۲ نفر
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
تحلیل حمله موشکی به پاکستان؛ پیشگیری بهتر از درمان است

باید گفت و گوی های مستمری بین مقامات امنیتی و سیاسی ایران و پاکستان و عراق و ترکیه طراحی شود تا تروریست ها امکان فعالیت در منطقه نداشته باشند و هم اینکه از خاک کشورها برای حمله و اقدامات تروریستی علیه یکدیگر استفاده نکنند. 

از منظر تحلیل امنیتی، دولت پاکستان مسئول است که اجازه ندهد تروریست ها از خاک این کشور برای انجام اقدامات تروریستی در خاک کشور همسایه یعنی ایران استفاده کنند. به این منظور پاکستان باید کنترل بیشتری بر فعالیتهای تروریست ها در استان بلوچستان این کشور در مرز با ایران داشته باشد. دولت پاکستان لازم است اقدامات لازم را علیه گروه های تروریستی در خاک و یا مرز ایران و پاکستان در حال فعالیت هستند، به عمل آورد تا از تجمع تروریست ها در مرز ایران و پاکستان جلوگیری شود. بنابراین اگر پاکستان نگران امنیت داخل خود است در درجه اول باید مرزهای خود را با ایران امن نگاه دارد و اجازه ندهد که تروریست ها در کشورش علیه ایران و سایر کشورها فعالیت کنند. بطوریکه در سالهای اخیر شاهد هستیم هربار در مرزهای ایران و پاکستان ،شاهد درگیری های جدید نیروهای ایران با تروریست ها و یا گروگان گیری اتباع ایرانی توسط تروریست های موسوم به جیش العدل هستیم.

از منظر دیگر تحلیل نیز باید گفت ایران نیز باید تلاش کند مجموعه اقداماتی انجام دهد که توریست ها نتوانند به بهانه های مختلف به درون ایران نفوذ کرده و مردم عادی را همانند آنچه در کرمان روی داد ترور کنند. در این نگاه تامین امنیت مساله‌ای دو طرفه است از این رو هم باید به نگاه پاکستان و مساله امنیت ملی این کشور مسلمان همسایه توجه کرد و هم اینکه باید درک درست و واقع بینانه ای به نگاه ایران و دکترین تهران برای مقابله با تروریست‌ها و تامین امنیت مردم ایران داشته باشیم.

از این رو راه حلی که به نظر می رسد همکاری دیپلماتیک بین دو کشور برای مقابله ریشه ای با استقرار تروریست ها در پاکستان است. با این هدف ایران و پاکستان می توانند مذاکرات فوری خود را برای مهار همه جانبه ترویستها آغاز کنند. بدون تردید دیپلماسی و گفت وگو و ادامه همکاری مشترک در مسائل امنیتی دو طرف و حتی منطقه می تواند مکمل اقدام های بعدی برای ریشه کن ساختن تروریستها باشد.

همچنانکه ایران و عراق هم باید اقداماتی در سطح همکاری های دیپلماتیک و امنیتی انجام دهند و گفت و شنودهای سازنده را پایه بگذارند تا امنیت طرفین از طریق مرزها در جنبه های مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد و موافقت نامه های موجود میان دو طرف به مورد اجرا گذاشته شود. از این رو باید گفت و گوی های مستمری بین مقامات امنیتی و سیاسی ایران و پاکستان و عراق و ترکیه طراحی شود تا تروریست ها امکان فعالیت در منطقه نداشته باشند و هم اینکه از خاک کشورها برای حمله و اقدامات تروریستی علیه یکدیگر استفاده نکنند.

در یاد داشته باشیم پیش از این هم همکاری های موفقی بین ایران و ترکیه برای مقابله با تروریست ها شکل گرفت اما به دلایل متعدد نیمه تمام ماند. باید گفت پیش گیری بهتر از درمان است و برای مقابله با تروریست ها باید تشریک مساعی بین ایران و عراق و پاکستان و ترکیه به صورت همه جانبه صورت گیرد برای مقابله با تروریست ها صرفا اقدام های امنیتی جواب نمی دهد برای آنکه ریشه تروریست در منطقه خشکانده شود باید به عواملی که موجب ایجاد تروریست در منطقه می شود توجه کرد. کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می توانند ریشه های اصلی تروریسم را با انجام اقدام های اساسی مشترک شناسایی و از بین ببرند. در این صورت است که مردم منطقه گرفتار رفتارهای گروههای تروریستی نخواهند شد و امنیت پایدار برای انها تامین می شود و کشورهای منطقه نیز وارد تنش با یکدیگر نمی شوند.

نکته مهم دیگر آنکه سایر کشورهای فرا منطقه و قدرتهای سلطه جو از تنش در روابط بین کشورهای منطقه سوء استفاده کرده و به دنبال دامن زدن به تنش های جدید در غرب و جنوب آسیا هستند درک این موضوع مهم ، ضرورت اقدام های فوری را برای گسترش بحران بیشتر برای همه طرف ها روشن می کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1862353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =