معاون امور سینمایی وزیر ارشاد با حضور در یک برنامه تلویزیونی نظراتش را در مورد اتفاقات اخیر سینما و برخی فیلمسازان بیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری پنجشنبه شب 24 شهریورماه در برنامه «دو نیم ساعت» با اجرای حمیدرضا مدقق در شبکه خبر حاضر شد و به سئوال‌های مجری در مورد سازمان سینمایی، سازمان جشنواره‌ها، شورای عالی سینما، فیلم‌های توقیفی، معرفی فیلم به مراسم اسکار و حضور در جشن سینمای ایران پاسخ داد.

«خانه پدری» را ندیده‌ام
معاون امور سینمایی در این گفت‌و‌گو در مورد فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری که مجوز نمایش عمومی ندارد، اظهار داشت: «من این فیلم را ندیده‌ام، اما کیانوش عیاری یکی از فیلمسازان خوب ما است که معتقدم اگر «خانه پدری» در جشنواره می‌آمد می‌توانست چند جایزه بگیرد، اما آن‌طور که شنیده‌ام ایشان مشکل کار را پذیرفته‌اند و اصلاح کرده‌اند.»

او همچنین وعده داد مجوز نمایش عمومی «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا تا هفته آینده صادر شود.

درمورد پخش فیلم‌ها از ماهواره کار زیادی از دست ما برنمی‌آید
شمقدری در بخش دیگری از سخنانش درباره صدور مجوز برای شبکه‌های ماهواره‌ای و پخش فیلم‌‌های ایرانی از شبکه‌ها گفت: «ممکن است شبکه‌هایی بخواهند از فرهنگ ایران استفاده کنند و برنامه‌های مثبتی داشته باشند که این بسیار خوب است و اگر شبکه‌ای مجوز گرفت باید قوانین ایران را رعایت کند و می‌تواند با خرید فیلم‌های ایرانی آن‌ها را پخش کند.»

او ادامه داد: «از آنجا که عضو کپی‌رایت جهانی نیستیم، برای پخش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم، اما در شورای عالی سینما به دنبال پیدا کردن سازوکاری برای حل آن هستیم.»

اسکار را این همه جدی نگیریم
معاون سینمایی وزیر ارشاد در مورد اهمیت مراسم اسکار برای سینمای ایران گفت: «سینما راه خودش را می‌رود و نباید این‌قدر اسکار را مهم کرد. امیدوارم روزی اتفاقات مثبتی در آمریکا رخ دهد و به فرهنگ انقلاب اسلامیمان نیاز داشته باشند.»

شایعه رفتن
شمقدری که این روزها با بعد دیگری از شایعه رفتن خود مواجه شده،‌ در این مورد گفت: «شش ماه بعد از این‌که من معاون سینمایی شدم بحث کنار رفتنم مطرح بود و حالا به تناسب سازمان سینمایی دوباره در حال مطرح شدن است. ساز و کار سازمان سینمایی با وزیر است و ایشان هر لحظه می‌توانند معاونشان را عوض کنند.»

مهلت 40 روزه برای شکل‌گیری سازمان سینمایی
راه‌اندازی سازمان سینمایی به عنوان نخستین دستاورد شورای عالی سینما، یکی از برنامه‌هایی است که این روزها از سوی مدیران فرهنگی دولت در دست پیگیری است.

شمقدری در این زمینه گفت: «سه ماه برای تشکیل ساختار این سازمان فرصت داده شده است که 40 روز از آن باقی مانده تا در نهایت سیر اداری طی شود و بعد از ابلاغ توسط رئیس جمهور این سازمان، کارش را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کند. با بودجه مصوبی که مستقیما به سازمان اختصاص پیدا می‌کند اختیارات بیشتری شامل این سازمان خواهد شد و مستقل‌تر می‌تواند عمل کند.»

یک استعفای ژورنالیستی
خبر استعفای جمال شورجه از عضویت در شورای عالی سینما که به فاصله کوتاهی از پایان برگزاری جشنواره فیلم کیش عنوان شد، از نگاه شمقدری یک استعفای ژورنالیستی است. او در این زمینه گفت: « این شورا 13 نفر عضو ثابت دارد و طبق شوراهای دیگر طبیعتا اگر کسی کنار برود جایگزینی انتخاب خواهد شد. اما بحث استعفای آقای شورجه بیشتر جنبه ژورنالیستی داشته و جدی نبوده و ما از ایشان خواهش کردیم ارتباط کاریشان را داشته باشند.»

فیلم محبوب مدیر دولتی سینما
شمقدری نظر خود را در مورد فیلم‌هایی که روی پرده هستند چنین بیان کرد: «فیلم‌هایی که به آن‌ها نظر مثبت زیادی دارم در میان این آثار نیست. اما «ندارها» را سالم‌تر می‌دانم و نمره بیشتری به آن می‌دهم. «33 روز» را خیلی دوست دارم و بخشی از فیلمنامه آن مال من است.»

تبریزی به فیلم‌های قدیمی‌اش بازگردد
معاون امور سینمایی در مورد آثار کمال تبریزی گفت:‌ «ما کارمان را با هم شروع کردیم و او شش ماهی زودتر از من فیلم هشت میلیمتری کار می‌‌کرد. از ایشان هم می‌خواهم رجعتی به کارهای قبلی‌اش بکند چرا که آن‌ها خیلی بهتر هستند.»

عسگرپور تلویزیونی است
شمقدری درباره محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گفت: «اگر من پنج شش سال بود که منافعم در سینما تعریف نشده بود و درتلویزیون بود، سعی می‌کردم سینمایی‌ها را به حال خودشان بگذارم.»

او درباره حاتمی‌کیا گفت: «او یکی از بهترین فیلمسازان ما است که برای انقلاب زحمت کشیده و از او می‌خواهیم این مسیر را به خوبی ادامه دهد.»

معاون امور سینمایی همچنین بعد از مواجهه با پرسش احتمال حضور در پانزدهمین جشن سینمای ایران گفت: «سئوال سختی کردید و اجازه دهید بی‌پاسخ بماند، اما دعوتنامه کلی آمده است.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    2 0
    یه جوری گفته نباید به اسکار اهمیت بدیم که انگار ایران تا حالا ده تا اسکار برده و وقت نکرده واسه بعضی‌ها فیلم بسازه!