اوکراین در یک قدمی رسیدن به جنگنده‌های اف- ۱۶

در حالی که اف-۱۶ به هیچ وجه سلاح شگفت انگیزی نیستند که جریان جنگ را تغییر می دهد، آنها به اوکراین کمک می کنند تا سبک جنگی غربی تری را اتخاذ کند و به ارتش این کشور اجازه می دهد تا با ناتو همکاری بهتری داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، پنتاگون اعلام کرد، اوکراین باید تعدادی شروط را پیش از موافقت آمریکا با تحویل جنگنده‌های اف- 16 به کی‌یف رعایت کند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تحویل جنگنده‌ها به طرف ثالث مستلزم در نظر گرفتن معیارهای خاصی از جمله یادگیری زبان انگلیسی و موارد دیگر مانند لجستیک روی زمین است». وی افزود: «زمانی که این معیارها و شروط رعایت شوند، می‌توانیم با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین موافقت کنیم». در عین حال پنتاگون بر آمادگی خود برای شرکت در آموزش خلبانان اوکراینی در صورتی که متحدان اروپایی نتوانند تعداد لازم خلبان را آموزش دهند، تاکید کرد.

اوکراین بیش از یک سال است که از آمریکا درخواست دریافت اف- ۱۶ کرده است، اما دولت بایدن به دلیل ترس از تشدید جنگ با روسیه در تأیید چنین درخواست‌هایی تردید داشت. دولت بایدن به طور رسمی موضع خود را در ۱۹ مه امسال در جریان اجلاس سران G۷ در هیروشیمای ژاپن تغییر داد و تصمیم گرفت به متحدان خود اجازه دهد تا جنگنده های اف- ۱۶ خود را به اوکراین بدهند. به این ترتیب قرار است دو دولت دانمارک و هلند جنگنده های اف- ۱۶ ساخت آمریکای خود را به اوکراین ارسال کنند.

اوکراین در یک قدمی رسیدن به جنگنده‌های اف- ۱۶

بیشتر بخوانید:

ذوق‌زدگی زلنسکی در کنار جنگنده‌های اف‌-۱۶

افزایش فشارها بر دولت بایدن برای تحویل اف ـ۱۶ به اوکراین

دانمارک و هلند اعلام کردند که شش فروند نخست از این جنگنده‌ها حوالی سال نوی میلادی به کی‌یف تحویل داده می شود. در حالی که دولت دانمارک تعهد کرده که ۱۹ فروند جت اف ۱۶ در اختیار اوکراین بگذارد دولت هلند هنوز مشخص نکرده که از ۴۲ فروند اف ۱۶ که در اختیار دارد چه تعدادی را به دولت اوکراین خواهد داد.

در این بین دولت دانمارک شرطی را نیز برای دادن اف ۱۶ به اوکراین گذاشته است. جیکوب المان جنسن، وزیر دفاع دانمارک در اینباره گفت: «ما به شرطی به اوکراین جنگنده می‌دهیم که از آن‌ها برای بیرون راندن دشمن از مرزهایش استفاده کند، نه بیشتر.»

دسترسی اوکراین به جنگنده های آمریکای باعث دلگرمی مقامات اوکراینی در مورد آینده جنگ شده است به نحوی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در دانمارک گفت که وعده تحویل جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ باعث شده تا اطمینان یابد اوکراین می‌تواند به تهاجم روسیه پایان بدهد. زلنسکی خطاب به مردمی که مقابل پارلمان دانمارک برای شنیدن سخنرانی او تجمع کرده بودند، گفت: «ما امروز مطمئنیم که روسیه بازنده این جنگ خواهد بود». همچنین یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که اف-۱۶ به تغییر کامل مسیر اقدامات رزمی اوکراین کمک خواهد کرد.

در عین حال این تحول باعث واکنش منفی روسیه هم شده است. ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک گفت: «این واقعیت که دانمارک اکنون تصمیم به اهدای ۱۹ فروند هواپیمای اف-۱۶ به اوکراین گرفته است، منجر به تشدید درگیری‌ها می‌شود». همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که مسکو اف-۱۶ را به دلیل ظرفیت حمل تسلیحات اتمی تهدیدی هسته ای در نظر می گیرد.

اهمیت آموزش

بهره برداری از جنگنده های اف-۱۶ مستلزم ماه ها آموزش است. دانمارک و هلند تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبانان اوکراینی و همچنین کارکنان پشتیبانی و نگهداری هواپیماها را رهبری می‌کنند. وزارت دفاع دانمارک اعلام کرده است که ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور، آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ اواخر ماه جاری در دانمارک آغاز خواهند کرد. همچنین مارک روته، نخست وزیر هلند در این زمینه گفته است که برخی از آموزش ها برای خلبانان اوکراینی آغاز شده است، اما تاکنون فقط دروس زبان بوده است.

بنابر این اوکراین گرچه توانسته تائید آمریکا، هلند و دانمارک را برای دریافت جنگنده اف- ۱۶ به دست بیاورد اما کماکان تا زمانی که بحث آموزش به سرانجام نرسد نمی تواند از این جنگنده ها در میدان نبرد استفاده کند. یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در اینباره به تلویزیون اوکراین گفت:«کی‌یف نمی‌تواند در پاییز و زمستان آینده از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت ایالات متحده استفاده کند». به گفته تحلیلگران، این بدان معناست که شروع بهره برداری از اف ۱۶ ممکن است تا تابستان آینده به طول بینجامد.

چرا اف -۱۶ برای اوکراین مهم است

ناوگان هوایی اوکراین متشکل از جت های شوروی است که در دهه ۱۹۷۰ طراحی شده اند، در مقابل روسیه از هواپیماهای مدرن تری مانند Mikoyan MiG-۲۹ ا استفاده می کند که می توانند در ارتفاعات بالاتر پرواز کنند و هواپیماهای دیگر را از دور شناسایی کنند. این امر هواپیماهای اوکراینی را در برابر موشک های پدافند هوایی روسیه به ویژه در ارتفاعات آسیب پذیر می کند.

یوری اینهات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین در این مورد به وال استریت ژورنال گفت: «یک جت روسی با رادار خود می تواند ۲ تا ۳ برابر بیشتر از جنگنده ما ببیند. جنگنده ما به سادگی نابینا است، نمی تواند ببیند».

مایکل کلارک، استاد مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن نیز می‌گوید: «در نبرد هوا به هوا، هر کسی که اول شلیک کند احتمالاً برنده خواهد شد. در حال حاضر زمانی که یک هواپیمای اوکراینی در مقابل هواپیمای روسی قرار می‌گیرد، معمولاً بازنده است.»

اوکراین قبلاً موشک های ضد رادار پرسرعت HARM را برای استفاده علیه رادارهای زمینی دریافت کرده بود. آنها موفق شدند این سیستم را روی هواپیماهای قدیمی خود به کار بیندازند اما این ترکیب ایده آل نبود زیرا جنگنده های دوره شوروی هرگز برای شلیک موشک های ساخت ایالات متحده طراحی نشده بودند. اف-۱۶ با نرم افزار به روز شده، اوکراین را قادر می سازند تا از HARM به طور موثرتر، همراه با سایر سلاح هایی که برای استفاده توسط اف-۱۶ طراحی شده اند، استفاده کند.

علاوه بر این نگهداری از هواپیماهایی که قطعات آن توسط ایالات متحده و کشورهای ناتو تامین می شود برای اوکراین آسان تر از هواپیماهای قدیمی آنها که توسط روسیه ساخته شده است، خواهد بود. همچنین می‌تواند ادغام نیروی هوایی اوکراین در ناتو را در آینده آسان‌تر کند. در حالی که اف-۱۶ به هیچ وجه سلاح شگفت انگیزی نیستند که جریان جنگ را تغییر می دهد، آنها به اوکراین کمک می کنند تا سبک جنگی غربی تری را اتخاذ کند و به ارتش این کشور اجازه می دهد تا با ناتو همکاری بهتری داشته باشد.

۳۱۱۳۱۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1805481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    8 1
    همین اف ۱۶ عهد بوق بیاد اکراین کل عیار نیروی هوایی روسیه مشخص میشه .
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    6 1
    ترکیه خواهان اف ۳۵ بود بهش ندادند.. بعد التماس کردند که اف ۱۶ بهش بدهند باز هم ندادند.. با وجود اف ۱۶ روسیه دیگه برتری هوایی نخواهد داشت و جریان جنگ برمیگرده..
  • جواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    18 2
    همچین میگی سلاح شگفت انگیزی نیست انگار تو کشوری زندگی می کنی که خیلی پیشرفت هست .نکنه شما فقرو فلاکت و دستاورد می دونید و اونو با اف ۱۶ مقایسه می کنید