"قولچاق" پس از دو سال ممنوعیت مجوز اکران گرفت/ استقبال مردم از آخرین اثر کارگردان فقید تبریزی

فیلم توقیف شده قولچاق (عروسک) آخرین اثر مرحوم اصغر یوسفی نژاد، کارگردان بنم تبریزی مجوز اکران عمومی دریافت کرد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فیلم سینمایی ترکی «قولچاق»(عروسک) دومین ساخته مرحوم اصغر یوسفی نژاد بود که به دلایل نامعلومی توقیف و از راهیابی به چهلمین جشنواره فیلم فجر باز مانده بود.

حال پس از حرف و حدیث های فراوان، این فیلم بعد از دو سال وقفه مجوز اکران دریافت و طی مراسمی در پردیس سینمایی ستاره باران تبریز به نمایش گذاشته شد.

مرحوم یوسفی نژاد در کلام آخر در روز پایان فیلمبرداری فیلم «عروسک» در رابطه با این سئوال که: چه تعریفی از فیلم موفق دارید، گفته بود: "فیلم خوشبخت فیلمی است که دیده شود".

یادآور می شود مرحوم اصغر یوسفی نژاد با فیلم "ائو" موفق شده بود جایزه اول سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر را از آن خود کند.

در مراسم افتتاح اکران این فیلم که با حضور عوامل و بازیگران آن برگزار شد صفیه اصلانی، همسر مرحوم علی اصغر یوسفی نژاد گفت: من آرزو می کنم که «عروسک» دیده شود، زیرا این حق مسلم خانواده استاد یوسفی نژاد و همینطور عوامل و دست اندرکاران فیلم «عروسک» و همچنین جامعه بزرگ هنری آذربایجان، مخصوصاً مردم تبریز است.

"قولچاق" پس از دو سال ممنوعیت مجوز اکران گرفت/ استقبال مردم از آخرین اثر کارگردان فقید تبریزی

علی اکبر افتخار، منتقد سینما در مورد فیلم قولچاق عقیده دارد: دیدن فیلم «قولچاق» دومین و واپسین اثر سینمایی یوسفی‌نژاد، بی‌بُغض و دریغ، دشوار است؛ بُغض برای او که رفت و فیلمش را روی پرده و کنار تماشاگران ندید و دریغ برای سینمای تبریز و آذربایجان و جامعه سینمایی کشور که از وجود یوسفی‌نژاد در بهترین فصل باردهی فکری او را از دست دادند و این هر دو، از پسِ اندوهی که او داشت از شرایط نابسامان سینما و روابط ناسالم حاکم، اندوه ِ مکرّر است.

وی ادامه می دهد: "قولچاق" همچون فیلم قبلی علی اصغر یوسفی‌نژاد، یک درام اجتماعی است که با مایه‌های طنز سیاه روابط آدم‌ها را به تصویر کشیده و روایتی از واکنش افراد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی را نشان می دهد.

این منتقد فیلم و سینما تصریح می کند: برای من «قولچاق» و «اِو» هر دو در یک راستا قرار می‌گیرند و به نظرم «قولچاق» تجربه‌ای نو و متفاوت در کارنامه‌ی سینمایی یوسفی‌نژاد نیست. موقعیت و جنس داستان عوض‌شده وگرنه روایت، اجرا و فرم فیلم، هر دو یکی است و این اتفاق آگاهانه است طبق نظر و خواستِ یوسفی‌نژاد که قرار بود با ساخت فیلم «تولد»، به کامل شدن یک سه‌گانه‌ (تریلوژی) در کارنامه او منتهی شود.

گفتنی است فیلم ترکی "قولچاق" به کارگردانی مرحوم علی اصغر یوسفی نژاد و تهیه کنندگی جلیل اکبری صحت پس از دریافت مجوز، در سینماهای کشور به نمایش درآمده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =