روایت یکی از دانشجویان شریف از عکس ۱۳ نفره/ نمی‌دانستم فرودگاه امام است یا دانشگاه شریف/ آن شب دست‌کم ده نفر با ویزای تحصیلی عازم بودند

هرچند که به قول محمد بازده زمانی نیمه مرداد تا نیمه شهریور، بخاطر شروع سال تحصیلی دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی اوج این نوع سفرها محسوب می‌شود اما موضوع به همین شهریور و مرداد و تابستان ختم نمی‌شود، در سال‌های اخیر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ نفر از ۱۲۰ نفر ورودی‌ یکی از سال‌های دانشگاه شریف، در همان سال‌های اول مهاجرت کرده‌اند.

مستوره برادران نصیری: هیچ‌کس نمی‌داند عکس چطور از شبکه‌های اجتماعی سردرآورده‌ است، اما در کانال‌های تلگرامی با عنوان «مهاجرت ۱۳ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در یک شب به آمریکا» و به نقل از صفحه اینستاگرام صادق خرازی، از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب،‌ منتشر و واکنش‌برانگیز شد.

در عکس ۱۳ نفر دور هم حلقه زده‌اند، تشخیص لوکیشن عکس چندان سخت نیست، فرودگاه امام است، همان‌جا که حالا بیشتر از توصیف گزارشگران فوتبال در شب‌های تاریخی فوتبال، شب‌های خنده و گریه توامان را به‌خودش می‌بیند، همان‌جا که بیشتر از همیشه آغوش خداحافظی و بدرقه می‌بیند تا گرمی سلام و استقبال.

عکس به سرعت می‌چرخد و واکنش می‌گیرد، هرچند که واکنش‌ها تکرار مکررات است اما موضوع تکراری نمی‌شود، کسی به بد عادت نمی‌کند و هرچند که مدت‌هاست مهاجرت سرخط خبرهای رسانه‌هاست اما هیچ مهاجرت و رفتنی تکراری نمی‌شود.

روایت یکی از دانشجویان شریف از عکس ۱۳ نفره/ نمی‌دانستم فرودگاه امام است یا دانشگاه شریف/ آن شب دست‌کم ده نفر با ویزای تحصیلی عازم بودند

همین که «۱۳ نفر، شریف، یک شبه و آمریکا» را کنار هم بگذاری کافی است که سرعت دست به دست شدن خبر و عکس را نتوانی بگیری، کانال روزنامه دانشگاه شریف اما وارد می‌شود و درباره عکس توضیح می‌دهد: «این تصویر دوشنبه شب هفته پیش، ۲۰ شهریور در فرودگاه امام خمینی و قبل از سفرِ ۳ نفر از ۱۳ نفر حاضر در تصویر به دانشگاه بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا، گرفته شده است‌. ۱۰ نفر دیگر حاضر در تصویر هم برای بدرقه دوستان خود آمده بودند.»

البته کمی عجله در نوشتن این اطلاعیه مشاهده می‌شود، چرا که تاریخ عکس، شب چهارشنبه، ۱۵ شهریور بوده،‌نه ۲۰ شهریور.

درهرحال این اطلاعیه تاکید می‌کند که برای افسوس خوردن و فکر کردن به وضعیت بد مهاجرت، آن‌قدر آمار و ارقام رسمی و غیر رسمی وجود دارد که نیاز به شایعه‌سازی در فضای مجازی نیست و می‌توان از آن‌ها در تحلیل‌ها و تصمیم‌ها استفاده کرد. با وجود این، اطلاعیه دانشگاه شریف با توجه به اتفاقاتی که همان‌شب در فرودگاه رخ داده، کمی خوشبینانه‌ است.

لابی فرودگاه یا حیاط دانشگاه شریف

دوشنبه شب دو هفته پیش، وقتی محمد از دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه شریف برای بدرقه رفیق و هم‌اتاقی‌اش وارد فرودگاه می‌شود، یک لحظه شوک می‌شود. همان در ورودی دست‌کم ۲۰ چهره آشنا می‌بیند، همان‌ها که قاعدتا همیشه در حیاط دانشگاه شریف ملاقاتشان کرده، کمی که می‌گذرد، متوجه می‌شود که علاوه بر دوست خودش، دو نفر دیگر از فارغ‌التحصیلان یکی از دانشکده‌ها نیز عازم آمریکا هستند، کمی بعدتر متوجه می‌شود علاوه بر این ۳ نفر، چند نفری دیگری،‌ که تعدادشان ۳ یا ۴ نفر هستند نیز همان شب، درحال ترک کشور هستند.

محمد از آن چند نفر اطلاع دقیقی ندارد اما خودش در همان جمع ۱۳ نفره حضور دارد و با اطمینان می‌گوید که ۶ نفر آن شب مسافر بودند، علاوه بر این، دوستش که حالا دیگر در آمریکاست، برایش تعریف کرده آن شب دست‌کم ده نفر( از شریف یا سایر دانشگاه‌های کشور) ویزای F۱ یعنی ویزای تحصیلی داشتند و با همان هواپیما عازم بودند.

ضمن اینکه از آن جمع ۱۳ نفره، جز آن سه نفر، چند نفر دیگر، تا چند ماه دیگر راهی هستند و خودش و باقی هم همین برنامه را دارند.

هرچند که به قول محمد بازده زمانی نیمه مرداد تا نیمه شهریور، بخاطر شروع سال تحصیلی دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی اوج این نوع سفرها محسوب می‌شود اما موضوع به همین شهریور و مرداد و تابستان ختم نمی‌شود، در سال‌های اخیر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ نفر از ۱۲۰ نفر ورودی‌ دانشکده برق یکی از سال‌های دانشگاه شریف، در همان سال‌های اول مهاجرت کرده‌اند.

البته مشابه همین آمار را پیش‌تر شاهین آخوندزاده، استاد تمام گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به خبرآنلاین گفته بود: «سال ۹۳ بر اساس تجربه و مشاهدات خودم گفتم که ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی در دانشگاه تهران، که درواقع صد نفر اول کنکور سراسر و از نخبگان و ژن‌های خوب کشور محسوب می‌شوند، مهاجرت می‌کنند. و حالا هم می‌گویم این آمار در سال‌های اخیر حتما افزایش یافته است.»

در آماری دیگر، محمد می‌گوید:« از ۱۲۰ نفر از ورودی‌های سال ۱۳۹۷ برق شریف، فقط ۴ نفرشان در همین دانشگاه بوستون پذیرش گرفته‌اند، بقیه فارغ‌التحصیلان و سایر دانشگاه‌های جهان بماند.»

روایت یکی از دانشجویان شریف از عکس ۱۳ نفره/ نمی‌دانستم فرودگاه امام است یا دانشگاه شریف/ آن شب دست‌کم ده نفر با ویزای تحصیلی عازم بودند

یک نفر با خنده می‌گرید

در عکس سیزده نفره، محمد از یکی‌شان که رفیق خودش است و لابد مثل بقیه رو به دوربین می‌خندد، خاطره غم‌انگیزی دارد.

«سال پیش تولد الف بود و ما با هم بودیم، آن شب الف به شدت بغض داشت و گریه کرد، حالش اصلا خوب نبود، الف می‌گفت احتمالا امسال آخرین سالی باشد که برای تولدم ایران و در جمع دوستان و خانواده‌ام باشم، سال بعد مهاجرت می‌کنم و معلوم هم نیست کی بتوانم باز به ایران برگردم.»

محمد تعریف می‌کند که الف اصلا دلش نمی‌خواسته از ایران برود، اما از دوستانی تعریف می‌کند که مانده‌اند و دارند کار می‌کنند با حقوق‌های ناچیز، تجربه‌های ناخوشایند از فضای کاری یا ادامه تحصیل در کشور.

الف با این حال دلش نمی‌خواسته از ایران برود اما شرایط برای ماندن هم چندان راضی‌کننده نبوده است.

محمد می‌گوید: «مهاجرت همیشه و در تمام این سال‌ها در دانشگاه شریف ترند بود اما تا پیش از این، بچه‌ها می‌رفتند تا شاید برگردند، یا دست‌کم از برگشتن حرف می‌زدند اما حالا نه، همه می‌دانند که بروند دیگر برنخواهند گشت، کسی به برگشتن فکر نمی‌کند و می‌داند که دیگر برگشتی در کار نیست.»

دلایلش متفاوت است اما مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آنچه در حال حاضر می‌بینیم، بسیار موثر بوده است، محمد گریزی می‌زند به حوادث بعد از ۲۵ شهریور سال گذشته، آنجا که به قول خودش در آن یکشنبه سیاه آن‌طور به دانشجویان دانشگاه شریف حمله شد، آن همه رعب و وحشت بخاطر اعتراض، بخاطر سلف مشترک و همه آنچه که می‌تواند حداقل خواسته‌های دانشجویان باشد.

روایت یکی از دانشجویان شریف از عکس ۱۳ نفره/ نمی‌دانستم فرودگاه امام است یا دانشگاه شریف/ آن شب دست‌کم ده نفر با ویزای تحصیلی عازم بودند

هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند چه کسی آن عکس را که چند نفر از خانواده‌های بچه‌ها گرفته‌اند، انتشار داده، اما چه ۱۳ نفر، چه ده نفر، چه سه نفر و چه حتی یک نفر، مهاجرت حتی یک نفرش هم، برای داشتن حق تحصیل و زندگی بهتر، زیاد است. چه دانشگاه شریف تکذیب کند، چه تایید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1816104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    77 2
    عجب
    • DE ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      متاسفانه آدم دیگه به هیچکس نمیتونه اعتماد کنه ،مگه دانشگاه شریف اطلاعیه نداد که سه نفر عازم بودند و ده نفر بقیه برای بدرقه اومده بودند ؟!!!با اینهمه دروغ به کجا میرسن خدا عالمه !!
    • US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      22 11
      دروغ چیه باید امید تزریق کنن،می‌ترسن که سیاه‌نمایی بشه خخخ
    • NL ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      70 8
      حکایت دانشگاه شریف حکایت اون رادیو لوژیه که منت سر بیمار میذاشت که عکست یه شکستگی داشت با فتو شاپ درستش کردم، اونن فکر کرده اگه تکذیب کنه مشکل حل میشه!!
    • رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      40 6
      مگه ۳ نفر کمه ؟علامه
  • . IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    کار از کار گذشت
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      64 13
      منم اگه نخبه بودم یا سرمایه زیادی داشتم میرفتم.اصلا از اوضاعی که دارم راضی نیستم.
  • . IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    مسئولین چه اشتباهاتی که نکردن...
  • رامین IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    من فقط یک سوال دارم؟. آیا کار بدی مانده که مسوولین و مدعیان انجام نداده باشند؟
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      خیلی مغزت خرابه
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      بله مانده!!! و آن هم این‌که غفلت کرده‌اند از این‌که نباید یاوه سرایان و وطن فروشانی مثل شما را آدم حساب کنند!!!
  • . IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    اینها هم مثل بقیه رفتن
  • . IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    نخبه خداحافظ
  • . IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    از پول این ملت باسواد شدن، نخبه شدن، چرا با وجود همه مشکلات نمیمونن که به کشور خدمت کنن؟؟؟
    • مردم IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      دوست گرامی، از پول زحمت کشیده پدر و مادرشون و تلاش خودشون نخبه شدن. کسی هم بهشون اهمیت نمیده. حالا بدهکار هم هستن؟ عجب
    • OM ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      خدا رو شکر امثال اینها زیاد داریم، دانشگاه آمام صادق پر از نخبه
    • آرش IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      عاقبت کسایی که موندن و خدمت کردن رو دیدن امثال طاقچه،دیجی و... در ثانی سطح توقع شما دیگه خیلی بالاس این بچه ها خودشون زحمت کشیدن شب و روز درس خوندن الانم با پول ملت نمیرن امریکا پول پدر و مادر خودشونه
    • DE ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      تفکری از جنس تفکر مسئولان ...!!! اگه نمیدونی بدون وقتی میخوان مدرکشونو بگیرن هزینه تحصیلاتشونو تمام و کمال ازشون میگیرن تو نمیخواد نگران باشی ،اگه فهمی وجود داشت تشخیص میداد که هر نخبه از نظر بازدهی چه ارزشی میتونه داشته باشد نه اینکه بخواد حساب مخارجی که براش شده و تا ریال آخر ازش پس گرفتن رو بکنه
    • DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      66 9
      این حرفا رو کجا خوندی عمو ؟!با پول کسی نخبه نمیشه ولی نخبه کش چرا !!
    • رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      69 7
      اونا در درجه اول از ذهنشون نخبه شدن ،وگرنه من و شما چرا نخبه نشدیم ما هم که دراین مملکتیم
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      27 96
      مشکلی نیست چیزی که زیاده نخبه و افراد باهوش در این کشور داریم این عزیزان با رفتنشون فقط میدونن هیچ جای مثل ایران نیست،مطمین باشید آواز دهل از دور خوش هست براتون ارزو موفقیت دارم اما وطن چیز دیگری هست
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      60 13
      دوست من قطعا یا در ایران درس نخوندی یا هیچ درس خونده ای تو در فامیل و در دانشگاه های معتبر ایران( بدون سهمیه نداشتید ) فقط هزینه سرویس در همین تهران و یک مدرسه تیز هوشان و کتاب‌های کار و تغذیه معمولی و آرامشی که پدرو مادها با این شرايط برای یک بچه مستعد فراهم می‌کنند رو لطفا حساب کنید با حقوق من و همسر معلمم ..... قطعا من هم فرزندانم را میفرستم تا برای بشریت مفید باشند چرا که بچه های من سهمیه ای در این کشور ندارند ...‌ پارتی ندارند...... با پول مفت درس نخوندن....کاش همسرم هم که یک نخبه رياضي بود سی سال قبل رفته بود و پنج سال بیکاری و دربدری اول زندگی اش را تجربه نمی‌کرد.... کمی تامل چه خوب است ...
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    85 11
    مثلا استاد داریم که مکانیک پیشرفته و ریاضیات مهندسی رو درس میده - مشکلی نیست !!!!!!
  • شهداد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    راه حل همیشگی مشکلات نخبگان رشته های ریاضی را انجام بدهید:حقوق پزشک ها را زیاد کنید.
  • عباس مهدوی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    اینها دارن میرن کنسرت تتلو
    • US ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      37 11
      ساکت شو
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      67 15
      فکر کنم دنبال دانشگاهی هستن که یک استاد بامعلومات و نخبه بیاد سر کلاس بهشون درس بده نه یک مجری تلویزیون . اگر دنبال قر کمر و کنسرت بودن وارد شریف نمیشدن آی کیو
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    واقعا تاسف داره
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    40 82
    بخاطر اعتراض به سلف سرویس. درسته باور کردیم
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      34 77
      رتبه‌های برتر کنکور اکثرا بچه پولدار هستند که میان دانشگاه و با بیت‌المال مردم اعتبار کسب میکنند و با اون اعتبار میرن به خدمت تمدن ابلیس. اینقدر هم نخبه نخبه نکنید.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    نخبه واقعی اونه که مادام از خودش بپرسه من برای این مردم و این خاک چکار کردم حالا که به این مرتبه از زندگی رسیده ام، اگر جوابی برای خودش پیدا کرد مطمئنا ایمان و اعتقاد راسخ و اسوار نیز در وجودش شکل گرفته و اگر هم برای ادامه تحصیل از این مملکت بره یه روزی برای خدمت و ایفای دین خود به مملکتش برمیگرده در غیراینصورت همون بهتر که در این مملکت نباشه چون ممکنه خطرش ( نفوذی) بیشتر از منفعتش برای مردم و مملکت باشه.
    • DE ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      54 15
      شعار شعار شعار
    • حسین IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      82 22
      کم اراجیف بگو. وقتی کسی با تحصیلات فنی نمیتونه صاحبخونه بشه یا یه لگن داخلی سوار شه و فقط باید بدوه شکمشو سیر کنه حتی نمیتونه به خودش خدمت کنه چه برسه به کشور. کشوری که دادنش دست پخمه ها جای دفاع داره مگه. اصلا جای موندنه همچین جایی؟ کی دوست داره تو قفس بمونه
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      64 21
      شعارات رو نگه دار واسه 13 آبان کم نیاری
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    تقصیر این ۱۳ نفر نیست. تقصیر اساتید و مسئولان است که این جوانان را نسبت به کشور خودمان بدبین کرده اند. رفتن به خارج حق همه است اما اینکه کسی با ناراحتی و دلخوری برود و با سوء ظن نسبت به کشور خودمان برود این درد آور است و بیشتر این نارضایتی از طرف اساتید و مسئولین دانشگاه به ذهن و روح جوانان کشورمان تزریق می شود.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      37 18
      شما عضو هیأت پاکسازی اساتید هستین؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    وظیفه نخبه هاست که به کشور خدمت کنند یا کشور باید به نخبه ها خدمت کند؟! مغلطه نکنید این بظاهر نخبه های فراری چیزی بنام وطن دوستی و وطن سازی توی قاموسشون نیست و بیشتر دنبال زرق و برق غرب هستند و اکثرا هم بعد رفتن پشیمان می‌شوند!
    • DE ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      49 17
      تفکر کیهانی محض ، طرز فکر و عمل هر کس با تفکر کج و معوج خودش همخوانی نداشته باشه سریعا سیل انواع اتهامات بر سراو جاری میشه ولی خدا رو شکر دیگه هیچکس برای این نوع تفکر پشیزی ارزش قائل نیست
    • US ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      39 16
      خودت مغلطه میکنی...وقتی وطن چیزی برای نخبه نداره،نخبه اینجا بمونه که حروم بشه! اگه مسی و رونالدو هم میخواستن تو کشور خودشون فوتبال بازی کنن که مسی و رونالدو نمی‌شدن
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      17 36
      تا نروند نمیدانند فکر میکنند اونجا بهشت هست و کسی هم باور نمیکند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      14 47
      احسنت ننگ بر نخبه های فراری و هر کی ممکنه فرار کنه ننگ بر دانشگاه و دانشگاهیان هر چه میکشیم از دانشگاه است تمام مشکلات ما ریشه در دانشگاه دارد
  • عباس IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    اینجا بمونن با آقای دکتر (مدرک از: دیپلم مدرسه بزرگ سالان فوق دیپلم از ضمن خدمت لیسانس از مدیریت دولتی و ... فوق از پیام نور و دکترا از دوره عالی امنیتی .!!! ملاحظه میکنین بعضی هاشون حتا دوره دبیرستان هم مدرسه نرفتن ) بعد این آقای باصطلاح دکتر شده مدیر فلان قسمت مهم مملکت و این فارغ تحصیل نخبه بایستی زیر دست این روزها افاضات حاج آقا را تحمل کنه . حمالی بهتر از اینجور کار کردن هست .
  • . IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    والا‌بخدا‌من‌که‌تحصیلات‌‌انچناتی‌ندارم‌وشعل‌ازاد‌دارم.وقتی‌عملکرد. مسولان‌را‌میبینم.فساد‌.رانت.اختلاس‌وهزاران‌ابر معضل‌دیگر اگر‌راهی‌باشه‌شبانه‌ازاین‌ کشور فرار میکردم درمملکتی‌که‌مردن‌هزینش‌بیشتر‌اززنده‌بودن‌حس‌وطن‌پرستی اشتباهه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    حق با دانشجویان است، وقتی شما اینترنت جوانان را بسته اید حق دارنندمهاجرت کنند
  • احسان IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    28 9
    شما میگید مهاجرت، ما میگیم فرار
  • محمد IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    35 7
    این عکس و امثال ان بشدت بکام عده ایی کم سواد و کم هوش که متاسفانه حاکم بر مدیریت این کشورند شیرین است مهاجرت نخبگان یعنی باز کردن راه برای استمرار مدیریت پخمگان ، حیف که راهی برای مقابله نگذاشته اند این پخمگان حاکم بر مدیریت کشور بهمین دلیل است که با هرگونه روزنه ایی که منجر به بالا امدن مدیران نخبه می شود بشدت مقاومت می کنند.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    12 1
    این بنده خدا ها زحمت کش و درس خوان هستند و فعلا جلوی چشم شان درس و کسب مدارج بالای علمی و تحقیق و غیره و بعد از مدتی برای کسب وکار هم اگر پیشنهادی داشته باشند همانجا مشغول میشوند ولی مشکل فقط همینه ؟ رئیس دانشگاه استند فورد طی یک جلسه که در یوتیوب نیز هست میگه یکی از بهترین دانشگاه های ایران که رشته مهندسی برق را تدریس میکند همین شریف است و حتی در همانجا اذعان به برتری تربیت بهترین مهندسین میکند ، حالا بنظر مرغ همسایه غازه یکمی بیشتر جلوه گر میشه این مطالب دروغ نیست براحتی قابل مشاهده و بررسی است ، الان در جامعه ما پارکهای فناوری و یا انجمن نخبگان و حتی قانونی دارد تصویب میشود که افرادی که واقعا محقق هستند اصلا بعنوان محقق امکانات و استخدام میگردند ولی آیا این فعالیتها در همان دانشگاه ها تبیین شده ؟ اداره ای در کشور داریم بابت نهادینه مردن پایان نامه های دانشگاه ها با صنعت و کشاورزی و غیره است ، آیا فعالیتهایش نمود داشته ؟ جذب نیرو کرده؟ ببینید در یک جامعه دانش آموزی که نمونه مورد مطالعه باشد ببینید چند تا دانش آموز به نخبه تبدیل میشود و چند سال طول میکشد ؟ مابقی را خود حدس بزن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    11 1
    ای کاش مسوولین با بستر سازی و جذب همین نیرو هایی که برای کسب علم و رشد رفتند را در پیش بگیرند
  • امجد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    20 8
    همه به دنبال راه فرارند ، چرا آنقدر حساسیت ایجاد میکنید؟ رفتند دنبال خوشبختی شان، حالا ببینید میتونید کاری کنید مجلس انقلابی قانونی تصویب کنه و همه رو ممنوع الخروج کنه !!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    14 36
    احتمالأ چون شما روشنفکران غربگرا حس خاصی نسبت به وطن ندارید و وقتی اسم ایران می‌آید موضع منفی میگیرید بنده مثال یک کشور ضعیف و فقیر آفریقایی را میزنم! بالفرض کشور آفریقایی مذکور با تمام کمبودها و ضعفها و عقب افتادگی ها یک دانشجو نخبه و با استعداد را پرورش بدهد! به نظر شما مدعیان فضل و روشنفکری وظیفه شخص نخبه آن نیست که با تمام مشکلات و کمبودها به کشورش خدمت کند و اگر ناراحت نمی‌شوید عرق وطن داشته باشد؟! بنده با بزرگنمایی شما که رفتن عده ای نخبه را بزرگنمایی میکنید موافق نیستم و معتقدم کوچ‌نخبگان در تمام کشورهای دنیا از جمله کشورهای غربی وجود دارد و اعتقاد دارم بسیاری از نخبگان عزیز کشورم با تمام کمبودها و ضعفها در کشور حضور دارند و به کشور زیبا و عزیزمان خدمت میکنند.
  • پدر IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    18 1
    قدر زر زرگر شناسد،قدر گوهر گوهری
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    19 10
    ایشالا همگی به زودی بریم‌پیش دوستان مملکتم بمونه واسه خودتون
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    24 12
    مهم جدا کردن غذا خوری ها و اجرای لایحه عفاف و حجابه .نخبه به چه درد مملکت می خوره ؟
  • HK ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    24 5
    اینها رادمی خواهید چگار؟ یک شریعتمداری برای کشور کافی است.
  • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    15 26
    واقعا متاسفم برای کسانی که نانشان در انتشار اخبار دروغ و ناامید کردن جوانان است، سه نفر را سیزده نفر اعلام میکنند!! موفقیت ها را میپوشانند !! مشکلات را فراوان نشان میدهند!! همه و همه برای ضربه زدن به مردمان شریف ایران و ناامید کردن نخبگان. چرا خبری از بازگشت بیشمار نخبگان به کشور که در دو سال اخیر انجام شده ارائه نمیدهند؟! میترسند مردم از پیشرفتها و آینده روشن خود مطلع شوند؟! خدا همه خائنین به مردم و وطن را لعنت کند
  • اسکندری IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    24 5
    جای تأسف داره که این جوانهای خوب یا مهاجرت میکنند یا در فکر آن هستند اما عزیزان وطن هتل نیست که اگر امکاناتش خوب نبود شخص به فکر عوض کردن آن باشد همین شماها باید این کشور را بسازید کسیکه عاشق وطنش باشد بخاطر آن از همه چیز چشم پوشی میکند مثالهای زیادی داریم از نخبگانی که همه چیز را بخاطر وطن رها کردند مانند دکتر چمران و صدها نفر امثال این شهید بزرگوار
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    15 6
    واقعیت تلخ امروز جامعه نخبگان مهاجرت است بکنفره،دونفره یا بیشتر در نهایت اکثرا هرم مهاجرت دارند مهم این است که باید پخمگان برای این موضوع فکری بکنند که تا کنون نتوانستند
  • رضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    20 14
    خدا شاهده دختراینحقیر هم‌ پذیرش گرفت و پریشب رفت یکی از کشورهای اروپایی.چون هیچ امیدی در هیچ زمینه ای را برای آینده خوبه کشورش متصور نبود. رفت و ما تنها ماندیم.خدا باعث بانی این حق الناس ها که کک مبارکشان هم از مهاجرت نخبگان و جوانان و سرمایه ها میشود را هدایت نماید.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    17 9
    واقعا دلخراش ،چی قرار به سرمون بیاد،وقتی آینده سازهای مملکت دارن فرار میکنن
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    18 35
    برید به درک.فقط حالا که دارید میرید دیگه منت اینکه می خواستید بمونید و نشد رو نذارید.از همون روز اول که وارد اون دانشگاه شدید قصدتون رفتن بوده.برید ولی دیگه انقدر وقیح نباشید که منت نبودنشون رو سر بقیه بذارید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    28 18
    اینم بازی جدید رسانه های اصلاح طلبه که مهاجرت چهار تا بچه پولدار ماشین تست زنی که اگه پول باباشون نبود که توی مدرسه ی فلان درس بخونن و کلاس کنکور آنچنانی برن و توی یک رقابت نا برابر با بچه هایی که همچین امکانی ندارن برنده بشن رو نخبه جا بزنن و این کلمه نخبه رو خرج هر کسی بکنن در حالی که اگر نبود پول بالای اینها در حال غاز چرخوندن بودن.همین رسانه ها توی دوران دولت قبل کوچکترین حرفی از مهاجرت نمی زدن و حالا کردنش پیرهن عثمان.خودتونید بابا.خودتون و نخبه هاتون با هم برید به درک
  • CA ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    21 7
    تنها کشوری در دنیا که دچار جنگ و بلایای طبیعی، ... نشده اما این همه موج مهاجرت داره. نظام بالاخره کی‌ از خواب بیدار می‌شه!؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    17 22
    اگه کسی دغدغه مردم کشورش رو داشته باشه مهاجرت نمیکنه،اگه ندارند بهتر که برن
  • محمود نعمتی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    16 12
    از فردا استاد پروفسور عبدالرضا هلالی میاد دانشگاه پزشکی تهران درمان دردهای ناشناخته تدریس میکنه.
  • منوچهر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    29 10
    جای نگرانی نیست به جای این 13 جوان نخبه تا یک هفته دیگه 13000 جوان افغانی جایگزین خواهند شد
  • حسن IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    12 20
    اینا وطن شناس نیستن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    24 23
    شهیدچمران وپرفسورحسابی نخبه بودن که امریکاروول کردن اومدن ایران نه اینا
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    17 9
    متاسفانه اگر این روزها گذرتون به فرودگاه امام بیافته کم نیست از دیدن این صحنه ها، دختر و پسر از 22 سال تا 35 سال در حال ترک وطنند، واقعا صحنه نبرد واقعی جنگ الان فرودگاه امام نه مرز فیزیکی ایران، پس سریعتر فکر عاقلانه و تدبیر درست کنید، ژن های نخبه را دارند به متاع مفت از ایران خالی میکنند.
  • جواد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    15 29
    نخبه ای که بدر کشورش نخوره پخمه است دیگی که برا من نجوشه بزار سر سگ توش بجوشه
  • مصطفی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    14 23
    احتمالا به خاطر اعتراض به اینکه نمیتونن بدون حجاب فعالیت اجتماعی کنن میرن آمریکا
  • الماس IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    7 6
    تفاوت و تنوع مربوط به نخبه بودن و آقازاده بودن نیست.پیشرفت خودشون رو در کشورهای غربی می‌دونن.نظام ارزشیابی درستی برجامعه حاکم باشه مردم اینجور نمیشن
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    4 10
    یکی از حیاتی ترین تحولات این است که همه رؤسای دانشگاه ها بلااستثناء تغییر داده شوند.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    18 10
    اگر در بدرقه این دانشمندان آینده، خون گریه کنیم کم هست،، خداحافظ ایران، خداحافظ ایرانی
  • محمد US ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    17 6
    سکوتی می کنم به بلندای فریاد مسئولین علت فرار چیست؟
  • حسین IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    14 50
    لیاقت‌ این مملکت را ندارن برن گم شن
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    17 16
    کار خوبی کردن این کشور جای موندن نیست
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    24 5
    این خبرها برای ملت گریه دارد وقتی نخبه برود فاتحه کشور خونداس یه مشت بی ارزه بی سواد میشن مسول کشور وکشور به جای پیشرفت پسرفت می کنه
  • التماس تفکر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    27 7
    X دروغ میگه ! Y دروغ میگه ! همه مردم ایران دروغ میگن و فقط حرف کسانی حقیقت داره که در تعریف از جمهوری اسلامی باشه
  • پزشک IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    21 7
    هجرت کنید.به سلامت باشید.ازشماتت دلواپسان بی دردومتملق اندوهگین نشوید.هجرت سفترش قران است ودرتاریخ اسلام نقطه عطفی است.
  • سلام IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    13 3
    کشور ی با این همه منابع آخه چرا؟؟
  • مادر دانشجو IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    26 9
    قلبم درد میگیره بچه هامون ترک مون می کنن آینده نامعلوم خدا پشت وپناهشون باشه