خامه‌یار: شکایت آفریقای جنوبی برای اسرائیل هزینه زیادی دارد/ طوفان‌الاقصی به سونامی تبدیل شد

کارشناس مسائل منطقه به خبرآنلاین گفت: با وجود اینکه بعید است دادگاه شکایت علیه اسراییل از سوی افریقای جنوبی، به صدور حکمی علیه اسراییل بی‌انجامد اما به‌نظر می‌رسد که اقدام آفریقای جنوبی، برای اسراییل هزینه فراوانی داشته باشد.

مهسا مژدهی: افریقای جنوبی به‌عنوان کشوری که سال‌ها درگیر آپارتاید بود، تصمیم گرفت تا علیه رژیم صهیونیستی دست به شکایت در دادگاه لاهه بزند. موضوع این شکایت اقدام به کشتار دسته‌جمعی از سوی اسراییل علیه شهروندان غزه بود. طی دوم جلسه دادگاه، تیمی قدر از سوی این کشور مقابل قاضی‌ها ایستاده و خواهان محاکمه تلاویو شده‌اند. با وجود اینکه بعید است دادگاه به صدور حکمی علیه اسراییل بی‌انجامد اما به‌نظر می‌رسد که اقدام آفریقای جنوبی، برای اسراییل هزینه فراوانی داشته باشد.

عباس خامه یار رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان و کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرآنلاین در مورد اینکه چرا آفریقای جنوبی با وجود روابط معمولی که با اسراییل داشت دست به شکایت از این رژیم زد توضیح داد: شکایت ۸۴ صفحه‌ای افریقای جنوبی علیه اسراییل؛ به دلیل آن است که این کشور شرایط را طوری دیده که معاهده ممنوعیت کشتار جمعی که در سال ۱۹۴۸ صادر شده بود، زیرپا گذاشته شده است. سیر قانونی این دادگاه در مورد شکایت علیه رژیم صهیونیستی به این شکل است که دادگاه تشکیل کمیته‌ای متشکل از ۱۷ قاضی را داده و از هر طرف دعوا دو نفر از اتهامات دفاع کنند. هر یک از این افراد سه ساعت برای دفاع وقت دارند.

خامه‌یار: شکایت آفریقای جنوبی برای اسرائیل هزینه زیادی دارد/ طوفان‌الاقصی به سونامی تبدیل شد

مروری بر محاکمه اسرائیل و ابتکار آفریقای جنوبی

واکنش نتانیاهو به محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه

خامه‌یار با توصیف اقدام آفریقای جنوبی به‌عنوان اقدامی شجاعانه گفت:‌ آفریقای جنوبی با اقدام شجاعانه خود روند مسائل را به سمت دیگری برد. به‌ویژه حضور وزیردادگستری آفریقای جنوبی در راس یک تیم حقوقی متبحر و بین‌المللی با سوابقی مشابه در مورد این گونه منازعات اثر فراوانی دارد. مساله‌ای که وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در جلسه اول مطرح کرد این بود که کل جنایت صهیونیست‌ها را نه از هفت اکتبر بلکه از سال ۱۹۴۸ به روی دادگاه آورد. بر این اساس این کشور دو معبر رفح و غزه را به‌عنوان یک زمین اشغال شده توسط اسراییل در سال ۱۹۶۷ در دادگاه مطرح کرد. این نشان دهد یک عزم راسخ برای شکایت علیه صهیونیست‌ها وجود دارد و مساله برای آفریقای جنوبی صرفا یک مساله نمایشی نیست. صرف‌نظر از نتیجه‌ای که دادگاه دارد و من امیدوار نیستم که حکمی علیه اسراییل صادر کند، اما حرکت بسیار مهمی است. این برای نخستین بار است که به این شکل علیه اسراییل شکایت شده و آنها به دادگاه کشیده می‌شوند و مجبورند از خود به شیوه‌های مختلف دفاع کنند. این مساله بازخورد جهانی خواهد داشت. به نظر من اگر حماسی‌ها می‌دانستند طوفان اکتبر چنین بازتابی دارد، قطعا دنبال نام دیگری می‌رفتند و شاید آن را سونامی می‌نامیدند.

او در ادامه گفت: ورود آفریقای جنوبی به مساله فلسطین و جنایت اسراییلی‌ها یک مساله فوق‌العاده است. این ملت خودش قربانی آپارتاید است و طعم نژادپرستی و نسل‌کشی را چشیده است. اتفاقا رژیم صهیونیستی هم‌پیمان رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در طی سالیان دراز بوده و همکاری‌های گسترده‌ای با آنها داشته. ملت آفریقای جنوبی سوابق مبارزاتی فوق‌العاده‌ای داشته و در نهایت توانسته به رهبری نلسون ماندلا بر آپارتاید پیروز شود. اهمیت این اقدام را می‌توان در این چهارچوب دانست که این کشور در درگیری‌ها و منازعات غرب آسیا از ابتدا هم ذی‌نفع نبوده و از ابتدا بی‌طرف بوده و در منازعات دخالتی نداشته و هزاران فرسنگ از بلوک‌بندی‌های سیاسی دور بوده و طبیعتا در ادبیات سیاسی امروز می‌توان گفت که این کشور بی‌طرف بوده و فقط جنبه‌های انسانی بود که این کشور را به چنین راهی کشاند.

این کارشناس جهان عرب گفت:‌ آفریقای جنوبی روابط گسترده‌ای با غرب دارد و متهم به افراط‌گری و اینگونه مسائلی که غربی‌ها در مورد کشورهای دشمن به‌کار می‌برند نیست و از این اتهامات غربی منزه است. با چنین ابعادی اهمیت اقدام شجاعانه دو چندان شده است و دنیا را تحت تاثیر قرار داده. مقامات اسراییل با همه اختلافاتی که با هم دارند، دیوانه‌وار دست به واکنش زده‌اند و برای اولین بار از آغاز جنگ غزه نتانیاهو ویدیویی منتشر کرد که اسراییل درصدد قتل و کشتار فلسطینی‌ها نیست. در این ویدیو که به زبان انگلیسی است نتانیاهو سعی می‌کند که اشغال غزه و کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه را بعد از جلسه اول دادگاه تببین کند. او در موضعی کاملا دفاعی سعی در تبرئه خودش داشت. نتانیاهو می‌گوید که اسراییل در حالیکه با نابودکنندگان یک ملت می‌جنگد، خود به نابودکننده ملتی دیگر متهم می‌شود. انقدر این مساله برای تلاویو سنگین است که نتانیاهو می‌گوید ما شاهد دنیای سرتاپا وارونه‌ای هستیم و این درحالیست که داریم با تروریست‌ها و دروغ پردازی‌ها می‌جنگیم و مدعی می شود ارتش اسراییل اخلاقی‌ترین ارتش دنیاست. گالانت وزیر جنگ این رژیم نیز هم اظهار می‌دارد جنگی اخلاقی‌تر این جنگ و ارتشی اخلاقی‌تر از اسراییل وجود ندارد. این ادبیات در حالت کاملا دفاعی نشان دهنده اقدام بزرگ آفریقای جنوبی در کشاندن اسراییل به میز محاکمه است. حتی امریکایی‌ها هم وسط آمدند و مدعی شدند تلاویو مرتکب کشتار جمعی نشده است.

وی در پایان تصریح کرد:این حرکت در عین حال که حرکت فاخر و انسانی و شجاعانه از سوی آفریقای جنوبی است یک رسوایی برای بسیاری از رژیم‌های عربی به حساب می اید که شاهد نسل‌کشی و همزبان‌کشی خود هستند و اینگونه سکوت کرده‌اند. در عین حال آثار و تبعات اقدام آفریقای جنوبی در سطح افکار عمومی جهان طنین انداز خواهد بود و خواهد شد و این اقدام کاتالیزوری برای خیزش‌های نسل امروز جهان غرب و تحولات جهان غرب در راستای حمایت از فلسطینی‌ها قرارخواهد گرفت و فلسفه سیاسی غرب را که مدعی حقوق بشر است به چالش خواهد کشاند. این حلقه‌ای از آغاز یک رنسانس دیگر در غرب است. این اقدام را نباید نادیده گرفت و نباید کوچک شمرد. تبعات چنین اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی در تاریخ ثبت خواهد شد. که صرف نظر از نتایج مثبت با احیاناً بایگانی کردن این شکایت در دادگاه لاهه است.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1860053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =