و انگلیس
خبرنگاری در رابطه با اظهارات مداخله آمیز وزارت خارجه انگلیس و آمریکا در خصوص سالگرد 22 خرداد، سئوال کرد که مهمانپرست در این باره گفت: با کمال تعجب شاهد اظهاراتی از طرف مقامات آمریکا و انگلیس هستیم که به دخالت در امور داخلی ما می انجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور خاطر نشان کرد: اگر مقامات انگلیس و آمریکا همه استعداد خود را به کار گیرند تا صدای مردم منطقه را بشوند متوجه می شوند علت اصلی حرکت مردم و بیداری مردم منطقه خشم و نفرت آنان از سیاست هایی است که غرب داشته است.

دستیار ویژه وزیر خارجه افزود: بنابراین با توجه به رویکرد بسیار غلط آنها در منطقه و ادامه آن با کمک به سرکوب حرکت های مردمی که یک نمونه آن آموزش نیروهای سرکوبگر توسط نیروهای انگلیسی در یکی از کشورهای منطقه است آنها صلاحیت اظهار نظر درباره منطقه را ندارند .

مهمانپرست گفت: آنها تلاش می کنند که صورت مسئله را پاک کنند و فرافکنی داشته باشند تا متهمان اصلی منطقه فراموش شوند و ما توصیه می کنیم به جای پرداختن به اظهارات بی پایه و اساس به تصحیح رویکرد غلط گذشته بپردازند.

برنامه و اهداف سفر احمدی نژاد به قزاقستان
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با دستور کار رئیس جمهور در سفر به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای، گفت: در اجلاس شانگهای 6 کشور به عنوان عضو اصلی و 4 کشور عضو ناظر هستند و کشورمان نیز یکی از اعضای ناظر است و موضوعات مختلفی در اجلاس جاری در سطح سران مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: این اجلاس فرصت خوبی برای رایزنی و تبادل نظر پیرامون موضوعات منطقه و بین‌الملل است و کشور ما نیز نظرات خود را در این خصوص مطرح خواهد کرد.

وی یادآور شد: رئیس جمهور در این اجلاس حضور داشته و هم در اجلاس و هم در دیدارهای دو جانبه با برخی مقامات شرکت کننده نقطه نظرات خود را در خصوص منطقه اعلام خواهد کرد.

مهمانپرست با بیان اینکه منطقه درگیر موضوعات مختلفی است گفت: تبادل نظر کشورهای مهم و موثر می‌تواند در این رابطه مفید باشد و ایران به عنوان کشوری قدرتمند و صاحب ایده دیدگاه‌های خود را در خصوص تحولات منطقه اعلام خواهد کرد.

روابط ایران و مصر محدود به شرایط کوچک نمی شود
خبرنگاری با اشاره به سفر چندی قبل هیئتی از مصر به ایران که در جریان آن اعضای هیئت خواستار تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی با توجه به مواضع ضدشیعی و ضد ایرانی وی شده‌ا‌ند پرسید، آیا اگر نام خیابان خالد اسلامبولی مانعی در روابط دو جانبه باشد ایران آمادگی برطرف کردن موضوع را دارد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: رفت و آمد نخبگان مردمی از مصر به ایران در جهت ارتقاء روابط دو کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: قبلاً ‌اعلام کرده ایم که دو کشور ایران و مصر با توجه به سوابق مشترک تاریخی و تمدن کهن علاقمند به روابط هستند و زمینه طبیعی برقراری روابط در شکل رسمی باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه در مصر تحولات جدی‌ای در حال وقوع است، گفت: باید با استقرار دولت مردمی در این کشور و ایجاد ساختارها و سازمان‌هایی که می تواند وضعیت جدید مصر را شکل دهند شرایط را درک کنیم.

مهمانپرست اضافه کرد: آنچه مهم است انگیزه‌ها، عزم و اراده مسئولان دو کشور است و فکر نمی‌کنیم روابط خوب دو کشور محدود به شرایط و موضوعات کوچک شود.

محکومیت شدید هرگونه مداخله در امور کشورها
وی در رابطه با طرح آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه گفت: درباره تحولات سوریه ما صراحتا اعلام می کنیم هرگونه مداخله سایر کشورها در امور کشورهای منطقه را به شدت محکوم می کنیم. حرکت کشورهای منطقه و موج بیداری اسلامی به خاطر اینکه منافع صهیونیست ها و منافع آنها را به خطر انداخته آنها دست به هر تلاشی می زنند تا خط مقاومت در برابر تعدی صهیونیست ها را بکشنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که به صورت هدفمند دنبال می کنند ضربه زدن به سیستمی بوده که خط مقاومت در سوریه داشته که برای صهیونیست ها خطر آفرین بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه تحولات سوریه داخلی است گفت: مردم و دولت سوریه از نبوغ کافی برای حل این مسئله برخوردارند.

علت تفاوت نظر دیپلمات های اروپایی با مواضع دولت هایشان
دستیار ویژه وزیر خارجه در خصوص نامه 6 سفیر پیشین کشورهای اروپایی در ایران که در آن حقوق هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در رابطه با این نامه که در آن انرژی هسته ای حق ایران دانسته شده و از غرب خواسته شده دانش هسته ای ایران را تایید کنند و از خصومت و مانع تراشی علیه ایران دست بردارند به نظر می آید مطالب دیپلمات ها تفاوت محتوایی با مواضع کشورهایشان دارد. شاید یکی از دلایل آن حضور این افراد در ایران و آشنایی بیشتر با واقعیات و اطلاعات دقیق تر از موضوع هسته ای ایران است که این نقطه نظرات به دیگر نظرات در دنیا اضافه شده که حق همه کشورها را بر داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای تایید می کنند.

وضعیت بغرنج میرقلی خان در امریکا
مهمانپرست در رابطه با آخرین پیگیری های انجام شده برای تعیین وضعیت شهرزاد میرقلی خان گفت: متاسفانه اتباعی از کشور ما بدون برخورداری از حقوق و دسترسی کنسولی و بهره مند شدن از شرایط مطلوب انسانی در بازداشتگاه ها و زندان های آمریکا با وضعیت بغرنجی روبرو هستند که یکی از این افراد خانم میرقلی خان است.

وی یادآور شد: علیرغم ادعاهای حقوق بشری آمریکا شاهدیم برخورد غیر قابل توجیهی نسبت به اتباع ایرانی در این کشور صورت می گیرد و خانم میرقلی خان از کمترین دسترسی کنسولی برخوردار نبوده و بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشد یا جرم وی ثابت شده باشد با بهانه های واهی در زندان است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به صورت جدی از مقامات آمریکا درخواست کرده ایم که دست از نقض حقوق بشر بردارند و نسبت به آژادی خانم میرقلی خان در اسرع وقت اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور اظهار داشت: راه نفوذ در میان ملت ها ابزار تهدید و نیروی نظامی سرکوبگری نیست و آمریکایی ها اگر می خواهند نفرت ملت ها از اقدامات آنها پاک شود باید دست از استانداردهای دوگانه و تبعیض آمیز بردارند.

مشکلتان گردوخاک است یا نوری مالکی؟!
خبرنگاری با اشاره به مشکلات گرد و خاک و غبار که از کشور عراق وارد ایران می شود از عملکرد نوری المالکی نخست وزیر عراق به شدت انتقاد کرد که دستیار ویژه وزیر خارجه در این باره خطاب به وی گفت: ما متوجه نشدیم مشکل شما گرد و خاک است یا آقای مالکی!؟

مهمانپرست در رابطه با موضوع گرد و غبار اظهار داشت: بحث های زیست و محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است و همه کشورها باید در محدوده خود متعهد باشند که با مشارکت و همکاری در این زمینه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط و اوضاع عراق گفت: این شرایط اجازه نداده که اقدام اساسی برای مشکلات محیط زیستی به شکل مطلوب صورت بگیرد با استقرار دولت مردمی فعلی امیدواریم طرح ها و برنامه ریزی ها به نتیجه مطلوب برسد و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته و بودجه مناسبی تعیین شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما خود را متعهد می دانیم که در زمینه محیط زیست با دیگران همکاری کنیم.

چین متوجه خطر اصلی یعنی صهیونیست ها است
خبرنگار یک رسانه چینی در رابطه با سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به چین سئوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در این باره گفت: کشور بزرگ و مقتدر چین مصالح خود را به خوبی تشخیص می دهد و متوجه است که در منطقه حساس خاورمیانه تهدید اصلی که وجود دارد و مخل امنیت و ثبات منطقه است رژیم نامشروع صهیونیستی است که اهداف ذهنی اش در جهت منافع ملت ها نیست.

دستیار ویژه وزیر خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید منطقه است گفت: یکی از مشکلات عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی است چرا که تنها این رژیم شرایط را برهم زده است.

مهمانپرست افزود: مصلحت کشورهای منطقه این است که همه متوجه خطرات واقعی رژیم صهیونیستی باشند و برای محدود کردن این رژیم اقدامات لازم را به عمل آورند.

دخالت نظامی بدون مصوبه نباید رویه شود
وی در رابطه با سئوال دیگری مبنی بر احتمال رایزنی های ایران با جریان های انقلابی لیبی بیان داشت: شرایط سختی برای مردم لیبی ایجاد شده از طرفی با بی تبدیری حاکم این کشور وضعیت به سمت جنگ داخلی کشیده شده که مردم لطمه می بینند و از طرف دیگر نیروهای وابسته به دولت لیبی و نیز ناتو و غرب مردم را بمباران می کنند که در این میان جان انسانهای بیگناه در خطر افتاده و باید برای آینده لیبی تدبیری اندیشیده شود تا با کمترین خسارت ها مردم اداره کشور را در دست بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اقدام نظامی بدون مصوبه قانونی، تخلف و نقض تعهدات بین المللی است و اگر دخالت بدون مصوبه، رویه شود در دنیا وضعیت با ثباتی نخواهیم داشت.

لزوم تصویب کنوانسیون خلع سلاح
مهمانپرست در رابطه با اجلاس بین المللی خلع سلاح که در تهران برگزار شد گفت: سال گذشته نخستین اجلاس خلع سلاح با مشارکت گسترده مقامات کشورهای مختلف دنیا در تهران برگزارشد و امسال نیز دومین نشست در سطح کارشناسان از حدود 40 کشور را داشتیم که مقالات زیادی ارائه و پیشنهاد خوبی داده شد که ما فکر می کنیم اگر کنوانسیونی برای خلع سلاح تدوین شود می تواند موثر شود.

وی همچنین با اشاره به سخنان معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در اختتامیه این اجلاس گفت: نامگذاری روزی برای عاری سازی جهان از سلاح های کشتار جمعی و هسته ای پیشنهاد بسیار خوب و مناسبی است و همه باید خود را متعهد بدانند که سلاح هسته ای از کره زمین محو شود.

جنگ در عرصه سایبری به ضرر غرب است
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با طرح آمریکا و برخی کشورهای غربی برای جنگ نرم در ایران با پروژه ای موسوم به "اینترنت در چمدان"، گفت: دوستان ما در آمریکا و برخی کشورهای غربی در زمینه جنگ نرم تلاش های زیادی کرده اند تا با عزم و اراده ملت ما و سایر ملتهای مستقل مقابله کنند آنها از همه روش ها در جنگ نرم استفاده کردند اما فکر می کنم وارد موضوعی شده اند که فکر میکنم می تواند به عنوان جریان قوی علیه خودشان تمام شود چرا که ملت های بیدار از دانش بالا برخوردارند و اگر صحنه نبرد به عرصه سایبری کشیده شود باید دید غربی ها غالبند یا دچار شکست بزرگتری خواهند شد.

مهمانپرست تاکید کرد: حرکت بر خلاف حقوق ملت ها پاسخ دندان شکنی دارد.

امریکا اجازه دخالت نظامی در هیچ جا را ندارد
خبرنگار TRT ترکیه در رابطه با احتمال حمله نظامی علیه سوریه، سئوال کرد که مهمانپرست در این باره، اظهار داشت: حضور کشورهای خارجی در منطقه را به هیچ وجه به نفع منطقه نمی دانیم و اگر کشورهای منطقه ارتقاء روابط دو جانبه را به صورت جدی دنبال کنند نیازی به حضور بیگانگان نیست.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها اجازه دخالت نظامی در هیچ کشوری از جمله سوریه را ندارند و این اقدام وارد شدن به صحنه ای است که تبعات سنگین برای منطقه دارد.

مهمانپرست یادآور شد: سیاست مزورانه آمریکا و غرب و اظهار نظر درباره برخی از موضوعات از جمله سوریه را باعث رسوایی آنها می دانیم چرا که آنها با کشورها گزینشی رفتار می کنند و علیرغم سرکوب وحشیانه در برخی از کشورها از حکام آنها حمایت می کنند اما در برخی دیگر با دولت ها مقابله می کنند.

وی تاکید کرد: آینده منطقه متعلق به ملت های بزرگ منطقه است.

تاکید بر پایتختی قدس شریف برای فلسطین
خبرنگاری در خصوص طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی سئوال کرد که مهمانپرست در این باره نیز گفت: فکر می کنیم تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین فلسطین حق مسلم آنها است و آوارگان فلسطینی باید به سرزمین خود برگردند و قدس شریف پایتخت آنها باشد.

دستیار ویژه وزیر خارجه با بیان اینکه وحدت گروه های فلسطینی عامل موثر در رسیدن آنان به حقوقشان است، تاکید کرد: هر تلاشی که باعث شود کشور فلسطین در محدوده فلسطینی ها ایجاد شود مورد حمایت است و در هر مرحله که تلاش شود حقوق ملت فلسطین ضایع شود توطئه و دسیسه صهیونیستی در کار است.

خزر به امریکا چه ربطی دارد؟!
خبرنگاری در رابطه با اظهارات سفیر آمریکا در آذربایجان در خصوص عبور خط لوله از دریای خزر سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره بیان داشت: مسائل دریای خزر از جمله رژیم حقوقی و به خصوص موضوع محیط زیست در دستور کار کشورهای ساحلی است و موضوعات خزر محدود به کشورهای ساحلی است که در خصوص آن حق اظهار نظر دارند و هیچ تصمیمی بدون اجماع قابل اجرا نیست.

وی افزود: به خصوص در زمینه اکتشاف و استخراج انرژی که مسائل زیست محیطی دارد هر تصمیم گیری باید با توجه به ملاحظات زیست محیطی و با اجماع باشد.

مهمانپرست یادآور شد: هر چه فکر می کنم آمریکا جزء 5 کشور ساحلی دریای خزر نیست و نمی دانم از چه موضعی اظهار نظر کرده است چیزی که به آنها ارتباطی ندارد بهتر است در مورد آن اظهار نظر نکنند و بهتر است نگران خزر نباشند و به مشکلات خود بپردازند.

حضور روسای جمهور در اجلاس مبارزه با تروریسم
یکی از خبرنگاران در خصوص اجلاس مبارزه با تروریست که قرار است در تهران برگزار شود سئوال کرد که مهمانپرست گفت: این اجلاس در 4 و 5تیر در تهران برگزار می شود و از مقامات رسمی کشورهای زیادی برای حضور در آن دعوت به عمل آمده است.

وی تاکید کرد: تعدادی از روسای جمهور به عنوان مهمان ویژه در اجلاس حضور خواهند داشت و تعداد قابل توجهی وزرای خارجه و دیگر وزرای مرتبط و نیز سازمان های مختلف از جمله سازمان کنفرانس اسلامی و نیز اتحادیه ها مانند اتحادیه اروپا و عرب و سازمان ملل برای شرکت در اجلاس دعوت شده اند تا به صورت واقعی با پدیده شوم تروریست مبارزه شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم انگیزه جدی برای همکاری با دیگران در زمینه مبارزه با تروریسم دارد.

چهره آمریکا عوض شده
مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات هیلاری کلینتون مبنی بر هشدار به کشورهای آفریقایی برای انجام اصلاحات سیاسی گفت: آنها همیشه تا آخرین لحظات از دیکتاتورها حمایت کرده اند اکنون احساس خطر کرده اند و می خواهند نمایش جدیدی از خود نمایش دهند سیاست آمریکا تغییر نکرده بلکه چهره جدیدی برای اعمال سیاستهایشان به کار گرفته اند.

وی در رابطه با برگزاری انتخابات در ترکیه و پیروزی حزب عدالت و توسعه در این کشور گفت: ما توسط مقامات ارشد، سومین دور پیروزی حزب عدالت و توسعه را به مردم و دولت ترکیه تبریک گفته ایم.

وی افزود: سیاست توسعه روابط دو جانبه تا کنون منجر به ارتقاء روابط شده و در اکثریت موضوعات در منطقه نیز احساس می کنیم مواضع مشترک داریم و می توانیم به اهداف بزرگ دسترسی پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: اینکه جریان اسلامی با قاطعیت در ترکیه به پیروزی می رسد نشانگر گرایش ارزشمند مردم ترکیه است.

مخاطب سپر موشکی ناتو مشخص است
مهمانپرست در رابطه با اجلاس اخیر وزرای دفاع ناتو در خصوص سپر دفاع موشکی به بهانه تهدید ایران، اظهار داشت: مشخص است که اقدامات آمریکا به بهانه تهدیدات کشورهایی همچون ایران است اما مخاطب اصلی این تهدیدات نیز معلوم است که چه کشوری است اگر مخاطب آن ایران بود دلیلی نداشت روسیه عکس العملی جدی نشان دهد و آزمایشات جدیدی را انجام دهد.

وی گفت: مسابقات تسلیحاتی باید از دستور کار همه کشورها کنار گذاشته شود و آمریکا باید درک کند که با تکیه به زورمداری نمی تواند در مناطق مختلف حضور یابد.

ایران درخواست عضویت کامل در شانگهای نداشته است
مهمانپرست در پایان نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر عضویت ایران در شانگهای پذیرفته نشود آیا تاثیر منفی در همکاری ها خواهد داشت یا خیر گفت: ما در اجلاس امسال شانگهای درخواستی برای عضویت کامل اعلام نکردیم.

/211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =