ذوالنوری پاسخ منتقدان را داد / چرایی چرخش از مخالف سرسخت به مدافع جدی احیای برجام

فارس نوشت : ذوالنوری نماینده مردم قم گفت : اگر امروز عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم برجام را احیا کنیم، آقایانی که تا دیروز حامی برجام بودند امروز هم حمایت کنند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به فضاسازی اصلاح‌طلبان علیه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان، گفت:‌ متأسفانه امروز به چند شکل در جهت اخلال در فضای عمومی در تعقیب موضوع مذاکرات توسط عده‌ای تلاش‌هایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: آنهایی که تا دیروز فحش می‌دادند که بعضی‌ها مخالف برجام هستند و بدگویی و اهانت می‌کردند که چرا عده‌ای منتقد برجام هستند و هر جور که دلشان می‌خواست منتقدین خود را در مورد منافع ملت قرار می‌دادند و بدگویی و فضاسازی می‌کردند و برجام را یک فتح‌الفتوح اعلام می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همین افراد امروز تقبیح می‌کنند و زیر سؤال می‌برند و می‌گویند چرا شما از برجام حرف می‌زنید و چرا به برجام بازگشته‌اید و چرا صحبت از برجام می‌کنید.ذوالنوری خاطرنشان کرد: اگر امروز عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم برجام را احیا کنیم، آقایانی که تا دیروز حامی برجام بودند امروز هم حمایت کنند و اینکه می‌گویند چرا تیم مذاکره‌کننده در دولت جدید برای مذاکره و احیای برجام تلاش دارند، کار بدی می‌کنند چرا تا کنون از برجام دفاع می‌کردند و منتقدین برجام را تقبیح می‌کردند. این آقایان باید تکلیف‌شان را با خودشان روشن کنند که دغدغه آنها چیست و چه چیزی را ممنوع می‌دانند.

وی افزود: نظر بنده در این باره این است که برجام یک قرارداد بسیار ناقص و ناکارآمد است چرا که تعهدات جمهوری اسلامی در آن الزامی شده اما تعهدات طرف مقابل الزامی نیست و هیچ ضمانتی برای اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل گرفته نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ در همان زمانی هم که ما برجام را نقد می‌کردیم از این باب بود که اجرای عمل به تعهدات توسط طرف مقابل در این توافقنامه الزامی نیست و هنوز هم همین نقیصه در این توافقنامه وجود دارد و برطرف نشده است و اینگونه نیست که ما دیروز ضد برجام بوده‌ایم و امروز طرفدار برجام.

ذوالنوری خاطرنشان کرد:‌ ما می‌گوییم برجامی که منعقد شد تضمین‌های لازم در آن از طرف مقابل اخذ نشد و حرف‌ ما در زمان انعقاد برجام این بود که آقایان برای اجرای برجام تضمین بگیرند و می‌گفتیم که کاخی که به نام برجام درست کرده‌اید محکم درست کنید تا با یک لگد آقای ترامپ فرو نریزد.وی افزود: متأسفانه آقایان در آن زمان به حرف‌های ما توجه نکردند چرا که آنها دنبال یک برجام قیمتی نبودند بلکه دنبال برجام به هر قیمتی بودند لذا تفاوت نگاه ما از ابتدا تا کنون همین بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ نکته دیگر این است که ما امروز موضوع‌مان این نیست که برجام باشد یا نباشد و جلوی ما یک زمین خالی نیست که بگوییم چه طرحی پیاده کنیم. بلکه با یک برجامی مواجه هستیم که به تعهدات‌مان در آن عمل کرده‌ایم و هیچ بهره‌برداری از آن نداشته‌ایم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما امروز با ساختمانی به نام برجام مواجهیم که اسکلت آن زده شده و هزینه‌های آن را از ما گرفته‌اند امروز ما چگونه می‌توانیم حق بهره‌برداری‌مان را از این اسکلت را بگیریم که تا کنون این حق را به ما نداده‌اند و تحریم‌ها را برنداشته‌اند.وی افزود: اگر امروز ما بحث برجام را داریم به این معنا نیست که نگاه‌مان نسبت به این توافق عوض شده بلکه بر این اعتقادیم که ما برای این توافقنامه یک هزینه سنگینی را پرداخت کرده‌ایم و حق‌مان را نگرفته‌ایم، چک بلامحل به دست‌مان داده‌اند و امروز ما می‌خواهیم منافع ملت را در این توافق احیا کنیم و اگر می‌گوییم احیای برجام در واقع این احیا، احیای منافع ملت یعنی رفع تحریم‌هایی است که دولت قبلی نتوانست آن را انجام دهد و تضمینی برای انجام این تعهد از طرف مقابل نگرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کار دولت جدید در مذاکرات بسیار سخت است چرا که یک قرارداد بی‌تضمین انجام شده‌ای که هزینه‌های آن را داده‌ایم بر عهده گرفته و وارث چنین وضعیتی شده لذا امروز کار تیم مذاکره‌کننده ما کاری نیست که بگوییم اگر توافق نکنید توافق نمی‌کنیم؛ ما هستیم و یک قرارداد انجام شده که حق‌مان را نداده‌اند و ما می‌خواهیم حق‌مان را بگیریم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: در دولت قبل به دنبال برجام به هر قیمتی بودند و هر چه طرف مقابل ناز می‌کرد این آقایان انعطاف به خرج می‌دادند و کارشناسی را هم با خود نمی‌بردند چرا که بنای کار کارشناسی نداشتند و نمی‌خواستند ضررها را بسنجند و نمی‌خواستند کارشناسانه حرف بزنند.

وی افزود: امروز دیگر دگماتیسم گذشته بر مذاکرات حاکم نیست اگر کسی نظر کارشناسی درباره مذاکرات دارد می‌تواند ارائه دهد دیگر مذاکرات گذشته حاکم نیست که همه چیز به صورت محرمانه نگه داشته می‌شد و شرایط را بگونه‌ای رقم می‌زدند که مردم در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند و لذا اگر صاحبنظران، منتقدین و دلسوزان نظراتی دارند می‌توانند نظرات خود را به وزارت امور خارجه، تیم مذاکره‌کننده، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ... ارائه کنند تا حقوق ملت هر چه بهتر تأمین شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1583304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    12 0
    بله تو راست میگی ، شب هم هوا روشن است و آفتاب می درخشد . اون که کفن می پوشید بر ضد برجام و مذاکره و مذاکره کنندگان را خائن می نامید تو نبودی . خلاصه زمین گرد است ، حواسمون به حرفها و عملکردمون باشه .
  • حسینی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    16 0
    ول کنید دعوای زرگری را .مذاکرات را به نتیجه برسانید و کشور را از این فلاکت نجات دهید. ا‌گر کمی کوتاه بیایید خسارت به مراتب هزاران برابر کمتر از خسارت‌های وارده بابت تحریم ها هست. اگر این تحریم نبود کشور به این وضعیت مبتلا نمیشد. حالا بعد از چند سال چه دستاوردی داشته ایم بجز اینکه میلیاردها دلار خسارت به کشور وارد شده. وقتی اعلام میکنند بمب اتمی حرام هست دیگر مشکل برای چیست. و دیگراینکه بخاطر دخالت در چند کشور که به ما هیچ ارتباط و منفعتی ندارند باعث اینهمه فلاکت وبدبختی شده. جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت هست. یکبار برای همیشه این دشمنی‌های بی نتیجه را تمام کنید .ژاپن دو شهر بزرگش را با بمب اتم زدند بجای دشمنی بی فایده اقدام به سازندگی کشورش با سرعت تمام کرد و لین شده نتیجه که آمریکا هم محتاج تکنولوژی آنها هست. حالا کدام بهتر هست دشمنی بی حاصل یا پیشرفت و سازندگی کشور خودمان و همیشه باید الویت کشور خودمان باشد نه دیگران.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    7 0
    ما همه را باور کردیم.
  • من IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    بعله
  • اسحق رستمی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    4 1
    جناب ذالنور بفرمایید یک قرارداد جدید ببندید وبرجام رافراموش کنید.اگرتوانستید .ملت قدردانی خواهند کرددرغیراینصورت امثال شماه اززمان مذاکره چوب لای چرخ گذاشتید.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 2
    مطمینی محرمانه نیست؟!اون دو تا پیش نویس رو همه دنیا میدونه غیر از مردم ایران.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 1
    عرضه دارید فرجام قیمتی داشته باشید همین هم که شما نمیتوانید
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    7 3
    ذالنوری چرا اینقدر میپیچونی؟ با اسکلت برجام طرفیم یعنی چه؟؟ برن بریزش از اول شروع کن نمیشه خودتم میدونی داری دروغ میگی،طریف بسیار زحمات برای رفع تحریم ها کشید و خودتم میدونی ولی مرتب اذیت کردید،مگه شما میتونید شرطو شرووط بزارید از نظر دنیا ایران محکومیمه چون میخواد بمب بسازه ،اونام نمیزارن که نمیزارن ،چقدر تو دروغگویی اخه قربان
  • اسدی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    9 0
    به خدا حرف نزنی سنگین تری ، حالا خواهیم دید که شما ازامریکا تضمین خواهید گرفت یا نه ؟ شما اصولا با کل برجام مخالف بودید وصریحا ان را سم وشر مطلق می دانستید ، شما به صراحت گفتید که اگر ترامپ از برجام خارج شود ما ان را اتش می زنیم ؟ لابد با این هیئت چهل نفره رفته اید به وین که ان را اتش بزنید !؟
  • شهاب IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    4 0
    آقای ذوالنور به روز هستند!!!
  • کاوه IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    شما هم با شیب ملایم داری حامی برجام میشی آقای ذوالنور درود خدا بر شما
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 1
    این دیگر از اون حرف ها است
  • 5130166698 IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 3
    درود بر منطق و غیرتت رایم حلالت
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 1
    به شما آقای ذوالنوری باید گفت زکی
  • نادر IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    8 1
    آقای ذوالنوری تو واقعا به فکر حقوق ملت هستی!!!! والله دوست داریم باور کنیم ولی نمی دانیم قسم حضرت عباس تو و امثال تو را باور کنیم یا دم خروس را، شما که خاک ملت را به باد دادید