احیای ۶۴ واحد راکد تولیدی استان سمنان در دستور کار است

نشست کارگروه نهضت احیا با حضور معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسوول حوزه حقوقی و بانکی نهضت احیاء ریاست جمهوری و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در سالن جلسات مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان در این نشست گفت محمدرضا باقری در نشست کارگروه نهضت احیا افزود: جلسات احیای واحدهای راکد در استان به ریاست استاندار سمنان به طور منظم طی هشت ماه گذشته برگزار شده و مصوبات جلسات پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۵۳ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان تصریح کرد: در نشست کارگروه نهضت احیا مسائل و مشکلات ۱۰ واحد تولیدی راکد و پنج فعال با کمتر از ظرفیت تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جانشینی سرمایه گذار، تزریق نقدینگی و سرمایه در گردش، کمک به تأمین مواد اولیه و جذب شریک و سرمایه‌گذار جدید از جمله راهکارهایی است که در رسیدگی به مسائل واحدهای مشکل دار و راکد و احیاء آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

***عزیزالله قربانی در نشست کارگروه نهضت احیاء استان سمنان افزود: امسال، ۳ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی زیر ۵۰ درصد ظرفیت در برنامه حمایت افزایش ظرفیت سازمام صنایع کوچک و شهرک‌ها صنعتی ایران قرار دارد که حدود ۱۷ هزار نفر از این محل، افزایش ظرفیت اشتغال ایجاد می‌شود.

وی تعداد واحدهایی که با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت دارند را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان ۴۸۸ اعلام کرد و گفت: برنامه افزایش ظرفیت ۱۰۰ واحد نیمه فعال استان با تثبیت اشتغال ۵۰۰ نفر در سال جاری در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲ هزار واحد راکد به چرخه تولید بازخواهد گشت، گفت: احیای این تعداد واحدهای راکد صنعتی منجر به اشتغال ۳۴ هزار نفر می‌شود.

قربانی گفت: ۴۴ درصد از این واحدها مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد عدم تقاضا و بازار، ۱۰ درصد فرسودگی ماشین آلات، ۱۰ درصد ضعف فناوری، ۱۱ درصد کمبود مواد اولیه، ۹ درصد مشکلات حقوقی و ۸ درصد دارای مشکلات زیرساختی است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: سال گذشته دو هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت و برای ۳۹ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

قربانی از برنامه راه اندازی مجدد ۶۴ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بازگشت به چرخه تولید این واحدها منجر به ایجاد اشتغال یک هزار و ۸۸ نفر خواهد شد.

به گفته وی، تعداد کل واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هفت هزار و ۱۵۱ واحد صنعتی است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: براساس پروانه‌های بهره‌برداری صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۱۶ هزار و ۵۲۰ واحد با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید و ۱۱ هزار و ۳۳۷ واحد بالای ۷۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از طریق مشاوران کلینیک‌های کسب و کار خود به پایش و عارضه‌یابی علل توقف تولید واحدهای صنعتی می‌پردازد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: سازمان از طریق راهکارهایی همچون واگذاری کامل توسط مالک اصلی یا بانک یا مشارکت با سرمایه‌گذار جدید، تأمین مواد اولیه، تولید محصول جدید، اخذ تسهیلات و انتقال فناوری و بهینه کردن خط تولید به راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

***سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در نشست کارگروه نهضت احیا استان سمنان با تاکید بر شناسایی و رفع مشکلات تولید و احیای واحدهای راکد گفت: بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید بمنظور ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت تولید باید اولویت‌بندی شود.

وی با اشاره به شرایط کشور، تصریح کرد: سال جاری، سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده و حرکت در مسیر منویات رهبری و چارچوب‌های مشخص شده راه خروج از مشکلات است.

صادقی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بی‌شماری است، خاطرنشان کرد: حرکت چرخ‌های صنعت زمینه اشتغال جوانان و رونق اقتصادی استان را رقم می‌زند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی‌ استانداری سمنان به ضرورت رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی نهضت احیا بیانگر اهمیت صنایع در نگاه دولت سیزدهم است و با تلاش و همکاری دستگاه‌های اجرایی این مساله تحقق می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با رویکرد جدید دولت برای ۱۵۴ واحد راکد شناسایی شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان اتفاقات خوبی رخ دهد.

***مصطفی رضوی مسوول حوزه حقوقی و بانکی ستاد نهضت واحدهای اقتصادی نهاد ریاست جمهوری در نشست این نهضت در استان سمنان گفت: این نهضت پیرو فرمایش مقام مظم رهبری بمنظور حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه رفع هرگونه مانع در عرصه تولید از اهداف نهضت احیا واحدهای راکد است، افزود: عمده مشکلات صنایع کشور حقوقی، بانکی و تأمین مالی است.

وی به جبهه‌ "تأمین مالی" در نهضت احیا اشاره و تصریح کرد: سیاست احیاء تنها به تزریق سرمایه محدود نمی‌شود بلکه تداوم فعالیت واحدهای احیاء شده نیز در اولویت است.

رضوی تاکید کرد: با توجه به اهمیت واحدهای تولید برای کشور، مشکلات این واحدها با قید فوریت بررسی و مصوبات در کمترین بازه زمانی اجرایی می‌شود.

مدیر حوزه حقوقی و بانکی ستاد نهضت احیاء نهاد ریاست جمهوری گفت: راه اندازی تورهای احیاء بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی در این زمینه است و تاکنون تورهایی در استان‌های قزوین، البرز، گیلان و فارس برگزار شده است.

به گفته رضوی، این تورها پس از بررسی مشکلات اقدام به رفع موانع شده است.

وی فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد تولیدی را دغدغه دولت سیزدهم برشمرد و افزود: استفاده از مدیران جهادی و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود امید می‌رود مشکلات صنایع حل و فصل شود.

وی تاکید که مهم ترین برنامه دولت سیزدهم، راه‌اندازی و احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل متناسب با نیازهای کشور است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1636435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =