دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جزئیات این دوره از جشنواره را در جمع خبرنگاران تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ دومین نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح شنبه 16 مهرماه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضورهاشم میرزاخانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این دوره از جشنواره و جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای جلسه مژگان زرگر مدیراجرایی جشنواره و سرپرست روابط عمومی انجمن با اعلام برنامه‌ها نشست را رسما آغاز کرد و در ادامه میرزاخانی یک پکیج شامل دو دی‌وی‌دی از آثار برگزیده بخش مسابقه جشنواره بیست وهفتم را به همراه خلاصه‌ای از مراسم افتتاحیه واختتامیه آن رونمایی کرد.

او توزیع این بسته را در شبکه نمایش خانگی از سوی موسسه رسانه‌های تصویری در جهت رفع مهجوریت اکران فیلم کوتاه بیان کرد.
در ادامه نشست تصاویری از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن سینمای جوانان ایران برای خبرنگاران حاضر به نماش درآمد و مدیرعامل انجمن از اهالی رسانه و علاقمندان دعوت کرد از امکانات این پایگاه خبری استفاده کنند.
جزئیات مراسم افتتاحیه
میرزاخانی درباره برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: «درمراسم افتتاحیه مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در کشور و منطقه با چند اتفاق نو مواجه خواهیم بود. به منظور همسان‌سازی تندیس جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان که هر فصل از سال در یک استان برگزار می‌شود تندیسی متحدالشکل با آرم و نشان انجمن رونمایی خواهد شد.»
او درباره تقدیرهای مراسم افتتاحیه گفت: «تقدیر از سه مسئول دفتر نمونه انجمن سینمای جوانان ایران از سطح کشور و همچنین تقدیر از سه همکار نمونه در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران به همراه تقدیر از مدرسین نمونه دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه خواهد بود.»
مدیرعامل انجمن سینمای جوان درباره دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه گفت: «با راه‌اندازی بانک اطلاعات اساتید انجمن به منظور ارج نهادن به مقام مدرسان دفاتر انجمن سنیمای جوانان ایران از 10مدرس نمونه همزمان با مراسم افتتاحیه جشنواره در سینما آزادی تقدیر و تشکر خواهد شد. این افراد در طول برگزاری جشنواره مهمان این جشنواره در تهران خواهند بود. تقدیر از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران «بهترین بهترین‌ها» در سه دهه گذشته همراه با اهدای لوح تقدیردیگر بخش‌های مراسم خواهد بود.»
مراسم افتتاحیه جشنواره دوشنبه هجدهم مهرماه در سینما آزادی برگزار خواهد شد.
بخش‌های ویژه ملی
دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در مورد بخش‌های ویژه ملی جشنواره گفت: «یاد و خاطره فیلم‌های برگزیده ایرانی و خارجی 27 دوره جشنواره با نمایش 13 فیلم در دوره بیست و هشتم زنده می‌شود. نمایش این فیلم‌ها در سه سئانس 90 دقیقه‌ای صورت می‌گیرد و زمان اکران آن روز سه‌شنبه 19 مهرماه در سینما آزادی است
او درباره بخش ویژه نمایش آثار آذری گفت: «همزمان با این جشنواره آثار فیلمسازان آذری زبان در مجموعه‌ای با عنوان آیدین به نمایش در خواهند آمد. 28 فیلم کوتاه از فیلمسازان استان‌های آذربایجان غربی وشرقی، اردبیل و زنجان در چهار مجموعه 90 دقیقه‌ای برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به استقبال فیلمسازان از بخش بهترین بهترین‌ها در سال 1389 که به نمایش آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دهه 60 تاکنون می‌پرداخت، گفت: «در این دوره نیز ادامه این فیلم‌های برگزیده در پنج سئانس 90 دقیقه‌ای شامل 26 فیلم کوتاه به نمایش درمی‌آید.»
نشست اساتید و هنرمندان
برگزاری جلسات نشست با اساتید و هنرمندان در طول برگزاری جشنواره از دیگر مواردی بود که دبیر جشنواره بیست و هشتم به آن اشاره کرد: «دو نشست از مجموع نشست‌ها به بخش ویژه سینما بیداری اختصاص دارد. سه نشست دیگر مهمانان خارجی شامل مدیران جشنواره‌های معتبر خارجی و مدیران فرهنگی است.»
میرزاخانی در ادامه دومین نشست خبری بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: «یکی از بخش‌های جشنواره برگزاری جلسات نقد و بررسی در پایان هر شب است. در این جلسات که هر شب از ساعت20:30 تا 22:30 برگزار می‌شود تهماسب صلح‌جو به عنوان کارشناس منتقد ثابت حضور دارد و یک منتقد سینمایی و کارشناس از جمله علی علایی، عزیزالله حمیدنژاد، حسین سلطان‌محمدی، رامتین شهبازی و سعید مترصد آثار را نقد و بررسی می‌کنند.»
بخش‌های ویژه بین‌الملل
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن از سینما بیداری، زاویه پنهان، دنیای پیرامون، مرور انیمیشن جهان و مرور آثار فیلمسازان کشورهای مسلمان به عنوان بخش‌های بین‌الملل جشنواره نام برد.
میرزاخانی در مورد بخش سینما بیداری گفت: «در این بخش مستند «18 روز» ساخته شریف البندری و «گوانتانامو: درون حصار» ساخته یو آن ریدلی در نظر گرفته شده است. پس از نمایش این آثار نقد و بررسی با حضور کارگردان فیلم و یک منتقد کارشناس و فیلمساز از ایران برگزار خواهد شد
او اظهار داشت: «همزمان با برپایی جشنواره علاقمندان به فیلم‌های کوتاه و انیمیشن می‌توانند در یک سئانس 90 دقیقه‌ای به تماشای 15 گزیده انیمیشن جهان از 11 کشور جهان شامل آلمان، کانادا، کاستاریکا، سوییس،بلغارستان، تایوان، اردن، آمریکا، فرانسه، انگلیس و هلند بنشینند.»
میرزاخانی ادامه داد : «بخش زاویه پنهان، با نمایش هفت فیلم کوتاه از پنج کشور جهان اختصاص دارد.»
به گفته دبیر جشنواره در بخش دنیای پیرامون آثاری از اسپانیا، آلمان، فرانسه، هند و آمریکا به نمایش در خواهد آمد. همزمان با این جشنواره در شش مجموعه 90 دقیقه‌ای آثار پنج کشور به نمایش درمی‌آید. علاقه‌مندان می‌توانند در روزها برگزاری جشنواره در سینما آزادی به تماشای این آثار بنشینند.»
در بخش جهان اسلام نیز شش فیلم کوتاه از هفت کشور جهان به نمایش درخواهد آمد.
معرفی داوران
در ادامه این نشست خبری میرزاخانی به معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: «در بخش داوری ملی جشنواره یک گروه هفت نفره شامل مستندساز، فیلمنامه‌نویس، کارگردان سینما، فیلمساز فیلم کوتاه، انیماتور، مدیر فیلمبرداری و تهیه‌کننده، تمامی 187 فیلم کوتاه راه یافته به بخش مسابقه ملی جشنواره را مورد بازبینی و داوری قرار می‌دهند. عزیزالله حمیدنژاد، محمدعلی فارسی، محمد داودی، عباس پویا، نقی نعمتی، عباس رافعی و احمد کاوری داوران این بخش هستند.»
او درباره داوری بخش بین‌الملل گفت: «در بخش بین‌الملل داوران در دو زیر مجموعه به بررسی آثار می‌پردازند، در بخش مسابقه بین‌الملل نادر طالب‌زاده، دکتر احمد ضابطی‌جهرمی، هیروکی تانیموتو، جن چیتر اسینگ، جولیا گست، استاوروس راپتیس، وانیس لسود، 110 فیلم خارجی و 30 فیلم از ایران را بازبینی می‌کنند و برگزیدگان خود را اعلام خواهند کرد.»
میرزاخانی درباره داوری دیگر بخش بین‌الملل جشنواره گفت: «در بخش مسابقه جهان اسلام و آسیا انیس لسود، ایوان ریدلی، منتصر مرعی، یحیی برکات و نادر طالب‌زاده فیلمساز و کارشناس سینمایی داوری را برعهده دارند.» 
مهمانان بین‌المللی
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه مهمانان خارجی جشنواره را معرفی کرد: «در این دور از جشنواره مهمانانی از کشورهای مختلف جهان به جشنواره می‌آیند که در کتاب جشنواره به طور کامل معرفی خواهند شد. عبیر هاشم از لبنان مدیر جشنواره داکیو دیز و تهیه‌کننده فیلم مستند، گیلرمو روسی از آرژانتین مدیر جشنواره داک میتینگ آرژانتین ، یامئوگو گای دزیره از بورکینافاسو مدیر جشنواره بین المللی و معتبرفسپاکو، محمد کناوی از مصر از مدیران دومینو فیلم و رودریگو ویلا از آرژانتین و مدیر فعلی انجمن بین‌المللی داک میتینگ آرژانتین از جمله این مهمانان هستند.»
بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 19 تا 23 مهرماه در سینما آزادی برگزار می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =