حوادث جهان در عصر پنجشنبه 9 تیر 1390

کشته شدن پنج نظامی یمن نزدیک زنجبار

یک منبع نظامی اعلام کرد در درگیری های جدید روز پنجشنبه نزدیک شهر زنجبار در جنوب یمن با اعضای احتمالی القاعده، پنج نظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. بنابر اعلام این منبع، ارتش پس از این درگیری ها توانست کنترل ورزشگاه الوحده را در چند کیلومتری زنجبار مرکز استان ابین به دست گیرد. منابع پزشکی در عدن آمار تلفات نظامیان را تایید کردند. یک منبع نظامی بدون دادن آمار دقیق تاکید کرد: دشمن نیز در این درگیری ها متحمل تلفاتی شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از عدن، بنابر اعلام منابع نظامی، صبح چهارشنبه نیز درگیری های شدیدی بین نیروهای گردان بیست وپنج مکانیزه و جنگجویانی که احتمالا اعضای القاعده بودند در اطراف ورزشگاه الوحده رخ داد.

 

شش سومالیایی به اتهام آدم ربایی در فرانسه محاکمه می شوند

شش سومالیایی به اتهام گروگان گیری یک زوج فرانسوی در سپتامبر سال دو هزار و هشت ، در ماه نوامبر امسال محاکمه خواهند شد. این زوج فرانسوی در این تاریخ با یک قایق در سواحل سومالی دریانوردی می کردند که توسط چند سومالیایی به گروگان گرفته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این شش سومالیایی توسط تکاوران نیروی دریایی فرانسه در شانزدهم سپتامبر سال دو هزار و هشت بازداشت شدند و زوج فرانسوی را که در گروگان آنها بودند آزاد کردند.وجود یک نوجوان در بین این شش سومالیایی، باعث شده است تا همه آنها در دادگاه ویژگی افراد به سن قانونی نرسیده محاکمه شوند.روند رسیدگی به اتهامات این شش سومالیایی قرار است پشت درهای بسته انجام گیرد.این افراد علاوه بر آدم ربایی، به سرقت مسلحانه و توقیف غیرقانونی در چارچوب گروههای تبهکار سازمان دهی شده متهم هستند.در مجموع پانزده دزد دریایی که به شرکت در گروگان گیری در عرشه کشتی های فرانسوی در سال دو هزار و هشت متهم هستند بازداشت و در اختیار دستگاه قضایی فرانسه قرار گرفته اند و اکنون نیز در این کشور در زندان بسر می برند.

 ناتو: یک سرکرده شبکه حقانی در جنوب شرق افغانستان کشته شد

نیروهای ناتو اعلام کردند:یک سرکرده شبکه القاعده براثر عملیات این نیروها در استان پکتیای افغانستان کشته شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر از کابل، دفتر مطبوعاتی نیروهای ناتو با انتشار بیانیه ای افزود: «اسماعیل خان» براثر بمباران دیروز نیروهای ناتو در شهر «گردیز» مرکز استان پکتیا کشته شد. براساس این بیانیه: اسماعیل خان معاون «مالی خان» فرمانده سرشناس شبکه القاعده در افغانستان بود. نیروهای ناتو ادعا کردند: فرد کشته شده در حمله انتحاری به هتل «اینتر کنتینانتال» کابل دست داشته است. براساس این گزارش: در این بمباران نیروهای ناتو شماری دیگر از اعضای شبکه حقانی نیز کشته شدند اما تعداد آنان اعلام نشده است.

انفجار درجنوب افغانستان پنج کشته برجای گذاشت

انفجار امروزاستان هلمند افغانستان باعث کشته شدن پنج عضو یک خانواده شد. به گزارش واحد مرکزی خبرازکابل به نقل ازخبرنگارمحلی ، «عبدالمطلب»، فرماندار شهرستان مارجه استان هلمند امروز اعلام کرد: این حادثه ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی زمانی در شهرستان مارجه بوقوع پیوست که یک مین جاسازی شده درمسیر عبور خودروی اعضای یک خانواده منفجر شد. وی افزود : افراد طالبان این مین را درمسیر عبور کاروان نیروهای افغان و خارجی جاسازی کرده بودند اما هنوز منابع گروه طالبان دراین باره واکنش نشان نداده اند.

حمله طالبان به کاروان نیروهای خارجی درجنوب کابل شش کشته برجای گذاشت

حمله دیشب افراد طالبان به کاروان نیروهای خارجی دراستان لوگر افغانستان شش کشته وسه زخمی برجای گذاشت. به گزارش واحد مرکزی خبرازکابل، « محمد امین رحیم» فرماندار شهرستان برکی برک استان لوگر امروز اعلام کرد : کاروان نیروهای خارجی در شهرستان برکی برک هدف حمله افراد طالبان قرارگرفت. وی افزود : دراین درگیری شش مهاجم مسلح کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. « دین محمد درویش» ، سخنگوی استاندار لوگر نیز با تایید این درگیری اعلام کرد : دراین درگیری یک دستگاه تانک نیروهای خارجی منهدم شده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان درمصاحبه با رسانه های محلی افغانستان با پذیرش مسئولیت این حمله مدعی شد : دراین درگیری پنج نظامی خارجی و چهارشبه نظامی طالبان کشته شدند.

پلیس ضد شورش چین علیه معترضان در مغولستان چین وارد عمل شد

یک گروه حقوق بشر در چین از اقدامات سرکوبگرانه نیروهای پلیس ضد شورش این کشور علیه اعتراضات مغول ها در شمال این کشور خبر داد. این اقدام یک ماه پس از اعتراضات گسترده علیه سوء استفاده از منابع طبیعی و شیوه حکومت چین در این منطقه صورت گرفت. مرکز اطلاع رسانی حقوق بشر مغولستان جنوبی در چین اعلام کرد دانشجویان مغول و گله داران سنتی جمعه گذشته در منطقه مغولستان داخلی در اعتراض به انتشار زباله های سمی از یک معدن سرب به محیط زیست ، تظاهرات کردند. این مرکز اعلام کرد اما حدود پنجاه پلیس ضد شورش یک روز پس از این اعتراضات با حضور در این منطقه بسیاری از معترضان را کتک زدند و آنها را بازداشت کردند.سرنوشت بازداشت شده ها در هاله ای از ابهام است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، چین ضمن تعهد به پرداختن به مشکلات زیست محیطی ناشی از این معدن، تدابیر امنیتی را در این منطقه تشدید کرد.

 

نویسنده امریکایی:جنگهای اینده امریکا جنگهای سری با هواپیماهای بدون سرنشین است

نویسنده و روزنامه نگار امریکایی تاکید کرد جنگهای اینده امریکا جنگهای سری با هواپیماهای بدون سرنشین است. به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی الن رولاند درباره افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا گفت با توجه به اینکه قرار است ژنرال پترائوس به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا سیا و پانتا رئیس فعلی سیا به وزارت دفاع این کشور منصوب شود، این خود نشان می دهد که امریکا تلاش می کند تا جنگهای خود را در خارج از کشور از جنگهای متعارف به جنگهای پنهان و جنگهای بدون نیاز به نیروی نظامی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تغییر دهد.در واقع جنگهای اینده دیگر همانند جنگ عراق افغانستان اشکار و کلاسیک نخواهند بود بلکه سری و اطلاعاتی خواهد بود.هم اکنون نمونه این جنگها را امریکا در کشورهایی نظیر پاکستان و یمن و سومالی دنبال می کند.در این میان مهمترین حامی این جنگها صنایع نظامی امریکا هستند که بر تداوم انها تاکید دارند.جابجایی هایی که در سیا و وزارت دفاع امریکا صورت می گیرد خود نشان از پیچیده تر و جدی تر شدن این جنگهای سری دارد.این جنگها خلاف قوانین بین المللی است با وجود این امریکا همچنان این جنگها را ادامه می دهد.بر اورد شده است این جنگها نزدیک به چهار تریلیون دلار به مردم امریکا هزینه تحمیل کند.این جنگهای چیزی جز اشغال غیرقانونی کشورهای دیگر نیست و هیچ علتی حضور ما را در افغانستان توجیه نمی کند.متاسفانه نمایندگان مردم در کنگره نیز کاری برای توقف این جنگها نمی کنند زیرا انها از این جنگها سود می برند و از حمایت صنایع نظامی برخوردار می شوند.

 

زمین لرزه نسبتا شدید تونگا را لرزاند

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد زمین لرزه ای به بزرگی پنج و پنج دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر روز پنج شنبه منطقه تونگا در اقیانوس آرام را لرزاند. به گزارش خبرگزاری شین هوا از هنگ کنگ، این سازمان همچنین اعلام کرد این زمین لرزه ساعت نه و نه دقیقه روز پنج شنبه به وقت گرینویچ روی داد. کانون این زمین لرزه در عمق بیست و شش کیلومتری از بستر دریا بود.

 

سازمان ملل درباره سوء تغذیه و فاجعه انسانی در سومالی هشدار داد

یکی از مقامات بلند پایه سازمان ملل هشدار داد فاجعه انسانی در سومالی رو به وخامت گذاشته است. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، مارک بادن، مسئول هماهنگی امور بشردوستانه و سکونت در سومالی در کنفرانسی خبری در نیویورک تصریح کرد شرایط به گونه ای است که اگر فورا و به صورت موثر به ان واکنش نشان ندهیم، شمار زیادی از مردم جانشان را بر اثر سوء تغذیه از دست می دهند. هم اکنون سی درصد از کودکان سومالی به سوء تغذیه مبتلا هستند. به گفته بادن، مشکل اساسی ان است که مرکز این بحران انسانی در جنوب سومالی است یعنی منطقه ای که گروه های شورشی مانند الشباب بر ان مسلط هستند. بادن خاطرنشان کرد دسترسی به این منطقه دشوار است اما قطعا محال نیست و می توان کمک های پزشکی، مواد غذایی مکمل، امکانات درمانی و حتی زمینه های رونق معیشت مردم را فراهم کرد. بادن تاکید کرد هم اکنون منابع برای مقابله با مشکلات به ویژه در حوزه های کلیدی که حفاظت و نجات جان مردم سومالی در انها ضرورت دارد، اصلا کافی نیست.

 

سه آمریکایی به جرم تلاش برای حمله به دو کنیسه به 25 سال زندان محکوم شدند

سه آمریکایی به جرم تلاش برای حمله به دو کنیسه نیویورک در سال دو هزار و نه، به بیست و پنج سال زندان محکوم شدند. این سه نفر اکتبر سال دو هزار و ده در دادگاه فدرال نیویورک به جرم تدارک حمله به دو کنیسه در برونکس محله ای در شمال نیویورک مجرم شناخته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه نفر به نام های جیمز کرومیتی چهل و پنج ساله، دیوید ویلیامز سی ساله و اونتا ویلیامز سی و پنج ساله به توطئه به منظور استفاده از سلاح های کشتار جمعی، تلاش برای دستیابی به سلاح های ضد هوایی و تلاش برای کشتن کارمندان آمریکایی متهم شده و با احتمال محکومیت به حبس ابد مواجه بودند.

هشت مهاجر غیر قانونی افغان در بلغارستان دستگیر شدند

وزارت کشور بلغارستان امروز پنجشنبه اعلام کرد پلیس مرزی این کشور هشت مهاجر افغان را دستگیر کرد. این مهاجران در یک کامیون حمل هندوانه مخفی شده بودند و قصد داشتند از مرز عبور کنند.افسران پلیس به هنگام عبور کامیون از دستگاه ایکس ری این هشت مرد افغان را مشاهده کردند.این کامیون از یونان به مقصد اسلوواکی در حال حرکت بود. وزارت کشور بلغارستان با بیان اینکه این هشت مهاجر افغان به همراه راننده پنجاه ساله این کامیون دستگیر شدند افزود این مهاجران غیر قانونی به یونان بازگردانده خواهند شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از صوفیه، بر اساس گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان، سال گذشته تعداد بسیار زیادی از مردان افغان در بخشهای زیرساختی و کشاورزی یونان به کار اجباری مشغول بودند.

انفجار گاز در شرق چین 4 کشته بر جای گذاشت

خبرگزاری شین هوا امروز پنجشنبه اعلام کرد: بر اثر انفجار گاز در یک کارگاه ساخت راکت بدمینتون در استان جیانگ‌سو در شرق چین دست کم چهار تن کشته و یازده نفر زخمی شدند.

 

رانش زمین بخش بزرگی از بزرگراه سراسری در کانادا را مسدود کرد

رانش گل و لای بخشی از یک بزرگراه سراسری در بریتیش کلمبیا کانادا را مسدود کرد. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، رانش زمین بین منطقه هوپ و چیلی واک در فاصله صد کیلومتری شرق ونکوور رخ داد و نیروهای پلیس کانادا هم اکنون سرگرم جستجو به دنبال افراد گرفتار شده در این منطقه هستند. یکی از نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه گفت رانش زمین احتمالا به علت چندین دوره بارندگی های شدید بوده است. بهار امسال، فصل بارندگیِ بسیار طولانی، هوای سرد و روزهای مرطوب داشته ایم.یکی از مقامات محلی بریتیش کلمبیا نیز گفت ما کوشیده ایم با استفاده از سیل بند و سایر امکانات، حاشیه نهرها را تقویت و انها را در مقابل شدت جریان اب مقاوم کنیم، اما گاهی اوقات طبیعت از همه ما قدرتمندتر است. گروهبان پیتر تیسن، از پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا روز چهارشنبه گفت مقامات هنوز دقیقا نمی دانند که آیا گل و لای روی خانه های مسکونی یا خودرویی را نیز پوشانده است یا خیر. حدود بیست واگن یکی از قطارهای شرکت سی اِن ریل نیز که کالاهای تجاری حمل کی کرد زیر گل و لای مدفون شد.کِلی اِسوِندسن سخنگوی این شرکت گفت در این حادثه به کسی اسیب نرسیده و قطار نیز از ریل خارج نشده است. پلیس کانادا نیز اعلام کرده است که اتوبان به مدت نامعلومی بسته خواهد بود.

 

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =