عجله رئیسی برای اعلام کاهشی بودن حوادث رانندگی/ سخنگوی پلیس: «آمار تصادفات دهشتناک است»

اعلام زود هنگام کاهشی بودن حوادث رانندگی درحالی توسط رئیس جمهور انجام شد که سخنگوی پلیس گفت: «آمار تصادفات دهشتناک است.»

به گزارش خبرآنلاین، حوادث رانندگی با ترددهای جاده‌ای در ایران پیوند ناگسستنی دارد، سال‌هاست که آمارهای مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات نگران کننده شده است اما این آمارها در ایام نوروز ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند، شاید دلیلی اصلی آن حجم زیاد سفرهای نوروزی است که در یک بازه زمانی بیست روزه انجام می‌شود.

با شروع سفرهای نوروزی آمارهای مربوط به مرگ‌ومیرهای جاده‌ای توسط پلیس اعلام می‌شود و آمارهای تکمیلی آن بعدتر توسط سازمان پزشکی قانونی اعلام خواهد شد، بنابراین عجله در اعلام بهبود یا افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات نوروزی به‌ویژه در روزهای اول شروع تعطیلات می‌تواند با خطا همراه باشد اتفاقی روز گذشته رخ داد، درحالی‌که پلیس خبر از «آمارهای دهشتناک» تصادفات داد، رئیس جمهور اعلام کرد براساس گزارش پلیس حوادث جاده‌ای کاهشی بوده است. سید ابراهیم رئیسی با حضور در ستاد هماهنگی سفر گفت: «براساس گزارشی که عزیزان پلیس دادند حوادث جاده‌ای کاهش داشته است اما ما قانع نیستیم و معتقدیم باید روزی برسد که حادثه‌ای نداشته باشیم.»

عجله رئیس‌جمهور برای اعلام کاهشی بودن حوادث رانندگی: «با اعلام پلیس حوادث کاهش داشته است»/ سخنگوی پلیس: «آمار تصادفات دهشتناک است»

مقایسه امسال با سال گذشته

اعلام کاهشی بودن حوادث جاده‌ای توسط رئیس جمهور درحالی‌ست که حتی اگر آمارهای مربوط به ۴ فروردین امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم چندان کاهشی به‌نظر نمی‌رسد. سردار مومنی، فرمانده پلیس راه کشور روز گذشته (۴ فروردین) اعلام کرد: «متاسفانه ازابتدای طرح نوروزی تاکنون ۳۷۳ نفر از هم وطنان را در تصادفات از دست دادیم، این آمار قطعا بیشتر می شود چراکه برخی از مصدومان که در بیمارستانها قرار دارند که متاسفانه ممکن است فوت کنند و به این آمار اضافه می شود.، همچنین بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان نیز در این چند روز مجروح شدند که حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد از این مجروحان معلول می‌شوند لذا از مسافران نوروزی خواهش می‌کنم که حتما قوانین را مراعات کنند.»

حالا این آمار را به چهارم فروردین سال گذشته (۱۴۰۲) مقایسه کنید، سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: «متاسفانه تا روز گذشته(چهارم فروردین ۱۴۰۲) ۳۸۵ نفر ناشی از تصادفات فوتی داشتیم و ۷۱۰۰ نفر نیز مجروح و مصدوم داشته‌ایم یعنی روزانه ۴۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.»

مقایسه دو روز مشابه در سال گذشته و امسال نشان می‌دهد آمارهای مربوط به حوادث جاده‌ای چندان هم کاهشی نبوده، حتی برعکس درخصوص آمار مصدومان وضعیت افزایشی هم داشته است. همچنین اظهارات رئیس جمهور درباره کاهشی بودن آمار حوادث جاده‌ای در شرایطی گفته شد که روز گذشته (۴ فروردین ۱۴۰۳) سردار منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی فراجا گفت: «آهستگی فضیلت است و با توجه به آمار دهشتناک تصادفات و جان باختگان سعی کنیم نقص و نقصان جاده‌ها و خودروها را با دقت بیشتر در رانندگی جبران کنیم.»

او ادامه داد: «حتما این روزها به آمارهای حوادث رانندگی دقت کرده‌اید؛ تنها در کمتر از یک هفته تعداد زیادی جان خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی هم معلول و مصدوم شده‌اند. و تراژیک‌تر از آن این که میزان مرگ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی کشورمان برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است. آیا این آمار دهشتناک نیست؟»

عجله رئیس‌جمهور برای اعلام کاهشی بودن حوادث رانندگی: «با اعلام پلیس حوادث کاهش داشته است»/ سخنگوی پلیس: «آمار تصادفات دهشتناک است»

مرگ‌ومیر حوادث جاده‌ای در ایران برابر با کل اروپا

به نمودار زیر توجه کنید، این نمودار مقایسه آمار تلفات جاده‌ای در ایران با اتحادیه اروپا است. رضا امیدی، جامعه‌شناس با انتشار این نمودار در صفحه شخصی خود در تلگرام (سیاست‌گذاری اجتماعی) نوشت: «میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران تقریباً به اندازه کل اروپا است. جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر و جمعیت اروپا حدود ۷۵۰ میلیون نفر است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ تعداد خودرو در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران حدود ۱۸۳ دستگاه و در اروپا حدود ۵۰۰ دستگاه است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۳ نفر است. در این شاخص ایران در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا جزو پنج کشور با بدترین وضعیت است؛ پس از عربستان، یمن، عراق، و لیبی. در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه هم ایران جزو ۱۰ کشور با بدترین وضعیت در این شاخص است.»

امیدی نوشته که: «بدیهی است متغیّرهای زیادی نظیر کیفیت خودرو، وضعیت جاده‌ها، گستردگی و کیفیت حمل‌ونقل عمومی، کیفیت رانندگی، الگوی سفر، میزان سفر-کیلومتر با خودرو، و ... در این وضعیت دخیل‌اند، اما با همه این‌ها، وضعیت ایران تکان‌دهنده است.»

تعداد مرگ‌ومیرهای جاده‌ای ایران برابر با کل اروپا؛ از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۳ نفر می‌میرند/ رتبه منطقه‌ای ایران چند است؟

آمارهایی به روزهای آخر فروردین ختم می‌شود

البته برای اعلام آمارهای مربوط به فوتی‌ها باید تا روزهای بعد از تعطیلات نوروز صبر کرد، تعطیلاتی که به‌نظر می‌رسد امسال با توجه به شرایط تقویم کمی هم طولانی شود. مثلاً سال گذشته در روزهای آخر فروردین بود که پزشکی قانونی اعلام کرد: «از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲، هزار و ۱۶۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    156 5
    آقای رئیسی هست دیگه ، چیکار میشه کرد !؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      49 5
      بسته فشرده آمار اشتباه هستن دیگه
  • محسن IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    160 4
    متأسفانه بیان اینگونه حرفها و آمار بدون سند و مدرک و بی پایه و اساس از طرف رئیسی طبیعی شده، ودیگه هیچ اعتماد و اعتباری در بین اغلب مردم براشون نمونده!؟
  • US ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    137 5
    چرا هیچ ارگانی به حرفهای خلاف واقع مسئولان عکس العمل نشان نمیدهد؟!!
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    54 5
    عجبببببببببببب
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    112 2
    مثل کارهای دیگه شون میخوان اینم لاپوشونی کنن
  • تاریخ IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    126 3
    ما زیر بار تورم کمرمان خرد شده است و امیدهایمان به یک زندگی شرافتمندانه و عزتمند کاملا رنگ باخته است ولی سردمداران تورم و فقر، ادعای کاهش نرخ تورم دارند!!!! اینکه دولت آمار را به نفع خود دستکاری و تفسیر کند ید طولانی دارد همین توهم ها سبب شده است که کلیه شاخصه های مرتبط با حکمرانی به شدت سقوط کنند بگونه ای که در اکثر قریب به اتفاق آنها راه بهبود و بازگشتی هرگز متصور نیست.
  • هادی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    107 3
    اینا مهم نیستند، مسئله اصلی حجاب هست
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    121 1
    چیز جدیدی نیست! خب ایشون عادت داره چیزای بد رو مثل تورم کاهشی جلوه بده!
  • بختیاری IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    74 2
    این هست لطف خودرو سازان داخلی
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    54 3
    سلام‌پلیس‌راهنمایی‌و‌رانندگی‌در‌خیلی‌از‌موارد‌بدون‌دلیل‌جریمه‌می‌کنند‌این‌اتفاق‌برای‌خود‌من‌اتفاق‌افتاده.سریع‌برگه‌هاشون‌می‌نویسند‌میگیرن‌ می‌خوابند،اگه‌ممکن‌رسیدگی‌کنید‌خیلی‌های ‌دیگر‌رو‌دیدم‌که‌الکی‌جریمه‌میشن
  • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    68 3
    بدون هیچ کاری فقط جریمه ها را بالا برید تا درست شود همانطور که مملکت درست شد
  • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    14 10
    تمامی گواهینامه ی صادره از اول انقلاب تا کنون را باطل و خودرو هایشان را از چرخه خارج تا مرگ و میر پایین اید و امنیت در جاده ها بر قرار شود وگرنه با هر کاری نه تنها جلوی تصادفات و تلفات را نمی توانید بگیرید بلکه هر روز امارش هم بالا تر میرود
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    72 3
    رئیسی عادت داره به آمار اشتباه،و فکر میکنه امید آفرینی یعنی آمار اشتباه دادن
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    22 0
    جابجایی های بدون مطالعه و بررسی در سطوح مدیریتی پلیس احتمالا باعث کاهش بازدید و کنترل و نظارت بر ِ.....شده چون سال گذشته اینگونه رها شده نبود
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    41 0
    وقتی جاده های غیر استاندارد وخودروهای غیراستاندارد در یک کشوردر دست دو خودرو ساز قراربگیرند باید شاهد جان باختن تعداد زیادی ازانسانهای کشورمان باشیم که هرکدام سرمایه ای گران قدر برای کشور هستند به علاوه ضعیف بودن وکیفیت پایین وگران بودن حمل ونقل عمومی دربخش ریلی وجاده ای و هوایی
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    45 0
    (مرگ‌ومیر حوادث جاده‌ای در ایران برابر با کل اروپا) تو اروپا پراید سوار نمی شن
  • ناشناس IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    33 0
    باید باسرمایه گذاری های طولانی ودقیق سه عامل جاده وخودرو وآموزش رادرکشور نهادینه کرد یک ساخت جاده های با کیفیت واستاندارد دو خودروهای با استاندارد وبا کیفیت روز نه مونتاژی های چندین دهه قبل وسه آموزش ازدوران ابتدایی وآشنایان با قوانین وتوسعه حمل ونقل عمومی درتمام بخشها
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    64 1
    از وقتی رییسی اومده همه چی گل و بلبل شده!!!!
  • . IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    33 2
    کار از کار گذشت
  • بازنشسته ی تأمین اجتماعی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    39 1
    دلیل تصادف ماشین های بی کیفیت و جاده های غیر استاندارد و از همه مهمتر پول نداشتن برای خودمان و بی خیالی مسولین
  • اریا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    54 1
    اخه چه انتظاری ازاین دولت دارید، تازه امسال با توجه به تقارن با ماه رمضان مسافرتها کمتر هم شده همه امارهای این دولت همین جوری الکیه
  • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    48 1
    خودتون برا اظهار نظر دولت و رئیس جمهور ناراحت نکننین اگر غیر از این بود جای شک داشت
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    46 0
    خدارا شکر مثل تورم کاهشی شده