شانا نوشت:

رستم قاسمی با اعلام رسمی افزایش حجم ذخایر نفت قابل برداشت ایران به 154 میلیارد و 800 میلیون بشکه، گفت: با کشف ذخایر جدید در کشور میزان نفت خام قابل برداشت ایران از 151 میلیارد بشکه به 154.8 میلیارد بشکه ارتقا پیدا کرده است و این در حالی است که ذخایر کشف نشده فراوانی نیز در کشور وجود دارد.

وزیر نفت در همایش فناوری و نوآوری در صنعت نفت و گاز ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این همایش اظهار کرد: نقش نوآوری در زندگی انسان در طول دهه های گذشته نقشی بی بدیل بوده که زندگی انسان را در ادوار طولانی تغییر داده است.

قاسمی افزود: نوآوری و فناوری های جدید توانست زندگی بشر را دگرگون کرده و هر روز شاهد تغییرات جدید در کیفیت زندگی و بهبود آن هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: ایران به عنوان کشوری بزرگ با منابع خدادادی عظیم در کنار منابع انسانی باهوش و سرشار از استعدادهای درخشان در کنار موقعیت خاص ژئوپلتیک از اهمیت خاصی در جهان برخوردار است.

وزیر نفت گفت: ارتباط با شاهراه های دریایی و زمینی موقعیت ایران را در سطح جهان ممتاز کرده است.

قاسمی تصریح کرد: وجود منابع هیدروکربوری فراوان و تجمیع آن در کشور، ایران را در رتبه اول قرار داده است، بدین ترتیب که وجود منابع غنی نفت، گاز و میعانات سبب شده ایران رتبه اول منابع هیدروکربوری را در سطح جهان دارا باشد.

وزیر نفت ادامه داد: نقش فناوری و نوآوری به عنوان ریل لوکوموتیو صنعت نفت از اهمیت خاصی برخوردار است و ایران با بیش از یک قرن تجربه در صنعت نفت و نیز دارا بودن پژوهشگاه صنعت نفت با بیش از 50 سال تجربه امروز در چرخه تکمیل زنجیره ارزش و فناوری از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهندس قاسمی تصریح کرد: تکمیل مثلث آموزش پژوهش و فناوری می تواند زنجیره انرژی را کامل کند و امروزه در تولید نفت و گاز به فناوری های جدید برای ازدیاد برداشت و افزایش بهره وری با استفاده از روش های نو و جدید برای بهره برداری از منابع هیدروکربوری و افزایش برداشت نیازمندیم.

وزیر تصریح کرد: اقدامات و فعالیت های انجام شده برای قطب بندی مراکز پژوهشی تاثیر خوبی برای به کارگیری توانمندی های این مراکز در صنعت نفت دارد، همچنین ارتباط با دانشگاه های معتبر و مراکز پژوهشی و فناوری با هدف تامین نیازهای عملیاتی صنعت نفت بسیار موثر است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه کارهای پژوهشی انجام شده در صنعت نفت باید با رویکرد نتیجه ای انجام شود نه هزینه ای، گفت: در گذشته کارهای پژوهشی که در این صنعت انجام می شد بیشتر رویکرد هزینه ای داشت و به رویکرد نتیجه ای توجهی نمی شد و در گذشته بیش از چندین هزار پروژه پژوهشی تعریف شد که با توجه به رویکرد هزینه ای این پروژه ها ناکارآمد ماندند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به نتیجه مشخص باید پروژه های مورد نیاز صنعت نفت در یک زنجیره ارزش با رویکرد نتیجه ای تعریف شوند و تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

قاسمی اظهار امیدواری کرد که با بکارگیری توانمندی دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر برای حضور در صنعت نفت شاهد نوآوری های جدیدی در این صنعت باشیم.

وی گفت: امروز نیازمند انجام کارهای بنیادی در این صنعت در زمینه دانش فنی کاتالیست ها با هدف تامین نیازهای پایه ای این صنعت هستیم.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش کمک مهمی به بحث پژوهش و فناوری در صنعت نفت بکند و با حضور استادان و پژوهشگران در این عرصه حرکت جدیدی در اجرای اقدامات پژوهشی صنعت نفت ایجاد شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه مشد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    7 0
    دوستان بفرمايند چه مقدار از اين ذخاير متعلق به حوزه هاي مشترك است تا آنها را از آمار كسر كنيم!!!!!!
  • بدون نام MY ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    3 0
    خدا کنه که هر چه زودتر تمام شه بلکه طفیلیهای دست از سر ما بردارند
  • بدون نام CH ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    1 0
    1. ایران تنها کشوری است که ذخایرش حسابرسی نمیشود چون خلاف میگوید 2.ذخایر در جا با ذخایر قابل برداشت متفاوت است 3.ذخایر دقیق در جای ایران برابر با بین 127 تا 130 میلیارد بشکه و میزان قابل برداشت حداکثر 35میلیارد بشکه د ر بازیافت اولیه و 17 میلیارد بشکه در بازیافت ثانویه است. 4.نباید با این خلافهای اطلاعاتی جامعه بین المللی را بخود بی اعتماد کنیم