طالبان، با شمشیر آخته به جنگ زبان فارسی آمده‌اند

غفران بدخشانی، شاعر شناخته‌شده افغانستان در مورد خطری که زبان فارسی را در افغانستان تهدید می‌کند، می‌گوید: «طالبان آمده و آن بالا نشسته است و به زبانِ پشتو فرمان می‌دهد و می‌تواند سر کسی را که به زبان فارسی سخن می‌گوید بزند و کسی هم نیست که او را پرسان کند که تو چرا به هویت من احترام نمی‌گذاری، تو چرا هویت مرا انکار می‌کنی؟!»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در کلاب‌هاوسِ خبرآنلاین که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و ادبِ این کشور با موضوع «طالبان؛ خطر بزرگ برای میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان» برگزار شد، غفران بدخشانی، شاعر و پژوهشگر ادبی و فرهنگی، از جمله مهمانان بود. 

این شاعر افغانستانی که مقیم هلند است، در پاسخ به ابعاد و اندازه‌های خطری که با حضور طالبان در افغانستان، میراث فرهنگی مشترک ایران و این کشور از جمله زبان و ادبیات فارسی، آیین‌هایی چون نوروز، آثار باستانی و... را تهدید می‌کند، به طور مفصل توضیحاتی را ارائه کرد. 

غفران بدخشانی، در چند ماه گذشته با شعر «من ایرانم» که برای هوشنگ ابتهاج و شفیعی کدکنی هم خوانده و فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی خیلی دست به دست شده، به شهرت بسیاری رسیده است. 

آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن کامل صحبت‌های غفران بدخشانی، شاعر معاصر افغانستان در مورد وضعیت زبان فارسی در این کشور و تهدید طالبان بر علیه آن است.

نام‌های فارسی، منع و با نام‌های پشتو جایگزین شدند

غفران بدخشانی با ارائه پیشینه‌ای تاریخی از وضعیت زبان فارسی در افغانستان، صحبت‌های خود را این‌طور آغاز کرد: «در دوره امیرعبدالرحمن‌خان و سال ۱۸۹۳ میلادی که مرزهای افغانستان امروزی با دولت هند و بریتانیای آن زمان ترسیم می‌شود وارد مرحله‌ای نو از هویت و سرزمینی به نام افغانستان و هویت کاذب افغانی می‌شویم. در آن زمان البته هنوز نشانی از زبان پشتو و دشمنی‌های علنی با زبان فارسی وجود نداشت تا این که شخصی به نام محمود طرزی پدیدار شد. پدر طرزی تبعیدشده امیرعبدالرحمن‌خان بود، او در ترکیه عثمانی بزرگ شد، حسابداری و کتابداری کرد و در ۱۹۱۱ میلادی روزنامه‌ای به نام «سراج الاخبار» را پی افکند و شروع به ترجمه و نشر آثار از دیگر ملل کرد اما با به وجود آمدن محمدداوود، پسرعموی ظاهرشاه، آخرین پادشاه افغانستان که انسانی پارسی‌ستیز و از طرفداران بسیار سرسخت زبان پشتو بود خوانشی نو از برابرسازی زبان افغانی با زبان پارسی شکل گرفت و او یک دشمنی برنامه‌ریزی‌شده با زبان فارسی پی افکند. او در نخستین فرمانش می‌گوید تمام ماموران دولت موکلفند زبان افغانی را فرابگیرند و طی سه سال آینده، زبان افغانی باید جانشین زبان فارسی و زبان انگلیسی در افغانستان شود. این پروسه با نامگذاری جاده‌ها به زبان پشتو، جاده‌ها، تپه‌ها، کوه‌ها و دره‌هایی که نام‌شان ترکی یا ازبک یا فارسی بود آغاز می‌شود. نام پول افغانستان از روپیه کابلی به افغانی تبدیل می‌شود. نام بانک افغانستان و خطوط هوایی هم همین‌طور و خلاصه پشتونیزه‌کردن افغانستان تبدیل به برنامه اصلی دولت می‌شود. هرچند پشتوها یکی از اقوام ایرانی هستند و زبان‌شان زبان‌ ایرانی است و شاعران پشتونی بر سر همین سفره نشستند و از همین سفره شعر آموختند، وزن آموختند به غنامندی زبان فارسی افزودند اما این دشمنی وجود داشته و دارد.»  

در افغانستان زبان دانشگاه و زبان علم، زبان فارسی است

او ادامه می‌دهد: «طالبانِ اول آمدند تنها و تنها به پشتو سخن می‌راندند اما دیدند که در مناطق فارسی‌نشین افغانستان که اکثریت افغانستان است نمی‌توانند با این خوانش جای پایی برای خود باز کنند، این‌ها شکست خوردند اما در ۲۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری کردند و کوشیدند از شهرهای تاریخی افغانستان که همه فارسی‌نشین برای خود سرباز بگیرند و طالبِ فارسی‌زبان برای خودشان تربیت کنند. دلیل این که آقای مجاهد، سخنگوی فلان‌کس هم آمده است و به فارسی سخن می‌راند این است که اکثریت مطلق افغانستان اصلا به پشتو حرف نمی‌زنند و زبان حاکم در افغانستان زبان پارسی است، زبان میان‌تباری زبان فارسی است، زبان دولت، زبان فارسی است، زبان مکتب‌ومدرسه، زبان دانشگاه، زبان علم، زبان فارسی است و این‌ها، طالبان اگر توان داشتند که تمام کارشان را با زبان پشتو انجام دهند، زبان فارسی از همین فردا منع می‌شد.»

روند انکار، روند هویت‌زدایی، روند بیداد، در مقابل زبان و هویت فارسی یک برنامه است تا بتوانند کم‌کم هویت و تاریخ بومی این سرزمین را ریشه‌کن کنند و اگرچه محال است و جنون است و خیال اما آن‌ها کوششان را می‌کنند که به هر گونه ممکن این زبان، این هویت و این تاریخ را کتمان کنند

بدخشانی می‌گوید: «شما اکنون در حال حرف زدن در مورد طالبان هستید اما در دوره دموکراسی، در دوره آقای کرزی، در دوره آقای غنی و... هم واژه‌هایی مانند دانشگاه، دانشکده، دانشمند و... منع بودند و به خاطر بلندکردن لوحه دانشگاه در کابل، جوان بدخشانی و جوان بلخی به قتل رسیدند و جان باختند. لوحه بلند کردند و لوحه دوباره پایین شد. طالبان کوشیدند در ۶۰، ۷۰ سال گذشته به تمام بذرهای هویتی ما، به هویت غنی و باشکوه خراسانی ما، به هویت ایرانی ما، به هویت تباری ما، به هویت بومی و اصلی ‌ما که ما را به یک تمدن بزرگ گره می‌زند که در آن‌جا قابل انکار نیستیم تیشه بزنند و بخشکانندش.»

می‌خواهند هویت و تاریخ بومی افغانستان را ریشه‌کن کنند

بدخشانی می‌افزاید: «در دوره کمونیست‌ها در افغانستان دانشمندان و استادان دانشگاه کابل وقتی مقاله‌ای در پیوند با زبان فارسی می‌نوشتند منتظر فرصتی می‌ماندند تا این مقاله را در تهران یا دوشنبه بخوانند چون در درون افغانستان اجازه نشر و پخش و گسترش مقاله‌های فارسی نبود. در دوره‌های کوتاهی تغییرات کوچکی به وجود آمد و دوباره برگشت به همان زورگویی و استبدادی که در برابر زبان فارسی بود. این دوره طالبان اما مثل ۲۰ سال پسین نیست که ما برویم به جاده‌ها بریزیم، پرچم بالا بگیریم و بگوییم ما از زبان و هویت‌مان دفاع می‌کنیم حالا اتفاقا بدتر است، طالب آمده و آن بالا نشسته است و به پشتو فرمان می‌دهد و می‌تواند سر کسی را که به زبان فارسی سخن می‌گوید بزند و کسی هم نیست که او را پرسان کند که تو چرا به هویت من احترام نمی‌گذاری و چرا هویت مرا انکار می‌کنی؟! حالا کاملا یک سلطه و یک بیداد است که قابل انکار نیست. آن‌ها در نخستین کارهایشان جدا از این که داشته‌های فرهنگی ما را از بت‌های بامیان تا موزه ملی افغانستان را شکستند و خراب کردند، تندیس عبدالعلی مزاری را که از رهبران جامعه هزاره بود شکستند و فرمان دادند تمام جاده‌هایی که در افغانستان به نام عبدالعلی مزاری و به نام احمدشاه مسعود است حذف و با اصول اسلامی و اصول افغانی نامگذاری شود. این روند انکار، این روند هویت‌زدایی، این روند بیداد، در مقابل زبان و هویت فارسی یک برنامه است تا بتوانند کم‌کم هویت و تاریخ بومی این سرزمین را ریشه‌کن کنند و اگرچه محال است و جنون است و خیال اما آن‌ها کوششان را می‌کنند که به هر گونه ممکن این زبان، این هویت و این تاریخ را کتمان کنند.»    

طالب، جنگل را بیابان می‌کند و ما در برابرش مسئولیم

بدخشانی هم‌چنین گفت: «ما هزار و چهارصد سال است که مسلمانیم اما پیش از این هم در این خطه بوده‌ایم ما موسیقی‌مان مشترک است، ما نان‌مان مشترک است، ما لباس‌مان مشترک است، ما دردمان مشترک است، ما سرنوشت‌مان مشترک است، ما آینده و گذشته‌مان مشترک است و در این میان می‌بینید که ناصرخسرو سرانجام که در خراسان جا بر او تنگ می‌شود به بدخشان می‌رود. اسلام خراسانی، اسلام آمیخته با ارزش‌های تصوفی، اسلامی که در آشتی است با هستی و با زندگی، اسلامی که در آشتی است با موسیقی، با زیبایی، مسلما اسلام ما همین‌گونه بوده و با خوانش تاریخی عربی‌اش هم متفاوت بوده است و ما هنوز هم این فرق را می‌بینیم و می‌بینیم که در سی، چهل سال گذشته برخی خوانش‌های افراطی که خاستگاه‌شان هم معلوم است از کجا و با چه هدفی به سرزمین ما آمدند. ما در ۲۰ سال گذشته برای نخستین بار با گروهی روبه‌رو شدیم که می‌گوید نوروز حرام است و اشاره می‌کند و چند حدیثی می‌آورد از حضرت پیغمبر که این جشن ترویج آیین گبر و زرتشتی است و این‌ها در تضاد با ارزش‌های اسلامی است. در حالی که از مشهد تا بدخشان، از خراسان تا خجند و توس و خلاصه هرکجا روییده نوروز، تنش را جان از خراسان بزرگ است که مسئله نوروز در آن تجلیل می‌شود و محدود به افغانستان و تاجیکستان و... هم نیست و با آمدن طالب هم از بین نمی‌رود هرچند محدود می‌کنند. ما باید این آیین‌ها را جدی بگیریم و به قول فریدون مشیری: صحبت از پژمردن یک برگ نیست/ فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست/ فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست/ فرض کن جنگل بیابان بود از روز نخست/ در کویری سوت و کور/ در میان مردمی با این مصیبت‌ها صبور/ صحبت از مرگ محبت، مرگ عشق/ گفت‌وگو از مرگ انسانیت است... طالب با شمشیر آخته برگ را نمی‌خشکاند، جنگل را بیابان می‌کند و در برابرش مسئولیم.» 

     این مطالب را هم بخوانید: 

      ◾️ سرنوشت زبان فارسی و نوروز در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان 

      ◾️ شعرخوانی غفران بدخشانی برای شفیعی‌کدکنی/ درود ای همزبان من هم از ایرانم!

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تاجیک IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    36 10
    پشتون ها در افغانستان در اقلیت هستند. بیشتر مردم کشور ما فارس زبان هستند . ازبک زبان ها را هم داریم که سومین اقلیت زبانی هستند. پس باید زبان اول فارسی باشد و دوم پشتون و سوم ازبکی
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 5
    و ما با آرامشی خاص دلخوش به تعامل با طالبان
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 1
    همه جای جهان ، یک زبان در یک کشور رسمی می شود و همه به آن سخن می گویند . البته با حفظ زبان های دیگر که برای خودشان رسانه و کتاب و .. دارند. در بریتانیا ، زبان های ولزی و اسکاتلندی هم هستند ولی زبان رسمی انگلیسی است. یا در آمریکا که جمعیت زیادی اسپانیول زبان دارد و انگلیسی رسمی است. یا در در آلمان که دو لهجه شمالی و جنوبی خیلی با هم تفاوت دارند و ولی زبان رسمی و آموزشی یکی است.
  • DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    34 14
    مثل جمهوری اسلامی که با شمشیر به جنگ میراث باستانی - فرهنگ و ادب و زبان پارسی آمده است ! تفاوتش با طالبان در این است که طالبان به دنبال زیان پشتو است و جمهوری اسلامی به دنبال زبان عربی !!!
    • ساسان IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 20
      سایلنت شو بابا!
  • داوری IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 10
    زبان رسمی ، دیوانی ، ادبی و ...در آسیای مرکزی ، شبه قاره ، ایران ، آناتولی ، قفقاز و ... برای 600 سال فارسی بود که با سیاست های روسیه و انگلستان و ... زبان های دیگر جایش را گرفت . الان مانده ایران و افغانستان و تاجیکستان
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 5
    و ما هم بی تفاوت نشسته ایم.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    22 10
    نباید اجازه دهیم زبان فارسی درافغانستان سرنوشت هندوستان را پیدا کند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    13 10
    مسولان در داخل کشور خودمون به جنگ گذشته ایران رفتن و طالبان هم به جنگ زبان و فرهنگ فارسی.وای بر ما که تمدن خودمون رو به نابودی کشاندیم.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    14 10
    متاسفانه هیچ اراده ای برای دفاع از زبان فارسی وجود ندارد. اگر ترکیه به جای ما بود برای دفاع از زبان خودشون از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد. اما متاسفانه حکومت ما فقط نظاره گر است.
  • معماریان IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 11
    زبان پارسی در کنار زبان عربی ، مهم ترین زبان های ادبی و نوشتاری 1400 سال گذشته خاورمیانه هستند.
  • شادمهر IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 13
    زبان فارسی را از عرب ها گرفته تا مغول ها و دیگر اقوام مهاجم خواسته اند از بین ببرند و نتوانسته اند. البته متاسفانه در برخی مناطق زبان های قوم های مهاجم بر زبان فارسی چیره شده ولی آن ها قصد از بیخ و بن کندن زبان فارسی را داشتند که نتوانستند.
  • دلباخته IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    12 9
    درود و هزار درود به غفران بدخشانی فرزند خراسان بزرگ
  • حسینی DE ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 15
    متاسفانه حاکمان جهان سوم همه مثل همند
  • محمد کوروش آریاعبادی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 3
    سلام، آیا کسی از سری جدید برنامه کتاب‌باز اطلاع دارد؟
  • ایراندوست IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    23 6
    آدم توی تعجب غرق میشه که چرا مسئولان ما میخوان طالبان و با این سابقه و هویت فاجعه بار به رسمیت بشناسند!!
  • اکبر IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    30 8
    من‌ نمیدونم چرا سر و ته هر حرکت فارسی ستیز رو که بگیری آخرش میرسه به عثمانی؟
  • کوروش IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    15 19
    زنده باد فرهنگ ایرانشهری
  • کلوندی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    19 10
    200 سال است که می خواهند زبان پشتون را جایگزین فارسی کنند که نتوانسته اند. مقاومت مردم فارس زبان افغانستان نگذاشته است.
  • نژاد اکبر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    20 10
    شما زبان پارسی را که ریشه ای چند هزار ساله دارد و سه دوره کهن و میانه و نو را از سر گذرانده ، می خواهید برکنید؟ عرب ها در فتوحات خود تا هر جا رفتند ، زبان عربی را جانشین زبان های کشورهای فتح شده کردند از جمله سوریه و لبنان و مصر و لیبی و سودان و ... ولی این سد محکم فارسی بود که باعث شد آن ها در فتوحات شرقی خود نتوانند زبان عربی را جایگزین دیگر زبان ها کنند. اگر امروز کسی به ترکی ، پشتون ، اردو ، بنگالی یا ... سخن می گوید به خاطر قدرت زبان فارسی است.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    12 6
    چرا غیرتی برای جلوگیری از این فاجعه در مسئولین ما نیست؟
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 7
    ههه‌ برای تمدن ایرانی خواب خوش دیده‌اند مگر اردوغان هرچه مجسمه زمان اشکانیان در کردستان سوریه نابود نکرد الان هم نوبت طالبان است در دور دوم به آثار تمدن ایرانی حمله کند
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    28 5
    از دوره غزنویان همیشه این خیال خام بوده است که زبان فارسی از بین برود ولی خود همین دودمان های غیر فارس زبان که بر ایران حکومت می کردند ، به آهستگی خودشان باعث گسترش زبان فارسی شدند.
  • جاوید DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    28 7
    اگر شما زبان فارسی را از بین ببرید با گذشته کشور خودتان بیگانه خواهید شد. نمونه اش را در کشورهای همسایه داریم که یک خط از شعرهای نظامی گنجوی یا مولانا را نمی توانند بخوانند و مدعی تصاحب این شاعران هستند.
  • احمدی US ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 12
    خب وقتی ما با جهان سر ستیز داشته باشیم ، همین می شود
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    21 9
    از هند تا آناتولی و از چین تا میان رودان یک دوره ای ، پارسی گویشوران بسیاری داشت که امروز با سیاست های استعماری و قوم گرایانه بخش کوچکی از آن مانده است.
  • محمدی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    29 6
    از یک مشت انسان های متحجر نادان که نه دین درستی دارند واز اسلام فقط سلام ان را میدانندوروی چنگیز خان مغول را با کارها وجنایتهای خود سفید کردند انتظار بیشتر نیست کاشکی ریشه کن میشدند
  • دادور IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    33 6
    به امید یکی شدن ایران و خراسان بزرگ ( افغانستان + تاجیکستان + بخارا و سمرقند)
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    31 10
    غلط کرده. زبان فارسی خیلی قویتر از هزارتا گروه طالبان است.
  • طالب IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 24
    وطن فروش بدبخت واس ی اقامت چ حرفا ک نمیزنی
  • حافظ IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    42 9
    زبان فارسی را بزرگ تر از طالبان هم نمی‌تواند حذف کند
  • ناشناس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 7
    دولت اسلامی طالبان
  • کیهان IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    41 5
    کور خوانده اند
  • ایرانی میهن پرست IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    29 4
    امان از جهل امان از طالبان بی هویت و بی سواد
  • جهاندار IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 10
    وقتی که زبان فارسی با 5هزارسال تاریخ درمنشه فارس وخواستگاۀ خود یعنی درایران،باخطر انقراض مواجعه،میشود،ازسایر نقاط،انتظارئ نیست
  • محمود IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 2
    این پست نظرات زیادی داشته ولی منتشر نشده
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 7
    شگفت آنکه ایران هم از نابودی زبان فارسی در افغانستان حمایت می‌کند! تاریخ این ننگ را فراموش نخواهد کرد ای برادران!
  • سمانه IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 3
    این هم بگذرد
  • ایرانی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 7
    آرزوهای شان در نابودی زبان پارسی را به گور خواهند برد.
  • کامبیز IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 6
    پشتون زبانی ایرانی است و به فارسی هم نزدیکاست ولی قوام و پشتوانه ادبی فارسی را ندارد.
  • خسرو IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 8
    مبارک مسولیین ایران باشد چیزی که پان ترکان و دشمنان ایران در پی آن هستن
  • کریمی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 2
    درود بر همه گویندگان به زبان های مردم ایران چون پارسی و بلوچی و پشتون و ترکی آذربایجانی و عربی و ...
  • سرباز IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 6
    به لطف خدا و همبستگی اقوام در افغانستان ریشه طالبان کنده میشود انشاالله . شک به وعده خدا نکنید
  • حمید IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 8
    خبر آنلاین بیشرف عین ستون پنجم دشمن هستی چقدر بیشرف هستی چقدر خود فروخته آخه این بنده خدا که اصلا افغانستان نیست و در هلند عشق و حال میکند کجا میداند حال افغانستان و زبان فارسی را
  • مرتضی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 5
    چه اندازه دشمنی با زبان پارسی ؟ هنوز هم دشمنان تمدن ایرانی در تلاش هستند پاره ای دیگر از سرزمین های پارس زبان را جدا کنند.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 5
    طالبان زبان فارسی را به زحمت می اندازند اما قادر به محو آن نخواهند بود آنها خوداز اقوام ایرانی هستند .اگر این آلات وادواتی که قوم افغان برای ارتباط کلامی بکار می برند «پشتو»را زبان به حساب بیاوریم ممکن است کار زبان فارسی مشکل شود ،اما اگر «پشتو»را لهجه ای ازلهجه های زبان بزرگ پارسی به حساب بیاوریم آنگاه این قوم ایرانی «افغانها» ناخواسته خود عامل غنای زبان وادبیات فارسی خواهند شد.که به نظر این جانب این گونه تکلم زبان نیست بلکه لهجه ای از لهجه های ایرانی است وآنچنان برجستگی ودرخشش خاصی هم درطول زمان نداشته که مثلا قابلیت محو زبان فارسی را داشته باشد .وما پارسی زبانها هم نباید اینقدر در مقابل این گروه جاهل منفعل برخورد کنیم ازکجا معلوم شاید این گروه «طالب»ناخواسته مقدمه ضعف این لهجه پشتو را دارد برنامه ریزی می کندمگر کسی پیش بینی می کرد که همین ابر قدرت آمریکا با آن هیاهو وصرف سه چهار تریلیون دلار با این خفت وخواری پس از بیست سال از این کشور فرار کند .جاهلیت وتند روی سرانجامی نیکو نخواهد داشت .نفری باید خطاب به این قوم «افغان» ایرانی تبار آرامش دهد.
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 8
    طالبان ظالم زبان فارسی شیرین است
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    57 12
    فارسی زدایی توهم نیست. در هند و پاکستان هم انجام شده است
    • سارا IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 3
      درست است
  • iran IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 5
    فارسی ستیزی در بین اقوام پشتون یک امر کاملا" عادی و سالهارو دهه هاست که بصورت یک سنت و فرهنگ در افغانستان تبدیل شده و قطعا" طالبان پشتون با قدرت گیری همین رویه تاریخی و این سنت دیرینه پشتون ها را پیگیری و دنبال خواهد کرد ، روزگارانی هند و پاکستان هم فارسی زبان بودند ... نزدیک به دو قرن پیش استعمار انگلیس این سیاست فارسی ستیزی و ستیز با هویت پارسیان رو بنا نهاد ..
  • ایرانی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 5
    طالبان و گروهش قبلا حکومت کرده اند کسانی با این سطح تفکر مرتجعانه و قهقرایی وقتی به حقوق ملیت های افغان اهمیت ندهد چه انتظاری دارید مرگ بر طالبان القاعده بوکوحرام
  • کیان IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 3
    باید سخن و هشدار کسانی چون کسروی را جدی می گرفتید.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 6
    ستیز با تاریخ تمدن و هویت پارسی ، پارسی ستیزی ایرانستیزی میراث استعمار انگلیس که توسط اقوام پشتون در این خطه از سرزمین پارسی همواره در حال اجرا بوده و خواهد بود، قطعا" گروه طالبان با قدرت گرفتن در افغانستان ادامه این ستیز را دنبال خواهد کرد متاسفانه ایرانستیزی فارسی ستیزی در افغانستان به یک فرهنگ و سنت تبدیل شده خصوصا در بین اقوام پشتون ...
  • حسن IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 8
    به ما چه این حرفا کشور خودشونه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 5
    وقتی دلسوزی زیادی برای افغانستان می کردید باید حالا هم. منتظر چنین لحظه هایی باشید
  • جلیل IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 7
    سمرقند وبخارا رو به یغما بردن وفارسی رو دارن نابود میکنن وهیچ کس صداش در نمیاد
  • حسین IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 5
    اگه مسعولین ما هم مثل بدخشانی دغدغه و انگیزه و غمه مردم را داشتند حال و روزمان این نبود واقعا ما ب کجا میرویم همه چیزمان شده دغدغه معیشت اجاره خانه و انبوه قسط وام وای بر آینده ما و بچه هایمان اندکی تامل ب کجا داریم میداریم
  • متین IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    20 6
    متاسفانه چون طالبان جیره خوارآشکار پاکستان و پنهان ترکیه است با دستور پاکستان و تشویق ترکیه نه تنها زبان فارسی را از افغانستان حذف میکنند بلکه زبان پشتون را به عنوان زبان رسمی و ترکی ازبکی را به عنوان زبان محلی اشاعه میکنند و این کار اشکارا نسل کشی فرهنگی میباشد
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    6 3
    جای تعجبی نداره که کشور ما که مرکز کشور های فارسی زبانه وقتی توش عربی تدریس میشه و مسئولین هیچ ارزشی برای زبان و ادبیات و فرهنگ غنی فارسی قائل نیستن تازه تا میتونن تو کشور های تازی کمک میکنن تو جاهای دیگه مثل افغانستان و پاکستان و هند که دیگه چیزی نیست کشور تاجیکستان خودش داره کاری میکنه که زبان و اصطلاحات روسی رو خارج کنه از زبان فارسی که تو تاجیکستان تکلم میشه بعد اینا و کشور ما رو ببین
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 6
    دلم میسوزد و کاری ز دستم بر نمی‌آید
  • محمد IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 7
    لعنت بر طالبان. درود بر زبان پارسی طالبان خواهد مرد و فرهنگ پارسی ماندگار خواهد شد انشاالله
  • شاه FR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 7
    بسی رنج بردم دراین سال سی عجم زنده کردم بدین‌ پارسی (فردوسی)
  • مریم IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 6
    گویا سران کشور ما برای فارسی دل نمی سوزانند
  • بهزاد IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 4
    خنده دار است که در کشوری که مهد زبان پارسی است ، جمعیتی به دنبال نابودی آن هستند
  • همایون IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 5
    درودبرتوای زنده برسرشمشیر.که زندگی همین دیدن نادیدهاست.شمشیرنمیبرسربرتیغش.خودرابه نادانی زدن میبردسرزیرتیغ را...درودبرتوای شاعربیدار..
  • ایرونی IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 9
    ناراحت نباش برادر ما اینجا هم با طالبان مشکل داریم هویت ۲۵۰۰ ساله تمدن فاخر مارو نادیده گرفتن اما کور خوانده انده نسل آینده ونوادگان را باتمام زوایای تمدن کورش هخامنش آشنا کرده‌ایم طالبان درآینده هیچ جایگاهی در تمدن نخواهد داشت این را نسل فردا بدرستی می‌گوید هیچ جا چون بدرستی آگاه شده اند .بدرستی
  • هژبر DE ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 4
    وا اسفا که ما هم در خواب هستیم
  • خراسانی DE ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 4
    این نقشه ترکیه و پاکستان است که الان دست دوستی به هم داده اند
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 6
    هرچه میگویی گیریم که حق میگویی اما انسانها همیشه لیاقت برایشان مسیر و حکومت را تعیین کرده است.
  • حشمت IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 3
    نمی تونن زور الکی می زنن
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 3
    بله اینطور اعراب بزور کلمات شون رو به ما تحمیل کردند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 1
    وقتی معنی افغانستان را نمیدانید نظر ندهید افغانستان پشتونستان است نه ازبک و تاجیک ....
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    5 5
    بدخشانی جان ناراحت نباش دقیقا این اتفاق هم در ایران برای سایر زبانها می افتد...
  • مردانی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 6
    کسی زبان پارسی را به هیچ کس تحمیل نکرد. این زبان در دوره ای که شاهان ایران و هند و عثمانی ترک زبان بودند، راه خودش را باز کرد و فراگیر شد. برعکس با فشار و زور ، بسیاری جاها زبان پارسی را برانداختند و زبان های دیگر را جایش نشاندند که آخرین تلاش در همین افغانستان در حال انجام است.
  • کشمیری IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • کاظمی LU ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 3
    زبان پشتو کی زبان اداری یا دیوانی یا ادبی یا علمی بوده؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    6 3
    اصلا همان بهتر که زبان فارسی از آن خطه بر چيده شود مگر فارسی از سمرقند و بخار محو شد چه شد ، این قانون طبیعی همه جوامع بشری است هر که زورش بیشتر است قطعا تاثیری فرهنگی بیشتر خواهد داشت
  • شیدا IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    2 2
    یک دوره ای روس ها در آسیای میانه و قفقاز ، انگلیس ها در شبه قاره هند و افغانستان و عثمانی ها در کردستان بزرگ (در ترکیه و عراق و سوریه) دست به دست هم به زبان فارسی تاختند و فارس زبان ها و عاشقان زبان فارسی را سرکوب کردند.