۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹

تهران امروز نوشت:

کارشناسان هواشناسی در حالی زمستان سرد و پر بارشی را برای کل کشور به‌ویژه شهر تهران پیش‌بینی می‌کند که همچنان یکی از دغدغه‌های تهرانی‌ها افزایش میزان ترافیک معابر و آبگرفتگی ناشی ازبارش برف و باران است.هرچند مدیریت شهری در سال‌های اخیر با تشکیل ستاد برفروبی توانسته اقدامات لازم و پیشگیرانه برای جلوگیری از لغزندگی و آبگرفتگی معابر و همچنین تمهیدات لازم برای کاهش بار ترافیک روزهای سرد زمستانی را انجام دهد اما کارشناسان شهری پایتخت اعتقاد دارند که این اقدامات شهرداری تهران به تنهایی کافی نیست، چرا که مردم این کلانشهر نیز به اندازه مسئولان شهری موظف به رعایت قوانین هستند.

 

بارش امسال رکورد می‌شکند؟

 پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی خبر از افزایش بارش در نیمه دوم زمستان سال 90 دارد. محمد اصغری، کارشناس هواشناسی در این باره می‌گوید: «بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که میزان بارندگی در کل کشور در فصل پاییز در حد نرمال قرار دارد این در حالی است که دمای هوا در شمال غرب کشور نیم درجه گرمتر است. اگر فصل زمستان را به دو قسمت تقسیم کنیم در قسمت اول بارندگی‌ها در نیمه غربی کشور در شرایط خوبی است اما در قسمت دوم فصل زمستان میزان بارندگی‌ها در کل کشور به ویژه در شهر تهران زیاد است.»


کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنندبا افزایش بارندگی در فصل زمستان با توجه به لغزنده بودن معابر احتمال آبگرفتگی و ترافیک سنگین در کلانشهر تهران وجود دارد و مدیریت شهری باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در پایتخت درنظر بگیرد.به رغم آنکه کارشناسان هواشناسی میزان بارندگی‌های اخیر را در تهران متعادل می‌دانند اما خسرو ارتقایی،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نظر دیگری دارد. او با بیان اینکه بارندگی‌ها در تهران 3 برابر رشد نسبت به پارسال را تجربه کرده است، می‌گوید: «از ابتدای سال آبی جاری که از مهر ماه آغاز می‌شود تاکنون 124 میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 برابر رشد داشته است.»

 

سایه سنگین ترافیک بر شهر تهران


سنگینی ترافیک یکی از نخستین پیامدهای پایتخت در ساعات اولیه روز و همچنین در ساعات عصرگاهی است. هرچند شهروندان تهرانی به استفاده ازوسایل نقلیه شخصی در روزهای بارانی و برفی تهران عادت دارند؛ اما گلایه اصلی آنها افزایش ترافیک است. شهروندان تهرانی در حالی این گلایه خود را مطرح می‌کنند که کارشناسان حمل‌ونقل و شهری به ویژه پلیس راهور تهران بزرگ بارها نسبت به استفاده مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی هشدارهای لازم را داده‌اند.هرچند این کارشناسان افزایش 30 درصدی ترافیک را در روزهای بارانی و برفی تهران پیش‌بینی می‌کنند اما براساس بررسی‌های انجام شده بخش زیادی از این ترافیک به دلیل استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

نفوذ سرمای زمستان در وسایل حمل‌ونقل عمومی


عدم وجود تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در اتوبوس‌ها یکی دیگر از گلایه‌هایی است که مسافران از ناوگان حمل و نقل عمومی دارند.هرچند اتوبوس‌هایی که درگذشته توسط دولت در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران قرار گرفته بود فاقد سیستم سرمایشی و گرمایشی بود و این مسئله گلایه مردم تهران را به همراه داشت اما به گفته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران این مشکل در سال جدید رفع شده است. پیمان سنندجی در این باره می‌گوید: «تمامی اتوبوس‌هایی که اخیرا به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه شده دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی است. همچنین از دو ماه گذشته تمامی سیستم‌های گرمایشی اتوبوس‌های شهر تهران تعمیر شده است.»

 

آبگرفتگی آشنای همیشگی معابر پایتخت


لایروبی انهار و کانال‌ها یکی از برنامه‌های مهم مدیریت شهری در طول سال است. به رغم اقدامات پیشگیرانه‌ای که در نیمه دوم سال همزمان با شروع بارندگی توسط مناطق 22گانه شهرداری تهران انجام می‌شود، اما آبگرفتگی آشنای همیشگی شهروندان تهرانی است. حسین کلخورانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعتقاد دارد که دلیل 50 درصد آبگرفتگی‌های پایتخت ریختن زباله توسط شهروندان به درون نهرها و کانال‌هاست. حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در خصوص آبگرفتگی معابر می‌گوید:«در بارندگی‌های اخیر، مهم‌ترین علت آبگرفتگی، ریختن زباله توسط مردم در انهار است که باید در این زمینه فرهنگ سازی‌های لازم ایجاد شود.»


بیادی ادامه می‌دهد:«برای بارندگی‌های اخیر شهر تهران باید شکرگزار خداوند باشیم و در این مورد بیشترین علت آبگرفتگی در سطح شهر ریختن زباله توسط مردم در انهار بوده است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.اما برخی از رسانه‌ها چنان از مشکلات بارندگی در تهران صحبت می‌کنند که گویا بلای آسمانی نازل شده است.»
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =