روزهای پرتنشی در انتظار منطقه است/ یمن آمریکا و انگلیس را غافلگیر می‌کند؟

کارشناس مسائل بین الملل به خبرانلاین گفت:امریکا با تمام توان خود علیه مردم یمن وارد عمل شد اما روزهای اینده روزهای بسیار سختی برای امریکا و انگلیس خواهد بود لذا ارتش یمن و انصار الله برنامه ریزی بسیار گسترده ای برای امریکا و انگلیس در نظر دارد.

ماهان نوروزپور: حمله‌ی مشترک آمریکا و انگلستان از بامداد جمعه تا الان علی‌رغم تهدیدات ارتش یمن ادامه دارد. فرماندهی مرکزی آمریکا ارتش آمریکا( سنتکام)روز شنبه اعلام کرد که موشک‌های تاماهاوک از ناو یو اس اس کارنی نیروی دریایی آمریکا به سمت سایت راداری یمن شلیک شده است. بامداد جمعه در ساعت ۳:۴۵ دقیقه ارتش آمریکا یک سایت رادار یمنی‌ها را مورد حمله قرار داد و تا الان به صورت رگباری حملات زمینی و هوایی خود را انجام داده است. آمریکایی‌ها دلیل این حمله را جلوگیری از حمله‌ی ارتش یمن و انصارالله به کشتی‌های تجاری که از تنگه‌ی باب المندب رد می‌شدند؛ اعلام کرد.آیا انگیزه‌ی آمریکا برای چنین حمله‌ای واقعا چنین بوده است؟ چه نیازی به حمله با چنین تجهیزات کاملی بوده است؟ آیا ارتش یمن و انصار الله توان پاسخگویی را دارند؟ در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل گفت و گو کردیم:

ارزیابی شما از حمله‌ی مشترک آمریکا و انگلستان به کشور یمن چیست؟ انگیزه‌ی آن‌ها برای چنین حمله‌ای چه بوده است؟

اقدام اخیر مشترک آمریکا و انگلیس در حمله‌ به شهرهای یمن نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی یمن تلقی می‌شود. به اعتبار اینکه انصار الله و ارتش یمن با عنوان بخشی از حاکمیت ملی این کشور در چهارچوب ماموریت های انسانی، عربی، اخلاقی و اسلامی برای کمک به مردم فلسطین مخصوصا اهالی غزه به درگیری های غزه ورود پیدا کردند و به دلیل اینکه انصار الله و ارتش یمن بازوان محور مقاومت تلقی می شوند و از انجایی که ارتش اسرائیل در طول صد روز گذشته با استفاده از هواپیماهای پیشرفته به کشتار مردم غزه ادامه می داد و اخطارهای مکرری که صورت گرفته به دلیل همراهی امریکا و کشورهای اروپایی با رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده است و همچنین ناتوانی شورای امنیت در منع کشتار مردم غزه لذا انصار الله و ارتش یمن وارد عمل شدند و از آنجایی که تنگه ی باب المندب بخشی از قلمرو دریایی یمن تلقی می شود لذا انصارالله و یمن کشتی های حامل سلاح‌های کشتار جمعی به سمت اسرائیل را توقیف کردند و این حق طبیعی مردم یمن هست که مانع ادامه ی کشتار مردم غزه بشوند از انجایی که ارتش رژیم صهیونیستی دچار فرسایش شد و ناتوانی خودش را در جنگ غزه نشان داد؛امریکا دچار نگرانی شد و تلاش کرد یک ائتلاف جهانی علیه انصار الله تشیکل بدهد و لذا حملات هوایی خودش را برای کمک به رژیم صهیونیستی در کشتار مردم علیه شهرهای یمن آغاز کرد. این امر نشان می دهد که یک طراحی از پیش سازمان یافته برای نابودی غزه و اخراج مردم غزه از این شهر و کوچاندن اجباری مردم غزه به کشورهای اطراف وجود دارد و به همین دلیل انصارالله با هوشمندی سعی کردند مانع اجرای طرح اخراج مردم غزه شوند. شرایط، شرایط بسیار پیچیده ای است حمله ی امریکا و انگلیس به شهرهای یمن نقض اشکار قوانین بین المللی است به اعتبار اینکه یمن عضو سازمان ملل اتحادیه ی عرب و سازمان همکاری های اسلامی و این کار نوعی اعلام جنگ علیه ملت یمن است الان انصارالله و ارتش یمن در صدد پاسخ کوبنده هست و امریکا با این بازی خطرناک سعی دارد که جنگ را در منطقه گسترش دهند و شرایطی را فراهم کنند که جنگ به نفع رژیم صهونیستی به پایان برسد و با توجه به اینکه محور مقاومت امادگی لازم را برای تقابل با هژمونی امریکا دارد روزهای اینده روزهای بسیار پر تنشی در این منطقه خواهد بود.

روزهای پرتنشی در انتظار منطقه است/ یمن آمریکا و انگلیس را غافلگیر می‌کند؟

بیشتر بخوانید:
آمریکا ۲ جنگ بزرگ را می‌بازد/ بایدن و بلینکن در سراشیبی سقوط
بلومبرگ: ایران پیروز ماجرای حملات هوایی آمریکا به حوثی‌های یمن

تنگه‌ی باب المندب بسیار در تجارت جهانی اهمیت دارد. تنش در این منطقه باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد. آیا این برای خود غربی‌ها یک ضرر اقتصادی در پی نخواهد داشت؟

همینطور است ولی به هر حال در تعریف سیاست خارجی آمریکا اولویت قدرت و باقی ماندن اسرائیل در قدرت است و سقوط اسرائیل برای امریکا و اروپا بسیار هزینه بردار هست. به همین دلیل امریکا و انگلیس با تمام قدرت در کنار اسرائیل قرار دارند مساله ی تجاری در مرحله‌ی بعدی است هر چند که متشنج شدن و درگیری های تنگه ی باب المندب قیمت نفت را در بازار جهانی به شدت افزایش خواهد داد و این باعث خواهد شد که حرکت کشتی های تجاری از باب المندب به دریای عرب و دریای مدیترانه کند شود. در استراتژی امریکا و انگلیس در حفظ رژیم صهیونیستی در اولویت است و مسائل تجاری در اولویت‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

این چنین لشگرکشی گسترده‌ای حاوی پیام خاصی از سوی آمریکا و انگلستان است؟

به هر حال یمن و انصارالله به طور مشخص نیروی متمرکزی نیستند و از انجایی که امریکایی‌ها سعی کردند که در همان حمله‌ی اول انصار الله را فلج بکنند برای نخستین بار از هواپیما های اف ـ ۲۲ فوق پیشرفته استفاده کردند و در بمباران ها با توجه به اینکه ارتش یمن دارای رادارهای قدرتمندی هست نتوانستند هواپیمای های امریکایی و انگلیسی را رصد بکنند به همین دلیل به نظر می رسد که امریکا با تمام توان خود علیه مردم یمن وارد عمل شد اما روزهای اینده روزهای بسیار سختی برای امریکا و انگلیس خواهد بود لذا ارتش یمن و انصارالله برنامه ریزی بسیار گسترده ای برای امریکا و انگلیس در نظر دارد.

۳۱۱۳۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1860341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =