نصب علائم و نشانگرهای محدوده عرصه قانونی تپه۳۴۰۰ ساله چغا

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌گتوند گفت:علائم و نشانگرهای مخصوص محدوده عرصه قانونی تپه باستانی ۳۴۰۰ ساله چغا در شهرستان گتوند نصب شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از گتوند یعقوب نگهداری صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: به منظور حفظ و صیانت و مشخص شدن محوطه تاریخی و باستانی قانون تعیین محدوده عرصه و حریم قانونی آثار و محوطه های قدیمی انجام می شود.

وی ادامه داد:به همین جهت پس از تصویب عرصه وحریم قانونی تپه باستانی چغا به شماره ۲۳۳۲ که از آثار و محوطه های بسیار شاخص و گرانسنگ تاریخی در کشور می باشد، پس از انجام مطالعات میدانی مربوط به تعیین عرصه و حریم قانونی آن توسط وزیر به استاندار خوزستان ابلاغ شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گتوند گفت: امسال و از محل اعتبارات استانی توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گتوند به نمایندگی از اداره کل، نصب علائم و نشانگرهای مخصوص محدوده عرصه قانونی این اثر مهم انجام گرفت.

نگهداری گفت: تپه باستانی چغا براساس مطالعات انجام شده بنایی از نوع معابد ایلامی و از دوران تاریخی ایلامی موسوم به ایلام میانی بوده که براساس آجر نوشته‌های کشف شده مربوط به اونتاش گال پسر "هومبان من " است.

وی در پایان افزود: این پادشاه بانی بنای مشهور چغازنبیل از بزرگترین معابد ایلامی است و بر اساس روایات وی دستور ساخت 20 معبد را در سراسر قلمرو خود داده است که تپه باستانی چغا در مرکز شهرستان گتوند و در جوار رودخانه کارون یکی ازمعابد مذکور می باشد.

امامزاده محمدبن زید(ع)، دریاچه و سد تنظیمی گتوند و سد بزرگ گتوندعلیا، موزه(مرکز فرهنگی) دفاع مقدس، ساحل رودخانه کارون، پارک جنگلی، دره و آبشارهای پل پرزین، دهستان کیارس، تپه باستانی چغا، دره انار،آرامگاه شاعر معاصر دکتر قیصر امین پور، باغات مرکبات و اصطبل‌های پرورش اسب در ۲ بخش مرکزی و عقیلی از ظرفیت‌های گردشگری و دیدنی شهرستان گتوند هستند.

پارک کوهستان، بیشه زارها، سایت پروازی پاراگلایدر، نهر پادشاهی، منطقه گردشگری چهار کولان، شیخ سلیمان، سه پولو، پل چک اول، پل چک دوم، بند بهمن، آباره گچ سنگی، قلعه‌های تاریخی شهرسماله و روستای آبیدعلیباز از دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان گتوند هستند.

گتوند از شهرستان های فرهنگی، تاریخی و گردشگری در شمال استان خوزستان واقع شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =