بهت و حیرت از حذف 23 رشته علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی، به عنوان اصلی ترین دانشگاه علوم انسانی ایران، درحالی بود که رییس دانشگاه می گوید کلاس ها برای کارشناسی ارشد خالی کرده است .

اما بالاخره اعتراض ها به این اقدان ناگهانی و شاید پی گیری های کمیسیون آموزش مجلس ختم به خیر شد بعد از این که رییس کمسیون آ موضوع حذف 23 رشته علوم انسانی از معتبرترین دانشگاه علوم انسانی به مجلس هم کشیده شد و قرار است که در هفته آینده مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش در این باره به نمایندگان پاسخ دهند. در همین باره  علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبر آنلاین می گوید که بهتر استموزش مجلس اعلام کرد که  داوطلبان علوم انسانی فعلا برای انتخاب رشته عجله نکنند تا تکلیف این موضوع مشخص شود، چون ما تصمیم داریم این رشته ها را دوباره دایر کنیم.

 معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تاخیر یک روزه در آغاز مهلت انتخاب رشته،اعلام کرد : از امروز انتخاب رشته مجازین آغاز می‌شود و منتظر برگشتن رشته‌های حذف شده دانشگاه علامه طباطبایی به کد رشته‌های انتخابی، انتخاب رشته بودیم.

ابراهیم خدایی گفته که  رشته‌های حذف شده علوم انسانی به دفترچه راهنمای انتخاب رشته برگشتند. پیرو بند 5 اطلاعیه قبلی وزارت علوم، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده توسط معاونت آموزشی این وزارتخانه، سازمان سنجش و دانشگاه علامه طباطبایی، جهت مساعدت برای پذیرش داوطلبان در آزمون سراسری، مقرر شد 10 درصد از ظرفیت‌های پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه کاهش یافته و به ظرفیت دوره‌های کارشناسی دانشگاه اضافه شود.

گویا این افزایش و کاهش ناگهانی ظرفیت دانشگاه ها علامه امسال حکایتی هم برای وزارت علوم و هم برای داوطلبان شده است

سید صدرالدین شریعتی، دراین باره به مهر گفته بود : "دانشگاه علامه امسال به خاطر کارشناسی ارشد از ظرفیت پذیرش کارشناسی کم کرده است و پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد امسال در مهرماه به دانشگاه می آیند و پذیرفته شدگان کارشناسی از نیمسال دوم تحصیلی سرکلاسها حاضر می شوند."

زمستان سال گذشته، کامران دانشجو، وزیر علوم از روسای دانشگاه های مادر خواست به سمت مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پیش بروند و از ظرفیت کارشناسی کم کنند. این اتفاق هم افتاد؛ در دو مرحله ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری تا دوبرابر اضافه شد.

اما در این میان کسی پیش بینی نمی کرد تنها از ظرفیت کارشناسی رشته های علوم انسانی کم شود.

اگر چه که سعید قدیمی، مدیرکل امور آموزشی وزارت علوم در مورد حذف رشته های علوم انسانی به خبرآنلاین گفت: "به دنبال این هستیم که رشته‌های کارآمد و پاسخگوی نیاز جامعه را طراحی و راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های مازاد را به این سمت سوق دهیم. هیچ رشته ای حذف نشده و ممکن است متناسب با بازار کار دوباره احیا شود. دانشگاه‌ها با توجه به قوانینی که وجود دارد می‌توانند رشته‌ای را از محدوده درسی خود حذف کنند و این امر به خود دانشگاه‌ها مربوط می‌شود و نحوه تصمیم‌گیری آنها."

با این حال، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود : "ملاک دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس دفترچه انتخاب رشته نیست، ضمن اینکه وزارت علوم مدام تاکید می کند ما در سال تحصیلی جاری به سمت تحصیلات تکمیلی پیش رویم تا کارشناسی. این سیاست ما است که یک سال یک رشته کم و یک رشته دیگر در مقابل اضافه شود؛ به هر حال ما دانشگاهی هستیم که دستور گرفتیم به سمت تحصیلات تکمیلی پیش رویم و دانشگاه بر اساس توانمندی که دارد رشته ها را بالانس می کند به این معنا که یک سال مقطع کارشناسی را تقویت می کند و یک سال کارشناسی ارشد را."

علی عباسپور رییس کمسیون آموزش مجلس هم امروز صبح به خبر آنلاین گفت "مسئولان اعلام می‌کنند حذف این رشته‌ها به دلیل بازنگری در سرفصل دروس آنها بوده است؛‌ اما بازنگری که منجر به حذف رشته‌های علوم انسانی شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

اصلا قبول نداریم که بازنگری بهانه‌ای برای حذف برخی از رشته‌ها باشد، بسیاری از رشته‌هایی که حذف شده‌اند ارتباطی به بازنگری علوم انسانی ندارند در واقع بازنگری به رشته‌هایی مربوط می‌شود که دارای تئوری‌های غربی باشند و ما بخواهیم آنها را با اندیشه‌های اسلامی جمع کنیم؛ ‌اما حذف رشته‌ای مانند مترجمی زبان انگلیسی چه ارتباطی به بازنگری در علوم انسانی دارد؟من اطلاع دارم که رتبه نخست کنکور امسال برای تحصیل در رشته روان شناسی بالینی اعلام تمایل کرده بود که این رشته حذف شده است. "

حالا خدایی می گوید که رشته ها بازگشته اند  و البته اضافه می کند که این دانشگاه به هیچ عنوان امکان واگذاری خوابگاه دانشجویی، به هیچیک از پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه و شبانه را ندارد.

معاون سازمان سنجش با بیان اینکه داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته از اصلاحات مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و همچنین ظرفیت‌های جدید برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کنکور اطلاع یابند، اظهار کرد: مجازین باید برای آگاهی از اطلاعیه شماره 2 سازمان، به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    1 0
    انتقال ظرفیت از کارشناسی به کارشناسی ارشد کذبه. من امسال ارشد شرکت کردم و در رشته من(مدیریت) که اصلا شاهد افزایش ظرفیت نبودیم.