سعید جلیل دیداری 4 ساعته با جمعی از نخبگان روسیه داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان سعید جلیلی در این دیدار درباره مشارکت راهبردی ایران و روسیه در عرصه تامین امنیت بین المللی سخن گفت.

جلیلی که به روسیه سفر کرده است با بیان اینکه عدم اشاعه سلاح های هسته ای به عنوان زیربنای تامین امنیت بین المللی یکی از مسایل اساسی مورد نظر نظام جمهوی اسلامی ایران بوده و تهران و مسکو می توانند در این زمینه فعال باشند اظهار داشت: سیاست ها امریکا در قبال سلاحهای هسته ای، بر خلاف ادعای سردمداران این کشور، در راستای توسعه این سلاح ها است و تنها راه غلبه بر این رویکرد غرب و آمریکا تقویت ظرفیت های بین المللی موجود در این حوزه از قبیل ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.

در ادامه گزیده ای از سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که واحد مرکزی خبر مخابره کرده است می آید: 

  • تقویت ان پی تی منوط به وجود انگیزه در بین اعضای آن است. این امر نیز زمانی تحقق می یابد که بین تکالیف اعمال شده از سوی این پیمان و تکالیف قایل شده برای وی ، توزان وجود داشته باشد. اگر اعضای پیمان ان پی تی احساس کنند که در ازای عمل به تکالیف شان در قبال این پیمان، حقوق شان به اندازه کافی برآورده نمی شود، پیمان مزبور به شکلی طبیعی و ناخواسته تضعیف خواهد شد. 

ضرورت خودداری از اعمال معیارهای دوگانه در برخورد با برنامه های هسته ای کشورهای عضو ان پی تی

  • متاسفانه آمریکا و برخی کشورهای غربی دقیقا در این راستا اقدام می کنند و در حالی که در برابر برخی کشورهای دارنده سلاح هسته ای و رژیم صهیونیستی با 200 کلاهک هسته ای هیچ اقدام بازدارنده ای انجام نمی دهند، علیه ایران که بسیار فراتر از تکالیف اش بر اساس ان پی تی عمل کرده است ، به صدر انواع قطعنامه ها و اعمل تحریم می پردازند. 
  • در حالی که ایران غنی سازی را زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور بازرسان این نهاد و نیز در چارچوب نصب دوربین های آن انجام می دهد، پنج قطعنامه یکجانبه علیه ما صادر می شود، به این بهانه سانتریفوژهای ما غنی سازی 5/3 درصد انجام می دهند. 
  • حال این سوال در نزد افکار عمومی جهان پیش می آید که چه شده است ما به عنوان عضو ان پی تی در قبال عمل به تکالیف مان به جای برخورداری از حقوق تعیین شده در این پیمان با تحریم مواجه می شویم. 
  • بر این اساس معتقدیم که اگر مشارکت راهبردی قدرت هایی مانند ایران و روسیه در عرصه تامین امنیت بین المللی با رعایت اصل احترم به حقوق اعضای ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحقق یابد در آینده نزدیک می توان شاهد تحقق خلع سلاح های هسته ای، عدم اشاعه سلاح های هسته ای و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای در جهتی خلاف رویکرد غربی ها بود. 

موضع گیری مشترک ایران و روسیه

  • امروز توازن قدرت به ضرر امریکا و متحدان غربی اش در منطقه خاورمیانه در حال تغییر است. بدیهی است که آمریکایی ها به دنبال این هستند که تحولات منطقه را به نفع خود منحرف یا منفعل کنند و بر همین اساس نیز وظیفه کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران و روسیه حضور فعالانه در بطن تحولات منطقه به منظور نقش بر آب کردن توطئه های آمریکایی ها و متحدان غربی آن است. 

سوریه یکی از ظرفیت های ارزشمند همکاری مسکو و تهران

  • دو کشور ایران و روسیه باید با ادامه حمایت از اصلاحات در حال اجرا از سوی دولت سوریه از حرکت های انحرافی غربی ها در رویدادهای منطقه ممانعت کنند. مسکو و تهران باید با نزدیک کردن هر چه بیشتر همکاری های خود در ارتباط با سوریه مانع حرکت های برخی کشورها شوند که می خواهند آنچه را در سایر مناطق از دست داده اند، در آنجا جبران کنند. 

موضع ایران در خصوص اجرای طرح های انرژی در بستر دریای خزر 

  • در بحث دریای خزر به عنوان منطقه ای که فرصت ها و تهدیدهای مشترک برای ایران و روسیه دارد ، نباید منفعل عمل کنیم. اصولا بر این باور هستیم که دریای خزر و فراتر از آن مقوله انرژی باید در قدرت دو کشور هم افزایی و ارزش افزوده داشته باشد و طرح هایی که در زمینه انرژی در دریای خزر اجرا می شود باید با این نگاه راهبردی همراه باشد. 

ارزیابی اعلام برنامه خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان

  • آمریکا در سال 2001 میلادی یک راهبرد به جهان اسلام تحمیل کرد و در راستای آن دو گونه اسلام حامی سیاست های خود و اسلام از نوع طالبان و القاعده به عنوان دستاویز و زمینه ساز اقدام نظامی علیه کشورهای مسلمان را به میدان آورد که این راهبرد توطئه آمیز در یک دهه اخیر همواره عملیاتی شده است. بعد از یک دهه لشگرکشی و حضور اشغالگران آمریکایی و ناتو در افغانستان امروز خودشان اذعان می کنند که در این مدت نه تنها کوچک ترین موفقیتی در مبارزه با تروریسم به دست نیاورده اند ، بلکه نشانه هایی دال بر حمایت آمریکا از گسترش فعالیت های تروریستی در پاکستان نیز در دست است. 
  • امروز بر همگان روشن است که حضور ناتو و آمریکا در افغانستان ، بهانه ای برای فشار بر کشورهای قدرتمند منطقه از قبیل ایران، روسیه، چین و هند می باشد.

 /2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =