زاینده‌رود کجای مصوبات سفر رئیس جمهوری به اصفهان است؟!

فعالان محیط زیستی و نمایندگان اصفهان در کنار مردم نصف جهان، خواستار این موضوع هستند که مسئولان به احیای دائمی رودخانه زاینده رود به عنوان اصلی‌ترین مصوبه سفر رئیس جمهور توجه داشته باشند؛ اصفهان با توجه به خشکی رودخانه در معرض فرونشستهای متعدد هفتگی قرار گرفته و دیگر ظرفیتی برای توسعه صنایع نیز ندارد.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، در شرایطی رئیس جمهور و هیئت دولت، آخر این هفته به اصفهان سفر می کنند، که تاکنون در برنامه های مطرح شده سفر توسط مسئولان اصفهان،نشان محکمی از زاینده رود نیست.

این در شرایطی است که وضعیت خشکی این رودخانه فلات مرکزی ایران، نه تنها اصفهان بلکه بارندگی در سرچشمه این رودخانه را نیز تحت تاثیر قرار داده است، چراکه به گفته کارشناسان محیط زیست، خشکی بیش از ۹۰ درصد مسیر این رودخانه به شکل طبیعی باعث از میان رفتن نظم طبیعت در بارندگی در کل مسیر و از میان رفتن کامل این رودخانه می شود.

فرونشستهای متعدد هفتگی در اصفهان

آنچه که این روزها اهمیت احیای این رودخانه را ضروری می سازد،دیگر موضوع کشاورزی و حتی میراث فرهنگی اصفهان نیست، بلکه معضل فرونشست زمین که بستگی تامی با خشکی سفره های زیرزمینی دارد و در هفته جاری دو مورد دیگر از آن را در نصف جهان شاهد بودیم، بر بار مسئولیت مسئولان برای احیای این رودخانه دایمی می افزاید.

از سوی دیگر خشکی تالاب بین المللی گاوخونی که سالهاست مورد اعتراض کارشناسان امر است و پراکنش ریزگردهای سمی از سمت این تالاب به دیگر استانهای کشور و به ویژه شهر ورزنه در استان اصفهان، خطری است که به دلیل نادیده گرفته شدن حقابه محیط زیستی به عنوان اولویت دوم تخصیص آب پس از شرب اصفهان و استانهای مجاور حتی پایتخت را تهدید می کند.

اولویت اول سفر رئیس جمهور

در این ارتباط دوستداران و فعالان محیط زیست و نمایندگان استان در کنار مردم استان خواستار احیای زاینده رود هستند که به گفته همه کارشناسان ملی دور از انتظار و کار سختی نیست، موضوعی که به یقین باید نخستین خواسته مسئولان استان نیز در سفر رئیس جمهور به اصفهان باشد.

در این ارتباط مهدی بصیری فعال محیط زیستی و رئیس هیئت مدیره جمعیت پیام سبز با بیان اینکه ناآگاهی از محیط‌زیست بسیار خطرناک است و ناآشنایی با آن بسیار ضربه زده است، خاطرنشان کرد: امید است خبرنگاران در اطلاع رسانی و آموزش محیط زیست کمک کنند زیرا بهترین وسیله برای ترویج فرهنگ، خبر درست است.

اصفهان دیگر جای توسعه صنایع نیست

استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: از رئیس جمهوری می‌خواهیم لطفاً حق اصفهان را به دیگران نبخشید؛ این اولین مطالبه ما است زیرا اصفهان جای توسعه صنایع نیست، آثار تاریخی فاخر اصفهان که در دنیا بی نظیر است در حال خراب شدن است.

همچنین مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس طی مصاحبه های متعدد در روزهای گذشته تاکید کرده است که اگر سفر رئیس جمهوری به اصفهان، نتبجه ای در ارتباط با زاینده رود نداشته باشد، برای اصفهانی ها بی فایده استچراکه زاینده رود مطالبه اصلی مردم ماست و نمی توان از آن غافل شد.

وی افزود: احیای رودخانه زاینده رود امروز با زندگی و حیات اصفهان گره خورده است، اگر در گذشته مشکل ما بحث کشاورزی بود، امروز به سکونت در اصفهان و فروریختن خانه‌های مردم رسیده است.

پیش نویس مصوبات فعلی مسئولان اصفهان مشکل را رفع نمی کند

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه در آستانه سفر رئیس جمهور به اصفهان آنچه به عنوان پیش نویس مصوبات در حوزه حل معضل زاینده رود روی میز است آن چیزی نیست که مشکل ما را حل کند، اظهار داشت: در این زمینه وزارت نیرو باید بیش از هر مجموعه‌ای پیگیر باشد، باید رئیس جمهور در این دولت مسائل پیچیده را حل کند و یکی از این مسائل آب زاینده رود است.

وی افزود: از امام جمعه، استاندار و دیگر مسئولان خواهشمندم تلاش کنند مصوبات خوبی را که گره گشا باشد و حل مسئله زاینده رود را به دنبال داشته باشد در مجموعه مصوبات سفر قرار دهند.

طغیانی تاکید کرد: توجه به این امر که ۹۳ درصد استان اصفهان در حوضه زاینده رود و ۹۳ درصد استان مجاور نیز در حوضه کارون قرار دارد در تحقق عدالت آبی به یقین تاثیر گذار خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت پایبندی به قانون توسط همه استانها گفت: متاسفانه برداشت های آبی در بابادست چه در استان مجاور و چه اصفهان، ضربه های زیادی به این رودخانه فلات مرکزی می زند.

همچنین نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضروی است رئیس جمهور در سفر به استان اصفهان دیداری را با توده‌های مردمی و به ویژه نخبگان داشته باشد، اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود موضوع این جلسه حول محور آب باشد تا رئیس جمهور با چالش‌های جدی و واقعیت‌های این حوزه در استان اصفهان آشنا شوند.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی تاکید کرد: مردم از ما نمی‌پذیرند که اولویت اول آب نباشد و این در حالی است که در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان موضوع آب را آنطور که باید در این تصمیمات نمی‌بینیم.

وی افزود: نباید اجازه بارگذاری جدید بر روی رودخانه زاینده رود داده شود، رئیس جمهور اگر برای حوضه آبریز زاینده رود تصمیم قطعی نگیرد به اصفهان سفر نکند بهتر است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =