سیر تا پیاز سفر به شهر گل و گلاب و پایتخت فرش جهان

کاشان از شهرهای کهن و دیدنی ایران است و مقصد گردشگران داخلی و خارجی زیادی است، که برنامه‌ای برای سفر به این شهر زیبا دارند. به کاشان شهر خانه‌های تاریخی، شهر گل و گلاب، دارالمونین و پایتخت فرش جهان هم می‌گویند.

محبوبه ابوالحسنی: این شهر زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان به نام «سیلک» است که قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد. مکان‎‌هایی مثل خانه بروجردی‌ها، خانه‌ طباطبایی‌ها، خانه عباسیان و مساجد و بازار قدیمی و در مجموع معماری زیبای این شهر از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود و به همین خاطر افراد زیادی هستند که دوست دارند آن‌جا را ببینند. اگر شما هم تصمیم دارید در این روزهای باقی مانده نوروز به کاشان سفر کنید و می‌خواهید برای رفتن به آن‌جا برنامه ریزی داشته باشید، ادامه این مطلب را بخوانید.

سفر به کاشان با خودروی شخصی

فاصله تهران-کاشان حدودا ۲۵۰ کیلومتر است واگر مبدا شما تهران است، می‌توانید از جاده قم به سمت کاشان حرکت کنید. حدودا سه ساعت این مسیر طول می‌کشد که هم کم‌هزینه‌ترین روش و هم راحت‌ترین روش برای سفر به شهر گل و گلاب است.

سفر به کاشان با اتوبوس و قطار

اگر می‌خواهید با اتوبوس یا قطار به کاشان سفر کنید، همین حالا با جست‌وجوی ساده می‌توانید به سایت‌های فروش بلیط دسترسی پیدا کنید. تهیه بلیط اتوبوس از مبدا تهران به کاشان، چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. خرید بلیط قطار هم برای هر نفر حدودا از ۹۰‌هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان برایتان تمام می‌شود، که با توجه به نوع سرویس ریلی و خدمات قطارها، مبلغ بلیط‌ها تعیین قیمت می‌شوند.

سفر به این شهر تاریخی این روزها چقدر تمام می‌شود؟

اقامتگاه و هتل‌های کاشان

در کاشان اقامت‌گاه‌ها و هتل‌ها و هم‌چنین مهامنسراهای زیادی در دسترس مسافران است. شما می‌توانید به صورت اینترنی هتل رزرو کنید و یا وقتی به مقصد رسیدید مناسب‌ترین اقامت‌گاه را انتخاب کنید. معماری هتل و اقامتگاه‌های کاشان معمولا الهام گرفته‌شده از معماری زیبای شهر است. البته هتل‌های مدرن و مهمان‌سراها هم در سطح شهر هستند و می‌توانید متناسب با جیبتان، در هر کدام از آن‌ها که مایل بودید، بمانید. اقامت در مسافرخانه‌ها و مهمان‌سراها کم‌ترین هزینه را دارد. شما برای هر شب اسکان باید چیزی حدود۷۰۰ تا ۱ میلیون تومان در نظر بگیرید. هزینه هتل‌ها از شبی ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و ماندن در هتل‌های با امکانات بیشتر تا شبی ۷ میلیون تومان هم ممکن است برایتان هزینه بردارد. اسکان مسافران در اقامتگاه‌های سنتی برای هرشب حدود ۹۰۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان می‌شود.

خورد و خوراک در کاشان

میل کردنِ غذاهای محلی شهر و دیاری که به آن سفر می‌کنیم، از خاطرات خوبیست که معمولا در خاطرمان ثبت می‌شود.اگر شما هم تمایل دارید که با نام غذاهای محلی کاشان آشنا شوید باید بدانید، گوشت لوبیا ، قیمه‌ریزه، شفته، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو و اشکنه از غذاهای سنتی و معروف کاشان هستند. شما می‌توانید در رستوران‌های محلی از این غذاها نوش جان کنید، اما اگر ذائقه‌تان با غذاهای محلی کاشان جور در نیامد می‌توانید در رستوران‌های عمومی غذاهای معمول‌تری مثل کباب و خورشت و ... را هم تجربه کنید.

سفر به این شهر تاریخی این روزها چقدر تمام می‌شود؟

بازار، سوغاتی و خرید در کاشان

بازار کاشان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر برای اکثر مسافران، خرید سوغاتی و یادگاری از شهری است که به آن سفر کرده‌اند، برای خرید در کاشان پیشنهاد می‌کنیم که به بازار اصلی بروید. بازار اصلی کاشان اثری بی‌نظیر معماری دوران صفوی است. بیش از ۴۰ اثر تاریخی از جمله چند تیمچه (بازارچه)، بازار میانچال، آب‌انبار، مسجد و مدرسه، امامزاده، کاروان‌سرا و حمام در بازار سنتی کاشان قرار دارد. این بازار دو ورودی اصلی دارد، که یکی از خیابان بابا افضل و دیگری از خیابان دروازه دولت است. این بازار نسبت به بازارهای سنتی دیگر نقاط ایران کوچک‌تر است و می‌توانید به راحتی چند بار از آن دیدن کنید.

خوراکی‌های کاشان

شیرینی‌های کاشان شامل، کلوچه کاشان، حاجی بادام، باقلوای کاشان، پشمک و قطاب می‌شود. کلوچه کاشان، یکی از خوراک‌های اصلی خوان نوروزی مردم کاشان است و با آرد سبوس دار گندم تهیه می شود. حاجی بادام، نوعی شیرینی توپی است که به طور ویژه در یزد و شیراز و کاشان طبخ می‌شود، اما حاجی بادام کاشان کمی بزرگ‌تر است. باقلوای کاشان یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های کاشان است که انواع مختلف گردویی، بادامی، فندوقی و پسته‌ای و بادام هندی دارد و براساس میزان مغزی که با آن تهیه شده انواع مختلف ۷۰درصدی و ۵۰درصدی و...دارد. پشمک، هم یکی دیگر از خوراکی‌های پرطرفدار کاشانی‌ها است، که بر سر خوان نوروزیشان هم می‌گذارند. قطاب ممکن است شما را یاد شهر یزد بیندازد، اما قطاب کاشان هم نوعی خاص است که از نارگیل و شکر و بادام تهیه می‌شود و با پودر قند و خرفه تزیین می‌شود و با قطاب یزد فرق می‌کند.

گلاب، گل محمدی و عرقیجاتی مثل عرق نعنا و بیدمشک و دارچین از دیگر سوغات‌های خوراکی کاشان هستند. گلاب و گل محمدی خشک شده، در همه جای کاشان پیدا می‌شود و می‌توانید تهیه کنید. خشکباری مثل انجیر و هلو و سیب هم از دیگر خوردنی‌های خوش خراک کاشان هستند.

صنایع دستی کاشان

انواع صنایع دستی‌ها در کاشان وجود دارد، مثلا فرش یکی از معروف‌ترین صنایع دستی‌های کاشان است. این شهر به پایتخت فرش جهان معروف است. هنر فرش‌بافی در کاشان سابقه‌ای طولانی دارد و حدود یک سوم ساکنان کاشان فرش‌بافی را بلدند. فرش کاشان در میان میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است. سفالگری هم پیشینه حدود هفت هزارساله در این شهر دارد و بسیاری این شهر ر زادگاه سفالگری جهان می‌دانند. در سفر به این شهر می‌توانید انواع ظروف و تزئینات سفالی را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. گیوه نشلجی نوعی گیوه است، که د روستایی به همین نام تولید می‌شود. اگر به روستای نشلج بروید می‌بینید که کنار اکثر خانه‌ها یک کارگاه گیوه سازی وجو دارد. نمد مالی، مسگری، مشبک کاری و منبت کاری هم از دیگر صنایع دستی معروف کاشان هستند که می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را از بازار کاشان تهیه کنید.

سفر به این شهر تاریخی این روزها چقدر تمام می‌شود؟

جاذبه‌های تاریخی کاشان

اگر به این شهر زیبا سفر می‌کنید، حتما از جاذبه‌های تاریخیش دیدن کنید. باغ فین که مهم‌ترین مکان گردشگری تاریخی کاشان محسوب می‌شود، خانه‌های تاریخی مثل خانه طباطبایی‌ها و خانه عباسیان و خانه بروجردی‌ها و مسجد آقا بزرگی که بنایی باشکوه از مجموعه‌ای مسجد و مدرسه است، فقط تعدادی از دیدنی‌های کاشان محسوب می‌شوند. حمام سلطان امیر احمد، یکی از حمام‌های منحصر به فرد ایران است و تپه سیلک، تپه‌ای با قدمت هفت هزار ساله که بقایای تمدن دوران کهن کاشان است، از دیگر جاذبه‌های گردشگری کاشان هستند که پیشنهاد می‌شود حتما از همه آن‌ها دیدن کنید.

با یک حساب سرانگشتی، هزینه اقامت و سفر یک هفته‌ای یک خانواده چهار نفره به کاشان، با درنظر گرفتن حداقل روزی ۱ میلیون تومان برای خورد وخوراک و بدون محاسبه خرید سوغاتی و یادگاری از کاشان از مبدا تهران، حدودا ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان می‌شود، که نسبت به مسافرت به شهرهای دورتر هزینه‌کم‌تری محسوب می‌شود، اما تجربه‌ای شیرینی از مجموعه‌ خوراکی‌های خوش طعم، آب و هوای مطبوع بهاری و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شگفت‌انگیز ایران را برای مهمانانش به همراه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1889426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =