علی‌بابایی:استالین از بزرگترین دشمنان فرهنگ ایرانی بود؛کاظمی: اختلافات ترکیه و ارمنستان ربطی به قفقاز ندارد

بخش دوم همایش در روز اول با سخنرانی دکتر علی علی بابایی، عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی با موضوع «تاثیر نوشته های باکویی بر ایران ستیزان» آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علی علی بابایی در صحبت هایش گفت: در زمان استالین ترجیح تاریخ سازان شوروی این بود که بگویند کشور جمهوری آذربایجان نیاکانی غیر ترک دارد، مثل کاسبی ها، مادها و ...
وی در ادامه افزود: استالین یکی از بزرگترین دشمنان فرهنگ ایرانی در ابتدای سده بیستم بوده است. او تا اندازه ای نگاه ناقص و آگاهی های سطحی نسبت به تاریخ ما داشت و همین آگاهی ها به همراه کینه ای که از ایرانیان داشت، ضرباتی به فرهنگ و تمدن ایرانیان زد. تاکنون پژوهش مستقلی در ایران صورت نگرفته که مشخص شود ریشه کینه استالین از ایرانی ها چه بوده است، اما ممکن است تبلیغات نادرست از ایران در کشور گرجستان باشد.

علی بابایی:استالین از بزرگترین دشمنان فرهنگ ایرانی بود؛کاظمی: اختلافات ترکیه و ارمنستان ربطی به قفقاز ندارد



وی در ادامه افزود: استالین اما توجه ویژه ای به تاریخ ایران و آسیای میانه داشته و همه اینها به نوعی به ضرر ما ایرانی ها تمام شده است. پس از فوت استالین و روی کار آمدن خروشچوف، یک فضایی برای برخی اقوام زیردست روس ها به وجود آمد، مورخان باکو کوشش می کنند تا بخشی از هویت ترکی خود را احیا کنند و آن تاریخ سازی زمان استالین را مشخص کنند. بنابراین به اینها اجازه داده شد که نیاکان ترک خود را معرفی کنند.

دکتر علی بابایی در پایان گفت: براساس کتاب هایی که در ایران منتشر شده، نشان داده شده که این هویت سازی ترکی یک کنش و برنامه ریزی شده و اینگونه جریانات قوم و قبیله گرا در ایران با یک کنشی سود جستند، اما متاسفانه در سال های اخیر برخی از تاریخ نگاران یا پژوهشگران صهیونیست مثل برندا شیفر گفتند که این کنش و برنامه ریزی شده نبوده، در حقیقت واکنشی به ظلم هایی بوده که در حق برخی تیره های ایرانی صورت گرفته است. اما آنچه ما می دانیم این است که همه اینها برنامه ریزی شده بوده و به هیچ عنوان واکنشی نبوده است.

اختلافات ترکیه و ارمنستان ربطی به قفقاز ندارد

دکتر احمد کاظمی پژوهشگر مسایل اوراسیا نیز طی صحبت‌هایی عنوان کرد: اساساً ما در قفقاز بعد از فروپاشی شوروی دو نوع بازنمایی و روایت دروغ  داشتیم یکی مربوط به ایران بود در واقع یک روایت جعلی، ناسپاسانه و بی اساس را دستگاه تبلیغاتی جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره مناقشه قرا باغ و ادعای بی اساس حمایت ایران از ارمنستان را مطرح می کردند.

وی در ادامه افزود: دومین روایت که قدری در رسانه‌ها مغفول مانده درباره نوع مواضع ترکیه درباره مناقشه  قراباغ است. این روایت‌ جعلی در داخل و خارج اینگونه القاء می کند  که ترکیه به عنوان ناجی جمهوری آذربایجان به خاطر مناقشه قرا باغ روابطش را با ارمنستان برقرار نکرده و مرزها را بسته است.

علی بابایی:استالین از بزرگترین دشمنان فرهنگ ایرانی بود؛کاظمی: اختلافات ترکیه و ارمنستان ربطی به قفقاز ندارد

دکتر کاظمی اظهار داشت: واقعیت‌های مناسبات ترکیه و ارمنستان مشخص می‌کند که این هم یکی از دروغ‌های بزرگ در زمینه مناقشه قراباغ است و اساساً اختلافات ترکیه و ارمنستان ربطی به این مناقشه ندارد.

به گفته دکتر کاظمی اساس اختلافات ارمنستان و ترکیه و نبود روابط میان دو کشور را ، مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه ، پیش بینی تاسیس ارمنستان در شش استان ترکیه در جنوب شرق ترکیه در قالب معاهده سور (۱۹۲۰) و عدم شناسایی قرارداد ۱۹۲۱ قارص ازسوی ارمنستان تشکیل می دهد.

وی افزود: برای بررسی اختلافات عمیق تاریخی ارمنستان و ترکیه، بررسی سه معاهده سور ۱۹۲۰، قارص ۱۹۲۱ و لوزان ۱۹۲۳  اهمیت دارد. 

دکتر کاظمی تاکید کرد که تمسک ارمنستان به قراردادسور موجب طرح ارمنستان غربی و پیگیری شناسایی کشتار ۱۹۱۵ ارامنه و همچنین درخواست مجازات کیفری منکران موضوع و پرداخت غرامت می شود. ترکیه برای مجبور ساختن ارمنستان به عدول از این موضع،  از مناقشه قراباغ به عنوان یک ابزار فشار استفاده می کند. اساساً کل جمهوری آذربایجان صرفا یک ابزار برای پیشبرد اهداف ترکیه است و ترک‌ها بارها این را در رفتارهایشان نشان دادند اگرچه  بمباران تبلیغاتی جمهوری آذربایجان و طرفدارانشان باعث شده است این رویکرد ریاکارانه در افکار عمومی مغفول بماند.

وی در ادامه افزود: از سال ۱۹۹۴ تا همین امروز تحرکات ترکیه برای استفاده ابزاری از مناقسه قراباغ را می توان در سه مقطع ارزیابی کرد. از مقطع ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ که ترکیه با حمایت سیاسی جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد طرح سازشی بود که ضمن اینکه مناقشه ارمنستان و آذربایجان را سامان دهد در پوشش مناقشه مرزهای ارمنستان و ترکیه را به رسمیت و زمینه ایجاد خطوط انرژی در منطقه را فراهم کند. قرار بود این طرح در اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در نوامبر ۱۹۹۹ در استانبول امضاء سد که ترور نخست وزیر ، رئیس پارلمان و چهار نماینده مجلس ارمنستان در اکتبر  همان سال مانع اجرای این طرح شد.

دکتر کاظمی افزود: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ ترکیه روش دیگر را برای مجاب کردن ارمنستان  امتحان می کند، در این دوره ترکیه بنوعی مناقشه قرا باغ را از اولویت خود خارج می کند و کمیسیون آشتی ترکیه و ارمنستان را تشکیل می دهد. اما علیرغم امضای دو پروتکل آشتی سازی ، بدلیل تایید کشتار ۱۹۱۵ ارامنه از سوی مرکز بین المللی عدالت انتقالی بعنوان نسل کشی ، و تبعات حقوقی آن ، این مسیر نیز شکست می خورد.

به گفته دکتر کاظمی مرحله سوم از سال ۲۰۰۹ تاکنون را شامل می شد که طی آن ترکیه با موازنه سازی منافع با رژیم صهیونیستی ، فاز نظامی در مناقشه قراباغ را در دستور کار قرار می دهد تا از این طریق ضمن پیگیری دالان جعلی و تورانی زنگزور ، ارمنستان را در موقعیتی قراردهد که از ادعاهای تاریخی مبتنی بر معاهده سور ۱۹۲۰ علیه ترکیه دست بردارد.

از این منظر نیز پروژه جنگ دوم قراباغ قبل از آنکه برای آزادی قراباغ باشد برای تسویه حساب آنکارا با ایروان بود و به همین دلیل نیز امروز قراباغ آزاد نشده ولی باکو بجای پیگیری آزادی قراباغ به دنبال دالان تورانی در راستای امیال ترکیه است.

دکتر کاظمی در پایان گفت: تمام آنهایی در کشور ما دلسوز تشیع هستند،باید بدانند که یکی از اهداف  دالان جعلی زنگزور، از بین بردن تشیع در جمهوری آذربایجان است. اساسا علاوه بر تشیع زدایی ، یکی از بزرگترین خیانت های دولت علی اف، استحاله آذربایجان گرایی در پان تورانیسم اردوغان بوده است.

ادامه این نشست تخصصی از طریق خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

این مراسم به علت رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می شود.

بیشتر بخوانید:
صفرنژاد: حضور تکفیری‌ها در قفقاز می‌تواند برای ایران دردسرساز شود/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد
احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری‌ آذربایجان تجزیه ایران است

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =