چهارشنبه‌سوری امسال هم چهارشنبه‌سوزی ماند/ ۱۳ نفر کشته و ۸۳۹ نفر مجروح و معلول شدند

حسرت چهارشنبه‌سوری امن با حوادث مرگباری که در کشور رقم خورد، بار دیگر تمدید شد، به طوری که براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ابتدای اسفند تا قبل از شروع رسمی مراسم چهارشنبه‌سوری، ۱۳ نفر جان خودشان را از دست دادند و ۸۳۹ نفر مجروح و معلول شدند.

به گزارش خبرآنلاین، حسرت چهارشنبه‌سوری امن با حوادث مرگباری که در کشور رقم خورد، بار دیگر تمدید شد، به طوری که براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ابتدای اسفند تا قبل از شروع رسمی مراسم چهارشنبه‌سوری، ۱۳ نفر جان خودشان را از دست دادند و ۸۳۹ نفر مجروح و معلول شدند. براساس گزارش اورژانس کشور بیشترین آسیب‌دیدگان حوادث مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و آذربایجان غربی است.

در این زمینه جوان آنلاین نوشت: همه ساله با ورود به آخرین ماه از آخرین فصل سال، حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری آخرین نگرانی عمومی است که جامعه را فرار می‌گیرد، با این حال به دلیل معضلاتی که جامعه به آن مبتلاست، حوادث پرخطر تکرار و نگرانی‌ها به قوت خود باقی می‌ماند. روشن است در چنین شرایطی جامعه به اجبار این اتفاق پرخطر را پذیرفته و از مجرای این پذیرش است که همه سازمان‌های خدمات‌رسان برای پذیرش مصدومان حادثه به حالت آماده‌باش در می‌آیند. پلیس، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها و هلال احمر از جمله سازمان‌هایی هستند که بیش از سازمان‌های دیگر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند.

در نگاه آمار

آن‌گونه که جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور اعلام کرد نزدیک به ۷۰۰ بیمارستان دولتی و ۳۰۰ بیمارستان غیردولتی در کشور وجود دارد که تمام بیمارستان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند، چراکه به گفته او حوادث امسال نسبت به سال گذشته رشدی ۲۴‌درصدی داشته است. وی تأکید کرد که ۹۰ درصد مصدومان مرد و ۱۰ درصد زن بودند. همچنین ۶۷ درصد از مصدومان زیر ۱۷ سال سن دارند، یعنی کودک و نوجوان هستند. وی همچنین گفت که تا ظهر روز گذشته ۹ نفر از ۱۳ جان‌باختگان حادثه، توزیع‌کنندگان مواد محترقه بودند که در محل نگهداری این مواد به دلیل انفجار جانشان را از دست داده‌اند. همچنین براساس گزارش اورژانس کشور تا لحظه تنظیم خبر ۸۳۹ نفر در جریان این حوادث مجروح و معلول شدند و ۱۳ نفر هم به دلیل شدت جراحت جانشان را از دست دادند، ۵۰۱ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند که ۶۳‌نفر دچار قطع عضو و ۲۸۱ نفر دچار عوارض چشم و ۳۸۱ نفر هم دچار سوختگی شدند. عصر روز گذشته و از ساعت ۱۵ خیابان‌های پایتخت قفل شد و مردم میان ترافیک هولناک گرفتار شدند. آن‌ها از بیم گرفتار نشدن در آتش چهارشنبه سوری تلاش کردند زودتر به خانه برسند، اما در حلقه ترافیک گرفتار شدند و مدیریت حمل و نقل شهری مردم را تنها گذاشت.

چهارشنبه‌سوری امسال هم چهارشنبه‌سوزی ماند/ ۱۳ نفر جان شان را از دست دادند و ۸۳۹ نفر مجروح و معلول شدند

نگاه به گذشته

آن‌گونه که سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داده در چهارشنبه‌سوری سال گذشته ۲۸ نفر شامل ۲۰مرد و هشت زن در جریان این اتفاق‌ها فوت شدند. تهران هم با ۱۲ کشته شامل ۹ مرد و سه زن در صدر قرار داشت. یک سال قبل از آن هم یعنی در سال ۱۴۰۰، ۱۹ نفر شامل ۱۸ مرد و یک زن جان باختند که بیشترین قربانیان در آذربایجان شرقی با شش کشته، قم پنج کشته و تهران، مرکزی و همدان هر کدام دو کشته و البرز و خراسان رضوی هر کدام یک کشته داشتند.

تلاش‌های صورت‌گرفته

رسانه‌ها از جمله رسانه ملی بخشی از توان خود را برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نسبت به خطرات پیش‌رو صرف می‌کنند. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که پلیس موفق می‌شود محموله‌های بسیاری از مواد پرخطر را کشف کند، همان‌طور که پلیس تا روز گذشته موفق شده‌بود بیش از ۱۰ تن مواد محترقه را کشف و بسیاری از مجرمانی را که در این حوزه فعال بودند، بازداشت کند. آن‌گونه که سخنگوی پلیس اعلام کرد پلیس ۱۰ هزار و ۱۱۴‌کیلوگرم انواع مواد محترقه و بالغ بر ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار عدد مواد قابل انفجار خطرناک را کشف و شمار زیادی از سوداگران این بازار را هم بازداشت کرد.

عبور از بحران

پلیس و دادستان‌ها مدام به افراد پرخطری که هیزم این شب را تهیه یا آتش آن را روشن می‌کنند، هشدار می‌دهند، با این حال تکرار این اتفاق‌ها نشان می‌دهد عبور از این آسیب‌ها با هشدار و دستور امکانپذیر نیست، بنابراین برای بازگشت به امنیتی که پیش از آن برقرار بوده باید آسیب‌ها را با در نظر گرفتن ساختارهایی که دانشمندان علوم اجتماعی و روانشناسی بر آن تأکید دارند، رفع کرد، در غیر این صورت چهارشنبه‌سوری‌ها همچنان چهارشنبه‌سوزی باقی خواهد ماند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =