اژدهایی که برای جنگ با روسیه پرواز کرد / عکس

پس از پایان جنگ جهانی دوم سوئد برای مقابله با ارتش و نیروی هوایی قدرتمند شوروی دست به ساخت جنگنده‌ای خاص زد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تهدیدات بزرگ شوروی و بمب‌افکن‌هایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کردند، سوئد را به فکر ساخت جنگنده‌ای انداخت که همزمان توان رهگیری بمب‌افکن‌های استراتژیک و درگیر شدن با دیگر جنگنده‌ها را داشته باشد.

بر اساس گزارش ۱۹۴۵، برای این کار مهندسان کمپانی مشهور ساب دست به کار شدند و ایده‌ای ارائه کردند که در زمان خود انقلابی بود و منجر به ساخت جنگنده مشهور ساب ۳۵ دراکن شد.

دراکن، اژدها یا کایت سوئدی

دراکن که در زبان‌های گوناگون به اژدها ترجمه شده است، در حقیقت کایت معنی می‌دهد. اریک برت مهندس مشهور ساب با تیمی متشکل از ۵۰۰ متخصص صنایع هوایی پروژه ساخت ساب ۳۵ دراکن را پیش بردند. جنگنده رهگیری مافوق صوت که برخی از اولین‌ها را ممکن کرد.

اژدهایی که برای جنگ با روسیه ساخته شد / عکس

آن‌ها پس از بررسی طرح‌های گوناگون برای نصب تجهیزات و نگهداری سوخت برای این جنگنده ایده بال دلتای دوبل را پیشنهاد دادند. طرحی انقلابی که در حقیقت دراکن را به نخستین پرنده موفق جهان با این شکل از بال تبدیل کرد.

این طراحی مزایا و معایب گوناگونی دارد. از مزایای آن می‌توان به حمل سوخت بیشتر و در نتیجه برد بالاتر در عین استحکام بالاتر سازه هواپیما اشاره کرد و نکته منفی آن افزایش مقدار پسار است.

آن‌ها نمونه کوچک این هواپیما را سال ۱۹۵۲ ساختند و به پرواز درآوردند. ساختن نمونه کوچک در آن دوران که شبیه‌سازها و سیستم طراحی کامپیوتری قدرتمند کنونی وجود نداشتند، راهی برای آزمودن کارایی طرح‌ها بود.

نخستین نمونه از این جنگنده سرانجام در سال ۱۹۵۵ ساخته و آزمایش شد. طراحی بدون دم این هواگرد هدایتش را برای خلبان‌ها دشوار می‌کرد و برنامه آموزشی دشواری برای خلبان‌های سوئدی طراحی شده بود.

البته این آموزش‌های سختگیرانه نتیجه‌های جالبی همچون ابداع مانور مشهور کبرا در پی داشت که اکنون بیشتر به نام هواگردهای روسی چون سوخو ۲۷ و سوخو ۳۵ شناخته می‌شود.

اژدهایی که برای جنگ با روسیه ساخته شد / عکس

ساب ۳۵ در دوران جنگ سرد به خوبی نشان داد که رهگیر قابلی است و علاوه بر آن در نبرد رو در رو با جنگنده‌های رقیب نیز قابلیت‌های بالایی دارد.

دراکن یکی از نخستین هواگردهای نظامی اروپایی بود که به سرعتی فراتر از ۲ ماخ (دو برابر سرعت صوت) رسید و با توانایی‌های خاصش به ارتش کشورهای دیگر از جمله دانمارک،‌ اتریش و فنلاند راه پیدا کرد.

از این جنگنده رهگیر که حالا بازنشسته شده است، در مجموع ۶۵۱ فروند ساخته شد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1735358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 51
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    دوماخ مگه سرعت
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    انشاالله این هواپیماها تحویل اوکراین شوند و روسیه متجاوز را سرجای خودش بنشانند
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      مشکل کشور از امثال تویه. خیلی قویتر از این ابزارها را خود روس ها دارند. حالا تو داری میگی از این جنگنده ها آدم خندش میگیره. اروپا از رده خارج هاشو میده اوکراین تا از دستشان خلاص بشه چی میگی!!!!!
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      دوست عزیز این هواپیما یک آشغال به تمام معنا است و هزینه نگهداری ان از کارایی آن خیلی بیشتر است که میخواهند بدهند اوکراین .
    • سعید‌آریایی IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      روسیه‌متجاوز‌نیست بلکه‌آمریکا‌وانگلیس‌خبیث‌طراح‌اصلی‌این‌جنگ‌‌هستند‌وبه‌زودی‌به‌سزای‌اعمال‌خود‌می‌رسند
    • امیرعلی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      20 5
      از نظر من نیازی به کشت کشتار نیست و می توان صلح کرد
    • رضا جم US ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      17 18
      بنده خدا...هر چه میکشند ..از نادانان...در مرز روسیه آمریکا در اوکراین شنود راداری چند ساله قرار داده...روسیه سه سال اولتیماتوم خودشو داد..ولی..گوش‌شنوا‌نبود...روسیه..از خود دفاع میکند..اینجا پیروزی از آن روسیه وبدبختی برا مردم اوکراین با ملیجک رقاص..زلینسکی...
    • ابی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      12 3
      جناب این هواپیما بازنشسته شده ،مال هفتاد ،هشتاد سال پیش بوده ،شما میگی هدیه بدهند به اکراین تا روسیه را بزنهد
  • محمد IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    اگر راست میگه ساپ ۳۹ گریپن بدن چرا جنگنده‌های از رده خارج رو دارن بزرگنمایی میکنن این جنگنده خوراک شکار شدن به دست میگ۲۱ مدل اف ۱۳ هست ن بیشتر پس رو سیه هم سریه میگ ۲۱ هاشو وارد خدمت کنه اگه اوراق نکرده خخخخخخخخخخخخخخ
  • مهدی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    لعنتی هایی که اوکراین رو به جنگ روسیه انداختن . تا اروپا رو هم مثل خاور میانه تا امن کنند. آمریکا جنگ افروز . به قول امام خمینی ره: شیطان بزرگ
  • یک ایرانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    نیازی به این جنگنده جالب نیست..چون روسیه در حال نابودی هست به لطف پروردگار عالم.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    زنده باد روسیه
  • قدرت طهماسبی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    ایران عزیز همه ی آنها را منهدم و ساقط می کند چه با موشک چه با پهپاد و چه با جنگنده به زودی
  • علی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    اگه زحمتی نیست یک فروندمیخوام چندحساب میکنی ؟البته کارت سوختشم بدی بهم
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      92 8
      دقت کن گرانتی داشته باشه وگر نه سرت کلاه میره
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    این هوا‌یما امروز باید اوراق بشود ... بسیار قدیمی و در زمان خودش هم چیز دندان گیری نبوده ( ببینید چقدر تولید و چقدر خریدار داشته ) . حالا میخواهند بدهند اوکراین چون هزینه نگهداری آن بیش از مصرف آن است .
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    اینا کمک نیست که به اکراین می‌کنند.دقیقا دارند اکراین رو به قهقرا می‌برند.اکراینی ها باید هر چه سریعتر با روسیه صلح کنند این جنگ نابرابر برای طرفین بیهوده و نیابتی است.
  • علی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    الان اگه از اوکراین حمایت کرده بودیم و جنگ روسیه و اوکراین را با پا درمیانی حل میکردیم بهتر از این جنگنده ها را به قیمت اصلی به نیروهوایی خودمون اضافه میکردیم روسیه هم برای پایان مناقشه با صلح با پادرمیانی ایران به ما جنگنده میگ و سوخو۳۵ هدیه میداد ترکیه در ابتدای جنگ سعی به چنین کاری داشت اما چون تنها بود با توطئه اسرائیل در این پروژه شکست خورد وگرنه سطح تعاملات ایران با اوکراین و روسیه ده ها برابر ترکیه با اوکراین بود
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    دوستان یعنی این همه آدم نفمیدید گفته قبا درستش کردن برا جنگ با شوری نه الان بخوان بدن به اوکراین؟
  • علی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    خداوند ظالمین و جنگ افروزان را از روی زمین محو کند
  • Sam IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    287 3
    ببخشید ها، کجا نوشته که میخان بدن به اوکراین؟
  • علی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    اروپاییها مترسکی برای امریکا هستند واینقدر ترسو وخاعن هستند که به تنهایی نمی توانند در روربروی روسیه قد علم کنند
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    حالا شما ذوق مرگ نشو...روسیه تو این جنگ برندست..روسیه به هر قیمتی این جنگ رو میبره
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    عجیبه ؟ِ نوشته که زنده باد روسیه !..... مثلا که چی ؟!...
  • عباس میرزا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    43 1
    بعضی ها استقلال کشور ومیهن پرستی رو هم جناحی وسیاسی کردن یا شاید هم دمشون به رانت روسی وصله وگرنه فرق روسیه با آمریکا وانگلیس چیه از لحاظ خوی جهان خواری وزور گویی وستم گری واز همه مهمتر جنایاتی که در حق ملت ما کردن، انگار روس‌ها در اشغال ایران نقشی نداشتن یا قرارداد های انگار قرادادهای ننگین گلستان وترکمانچای وآخال رو عمه بنده امضا کرده وآذریایجان سالها تحت اشغال روس‌ها نبوده
  • علی سجادی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 5
    اینکه دوستان راجع جنگ روس واکرائین گفتند،اولاًغربیهابا بادبه زیربغل اکرائینی ها تورو به جنگ با روسیه تشجیع کردند،تاروسها روهم تضعیف کنند_ومطمئناً هم خواهندکرد_وگرنه هیچ عاقلی باشاخ گاو درنمی افته،(درست همانطور که مرحوم قائم مقام فراهانی فهمیده بود)دوماًجنگ روس‌ها اگر گسترش پیدابکنه وبه دامنه مرزهای اروپای مرکزی برسه+جنگ تجاری،درطولانی مدت بنفع ماایرانیهاخواهدبود!!! البته به دوشرط ۱-توسعه دانش فنی و توسعه قدرت نظامی ۲-توسعه دموکراسی!! کافیست این جنگ برای۵سال باشدت ادامه پیدابکنه!! ما فعلاً بایدبفکر توسعه دادن جنگ وانداختن آتشش به دامن اروپای غربی بطور مستقیم و رودرو با روسیه باشیم!!به نفع ماست!! چون هم روس‌ها ضعیف میشوند هم اروپای غربی در مقابل ما در جنگ‌های تجاری باج خواهدداد،وازهمه مهمترادامه این وضعیت باعث ایجاد پول واحد آسیایی خواهد شد ،چون تحریمها روفقط با ایجاد یک پول واحد آسیایی میشه شکست!!نپرسیدچطورکه حوصله گفتن ندارم.
  • میلاد نوری GB ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    7 8
    والا این آمریکا که داره اوکراینو جلو روسیه میرقصونه یه مشت دلقک اروپایی هم پشتش اگه روسیه عجله داشت میتونست ۱ ساله اوکراینو بگیره اروپا هم فلج کنه ولی برنامه چیزه دیگه ایه چین و ایران و روسیه دیگه روبروی هم قرار نمیگیرند تیم سازمان شانگهای قوی تره به زودی ظالمان و زورگویان و باج گیران به سزای اعمالشون میرسن
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    12 2
    چوب دستی هم تو جنگ غنیمته
  • سعید IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 8
    اروپا بازیچه آمریکا شد . آمریکا دیگه رو به افول هست برای اینکه خودش رو بالا نگه داره داره بقیه رو تضعیف میکنه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    ان شالله هم روسیه و هم اکراین با خاک یکسان خواهند شد. جنگ غرب و کمونیست ها چه ربطی بما دارد که عده ای از روسیه تزاری و اکراین دفاع میکنند مگه ۸ سال جنگ کسی از جوانان این مملکت پرسید که همه خانواده ها داغدار شدند. همین روسیه خبیث و... میگ ۲۹ به صدام حسین داد که شهرها رو شخم زد. و همه قرار دادها رو هم به نفع خودش باطل کرد. خدا کنه حالا حالاها درگیر جنگ باشه