۳ نفر
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ۱۷/۱۲/۱۴۰۲،یکی از اصول اصلی سیاست خارجی ایران را مورد تاکید قرارداده و گفتند:«مقابله‌ی جمهوری اسلامی با آن کسانی که با آنها مقابله دارد، مقابله‌ی با ظلم است، مقابله‌ی با استکبار است، مقابله‌ی با تجاوز است. سؤال نشود که چرا شما با فلان کشور اظهار مخالفت میکنید. ما با دولتها، با کشورها، با ملّتها به خودی خود هیچ معارضه‌ای نداریم؛ ما با ظلم مخالفیم، با استکبار مخالفیم، با تجاوز مخالفیم، با آن حوادثی که امروز شما دارید در غزّه مشاهده میکنید مخالفیم.»

در ارتباط با موضوع ظلم ستیزی و پرهیز از ظلم در روابط خارجی،نکات زیر می تواند مورد توجه قرار گیرد.
۱-جمهوری اسلامی ایران پیرو مکتبی است که برنامه آن با دو کلمه «لاتَظلمون و لاتُظلمون» مشخص می شود؛اصل عادلانه ای که در تنظیم روابط خارجی نیز مورد توجه قرار دارد.تورقی در تاریخ نشان می دهد که ایران چه در دوره معاصر و چه قبل از آن،بارها مورد ظلم و دست اندازی قدرت‌های توسعه طلب بوده و خصوصاً در دولت های رضاخان و فرزندش توسط انگلیس‌،روسیه و فرانسه و بعد هم آمریکا، بطور همه جانبه تحت فشار و استثمار قرار داشته است. ملت ایران در طول پنجاه سال سلطنت پهلوی، تجاوز نظامی،سرسپردگی سیاسی، تهاجم به اسلام و تشیع و بهره کشی اقتصادی و اجتماعی را تجربه کرده، ظلم‌هائی که در تاریخ ثبت شده و درباره آنها،کتاب های زیادی بخصوص در قالب خاطرات شفاهی نوشته شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با تبیین عبارت «لاتَظلمون و لاتُظلمون»،صریحا خط مشی نظام اسلامی را مشخص کرده و فرمودند:
«تحت رهبری پیغمبر اسلام این دو کلمه را می‌خواهیم اجرا کنیم نه ظالم باشیم و نه مظلوم. ما در طول تاریخ مظلوم بودیم،از همه جهات مظلوم بودیم و ما امروز می‌خواهیم که مظلوم نباشیم و ظالم هم نباشیم...ما از همه ملت‌ها و از همه دولت‌ها این توقع انسانی را داریم. اگر دولت‌های اسلامی هستند و تبع اسلام هستند دستور اسلام است که نباید ظلم بکنید و نباید تحت بار ظلم بروید و اگر تابع عیسای مسیح هستند عیسای مسیح ظلم را به هیچ وجه روا نمی‌داشت و اگر تابع موسای کلیم هستند موسای کلیم هم ظلم را روا نمی‌داشت و زیر بار ظلم هم نمی‌رفت. این برنامه انبیاست. صحیفه نور جلد ۲ ص۱۱۳ (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55550#_ftnref3) »
۲.بیانات امامین انقلاب اسلامی در ارتباط با عبارت «لاتَظلمون و لاتُظلمون» نشانگر نقش عدالت در سیاست خارجی و خط مشی صلح طلبانه و در عین حال ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی ایران است.عدالت حکم می کند که انسان به دنبال ظلم نباشد و ظلم را هم نپذیرد و صلح در ابعاد منطقه ای و جهانی نیز به دنبال استقرار عدالت حاصل می شود.بر این اساس جمهوری اسلامی ایران می خواهد با دنیا روابط صلح آمیز و مبتنی بر عدالت برقرار کند و صلح عادلانه، بر پایه استقلال ملت ها و عدم مداخله در امور یکدیگر، حفظ تمامیت ارضی کشورها،عدم تجاوز و پرهیز از اشغال سرزمین ها، بنا می گردد. حضرت آیت الله خامنه ای در بند ششم بیانیه گام دوم می گویند:
«انقلاب اسلامی در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است»
این بیان، تاکیدی دیگر بر ارزش های انقلابی و در عین حال صلح جویانه انقلاب اسلامی در حوزه روابط خارجی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه بین الملل، در عین اعتقاد به دفاع مقتدرانه از استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، از بی رحمی و خونریزی و ظلم نسبت به دیگران پرهیز داشته و هرگز در جنگ پیشقدم نخواهد شد.
۳ (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55550#_ftnref3) .متاسفانه امروز اغلب کشورهای جهان بخصوص در دنیای اسلام با دخالت های ظالمانه و منفعت طلبانه قدرت های بزرگ بویژه آمریکا مواجه بوده و فعالیت‌ این قدرتها بر مخالفت با ‌ اسلام‌ و حمایت از صهیونیسم بین الملل و قطب اصلی آن یعنی اسرائیل متمرکز شده است. درعرصه های میدان و دیپلماسی،مسلمانان در معرض ظلم و ستم کشورهای قدرتمند قرار گرفته اند؛کشورهایی از یک سو، در میدان به جنگ افروزی می پردازند و در عرصه دیپلماسی با اهرم هایی همچون حق وتو،از جنگ افروزی حمایت می کنند.نمونه بارز این وضعیت را در فلسطین و بخصوص غزه شاهد هستیم که از یک طرف،رژیم صهیونیستی در پی اشغال و تجاوز هفتاد و پنج ساله در فلسطین،با حمایت آمریکا به نسل کشی آشکار در غزه ادامه می دهد و از طرف دیگر،آمریکا با اقدامات دیپلماتیک خود از جمله در شورای امنیت سازمان ملل متحد،مسیر نسل کشی برای اسرائیل را هموار می سازد.طبعا یک کشور مسلمان و انقلابی مثل ایران، نمی تواند نسبت به این مظالم بی تفاوت باشد و به همین دلیل با ایستادن در مقابل ظالم از مظلوم دفاع می کند.امروز استکبار، مظهر اصلی ظلم است و به گفته امام خمینی(ره) تا زمان نابودی مستکبرین سلامت و صلح ایجاد نمی شود.
«سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است؛ و تا این سلطه طلبان بی فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی رسند. صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۴۴»
۴.نکته مهم دیگر اینکه، در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی،نظام مبتنی بر لیبرال دموکراسی در ذات خود استکباری است و عامل تجاوز و تعرض است.
«در نظام لیبرال دموکراسی و حکومتها و دولتهایی که بر اساس آن منطق و آن ممشیٰ به وجود آمدند، در ذات آنها "استکبار" وجود دارد، تعرّض و تجاوز وجود دارد. استکبار به همان معنایی که ما در انقلاب اسلامی به کار میبریم، یعنی وجود ظلم، تجاوز، تعدّی به ملّتها؛ در ذات او این معنا وجود دارد.بیانات،۱۷/۱۲/۱۴۰۲»
امروز از نظر جبهه لیبرال دموکراسی و معیارهای دوگانه آن، جنایت و نسل‌کشی اگر توسط اسرائیل صورت بگیرد، بلااشکال و مصداق دفاع از خود است اما دفاع مشروع برای رفع اشغال از فلسطین،اقدامی تروریستی تلقی می شود. آنچه طی ماه های گذشته در فلسطین گذشت نشان داد که آمریکا و کشورهای منفعت طلب اروپائی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان که به عنوان حامیان لیبرال دموکراسی،خود را حامی حقوق انسان ها می دانند، شریک اصلی جنایات غیرانسانی رژیم صهیونیستی هستند و در قتل عام مردم بی دفاع غزه و کرانه باختری مشارکت فعال دارند.به عبارتی غزه و فلسطین در عرصه‏ ی رسوائی غرب،رخنه ا‏ی فرسایشی در بنای لیبرال دموکراسی غرب ایجاد کرده که کماکان در حال گسترش است.با این وصف،مخالفت جمهوری اسلامی ایران با استکبار و مظاهر لیبرال دموکراسی به معنای ظلم ستیزی است و این معنا یکی از اصول سیاست خارجی کشور تلقی می شود.
در مقطع فعلی جهان اسلام در اجرای اصل «لاتَظلمون و لاتُظلمون» باید مدافع مردم مظلوم فلسطین و دشمن آمریکا و اسرائیل به عنوان مظاهر استکبارباشند.امروز دنیای غرب با حمایت میدانی و دیپلماتیک از نسل کشی در غزه و فلسطین،در یک چالش جدی نظری و رفتاری قرار دارد و بدون تردید فرصت بسیار مناسبی برای جهان اسلام و رهبران کشورهای مسلمان فراهم است که برای مقابله با ظالم به یاری مظلوم بشتابند و با دفاع از عدالت،صلح،مردمسالاری و حقوق بشراسلامی،در بنیان نظم آینده منطقه و جهان مشارکت کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =