۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۰

رامتین شهبازی

دارایی​های فکری، اقتصادی و فرهنگی طبقه​های مختلف وسیله​ای است که بوسیله آن می​توان طبقه​ها را شناسایی کرد. در یک بررسی تاریخی این دارایی​ها در جامعه ایران متفاوت بوده​اند. برای مثال در دوره​های پیشین، شاید 70 یا 80 سال پیش پزشک بودن می​توانست یک نوع دارایی طبقاتی محسوب شود. حتی در سال​های نه چندان دور کارمند دولت بودن خود معرفی برای طبقه​ای اجتماعی بود. اما امروز این داستان​ها تا اندازه زیادی تفاوت کرده​است. آدم​ها تا اندازه بسیاری پیچیده شده​اند. همین مسئله شخصیت شناسی را اندکی با تامل رو به رو می​سازد. یک جامعه شناس به هیچ عنوان توانایی شناسایی یک فرد را از روی ظاهر او ندارد. باید تحقیق کرد، شیوه زندگی​اش را شناخت تا بتوان در پی بردن به کنه این فرد جایگاه او را در طبقه​ای که در ظاهر نشان می​دهد مورد بازخوانی قرار داد.
 
این مقدمه را آوردم تا به فیلم «سعادت آباد» برسم. نکته مهمی که در فیلم سعادت آباد مورد توجه قرار می​گیرد، همین شکاف درون طبقاتی است. به نظر می​رسد آنچه اصغر فرهادی در تقابل طبقات مورد توجه قرار می​داد و یا اینکه شخصیت​های یک طبقه را در ریاکاری به اتحاد می​رساند، این بار گریبانگیر خود طبقه متوسط شده​است.
در فیلم «سعادت آباد» ما با آدم​هایی رو به رو هستیم که در ظاهر متعلق به طبقه متوسط جامعه ایرانی هستند، اما در عمل خاستگاه​های فکری​شان آنها را از هم متمایز می​کند و در عمل به شکاف در طبقه می​انجامد. در این فیلم شخصیتی وجود دارد به نام محسن که از طبقه​ای دیگر در طبقه متوسط جای گیر شده​است. آدمی که تاکنون در دیگر آثار سینمایی نقاب طبقه متوسط را به چهره می​زد، اما این بار درون همین طبقه نقاب از چهره بر می​دارد. آدم​های دیگر نیز همچنین. آن​ها حتی دیگر توان تبانی با یکدیگر را نیز ندارند و داستان خیلی زود لو می​رود. زیرا آدم​های این طبقه از سطوح هوشی مختلفی برخوردارند.
 
در این بررسی می​بینیم که حتی تعاریف واژه​ها نیز با یکدیگر تفاوت کرده​است. برای مثال واژه محرم که در خانواده​های ایرانی ریشه ای کهن دارد، در این فیلم واسازی می​شود. دیگر یک مرد و زن به جز در شناسنامه به یکدیگر محرم نیستند. زن ترجیح می​دهد خصوصی ترین راز زندگی اش را به دوستش و یا همسر دوستش بگوید. شکاف​های درون طبقه متوسط گام به گام تا آن اندازه وسیع شده که دیگر یارایی برای پنهان کاری باقی نمی​ماند و داستان تا اینجا پیش می​رود که شخصیت دکتر که روزگاری متعلق راستین به این طبقه بود جمع دوستان را ترک می​کند و از این جمع خارج می​شود. واژه های دیگری نیز در فیلم «سعادت آباد» واسازی می​شود که یکی از آن​ها خانواده است. خانواده نیز در طبقه متوسط نمی​تواند همچون گذشته تعریف خود را داشته باشد. بیگانگانی همچون محسن چنان بر این طبق چنبره زده​اند که حتی زمانی که پنهانی به همسرشان خیانت می​کنند از بیدار شدن کودکشان در خواب نیز ابایی ندارند.
 
از همین روی می توان «سعادت آباد» را یک سند فرهنگی برای دوران خود در نظر گرفت . سندی که شاید سال​ها بعد به عنوان تصویر جامعه ایرانی در سال​های پایانی دهه 80 قابل رجوع باشد.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 182315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =