توقف پرتغالــــــــی‌ها پای قله

مربیان خارجی در سال‌های گذشته حضور پررنگی در فوتبال ایران داشته‌اند و تأثیرگذار بوده‌اند.

آرمن ساروخانیان: مربیان خارجی در سال‌های گذشته حضور پررنگی در فوتبال ایران داشته‌اند و تأثیرگذار بوده‌اند. از حضور طولانی کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی که بگذریم، تکنیسین‌های خارجی‌ در لیگ برتر هم نقش پررنگی داشته‌اند.

ژوزه مورایس
سپاهان در فصل جاری با ژوزه مورایس یکی از مدعیان قهرمانی است. این مربی پرتغالی فصل قبل به سپاهان پیوست و تیم جذابی ساخت، ولی به رغم گرفتن 10 امتیاز از 12 امتیاز ممکن در برابر حریفان مستقیمش، استقلال و پرسپولیس تنها با یک امتیاز کمتر از سرخ‌پوشان قهرمانی را واگذار کرد.
دستیار سابق مورینیو در دومین فصل حضورش تیم پرستاره‌ای بسته و هر نتیجه‌ای جز قهرمانی لیگ حکم ناکامی را خواهد داشت. سپاهان فصل را مقتدرانه شروع کرد، ولی افتی ناگهانی داشت و شش شکست متوالی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان این تیم را به شرایطی بحرانی برد، هرچند نمی‌توان محرومیت‌های عجیب بازیکنان به دلیل قوانین مالی لیگ برتر را در این نزول نادیده گرفت. رابطه مورایس و باشگاه بعد از جدایی ساکت به خوبی گذشته نیست و احتمالاً این آخرین فصل حضورش در اصفهان باشد.

پاکو خمس
مربی اسپانیایی با سابقه مربیگری در لالیگا میانه فصل قبل روی نیمکت تراکتور جانشین قربان بردیف شد و خیلی زود توانست سبک فوتبالش مبتنی بر پرس حریف و بازیسازی از عقب زمین را پیاده کند. سرمربی سابق دپورتیوو موفق شد تراکتور را از میانه جدول تا رده چهارم بالا بکشد، ولی آنچه عامل تمجید از عملکردش شد، فوتبال مدرن و تهاجمی تیمش بود. خمس حتی به عنوان گزینه مربیگری تیم ملی هم مطرح شد.
انتظار می‌رفت که تراکتور در دومین فصل خمس مدعی جدی قهرمانی باشد، ولی از دست دادن مهره‌های کلیدی مثل اسدی، اخباری و محمدی و یارگیری که به ادعای خودش مطابق میل او نبود، این تیم را از کورس قهرمانی کمی دور کرد.

اوسمار ویرا
کمتر کسی فکر می‌کرد که نیمکت پرسپولیس به این برزیلی گمنام برسد، ولی بعد از استعفای گل‌محمدی در نیم‌فصل باشگاه به دلیل کمبود وقت و مشکلات مالی نتوانست با سرمربی مطرحی به توافق برسد و این مسئولیت را به دستیار یحیی سپرد. اوسمار به دلیل حضور دو ساله در پرسپولیس شناخت خوبی از فضای تیم و فوتبال ایران دارد و بازیکنان هم رابطه خوبی با او دارند.
پرسپولیس در اولین بازی با این سرمربی جدید به آلومینیوم اراک باخت تا تردیدها درباره‌اش بیشتر شود، ولی بعد از آن توانست مقابل تراکتور، ذوب‌آهن و صنعت نفت گچساران به سه برد متوالی برسد. پرسپولیس که در پنجره زمستانی خریدهای خوبی داشته نسبت به نیم‌فصل اول شاداب‌تر بازی می‌کند و بردها و نمایش خوب هفته‌های اخیر اعتماد به اوسمار را بالاتر برده، ولی باید دید او در بازی‌های سخت از جمله دربی چه عملکردی خواهد داشت.

مارینوس اوزونیدیس
اولین سرمربی یونانی تاریخ فوتبال ایران در شروع فصل جای قلعه‌نویی و الهویی را روی نیمکت گل‌گهر گرفت. او مربی نسبتاً محافظه‌کاری است و شروع آرامی داشت، ولی در نیم‌فصل دوم به تدریج با گل‌گهر به صدر جدول نزدیک می‌شود. تیم سیرجانی فصل گذشته ششم شد و هر رتبه بالاتری به معنی موفقیت نسبی برای اوزونیدیس خواهد بود.

خوان ایگناسیو
این مربی اسپانیایی بعد از هفته چهارم لیگ برتر به عنوان جانشین علیرضا منصوریان سرمربی فولاد شد. او در یازده بازی لیگ برتر 4 برد، 3 تساوی و 4 شکست داشت و تیمش را از منطقه سقوط تا رده هفتم بالا کشید، ولی بعد از شکست مقابل چادرملوی لیگ یکی در جام حذفی پیش از شروع نیم‌فصل دوم برکنار شد.

لوکاس آلکاراز
این مربی اسپانیایی بعد از نتایج ضعیف مهدی رحمتی برای هدایت نساجی انتخاب شد، ولی بعد از تنها چهار بازی جای خودش را به ساکت الهامی داد. تنها یک امتیاز مقابل پیکان از سه بازی لیگ و شکست مقابل آلومینیوم اراک در جام حذفی به معنی پایان این همکاری کوتاه بود. او نتوانست عملکرد مؤثری داشته باشد، هرچند نساجی خوب بسته نشده و شاید الهامی هم نتواند به بقای این تیم در لیگ برتر کمک کند.

ریکاردو ساپینتو
این مربی جنجالی پرتغالی فصل گذشته سرمربی استقلال بود و عملکرد فنی و رفتارش موافقان و مخالفان زیادی داشت. او با فوتبال تهاجمی مبتنی بر پرس شدید حریف به بردهای پرگلی رسید و بهترین خط حمله لیگ هم متعلق به استقلال بود، ولی در بازی‌های بزرگ نتایج خوبی نگرفت و تیمش در لیگ بیست و دوم بعد از پرسپولیس و سپاهان سوم شد. ساپینتو با استقلال به فینال جام حذفی هم رسید، ولی در وقت اضافه این بازی پرحاشیه مغلوب پرسپولیس شد. پرخاشگری و درگیری‌های کنار زمین ساپینتو روی وجهه و حتی نتایج استقلال تأثیر منفی گذاشت، وگرنه وزن فنی‌اش آنقدر بالا بود که یک فصل دیگر به او شانس داده شود.

کارلوس هرناندز
این مربی اسپانیایی فروردین سال 1402 و در هفته‌های پایانی لیگ بیست و دوم جانشین حمید مطهری شد. او در پنج بازی لیگ سه شکست و دو تساوی داشت و تنها بردش مقابل پیکان در جام حذفی ثبت شد. نساجی در لیگ برتر ماند، ولی همکاری با هرناندز به خاطر نتایج ضعیفش ادامه پیدا نکرد.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =