قیمت انواع آهن‌آلات از تیرآهن تا میلگرد با چند کلیک، معرفی مطمئن‌ترین راهکار

برای ساخت بناهای مختلف باید از مصالح متنوعی استفاده کرد که تیرآهن‌ یکی از آن‌ها است و سازه‌های فلزی به دلیل برتری نسبت به انواع دیگر سازه‌ها، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

نیاز به خرید تیرآهن برای ساخت تمام سازه‌ها

برای ساخت بناهای مختلف باید از مصالح متنوعی استفاده کرد که تیرآهن‌ یکی از آن‌ها است و سازه‌های فلزی به دلیل برتری نسبت به انواع دیگر سازه‌ها، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. برای ساخت یک بنای اصولی و مقاوم در برابر انواع بلایای طبیعی و غیر طبیعی، سازندگان تلاش می‌کنند تا با کمک تیرآهن‌ها با انواع و سایزهای مختلف به سه صورت عمودی، افقی و قطری این کار را انجام دهند. اما به عنوان یک سازنده برای اطلاع از قیمت آهن و همچنین خرید تیرآهن و انواع آهن‌آلات مورد نیاز در سریعترین زمان چه باید کرد؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

ارتباط مستقیم قیمت تیرآهن با قیمت آهن

همانطور که از نام تیرآهن پیدا است، قیمت و ماهیت آن به طور مستقیم به ماده تشکیل‌دهنده‌اش یعنی آهن وابسته است. با توجه به محدوده قیمتی، انواع کیفی مختلفی از تیرآهن در بازار آهن کشور وجود دارند که برخی از جنس آلیاژ فولاد، برخی آلومینیوم و برخی هم آهن معمولی هستند.

به طور کلی نوسانات قیمت آهن می‌تواند تأثیر مستقیم روی قیمت تیرآهن داشته باشد. پس اگر به دنبال خرید تیرآهن هستید، بهتر است ابتدا بدانید آهن کیلویی چند است و با چه قیمتی در بازار معامله می‌شود.

قیمت برخی از انواع تیرآهن در بازار

شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی در بازار ایران وجود دارند که انواع تیرآهن را به شما ارائه می‌کنند. به همین دلیل ممکن است برای یک مدل تیرآهن، قیمت‌های متفاوتی را در بازار ببینید. به عنوان مثال برای تیرآهن ۱۴ شما قیمت‌های مختلفی از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر را نیز مشاهده خواهید کرد.

چند نوع تیرآهن در بازار وجود دارد؟

به طور کلی سه نوع تیرآهن با استانداردهای مختلف در بازار ایران وجود دارد و می‌توان به انواع IPE، INP و IPB اشاره کرد. هر کدام از این تیرآهن‌ها با معیار و معماری‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که کشورهای مختلف یکی از آن‌ها را به عنوان معیار خود قرار می‌دهند.

تیرآهن‌های IPE تیرآهن‌هایی هستند که ضخامت بال و جان آن‌ها در تمام بخش‌های تیرآهن یکسان است. این نوع تیرآهن‌ها مورد تایید بیشتر کشورهای اروپایی و همچنین ایران هستند و می‌توان گفت بیشترین مقاوت را هم از خود نشان می‌دهند.

تیرآهن‌هایی که به شکل INP ساخته می‌شوند، تیرآهن‌های معمولی هستند که کشورهای مانند چین و روسیه از آن‌ها برای ساخت بناهای خود استفاده می‌کند. این نوع تیرآهن‌ها بسیار شبیه تیرآهن‌های IPB هستند و تفاوت اصلی میان این دو به شیبی برمی‌گردد که در ابتدای بال تا انتهای بال تیرآهن‌های مدل INP وجود دارد. کشورهای مختلفی تیرآهن‌های INP را به بازار عرضه می‌کنند که از جمله آن‌ها هم می‌توان به کشورهای اسپانیا، آلمان، لهستان و کره جنوبی اشاره کرد.

قیمت انواع آهن‌آلات از تیرآهن تا میلگرد با چند کلیک، معرفی مطمئن‌ترین راهکار

تیرآهن‌های IPB تیرآهن‌هایی هستند که در زبان فارسی به آن‌ها تیرآهن‌های هاش یا بال پهن نیز گفته می‌شود. این تیرآهن‌ها به دو شکل IPBL یا بال پهن سبک و IPBV یا تیرآهن بال پهن سنگین ساخته می‌شوند. در بسیاری از مواقع این نوع تیرآهن‌ها از بالا به شکل H هستند و شما می‌توانید در بازار هر دو نمونه وارداتی و تولید داخل آن‌ها را پیدا کنید.

از جمله برندهای داخلی تولید کننده تیرآهن‌های هاش نیز می‌توان کارخانه ذوب آهن اصفهان را نام برد که یکی از برترین تولیدکنندگان این نوع تیرآهن در خاورمیانه است. در نظر داشته باشید که تیرآهن‌های IPB با ضخامت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند که از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به سایزهای ۲۰۰، ۱۸۰ و ۱۶۰ اشاره کرد.   

اهمیت وزن در خرید و استفاده از تیرآهن

بسیاری از مواقع سازندگان قصد دارند تا برای امنیت بیشتر سازه و جلوگیری از نشست آن، از مصالح سبک‌تری استفاده کنند. تیرآهن‌ها اصلی‌ترین بخش بنا هستند و بیشترین تاثیر را هم روی وزن آن می‌گذارند. به همین خاطر اگر به دنبال سبک کردن بنای خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سبک‌سازی را در بخش تیرآهن‌ها انجام دهید.

با توجه به آلیاژ و موارد مختلف به‌کار رفته در تیرآهن‌ها، این نوع مصالح دارای وزن‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال، تیرآهن IPBL از نوع hea ۱۰۰ دارای وزنی معادل ۱۶.۷ کیلوگرم است. این در حالی است که اگر بخواهیم همان مدل تیرآهن را از IPBV انتخاب کنید، وزن آن به ۲۰.۴ کیلوگرم می‌رسد.

انواع تیرآهن در سازه‌ها

تیرآهن‌ها در موارد مختلفی در بنای ساختمان‌ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال یک تیرآهن می‌تواند به عنوان یک شاه تیر یا تیر اصلی بارهای تیرچه‌ها را به ستون‌ها منتقل کند. یا این که اصلا می‌توان از همان تیرآهن به عنوان یک تیرچه یا تیر فرعی استفاده کرد. یک تیر فرعی دارای وزنی کم است که بار سقف را به شاه‌تیرها منتقل می‌کند. این نوع تیرآهن‌ها در بناهای بزرگ بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین کاربرد آن‌ها می‌توان به استفاده در بناهای تجاری اشاره کرد.

در ادامه نوبت به تیر کلاف می‌رسد. تیر کلاف یک تیر افقی است که به دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف متصل می‌شود. این تیر باعث می‌شود تا بار وارد به تیر محکم‌تر اصلی وارد شود. اما منظور از تیرآهن نعل درگاهی چیست؟

نعل درگاهی یکی از موارد استفاده از تیرآهن‌ها است که در بالای بازشوهای ساختمان مانند در یا پنجره از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع این نوع تیر آهن‌ها باعث مهار فشار وارده از بالا و پایین روی ساختمان می‌شوند که استحکام ساختمان را تا حدی بالا می‌برد.

تیرهای لبه‌ای یا کناری یکی دیگر از انواع کاربردهای تیرآهن‌ها در ساخت بنا هستند که در اطراف ساختمان قرار دارند و علاوه بر فشاری که سقف وارد می‌کند، بار دیوارهای کناری ساختمان را هم تحمل می‌کنند. در آخر نوبت به لاپه یا پرلین (Purlin) می‌رسد که تیرآهن‌هایی پروفیلی شکل به دو صورت حرف‌های انگلیسی I و Z هستند و برای حمل بار پوشش‌های سبک در انواع ساختمان‌های صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

قیمت انواع آهن‌آلات از تیرآهن تا میلگرد با چند کلیک، معرفی مطمئن‌ترین راهکار

تهران آهن؛ یکی از بزرگ‌ترین پخش‌کننده انواع آهن‌آلات ساختمانی

تیرآهن‌ها از جمله مصالح سنگین در صنعت ساختمان‌سازی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با کمک آن‌ها حتی وزن سازه خود را هم کنترل کنید. برای خرید مقرون به صرفه تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی مانند میلگرد ما فروشگاه تهران آهن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تهران آهن یکی از بزرگترین پخش‌کننده‌های آهن‌آلات ساختمانی با قیمتی مناسب است که می‌تواند نیاز شما را به انواع میلگرد و تیرآهن به خوبی برطرف کند. شما می‌توانید برای دریافت قیمت میلگرد به روز و همینطور قیمت انواع مختلف تیرآهن، به وب‌سایت این فروشگاه مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =