اسرائیل به دنبال کشاندن ایران به جنگ قراباغ است/ بی‌ثباتی حضور آمریکا را در قفقاز بیشتر می‌کند

یک کارشناس اوراسیا به خبرآنلاین گفت: نقشه رژیم صهیونیستی این است که ایران را وارد جنگی ناخواسته در قفقاز کنند. در این بین تل آویو و آنکارا نیز باکو را برای حمله نظامی و اشغال سیونیک تحریک می کنند.

مهسا مژدهی: تنش‌ها در قفقاز به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است. جمهوری آذربایجان عزم خود را برای اشغال استان سیونیک جزم کرده و در این مسیر حمایت روسیه و ترکیه را دارد. ارمنستان اما با راه‌انداختن مانوری با حضور امریکا سعی دارد تا جلوی وقوع اتفاق را بگیرد. در این میان تهران تاکید کرده که هیچ‌گونه تغییر مرزی را در همسایگی خود نمی‌پذیرد و بر روی راهکارهای دیپلماتیک اصرار دارد. ایران رژیم صهیونیستی را متهم ردیف اول این ماجرا می‌داند. این رژیم که با باکو روابط اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای دارد تلاش می‌کند تا ارامش را در قفقاز تحت تاثیر قرار داده و ایران را تحت فشار قرار دهد.

در خبرآنلاین با حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل اوراسیا در مورد وقایع اخیر در قراباغ به گفتگو نشسته‌ایم:

ایران بابت آنچه که در مرزهای شمالی در حال اتفاق افتادن است حساسیت نشان می‌دهد. این حساسیت تا جایی پیش رفته که برخی از ناظران احتمال دخالت نظامی را مطرح می‌کنند. اما همزمان تهران بر روی گزینه‌های دیپلماتیک تایید دارد. آیا حساسیتی که ایران در این زمینه از خود نشان می‌دهد ضروری است؟

امنیت قفقاز جنوبی بر شمال ایران تاثیر دارد و این امنیت متقابل است. بین امنیت و تهدید رابطه وجود دارد یعنی هر چقدر امنیت افزایش پیدا کند تهدید کاهش پیدا می کند. بنابراین ایران حق دارد که نسبت به ناامنی و بی‌ثباتی و احیانا بروز هرگونه جنگ در این منطقه قفقاز جنوبی نگران بااشد و باید از قبل تمهیدات لازم را برای مقابله با تاثیرات ناامنی در داخل کشور انجام دهد.

از نظر سیاست خارجی ایران می خواهد مانع از ایجاد جنگ شود و به ایجاد صلح و ثبات کمک کند. چون در سایه صلح و ثبات است که توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اتفاق می افتد. اگر ثبات نباشد کسی برای سرمایه گذاری در منطقه نمی آید. اگر سرمایه گذاری نباشد توسعه اتفاق نمی‌افتد و اینجا هم مرکزی برای انتقال انرژی است و جایی است که دسترسی ایران به اروپا اتفاق می‌افتد. بنابراین از هر جهت که ببینیم ایران حق دارد که نگران باشد و باید اقدامات دیپلماتیک هم انجام دهد تا ثبات و امنیت را در منطقه برپا کند.

اسرائیل به دنبال کشاندن ایران به جنگ قراباغ است/ بی‌ثباتی حضور آمریکا را در قفقاز بیشتر می‌کند

بیشتر بخوانید:

پشت‌پرده لشکرکشی باکو به قرا باغ/ علی‌اف به دنبال تحمیل جنگ به ارمنستان است؟

تحولات نامطلوب برای ایران در قراباغ؛ آیا دیپلماسی راهگشا خواهد بود؟

کاظمی: باکو سرنوشت خود را به دالان موهوم تورانی پیوند زده/ علی‌اف هزینه این قمار را می‌پردازد

به‌نظر می‌رسد که تهران همانطور که گفتید بیشتر مسائل دیپلماتیک را مدنظر قرار داده. آیا اقداماتی که ایران تا اینجای کار انجام داده موثر بوده‌اند یا نیاز به افزایش فعالیت خود دارد؟

سیاست ایران این است که مانع از ایجاد جنگ و درگیری شود. اما اسراییلی ها دنبال این هستند که جنگ در بگیرد و بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند. نقشه آنها این است که ایران را درگیر جنگی ناخواسته در قفقاز کنند. آنها به همراه ترکیه تلاش دارند تا باکو را ترغیب کنند تا دست به عملیات نظامی برای اشغال سیونیک بزنند. ایران دست آنها را خوانده و سعی می کند با گفتگو و انجام رزمایش هایی نظامی و مانورهای نظامی پیغام خود را بدهد و نشان دهد که همه جوره پای این موضوع ایستاده و اگر صحبت از دیپلماسی میکند به این خاطر است که ۳۲ سال در این منطقه جنگ است و این کافی به نظر می رسد. این جنگ فقط به نفع کسانی است که می خواهند سلاح بیشتری بفروشند و سود خود را افزایش دهند. زمان برای رسیدن به ثبات و صلح واقعی فرا رسیده و ایران دارد طرف ها را قانع می‌کند که به جنگ پایان دهند. این جنگ موجب عقب افتادگی در کشورهای منطقه شده. کشورهای دیگر مثل ایران و ترکیه و روسیه در سایه ثبات بیشتر نفع خواهند برد و کمتر مرزهایشان تهدید می‌شود.

بی ثباتی وضعیت را برای حضور بیشتر امریکایی ها هم فراهم میکند. آنها با روسیه در قضیه اوکراین درگیر هستند و حضور آنها برای خود روس ها هم خوب نیست. به همین دلیل رسیدن به یک صلح واقعی برای همه طرف‌ها سودآور است.

ما یک خبری در مورد مانور نظامی آمریکایی‌ها در کنار ارمنستان داشتیم. آیا این رزمایش که مشخصا توسعه طلبی آذربایجان را هدف قرار می‌دهد می‌تواند تهدیدی برای منافع تهران باشد؟

به نظر من مانور پیام مستقیم به باکو دارد و به طرف تهران نیست. ارمنستان رابطه پایدار و مثبتی با ایران دارد و مرز خود با ایران را ارزش می داند. این مرز راه استراتژیکی برای ارمنستان و ایران است. این مانور پیامی مستقیم به باکو و ترکیه بود که ارمنستان در مقابل رفتار و تهدید های باکو که به اتکای اسراییل و ترکیه است تنها نیست و امریکا و فرانسه هم از ارمنستان حمایت می‌کنند و این عمده پیامش به سمت باکو است و به ایران ربطی ندارد. فکر می‌کنم آذربایجان پیام را گرفت و موافقت با رسیدن موادغذایی به قره‌باغ هم به نظر می‌آید که مربوط به همین مانور و پیام آن بوده باشد.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 67
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    پوتین دیکتاتور به دنبال به راه انداختن و شعله ور کردن جنگ توسط علیف رهبر دیکتاتور آذربایجان است تا توجه جهان را از باتلاقی که در اوکراین دچارش شده به منطقه قفقاز جلب کند روس ها همیشه خائن بوده اند و به ضرر ایران کار کرده اند.
    • تبریزی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      چه شد شما که مقاله زده بودید دالان موهوم تورانی!!!! الان آمریکا مخالف ناتو هست!!!!! چقدر ضد آذربایجان هستید آمریکا و فرانسه بس نیستند!!؟؟؟ ارامنه ۳۰ سال خاک آذربایجان رو اشغال کردند و دنیا به آن چشم بست الان وقت بازپسگیری هست چه آمریکا و فرانسه و ناتو مخالف باشند آمریکا دشمن آزادی خواهان جهان هست و این حق و باطل را مشخص می کند‌
    • اجاقلو IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      به طور قطعی نمیشه گفت که باکو با پشتوانه ی چه کشوری داره لگدپرانی میکنه. روسیه یا آمریکا . احتمالاً این دسیسه از طرف ترکیه و اسرائیل حمایت میشه. اما در هر صورت فرقی نمیکنه . مهم اینه که این توطئه یعنی از بین بردن مرز ایران و ارمنستان و قطع راه ارتباطی ایران با اروپا به شدت منافع ملی ایران رو تهدید میکنه. فرقی نمیکنه که حکومت ایران کدوم باشه . هر حکومتی در ایران موظفه که اجازه نده این مرز از دست بره .
  • رضا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    تا دیروز که میگفتید آذربایجان به دنبال محل نفوذ ناتو در قفقاز هست !!!!مطمعنا نه آمریکا و نه روسیه از قدرت گیری ترکهای منطقه خرسند نیستند.در این سی ساله ارمنستان به کمک روسیه چه فجایعی را در آذربایجان انجام نداد که نه آمریکا نه اروپا وحتی ایران ما هم از آذربایجان حمایت نکرد .حالا ما داریم به خاطر افراد آدمکش و جانی که در قره باغ هستند و ساز جدایی قره باغ رو کوک میکنند نوحه سرایی میکنیم و وجدانمان به خاطر احتمال کمبود غذا و دارو در خانکندی با وجود راه جایگزین آغدام جریحه دار است !!!!
    • ..... IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      11 8
      ما حتی برای قرباغ آذربایجان شهید دادیم
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اگر زنگزور دالان موهوم تورانی است پس چرا آمریکا با آن مخالفت میکند؟!
    • کشاورز۳۸۶ FR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      چون منافع امریکا درون این دالان تورانی نیست.
  • احمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    65 42
    چرا ارمستان، آمریکارا به مرزهای ایران کشانده هیچ حرفی نمیزنید؟
  • احمد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    زنگه زور خاک آذربایجان است
    • نظر IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      12 17
      آذر بایجان و نخجوان پاره تن ایرانه حرف احمقانه نزن
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    علیف نوکر رژیم صهیونیستی است. ایران خودش حمایت کرد و قره باغ به تصرف آذربایجان در آمد. اگر حمایت نمی‌کرد هنوز قره باغ دست ارامنه بود و تغییر مرز معنی پیدا نمی‌کرد
    • jahan IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      26 8
      آذربایجان با اهدای خون جوانانش اراضی خود را پس گرفت
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      8 10
      جنسات رو از جای مطمئن بگیر
  • به GB ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    157 5
    چگونه میتوان اهداف اسرائیل و آمریکا را از هم جدا کرد، بعید است آمریکا با حضور خود تصمیمات شومی برای منطقه و حتی خود ارمنستان نداشته باشد
  • dr.soleimani IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اگر کوریدور زنگه زور واقعا آنطور که ایران می گوید به ضرر ایران بود آمریکا بجای ارمنستان از آزربایجان حمایت می کرد. هدف آزربایجان و تورکیه از ایجاد کوریدور زنگه زور به نفع آزربایجان و تورکیه بود و ضرری برای ایران دارد ولی ایران راضی به منفعت تورکیه و آزربایجان ندارد. ایران در عالم همسایگی نقش یک همسایه بد را دارد. ایران بجای اینکه چوب لای چرخ رقیبان بگذارد باید سعی کند تا خود را پیش ببرد نه رقیبان را عقب بکشد.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    72 11
    جنگ حتمی هست خودتونو به خواب نزنید ترکیه دنبال کشور ضعیف شده میگرده
  • سعید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    48 23
    با سلام،تجزیه تحلیل کارشناس سیاسی کاملا غلط است،امریکا و اسرائیل ،در صدد ایجاد یک کمربند به عنوان قوم گم شده خود در اطراف ایران هستند،انها به زودی پاکستان را تجزیه،گروه های تکفیری را در شمال شرقی افغانستان و غرب افغانستان مستقر ،راه عبوری اقتصادی اوراسیا را مسدود ،مرزهای کشورهای قفقاز را با ناامن سازی به نفع خود تغییر ،و‌ایران در منگه قرار می دهند ،ایران باید به صورت کامل وارد ارمنستان شود ،و با انجام رای گیری تکلیف قره باغ را روشن کند ،مانور ارمنستان با آمریکا یک حرکت خطر ناک ارمنستان است ،
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    44 3
    چطوری است که برخی میگن تنها راه نجات مرز تعامل و ایجاد روابط دیپلماتیک با آمریکاست؟
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    صندوق بین المللی پول ۳۵ میلیارد دلار وام به ترکیه رو تصویب کرده درحالیکه معمولا بیشتر از ۵ میلیارد دلار به کشوری نمیده معلومه هزینه جنگه.اردوغان و علی اف جدی هستن و رو کمک غرب و آمریکا و مَشغله روسها حساب باز کردن. پاشینیان هم به شدت مشکوک میزنه.این فتنه رو سرنوشت چند نسل این مملکت تاثیر میزاره و واجبه صداسیما این قضیه رو تبدیل به یه دغدغه عمومی کنه ولی بجای این کار زوم کرده رو لیگ دست دوم آلمان و انگلیس. طبیعیه با این پوشش خبری دغدغه ملت میشه صعود والیبال به المپیکه.
  • فریدون IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اگر قرار بر تصرف و زور باشه چرا ایران نباید این منطقه سیونیک رو تصرف کنه که قبلا هم جز کشورمون ایران بوده
  • DE ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    یاشاسین آذربایجان
  • الهام FR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    22 2
    تا حالا همه مشکل متحد بودن اسرائیل با آذربایجان بود و نمیخواستید پای اسرائیل به منطقه باز شه اما ارمنستان و متحدان آمریکاییش لب مرز ایران مهم نیست؟
  • حسین IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    7 15
    اگر اسرائیل ایران را به جنگ قفقاز بکشد عدو سبب خیر میشود جنگ قفقاز پشیمانی ندارد از لحاط فرهنگی چنانچه کشور آذربایجان و ارمنستان به خاک ایران زمیمه شوند ساکنان آن سرزمینها خوشحال هم خواهند شد ایران باید این موضوع را در اذهان آن مردمان نهادینه کند که خود مختار ی تضمین شده است
  • عبدالرضا IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    8 2
    اگردالان زنگزور دالان ناتو باشه مانور امریکا با ارمنستان در ظاهر متناقض به نظر می اید ولی در عمل مانور امریکا برا جلوگیری از دخالت ایران است