تهران امروز نوشت:

دیروز خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرد در خصوص آمار معتادین به شیشه. در این گزارش با اشاره به آمارهای رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر که رقم 27هزار نفری معتادین به شیشه را نشان می‌دهد، از ایجاد موج جدیدی از معتادین مواد خبر داده شده بود که نه هروئینی هستند و نه تریاکی! این گزارش تاکید کرده بود که تغییر نسل معتادین شروع شده است و آمار 90درصدی جوانان معتاد به شیشه خبر از همین تغییر نسل می‌دهد. موضوعی که دکتر مجید ابهری-روانشناس- با آن موافق نیست. او اعتقاد دارد که نمی‌توان هیچ وقت آمار دقیقی از مصرف کنندگان شیشه در کشور منتشر کرد.

 

این آمار 27هزار نفری که به عنوان مصرف کنندگان شیشه در کشور منتشر شده است را می‌توان ملاکی برای تحلیل گسترش موج مصرف شیشه در کشور قرار داد؟

از نظر من تعیین آمار دقیق مصرف شیشه به هیچ عنوان مقدور نیست. چرا که افراد مصرف کننده از این ماده‌مخدر از گستردگی زیادی برخوردار هستند و نمی‌توان با استناد به یک پژوهش آمار دقیقی از مصرف کنندگان این ماده مخدر خطرناک منتشر کرد.


شما فکر می‌کنید تعداد مصرف کنندگان بیشتر از این تعداد است؟

ببینید ارائه آمار نیاز به بررسی‌های دقیق دارد. این معلوم است که میزان مصرف شیشه در کشور بسیار بیشتر از این تعداد است. ما اول باید تعاریف مان را از فرد معتاد به شیشه یا مصرف کننده تفننی آن مشخص کنیم. بعد جامعه‌های آماری را خیلی دقیق مورد بررسی قرار دهیم. الان مصرف شیشه در شهرستان‌های بسیار دور افتاده که متاسفانه امکانات تفریحی و سرگرمی مناسبی ندارند بالا رفته است. حالا عده‌ای فکر می‌کنند کشور فقط تهران است و دارند آمار پایتخت را ملاک کل کشور قرار می‌دهد.


فکر می‌کنید علت گستردگی مصرف شیشه چیست؟

در مرحله اول تبلیغات دروغین توزیع کنندگان خرده پا و قاچاقچیان مواد مخدر. متاسفانه بعضی از قاچاقچی‌ها با تبلیغات کاذبی مانند عدم اعتیاد، شادی آفرینی، تقویت عضلانی و آب شدن چربی‌های بدن، در حال حاضر مصرف شیشه را به میان دختران و ورزشکاران برده‌اند. الان در سالن‌های آرایش، باشگاههای ورزشی، استخرهاو... ماده مخدر شیشه در بسته‌بندی‌های مختلفی از گرمی 4500تومان تا 8هزار تومان عرضه می‌شود. حتی در برخی مکان‌ها پایپ(وسیله مصرف شیشه) هم به صورت رایگان و اشانتیون در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. حالا باید سوال کرد آیا در این آمار 27هزار نفری این افراد هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند یا نه؟


یکی از مواردی که باعث نگرانی در مصرف کنندگان شیشه می‌شود عوارض ناشی از مصرف این ماده مخدر است؛ واقعا شیشه عوارض خطرناکی دارد؟

شک نکنید که شیشه خطرناک‌ترین نوع مواد مخدر است. اساس تولید آن هم بر پایه متامفتامین بوده و با ترکیب اسید‌های خطرناک مثل اسید سیتریک میزان عوارض شیشه‌های موجود دربازار را بسیار بدتر کرده است به طوری‌که با مصرف یک بار آن لطمات اساسی به سلول‌های مغزی، عملکرد عالی مغز و مکانیسم اعصاب و روان وارد می‌شود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    3 0
    آمار از این بالاتر هم میره بخاطر گرانی و بیکاری ما هم شیشه می زنیم تا تو توهم ارزونی باشیم . دوست دارین سر جوان ها پایین باشه . لعنت خدا بر ........
  • بچه مشد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    6 0
    "آیا آمار ۲۷هزار نفری مصرف کننده شیشه واقعی است؟" مگه آمار ايدز،بيكاري،تورم،اشتغال،رشد اقتصادي و ... واقعيه؟ دلت خوشه ها خبرآنلاين،نكنه آف لايني؟
  • تارخ IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    3 0
    2,700,000 نفر منظورشون بوده است.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    1 0
    والا من در یکی از محله های تهران کار می کنم. افراد این محله خودشان می گویند که اعتیاد به تریاک جای خودش را به اعتیاد به شیشه داده و سن ابتلا به شدت کاهش پیدا کرده.
  • پيمان IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    2 0
    اين امار حتي از تعداد مصرف كنندگان شيشه در خود شهر تهران شايد در حدود 20 برابر كمتر است تا چه رسد به كل كشور .طي دو سال گذشته تعداد كساني كه براي رك شيشه به مراكز سم زدايي و بيمارستانها مراجعه كرده اند هم بسيار بيشتر از اين رقم است .ما هم موافقيم كه امار درستي در دست نيست چون اراده اي براي حل اين مشكل وجود ندارد
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    1 0
    فکر کنم فقط توی یک شهر 27 هزار شیشه ای باشه!