۹ نفر
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
از مبطلات روزه ؛ شنیدن اباطیل

مبطلات روزه، کارهایی است که روزه را باطل می‌کند. کارهایی مانند خوردن و آشامیدن، رابطه‌ی جنسی، استمنا، قی‌کردن (استفراغ)، فرو بردن تمام سر در زیر آب، رساندن غبار غلیظ به حلق، تنقیه یا اِماله با مایعات، باقی‌ماندن بر جنابت، حیض و نِفاس تا اذان صبح و نیز دروغی را به خدا یا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم و امامان علیهم‌السلام اجمعین نسبت دادن.

مُبطِل یعنی باطل‌کننده و جمع آن، مُبطِلات است و اصطلاح مبطلات روزه یا مُفْطِرات، انجام عمدی کارهایی است که نباید از روزه‌دار سر بزند که اگر شخص روزه‌دار یکی از آن‌ها را عامدانه، انجام دهد، روزه‌اش باطل می‌شود. زیرا انجام عمدی این کارها؛ خوردن و آشامیدن، آمیزش و رابطه‌ی جنسی، استمنا، استفراغ یا قی‌کردن، ارتماس یا فرو بردن تمامِ سر در زیر آب، رساندن غبارِ غلیظ به حلق، تنقیه یا اِماله با مایعات، باقی‌ماندن مرد بر جنابت تا اذان صبح، باقی‌ماندن زن بر حیض و نِفاس تا اذان صبح و هم‌چنین دروغی را به خدا، پیامبر و امامان نسبت دادن، اگر ازسوی شخص روزه‌دار سر بزند، باطل‌کننده‌ی روزه‌اش، محسوب می‌شود.

خوردن مواد غذایی و آشامیدن آب و نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها را همه‌ی روزه‌داران می‌دانند و خود را بر رعایت آن، مسؤول می‌دانند ولیکن نسبت‌ به دیگر مبطلات روزه، کم‌تر اطلاع‌رسانی شده است و صدالبته که روزه‌دار بایستی خود، بر احکام شرعی واقف و آگاه بر جزئیات آن‌ها باشد. یکی از مبطلات روزه، دروغ‌بستن بر خدا یا حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم و امامان معصوم علیهم‌السلام اجمعین است. یعنی اگر شخص روزه‌دار، نسبتِ ناروا و ناحقی را به خدا دهد یا به پیامبر خدا (ص) یا به هر یک از ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام اجمعین دروغی را نسبت دهد، روزه‌اش باطل است. هرچند نظر ناموافق هم هست و موضوع، قابل تأمل و نیازمند بحث فقهی است.

هم‌چنان‌که ملاحظه می‌شود، فقط با بستن دهان و وارد نکردن مواد غذایی و آشامیدنی به شکم خود، روزه‌دار نمی‌شویم بلکه ممکن است دهانی باز شود و دروغی به پیامبر خدا (ص) و یا یکی از امامان معصوم (ع) نسبت داده شود، این ماییم که به‌عنوان روزه‌دار باید از شنیدن اباطیل پرهیز کنیم. چراکه با تکرار شنیدن اباطیل، خودِ شنیدن اباطیل هم ممکن است از مبطلات روزه محسوب شود. هرچند نظر مخالف هم هست.

البته، غافل نشویم که گاهی شیطان، در لباس آدمی، دری را می‌زند اما از دری دیگر، تو را اغفال می‌کند. با جریان‌سازی خبری، ساخت مسجد در پارک قیطریه را توی بوق و کرنا می‌کنند تا از قرارداد چندده‌میلیون‌دلاری با چینی‌ها غافل شوی!

از گوش‌ت مراقبت کن!

مراقب شنیدن اباطیل باش!

روزه‌ات مقبول درگاه احدیت ان‌شاءالله

.............................................

*. مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر مسایل حقوقی Tajgar.reza@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =