برگزیدگان جشنواره شعر نیکوکاری معرفی شدند

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، عصر دوشنبه ۳۰ خرداد با حضور چهره‌هایی همچون محمدعلی مجاهدی(پیشکسوت شعر آئینی)، حسن ذوالفقاری(مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی(دبیر جشنواره) در محل سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

نجم‌الدین شریعتی که اجرای این برنامه را برعهده داشت پس از شروع برنامه با نام و یاد خداوند قادر متعال درباره این جشنواره گفت: «امیدوارم که ثبت دغدغه‌های مرتبط با نیکوکاری در اشعار این شاعران، منشا خیر و نیکوکاری شود و گرهی از مشکلات مردم عزیزمان به‌واسطه این کنگره و حتی یک بیت و یک مصرع باز شود. چیزی که ما به آن نیاز داریم یک نوع نگاه و عینکی است که باید به مخاطبان عرضه کنیم. شعر زبان بسیار گیرایی دارد و چه‌قدر می‌تواند مؤثر باشد. خوش‌به‌حال آن‌هایی که می‌خواهند به مردم یک نگاهی بدهند که زندگی برایشان آسان شود. اگر ما بزرگ شویم مشکلات درنظرمان کوچک می‌شوند؛ اگر این نوع نگاه در اشعار و متون ما حکم‌فرما شود به نظرم اتفاق مبارکی خواهد افتاد. و رسالت این کنگره نیز همین است.»

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی دبیر جشنواره، به عنوان اولین سخنران این مراسم درباره جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت: «همان‌طور که حکما، فرهیختگان و هنرمندان گفتند یکی از عوامل ماندگاری هنر و آثار هنری بحث فطری‌بودن آن است. هرچه یک اثر هنری با فطرت انسانی همراه باشد ماندگارتر است. در میان آثاری که در تاریخ ادبیات ما به جای مانده است آثاری که با فطرت انسان همراه بوده همیشه پایدار و ماندگار بوده البته به شرط رعایت اقتضائات زیبایی‌شناسی. نیکوکاری از جمله امور فطری است که جدای از تأکیدات شریعت‌های مختلف، خود یک امری فطری است که انسان به صرف انسان‌بودنش اقتضا می‌کند که نیکوکار باشد و با هم‌نوع خود با مهربانی رفتار کند. به همین جهت تناسبی که بین نیکوکاری و شعر وجود دارد خود این اقتضا را ایجاد می‌کند که دوستان شاعر و هنرمندان به آن بپردازند و سبب تولید آثار فاخر در تاریخ ادبیات شده است.»

او ادامه داد: «جشنواره ملی شعر نیکوکاری هم با توجه به این تناسبی که بین شعر و نیکوکاری است کار خود را آغاز کرد و اتفاق‌های مبارکی برای آن افتاد، از جمله شعرخوانی در استان‌های مختلف که این استقبال شاعران از ما در آن مناطق باعث شد که به این کار افتخار کنیم و بخواهیم که به این مسیر ادامه دهیم.»

حدود ۶۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. الحمدلله آثار از نظر کیفی و کمی مطلوب بودند. برای سال اول خیلی باعث خرسندی ما بود و به این شاعران گرانقدر ایران افتخار می‌کنیم.

در این جشنواره در بخش کودک و نوجوان، سمیه تورجی از شیراز، عباسعلی سپاهی یونسی از مشهد و قاسم بای از گلستان، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند. در بخش ترانه، معصومه صاحبی از مشهد و علی سلیمانیان از زرین‌شهر اصفهان مشترکاً رتبه اول، رضا نیکوکار از رشت رتبه دوم و علی عابدی از قم، رتبه سوم را کسب کردند. در بخش شعر کلاسیک نیز جواد الهی‌پور از قم، مهدی جهاندار از اصفهان و علی‌اصغر شیری از قم، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند. در بخش رباعی و شعر کوتاه، مریم پیله‌ور از رشت، محمدجواد منوچهری از مشهد، فاطمه عبودی‌زاده از اهواز، حامد طونی، محسن کاویانی و فاطمه آل مجتبی از قم و در بخش سپید و نیمایی، علیرضا رجبعلی‌زاده از تهران، معصومه شاکری از خراسان رضوی، مرضیه شهیدی از لرستان، آرش پورعلیزاده و مجتبی صفدری از رشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار و با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی از بهمن‌ سال گذشته کار خود را آغاز کرد. طی این دوره، محافل شعر نیکوکاری در استان‌های قم، کرمان، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان برگزار و ۶۰۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مورد ارزیابی قرار گرفتند.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =