نمایندگان ایسلند، آلبانی، کوبا، نیوزیلند، اسلوونی، مقدونیه و کرواسی در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، «آتشفشان» اولین فیلم بلند رونار رونارسون نماینده ایسلند در بخش فیلم خارجی‌زبان است.

رونارسون از فیلم خود به عنوان «داستان به بلوغ رسیدن یک مرد 67 ساله» یاد کرده است. تئودور یولیوسون در «آتشفشان»‌ نقش سرایدار بازنشسته یک مدرسه را بازی می‌کند که در اثر اتفاقی تکان‌دهنده ناچار به رویارویی با نقاط ضعف خود می‌شود و دوست داشتن را یاد می‌گیرد.

مارگارت هلگا یوهانسدوتیر نقش همسر او را بازی می‌کند. «آتشفشان»‌ اولین بار در دنیا در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و تاکنون در چند جشنواره مهم مانند تورنتو هم به نمایش درآمده است. این فیلم این ماه در جشنواره شیکاگو هم نمایش داده می‌شود.    

فیلم کوتاه «آخرین مزرعه» به کارگردانی رونارسون سال 2005 نامزد جایزه اسکار شد و فیلم کوتاه «دو پرنده» او هم سال 2008 در بخش مسابقه کن رقابت کرد.

جنجال در آلبانی بر سر انتخاب نماینده این کشور
فیلم «گذشت از خون» به کارگردانی جاشوا مارستن فیلمساز آمریکایی در حالی به عنوان نماینده آلبانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد که انتخاب این فیلم با اعتراض رسمی یکی از فیلمسازان آلبانیایی که فیلمش از رقابت بازمانده، روبرو شده است.

بویار آلیمانی که «عفو» به کارگردانی او یکی از سه رقیب دیگر «گذشت از خون» برای معرفی به اسکار بود، از کمیته انتخاب اسکار وابسته به مرکز ملی فیلم آلبانی خواست درمورد معرفی فیلم مارستن تجدید نظر کند، چرا که به اعتقاد او این فیلم بیشتر یک تولید آمریکایی است.

انتخاب فیلم مارستن همچنین با موج اعتراضات رسانه‌های آلبانی مواجه شده است.



انتخاب «گذشت از خون» به عنوان نماینده آلبانی در اسکار با انتقاد رسانه‌های این کشور روبرو شده است

السا دمو روزنامه‌نگار در روزنامه تیرانا نوشت: «این تصمیم به آن معناست که یک کارگردان خارجی می‌تواند نماینده بهتری برای آلبانی باشد.»

«گذشت از خون»‌ داستان یک خانواده در آلبانی را به تصویر می‌کشد. این فیلم فوریه امسال در جشنواره برلین برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه شد. جاشوا مارستن سازنده فیلم تحسین‌شده «ماریا سرشار از متانت» است.

کوبا به فیلم ایان پاردون امیدوار است
فیلم
«Habanastation» به کارگردانی ایان پاردون از سوی موسسه هنرهای سینمایی کوبا به عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب شد.

این فیلم که درباره دو پسر بچه با دو پایگاه اجتماعی متفاوت است، امسال در جشنواره فیلم تراورس متعلق به مایکل مور برنده جایزه «بهترین جشنواره» شد.

نیوزیلند برای اولین بار وارد رقابت اسکار شد
فیلم ساموایی‌زبان «سخنور» به کارگردانی توسی تاماسه‌سه نماینده نیوزیلند در اسکار 2012 است. این فیلم ماه پیش در بخش افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

نیوزیلند برای اولین بار است که فیلمی را به بخش فیلم خارجی‌زبان معرفی می‌کند.  

اسلوونی با «سونات خاموش» به اسکار رفت
فیلم بدون دیالوگ «سونات خاموش» به کارگردانی یانز برگر از سوی اسلوونی در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کند.

این فیلم پارسال در جشنواره فیلم اسلوونی برنده هشت جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم و کارگردان شد و در جشنواره‌های روتردام، گوته‌بورگ و ملبورن هم روی پرده رفت.

نماینده مقدونیه هم معرفی شد
فیلم جاده‌ای و کم‌هزینه «پانک نمرده است» ساخته ولادیمیر بلازوسکی نماینده مقدونیه در اسکار است.

این فیلم درباره یک گروه پانک است که پس از 17 سال برای برپایی آخرین کنسرت خود در بخش آلبانیایی مقدونیه دور هم جمع می‌شوند. «پانک نمرده است» در دوره اخیر جشنواره فیلم کارلووی واری برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه شرق غرب شد.

«72 روز» با کرواسی در اسکار
کرواسی کمدی روستایی «72 روز» به کارگردانی دانیلو شربجیا را به اسکار معرفی کرد. این فیلم درباره خانواده‌ای است که با همه اطرافیان خود همین طور خودشان دعوا دارند.

راده شربجیا پدر کارگردان «72 روز» و بازیگر فیلم‌هایی چون «افراد ایکس: درجه یک»، «قرنطینه» و «چشمان کاملا بسته»‌ در این فیلم بازی می‌کند. او برای این فیلم پارسال در جشنواره فیلم پولا برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

«72 روز» همچنین در جشنواره پولا جوایز بهترین بازیگر مرد مکمل (بوگدان دیکلیک) و فیلم منتخب تماشاگران را گرفت.

آخرین مهلت ارسال فیلم‌ها به بخش فیلم خارجی‌زبان دوشنبه سوم اکتبر (11 مهر) است.
اسامی نامزدهای هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار 24 ژانویه 2012 (چهارم بهمن) اعلام می‌شود. جوایز اسکار 26 فوریه (دوشنبه هشتم اسفند به وقت ایران) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار خواهد شد.
ورایتی / 29 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =