۷ نفر
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
آقای فرزین، چشم‌انداز مثبت ارزی به چه معناست؟

اگر باز هم قرار است با خلق پول کسری بودجه را تامین کرد چگونه تورم قابل مهار خواهد بود؟

گفتند: در زمان‌های قدیم مردی بود که از اول صبح تا آخر شب دائم به همه مقدسات قسم می‌خورد، که "من آدم خوبی هستم و پاکدستم، و به مال مردم چشم ندارم" ، و خلاصه سعی داشت اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کند، ولی متاسفانه هرگاه چیزی در آن محل گم می‌شد، باز صاحب مال به سراغ آن مرد می‌رفت، و اتفاقا در جستجو مالش را نزد او پیدا می‌کرد. خب روز بعد آن بنده خدا بسیار غلیظ‌تر و شدیدتر سوگند یاد می‌کرد و بر پاکی و خوبی خودش اصرار می‌ورزید، ولی نمی‌دانم چرا باز هم مردم به او اعتماد نمی‌کردند و او را درستکار و پاکدامن نمی‌دانستند.
ظاهرا شاید به این دلیل بوده که عمل آن مرد را با سخنش در تضاد می دیده اند.

البته این را هم بگویم که هر کسی که فکر کند داستان فوق کوچک‌ترین ربطی با بیانات اخیر رییس کل محترم بانک مرکزی دارد، مدیون خواهد بود.

فقط حالا که اسم رییس کل آمد، ای کاش یکی از خبرنگاران خبرگزاری‌های عدیده، کثرالله امثالهم به خودش زحمت می‌داد و از رییس کل محترم سوال می‌کرد "چشم‌انداز ارزی مثبت" به چه معنی است؟ یعنی با نرخ تورم فعلی باز هم قیمت ارز کنترل می‌شود؟ یا در نظر است که نرخ تورم کنترل شود؟ در این صورت کسری بودجه‌ای که در برنامه اخیر تقدیمی به مجلس مشاهده می‌شود، از کدام محل تامین می‌شود؟

اگر باز هم قرار است با خلق پول کسری بودجه را تامین کرد چگونه تورم قابل مهار خواهد بود؟ و اگر با وجود تورم بنا داریم به ضرب ارزپاشی قیمت ارز را کنترل کنیم، جدا از مفاسدی که ایجاد می‌شود و زیان‌هایی که به اقتصاد کشور وارد می‌کند، مگر اصولا این کار برای درازمدت یا حتی میان‌مدت شدنی است؟ تا حالا ظرف این ۴۵ سال مگر شدنی بوده که باز هم شدنی باشد؟

و اگر منظورتان از این حرف‌ها، جلب اعتماد مردم است، پس بفرمایید هرچه می‌خواهید بگویید حتی به نظرم چند سوگند هم چاشنی کار بفرمایید، هرچند حقیر در این‌که مردم سخن شما را باور کنند تردید دارم که البته گناه شما نیست، مردم تقصیر دارند که دیر باور هستند.

شاید هم به همین خاطر است که روزنامه محترم اطلاعات در صفحه ۳ روز شنبه ۷ بهمن‌ماه، در همون صفحه‌ای که از قول شما تیتر زده که : "چشم انداز ارزی کشور در سال آینده مثبت است" دو تیتر دیگر هم دارد یکی: " تداوم صعود قیمت ارز و سکه در بازار" و دیگری: " نرخ تورم ماه دی ۴۳.۶ شد".

* کارشناس اقتصادی

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1866519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =