انقلاب به نفع گوگوش بود!

هوشنگ توکلی معتقد است سینمای ما در این چهل و چهار سال، علی‌رغم همه مشکلات داخلی و مدیریتی، رشدی عالی داشته چون توانسته به دستاوردهای خوبی برسد و نیروهای خوبی تربیت کند، مخصوصا حالا که نسل سوم روی کار آمده‌اند و بهترین استفاده را از امکانات انجام می‌دهند. 

مهسا بهادری: وقتی با اهالی سینما، از کارگردان و نویسنده و تهیه کننده گرفته تا بازیگر و آهنگسازان صحبت می‌کنیم، بیشتر آن‌ها «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی را بهترین فیلم سینمایی قبل از انقلاب و «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی را بهترین فیلم بعد از انقلاب می‌دانند. حتی در رای گیری که در سال ۱۳۸۱ از ۵۰ فیلم شناس انجام دادند، نام این دو فیلم به گوش می‌خورد. فیلم‌هایی قهرمان محور که سر نوشت هر یک از قهرمانانش در واقعیت، متفاوت از داستان بود. یکی مانند مسعود کیمیایی توانست بماند و با مقاومت ۴ دهه ادامه زندگی‌اش را فیلم بسازد و در جشنواره فیلم فجر حاضر شود، یکی مانند بهرام بیضایی که شرایطی که بر او تحمیل شد و او را مجبور به ترک وطن کرد.

هنرمندی مانند بهروز وثوقی آرزویش این است به ایران بازگردد و فردی مانند فرامرز قریبیان کماکان در سینما حضور دارد. اما پشت پرده این رفتن‌ها و ماندن‌ها چه بود؟ ادعاهای قائقه آتشین در مصاحبه آخرش درباره عدم توانایی در کار کردن صحت دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها به گفت‌وگو، سراغ هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر رفتیم که در جریان تمام این ماجراها بود. در ادامه متن کامل گفت‌وگو را می‌خوانید:

چهل و چهار سال از عمر سینمای بعد از انقلاب می‌گذرد، شما به عنوان یک بازیگر و کارگردان که اتفاقا کار مدیریتی هم انجام دادید، سینمای بعد از انقلاب را موفق می‌دانید؟ و فکر می‌کنید این سینما به اهداف خودش رسیده‌است؟

بله، حتی فکر می‌کنم جلوتر از هدف خودش هم پیش رفته است. سینمای ما در این چهل و چهار سال، علی‌رغم همه مشکلات داخلی و مدیریتی، رشدی عالی داشته چون توانسته به دستاوردهای خوبی برسد و نیروهای خوبی تربیت کند، مخصوصا حالا که نسل سوم روی کار آمده‌اند و بهترین استفاده را از امکانات انجام می‌دهند.

دستاوردهای سینمای انقلاب که به آن اشاره کردید در چه زمینه‌ای بوده است؟

سینما یک مجموعه مهارت خصوصی است که گاهی به صنعت ارتباط دارد و گاهی هم خلاقیت در آن دخیل است. من بر این باورم که در هر دو حوزه دستاوردهای خوبی داشتیم. در حال حاضر ما بسیار موفقیم و فرصت داریم تا از توانایی هنرمندان جدید، در زمینه‌های متعدد استفاده کنیم.

یکی از معضل‌هایی که ما در سینما با آن مواجه هستیم، فروش کم است. بعضا فیلم‌های خاص کمدی فروش دارند و فیلم‌های دیگر فروش چندانی را تجربه نمی‌کنند. چرا و چه طور به این‌جا رسیدیم که تا این حد ملاک‌های ما تغییر کرده است؟

این موضوع به حوزه مدیران بالادستی‌ مربوط است. ما در همه زمینه‌ها و به طور کلی در فعالیت‌های فرهنگی هنری، با ظهور دیدگاه‌های جدیدی روبه رو هستیم. برخی از این مسئولان بدون آشنایی، مهارت و دغدغه وارد عرصه کار می‌شوند و وقتی به جایی می‌رسند، با سوء مدیریتی که در کشور هست و براساس حداقل اطلاعاتی که دارند به سینما آسیب می‌زنند. حتی دخالت‌هایی که در حوزه فکری هنرمندان اتخاذ می‌کنند، آسیب زاست. مورد اول کمّی است و مورد دوم کیفی است.

چهار پنج سال اول انقلاب علی‌رغم همه مشکلات فکری و مدیریتی، موضوعی که در سینما وجود داشت، فکر مدیران برای زمینه سازی در آینده بود، از سال ۶۲ به بعد، دیگر سینما دچار دخالت مدیران بالادستی در تفکر هنرمندان و فیلم‌سازان شد و چون با سینما آشنا نبودند این مسئله بحران‌ساز شد. سینمای ایران چندین بار از صفر شروع کرده است و هر بار که به سمت مطلوبی حرکت کرده یا عده‌ای تغییر کردند یا دخالت‌های بی‌جا در مسائل فکری ایجاد شده که باعث تغییر اساسی یا حتی توقف مسیر شده است.

به نظر من اما دلیل موفقیت نسل سوم این است، که این نسل از تجربیات گذشتگان استفاده کرده و در عین حال راه حلی هم برای بیان تفکرهای خودش پیدا کرده است. خانواده سینما و خانواده مدیریتی سینما در حال حاضر دچار توقف شدند و این موضوع بحران ایجاد می‌کند و من می‌دانم که اهالی سینما دنبال راه حلی برای تفاهم هستند، که هنوز موفق هم نشدند یا اگر شدند هنوز اعلام نکردند.

در دیدگاه شما، ما علی رغم محدودیت‌ها، خوب پیش رفتیم و جلوتر هم هستیم، اما ما همان زمان هم ما یک سینمای آرمان‌گرا را تصور کرده بودیم و برای آن هم هزینه زیادی پرداخت کردیم، ستاره‌های زیادی را مخصوصا هنرمندان پیش‌از انقلاب را از دست دادیم که سرمایه‌های اجتماعی ما بوند، با همه این موارد، فکر می‌کنید قرار بود به این‌جا برسیم؟

این به حوزه مدیریت اقتصاد بر می‌گردد.

یعنی چی؟ یعنی اگر دچار بحران علی الخصوص در زمینه مالی شدیم باید برگردیم به دوران فیلم‌ فارسی؟

زمانی که انقلاب شد، بخشی از چیزهایی که سرمایه بزرگی پشت خود داشتند وارد سینما شدند و توسط بالادستی‌ها هم مورد حمایت قرار گرفتند، طبیعتا این موضوع مسیر سینما را عوض کرد و آن‌ها هم از این ماجرا دفاع کردند. در این هفت یا هشت سال گذشه فیلم‌های خوبی هم داشتیم ولی به این نگاه هم دامن زدیم. این یعنی پشت کردن به اهداف سینمای انقلاب. اکثر فیلم‌هایی که مردم می‌بینند، از جانب مدیران مورد حمایت قرار گرفتند. نکته این است که یا باید فیلم‌های مورد استقبال مردم را ساخت یا اثری که آورده مالی ندارد. این آثار که صرفا با هدف آورده مالی ساخته شده‌اند، سلیقه فرهنگی و هنری مردم را به سمت ابتذال بردند به همین دلیل معتقدم تا دیر نشده باید برایشان جایگزین پیدا شود. چون الان گرفتار این موضوع شدیم و اوضاع سختی را پشت سر می‌گذاریم.

خیلی از سازنده‌ها و تندروهایی که آن دوره افراطی بودند الان فیلم گیشه‌ای می‌سازند، فکر می‌کنید تفریط الان حاصل افراط آن دوره است؟

بسیاری از این نیروهایی که وارد سینما شدند بودجه لازم را نداشتند و از کدهای دیگری استفاده کردند، همان افرادی که نقش ایده‌آلیسم و انقلابی داشتند،در اولین فرصت که موقعیت بهتری برایشان پیش آمد به آن سمت رفتند. الان خیلی از سینماگران ما به خاطر عقایدشان خانه‌نشین شدند. در حال حاضر با این مسائل و این گروه‌های موقیعت‌طلب هم رو به رو هستیم. این‌ها برای منافع خودشان کار می‌کنند و الان به اینجا رسیدند. قدرتمند هم هستند و نمی‌شود به راحتی هم حذفشان کرد چون منافع کلانی دارند.

 انقلاب به نفع گوگوش بود!
هوشنگ توکلی

سیاست ستاره‌ستیزی مخصوصا در دهه‌ شصت بسیار وجود داشت و قصد داشتیم هر آن چه داشتیم را کنار بگذاریم و دوباره ستاره تولید کنیم. در واقع می‌خواستیم چرخ را از نو اختراع کنیم. این سیاست چه قدر در خروج سینما از مسیر خودش موثر بوده و فکر نمی‌کنید که سینما به امثال فردین و قادری بدهکار است و در حقشان بد کرده؟

سینما بدهکار نیست این‌ها خودشان عضوی از خانواده سینما بودند.

بیش‌تر بخوانید:

فائقه آتشین و ادعاهایی که راست و دروغ‌شان معلوم نیست

این خواننده سال‌های پیش از انقلاب با کدام روزنامه توقیفی، روزنامه‌خوان شد؟

آخرین آرزوی زندگی بهروز وثوقی چیست

پس چه کسی به آن‌ها بدهکار است؟

مدیران بالادستی که بعد از انقلاب به قدرت رسیدند و سعی می‌کردند گلوگاه‌ها را ببندند. این‌ها چیزی نداشتند و با قدرت و زور پاسگاه‌ها را گرفته بودند. کاری که کردند حذف گذشته بود که البته بگویم این حذف گذشته فلسفی است. وقتی جمهوری‌اسلامی ایجاد شد قوانین مشروطه رفت و قانون اساسی آمد ولی قانون اساسی دوم و انقلابی پشتش این بود که خاطرات گذشته مردم را در همه زمینه‌ها پاک کند. به همین دلیل در همه موارد یک قوانین خیلی سخت وجود داشت که باعث شد این افراد چشم بسته همه چیز را خراب کنند. به همین دلیل است که موضوع حذف گذشته باید از نگاه سیاسی بررسی شود.

آقای خاتمی زمانی که وزیر ارشاد شد زمینه‌های تخریب فراهم شد. مدیرانی که در زیر مجموعه خاتمی بودند فقط تخریب کردند. در دولت‌های دیگر مقاومتی در قبال این خراب‌کاری ها وجود داشت ولی در دوره آقای خاتمی این محدودیت‌ها نهادینه شد. زمانی که ایشان بر مسند وزارت نشست، به همراه نیروهایش همه چیز را تخریب کرد. امروز در خاطراتی که از آن دوره می‌بینیم، به مجاهدین اسلام هم نکاتی مربوط می‌شود. کسی مثل مهندس موسوی خودش انقلابی بود ولی محدود شد.

چرا هنرمندانی مثل بهروز وثوقی، منوچهر وثوق، فردین و... حذف شدند ولی مسعود کیمیایی که در همان دوره بود باقی ماند، چرا یکی عده حذف شدند و یک عده باقی ماندند؟

این یک موضوع مستقل است، به طور کلی افرادی که باقی ماندند بیشتر مقاومت کردند و راه‌حل‌های سختی را پشت سرگذاشتند. بقیه حتی ورودشان به کشور ممنوع شد. این مسائل پشت‌پرده زیادی داشت، مثل حوزه موسیقی که آقای شجریان توانست باقی بماند ولی گلپایگانی یا حبیب نتوانستند. ماجرا این است که ما با تفکرهای یک دستی رو به رو نبودیم چون در حوزه سیاست، ایده‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام وقتی به قدرت می‌رسند و در نهادهای دیگر جا باز می‌کنند سریع شروع به تخریب می‌کنند و نمی‌گذارند چیزی رشد کند.

آقای خاتمی زمانی که رئیس جمهور شد خیلی تلاش کرد اثرات مخرب خود را در مستند وزارت را جبران کند ولی دیر شده بود.

ما ظلم بزرگی به ستاره های پیش از انقلاب کردیم، اگر این افراد بخواهند برگردند به نظر شما جایگاهی دارند؟

اگر بخواهند برگردند می‌توانند اما نمی‌توانند کار کنند. انقلاب مسئولیت سنگینی دارد. ظلمی نشده است. اگر ظلمی شده به همه شده است. به منی که به عنوان هنرمند حرفه‌ای نخواستم از ایران خارج شوم هم ظلم شده است. بلاهایی سر من آمده که سر خیلی از هنرمندان نیامده اما نگفتم. این ظلم به هنرمندان شده است. هنرمندان خارج از کشور بعد از چهل سال می‌توانند ادعا کنند بهشان ظلم شده ولی این ظلم مربوط به انقلاب است نه مربوط به تصمیمی گیرهای هنری.

یعنی انقلاب ظلم کرده است؟

بله، هر انقلابی یک سری ویرانی دارد و یک سری آبادانی. انقلاب ما در این رابطه کاری را کرده که در تعریف خودش بوده و اشتباه نبوده است.

اگر این هنرمندان به کشور برگردند می‌توانند کار کنند حتی خیلی کوچک؟

در دوره‌ای هستیم که راه را برایشان باز کردیم. خود مقام معظم رهبری هم راه را برای کار کردن این هنرمندان باز کردند. اما همان زمان جریانات انقلاب قدرتمند بودند و بن‌بست ایجاد کردند. در همان سال‌های به هنرمندانی مانند آقای کیمیایی مجوز داده شد تا فعالیت کنند.

به فردین هم مجوز داده شد؟

بله به او همه داده شد ولی او بخاطر فشارهایی که به سمتش می‌آمد، کنار کشید. او هم پیشنهاداتی داشت. هنرمند محترمی بود. آن چه که اتفاق افتاد، این بود که کسانی مقاوت کردند و عکس‌العمل نشان دادند و برخی هم قدرت انقلابی داشتند و باعث شدند بعضی‌ها گوشه‌گیر شوند. این موضوع البته یک طرفه نیست و چند طرفه است و همه باید در این مورد حرف بزنند. شاید اصلا ضعف هنرمندان ما بود که اینگونه شد.
ما به خیلی‌ها مجوز دادیم چون سینما خوابیده بود و تا سال ۶۹ کار می‌کردند و حتی جذب انقلاب شده بودند و در راستای انقلاب کار می کردند.

یک سری هنرمندان مقاوت کردند و بهرام بیضایی هم مجوز گرفت و هم مقاوت کرد، پس چرا در نهایت رفت؟ او که مانده بود تا بماند! چه چیزی باعث رفتنش شد؟

این مسیر دو طرفه است. در دهه ۷۰ مشکلات سینما به خصوص در بیان عقاید سخت‌تر شد، خیلی از کارهای آقای بیضایی به خاطر طرز فکرش در بیان کردن مسائل اعتراضی مورد سخت‌گیری قرار گرفت. از آنجایی که اعتراضات آقای بیضایی هم خیلی پیچیده نیست، حرفش را می‌زد ولی جامعه سیاسی‌تر شده بود و کنار زده می‌شد. من هم خیلی دوست داشتم کار کنم اما نمی‌شد. هر چه قدر شرایط سخت‌تر شد ما هم عقب‌تر رفتیم.

اگر انقلاب انجام نمی‌شد شما الان شهرت بیشتری داشتید؟

بعضی از چیزها اشکال دارد. من قبل از انقلاب یکی از هنرمندان مطرح و درجه یک تئاتر بودم و معروفیت داشتم. یعنی همه ما ۲۰ نفری که کار می‌کردیم مطرح بودیم و شهرت داشتیم. اما بعد از انقلاب هنرمندان ما بیشتر شدند و در حال حاضر حدود ۱۸ یا ۱۹ هزار بازیگر درجه یک داریم که در سطح مدرکی بالا هستند، آماده صحنه برایشان آماده نیست. سینما باید در حضور اقتصاد و ساخت زیرساخت‌ها مدیریت می‌شد که نشد. یعنی مدیران در جایی دخالت کردند که نباید می‌کردند. دخالت در فکر هنری هنرمند کردند و این طور شد که خیلی از بچه‌های نسل ما و قبل از ما سختی کشیدند. خارج از کشور هم یک هنرمند ایرانی، ایرانی است و نمی‌تواند موفق باشد چون جایی ندارد. در این مسیر هنرمندان از همه جهات آسیب دیدند.

به بحث مجوزها اشاره کردید اما فائقه آتشین(گوگوش) ادعا کرده بود که اجازه کار به او داده نشد، درست است؟

موضوع ایشان بیشتر سیاسی شد. کسانی که بی دلیل و با دلیل به سمت سیاست رفتند بیشتر آسیب دیدند و گوگوش یکی از آن‌ها بود. آن‌ها که سیاسی نشدند باقی ماندند. اما به طور کلی حمله اول به سوی بانوان سینما بود و ادامه هم پیدا کرد. کسانی که سینمای لمپنی را تبلیغ می‌کردند توانستند ادامه دهند، چون مردم دوستشان داشتند و جامعه ما انقلابی بود. به همین دلیل آن هنرمندان بیشتر دوام آوردند و شنیدم برخی‌هایشان برگشتند و کار می‌کنند. می‌خواهم بگویم در این مسیر آقایان کمی کمتر اذیت شدند ولی انقلاب نه تنها به ضرر خانم گوگوش نبود بلکه به ایشان کمک هم کرد، چون گوگوش کلی چک و سفته در دست دیگران داشت که مجبور بود برای آن‌ها در کاباره‌ها کار کند. زمانی که انقلاب شد گوگوش به ایران پناه آورد و تمام قوانین بعد از انقلاب به او کمک کرد. با دستگیر کردن طلبکاران، پس از انقلاب، گوگوش ناخودآگاه با طلبکاران خود بی‌حساب شد و اتفاقا ایران و انقلاب اسلامی او را نجات داد. اما اینکه نتوانست فعالیت کند، اتفاقی بود که برای همه هنرمندان رخ داد اما گوگوش یکی از افرادی بود که از یک جنبه‌هایی ضرر نکرد.

۵۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    84 23
    خدایی چی زدی . جنسش عالی بوده
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      میشه حرفهای بی ادبانه رو بندازید دور چی زدی یعنی چی بی ادب
  • نادر IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    خدایی شما چند فیلم قبل از انقلاب را در سینما نمایش بدهید مردم برای تماشایشان حتی نیمه شب هم در صف می ایستند
    • اکبر IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 1
      اونایی که جواب منفی دادین...امتحانش مجانیه...خودتونم میدونین!!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      فیلم فارسی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    51 6
    اونا celebrity بودن..
  • نادر IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    یاد حرفهای خلخالی می افتم که افرادی را بدون دلیل اعدام میکرد وقتی از ایشان سوال شد گفت یا گناه کردن که حکمش اعدام است اگه بی گناه باشد در ان دنیا به بهشت میرود . الا شما هم افرادی را بی دلیل 40 سال ممنوع تصویر کردید و میگوید به نفع انها بود
  • فرخنده بانو IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    یک موی شادروان بهمن مفید می ارزد به هزاران هنربند کنونی
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    79 8
    دورغ میگه...قراربود نقش مالک اشتر رو تویه سریال اامام علی به فردین بدن ولی گفتن ممنوع الکاره...
  • محمدضیایی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    74 5
    سلام برای شادی روح هنرمندانی که درجمع ما نیستند صلوات
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    74 14
    انقلاب به نفع اونهایی هست که پولها را برداشتند بردن خارج برای خودشون کیف می کنند گوگوش بدبخت آغا زادها و بقیه می خورن دنبال گوشش گرفتین دیواری کو تا تر از اون ندیدین
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    70 27
    در مورد گوگوش هنرش حرف نداره اما ازنظر شخصیتی زنی هست که همیشه از همه سواستفاده کرد بعدم رفت اونور آب با مظلوم نمایی بازم با سواستفاده هایش، حساب خودشو بست اننظر اخلاقی آدم درستی نیست. دروغهایی هم که درمصاحبه اش گفت طوری عنوان شد که خودشم باورش شده مظلوم بوده.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    13 16
    متین است
  • میثم IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    56 4
    روح بازیگران که زیر خاک هستن شاد چه قبل وچه بعد انقلاب اینها برای همین کشور هستند
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    هنرمندان قبل انقلاب همه هنر واقعی داشتن با امکانات اون زمان بهترین سرگرمی رو برای مردم فراهم میکردن . خدا رحمت کند تمام هنرمندان مرحوم را8
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    کی دیگه فیلم های ایران رانگاه میکند فکرمیکنند قهطی فیلم امده امروز ازگوشی همراه تاماهواره شده پرازفیلم کسی دیگر سراغ سینما تلوزیون ایران نمیره
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    همون تفاله های باقیمونده اززمان شاه دربدنه سینمای بعدانقلاب سینمای ماروبه ابتذال کشیدن.شماهم غلط کردین این مصاحبه روترتیب دادین انگارمایادمون رفته چی میساختن.ی جستجوبکنین فقط پوسترهاشونوببینین.همتون اعم ازبازیگران،مصاحبه کننده،مصاحبه شونده،شمایی که چاپ کردین ونظردهنده های فاسدبرین اونجاییکه عمرسعدرفت.
  • مومیایی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 1
    بزرگوار خیلی یاوه بافتند
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    واللا هنرپیشگان هم اون ورآب وهم اینور همشون که بلطف کارهای ناشایستشون همشون حالشون خوبه!! یه وقت اگه فقیرهم شدندنتیجه عیاشی و بخوربخوابشونه!! هم کیف کردندهم پول بردندهمیشه خداهم ناراضیند!!اگه ازحرفه شون ناراضی بودندمیرفتندکارگری کنندکه نرفتند!!هرچی به کشورمابلاآوردندازناحیه همینجورآدمابوده چون کشوری که هنرمندش سالم نباشه وبااکثریت جامعه سروکارداره جامعه روبه انحراف و پوچی وبی مفهومی میکشونه
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    ایناعیاشیها وبرهنگیهای زمان شاه ویه مشت فیلمای آبکی وپوچ بوش جلوی دماغشون هنوزمونده بوداز جامعه انقلابی انتظارداشتندبازم اجازه بده همون غلطهاروبکنن. اونیکه درک وفهم داشت خودش خودشواصلاح کردوبه مردم پیوست
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    حرف زدن درباره کسانی که سود دنیا و آخرتی برامون ندارن به چه دردماها میخوره حیف از وقت و فکری که صرف آدمای بی بندوبار بشه
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    آنهایی که چاپلوسی نکردن متضرر شدند فردین وثوقی بیک اماموردی ملک مطیعی ..مرد بودند چاپلوس و متملق نبودند
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    شادراوان محمد علی فردین حیف بود ای کاش بعد از انقلاب هم شاهد بازیی این جوانمرد بودیم دیگر مثلش نخواهیم دید
  • کوچه بی نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    آره بابا تو راست میگی به حدی بعداز انقلاب پیشرفت کردیم که بهروز وثوقی از اونور دنیا پیام داده که ای کاش بعداز انقلاب بازیگر میشدم گفته اگر تو فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا و مسعود ده‌نمکی بازی می‌کردم الان ۴۰،۵۰ تا اسکار گرفته بودم واقعا پیشرفت کردیم تو همه ی زمینه ها
  • Hosein IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    بازیگری ازعوامل اصلی بی بندوباری در زنان مسلمان بوده وازگناهان کبیره محسوب میشود
  • شهروند JP ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    عامل اصلی که هنرمندان درجه یک نتوانستند بعد انقلاب به کارشون ادامه بدند فقط یک چیز بود و بس واونهم،حسادت،حسادت وباز هم حسادت،اگه به عملکرد باشه خیلی از هنر پیشه های قبل انقلاب که نقشهای سخیف درحد رییس کاباره وغیره که نمی توانم اینجا بگم داشتندبعد انقلاب به کار خودشون ادامه دادند،وحاکمیت هیچ گونه مشکلی با اونا نداشت، و حتی در بعضی مراسم تقدیر هم شدنداما عده ای هم که معروفیتی بیشتر از حد معمول داشتند به راحتی کنار گذاشته شدند که تعدادشان چیزی حدود ده نفر می شد، وگرنه انقلاب که مشکلی با این عده نداشت مگه نه اینکه فیلم برزخیها توسط محمد علی فردین بعد انقلاب ساخته شد،وحتی مجوز پخش هم گرفت اما حاسدان که چشم دیدن این عزیزان رو نداشتند با نفوذی که داشتند این حدود ده نفر رو حذف کردند ومن بیاد دارم در برنامه ای که حدوداً یکی دو سال قبل احتمالأ در برنامه هفت پخش شد به راحتی در مورد به بازی نگرفتن این ستاره ها و سنگ اندازی در کارشان سخن گفته شدو حتی خندیدند.
  • خدابس IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    تو رو خدا بسه خفه
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    انقلاب.... عجب کلمه‌ ی...
  • بهرام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 20
    سینمای قبل ازایران تموم فیلمهاش درمورد مسئله ناموسی وکهنه وپیش پاافتاده بود وسینمای دهه شصت بیشتر اکشن بود ولی سینمای امروز ایران بابازیگران مردوزن توانا بیشتردرمورد مسائل مدرن اجتماعی عاشقونه وخونوادگیست ومسائل ومشکلات روز جامعه وفرهنگ ایران روبیان میکند وسینمای ایران دوران بسیار عالی خودروسپری میکندوایران اکنون جزو۱۵ فیلمساز برتر سینمای دنیامیباشد دیگرفیلمهای مساعل ناموسی واکشن درسینمای ایران خریدارندارد ومطابق بافرهنگ سینمای کنونی مدرن ایران نیست برنده شدن بازیگران زن ومردایران در جشنواره های بین المللی کن وغیره باعث افتخار سربلندی ایران‌میباشد
  • کوروش کبیر IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    به نفع گوگوش بود!!!!!!!!
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 15
    احسنت؛چند کلمه حرف حساب از هوشنگ توکلی
  • مصطفی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    8 1
    یکی از دلایلی که کارگردانان قبل از انقلاب اکثرا در ایران ماندند این بود که هیچ کجای دنیا نمیتوانستند کار کنند جز ایران و کجا بهتر از ایران .
  • حسین IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    از قبلانقلاب ک خبر ندارم.اما الان گند زدین.گند
  • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    اگر اجازه کار کردن به قدیمی ها داده نمی شد بهتر بود در دانشگاهها از تجربیات آنها استفاده شود ولی زمان انقلاب خشک و تر باهم سوختند و اجازه کاراز افراد بیگناه و صاحب تجربه گرفته شد و به افرادی داده شد که هیچ سواد و تخصصی در این زمینه نداشتند.