سفرنامه فرنگ ناصرالسلطنه از لحاظ گزارش نقاط دیدنی اروپا، تبیین دیدگاه حاکمان قاجاری در نخستین سفر فرنگ مظفرالدین شاه، مقایسه تمدن‌های ایران و اروپا با یکدیگر، اظهار نظر درباره‌ عقب‌ماندگی ایران و ... قابل توجّه است.

به گزارش خبرآنلاین، «سفرنامه‌ ناصری» که به ‌تازگی توسط رسول جعفریان، تحقیق و تصحیح شده و از سوی کتابخانه‌ مجلس روانه بازار نشر شده در اصل یک سفرنامه حج است اما اطلاعات ارزشمندی از اوضاع و احوال ایران و جهان در روزگار خود یعنی 115 سال پیش ارائه می‌دهد.

وی سفرنامه‌ مذکور را بر اساس مشاهدات خود از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و درجه‌ تمدن و مدنیت و آباد‌ بودن شهر‌ها و مناطقی که در هنگام تشرف به حج از آن‌جاها گذشته یا توقف کرده نگاشته است. در سال‌های 1317 و 1318 یعنی در سن 37 سالگی به حج عزیمت و هنگام بازگشت از حج در تهران دیده‌های خود را بر کاغذ منعکس نمود.

نام سفرنامه نیز از نام او اقتباس شده است و ارتباطی به ناصر‌الدین شاه قاجار ندارد. البته ناگفته نماند که وی از کارگزاران دولت قاجار و وزیر خالصه‌جات و زراعت مظفر‌الدین شاه بود. بنابراین بخشی از مشاهدات خود را از همین زاویه و نگاه نوشته است.

وی در سال 1281 هجری قمری متولد و در 16 محرم 1352 از دنیا رفت. بنا بر تحقیقات مصحح، از سادات طباطبایی دیبای تبریز و پدرش میرزا رفیع نظام العلماء از چهره‌های شناخته شده‌ تبریز بود. او از رجال دنیا دیده‌ قاجاری است که در در سفرهای اول و سوم با مظفر‌الدین شاه بود.

سفرنامه ناصری

سایت مرکز اسناد مجلس توضیح داده که اهمیت این سفرنامه آن است که همزمان سفر به مکه و فرنگ است و مطالعه کننده می‌تواند داده‌های او را درباره‌ یک سفر در سخت ترین شرایط، با سفری دیگر در بهترین شرایط، به‌علاوه در مواجه با دو ملت، یکی مسلمانان و دیگری فرنگیان، مقایسه کند.

در بخش نخست این سفرنامه که مربوط به مکه است، اطلاعات بی‌نظیری از شترسواری، کشتی‌سواری، دشواری برخورد با بدویان، احساسات دینی در حین انجام فرایض حج و بسیاری از مسائل از این دست را ارائه شده است.

اما در بخش فرنگ، به دلیل این که نویسنده همراه شاه است، اطلاعات جالبی درباره‌ روحیات شاه و درباریان در حین سفر به فرنگ به دست داده است.

سفرنامه فرنگ ناصرالسلطنه از لحاظ گزارش نقاط دیدنی اروپا، تبیین دیدگاه حاکمان قاجاری در نخستین سفر فرنگ مظفرالدین شاه، مقایسه تمدن‌های ایران و اروپا با یکدیگر، اظهار نظر درباره‌ عقب‌ماندگی ایران و ... قابل توجّه است.

مصحح سفرنامه‌ مذکور را به چند فصل زیر تقسیم کرده است؛ «از تهران تا مصر»، «مدینه، مکه و شامات»، «فرنگ» و «بازگشت به ایران».

این کتاب در 375 صفحه، با قیمت 9 هزار تومان و با تصاویر برخی از صفحات سفرنامه و نمایه‌های نام و جای در تهران به چاپ رسیده است.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =