۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
روایتی درجه یک از عشقِ فوتبال های دنیا

اگر از شیفتگان دنیای توپ گرد هستید، احتمالاً از تماشای مستند "داستان های فوتبال"، محصول مرکز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی وحید پناهلو و با روایت متن حمید محمدی حظ وافر خواهید برد. مستند جذابی که در فصل سوم آن، داربی ها یا شهراوردهای معروف به زیر ذره بین دست اندرکاران برنامه رفته و به مرور جامعی بر پیشینه و مهم ترین اتفاقات مهم رخ داده در این شهر آوردها می پردازد. جالب اینجاست که شهرآوردهای مورد اشاره در این برنامه تنها به بازی های شناخته شده و پر بیننده ی اختصاص ندارد.

در این مستند، شما شاهد دربی کمتر شناخته شده ای همچون دربی شهر لس آنجلس میان تیم های لس آنجلس گلکسی و لس آنجلس اف سی (موسوم به ال ترافیکو!) خواهید بود و به اطلاعات دست اولی از حال و هوای فوتبال در ینگه دنیا دست خواهید یافت. نه تنها حال و هوای فوتبال که این مستند هر جا که لازم باشد به سراغ سایر ورزش ها نیز می رود. به عنوان مثال در قسمت اول (شهر فرشتگان) به بهانه ی پرداختن به اظهار نظر عجیب زلاتان ابراهیمویچ، به حضور ستاره ی مشهور ورزش بسکتبال (لبرون جیمز) در شهر لس آنجلس و اتفاقات بامزه ی رخ داده میان دو اشارات جالب توجهی می شود. این یعنی این که مهدی مافی در مقام نویسنده و البته مهدی افضل زاده به عنوان کارگردان "داستان های فوتبال" موفق شده اند از یک دربی نه چندان مشهور و مهم دنیای فوتبال، یک مستند جذاب و تماشایی بسازند. این اتفاق حتی درباره ی یکی دیگر از دربی نه چندان مشهور اسپانیا، میان رئال بتیس و سویا هم می افتد. قسمتی که در واقع یادبودی دیدنی است از آنتونیو پوئرتا، این چپ پای جوان و آینده دار باشگاه سویا که خیلی زود دنیا را ترک گفت ولی یاد و خاطره اش با درخشش کم نظیر و مرگ دراماتیکش، جاودان خواهد ماند.

با این حال اگر گمان می کنید با یک مستند صرفاً ورزشی مواجه هستید، سخت در اشتباهید. "داستان های فوتبال" در واقع یک مستند اجتماعی و جامعه شناسانه است که سعی می کند از دریچه ی فوتبال، تاریخ یک شهر یا مردمان یک سرزمین را مرور کند. این چنین است که در یکی از قسمت ها به داستان تاسیس شهر رم و در قسمتی دیگر داستان به حکومت رسیدن ژنرال فرانکو در اسپانیا به تفصیل پرداخته می شود تا ضمن تزریق اطلاعاتی قابل توجه، مخاطب کنجکاو آماده تماشا و شنیدن واقعیات دیگری از سوژه ی مورد نظر شود. اشاراتی که با استفاده از تصاویر کمیاب آرشیوی تکمیل می شوند تا مخاطب به کامل ترین شکل ممکن در جریان موضوع قرار بگیرد. مساله ای که در قسمتی که با عنوان "دیوانه از قفس پرید" به نمایش در آمده، به بهترین شکل ممکن اتفاق می افتد. جایی که قصه ی دردناک کشیدن دیوار در شهر برلین و عذابی که هوادارانی چون "هلموت" برای تماشای بازی های تیم محبوبشان متحمل شدند را روایت می کند. هوادارانی که پس از فرو ریختن دیوارهای شهر، قدر با هم بودن های فوتبالی را بیش از هر کجای دنیا دانستند و به بهانه ی تماشای دربی شهر برلین، فضایی ساختند برای دهن کجی به سیاستمداران و لذت بردن هر چه بیشتر از شادی های جمعی.

یک بعد دیگر "داستان های فوتبال" پرداختن به متن و حواشی ستاره های فوتبال است. ستاره هایی نظیر جوزپه جانینی (ملقب به شاهزاده ی رم) و پل گسکوین، یاغی معروف انگلیسی که این آخری دو قسمت مهم از این مجموعه را به خود اختصاص داده است. بازیکنی که چه در دربی معروف شهر لندن (میان تاتنهام و آرسنال) و چه در دربی نفسگیر شهر رم (بین تیم های لاتزیو و رم) و حتی در دربی شهر گلاسکو (میان رنجرز و سلتیک) نقشی کلیدی داشته است و یکی از دربی بازهای معروف دنیای فوتبال محسوب می شود. در مستند "داستان های فوتبال" ضمن بررسی حضور او در این لیگ های معتبر ورزشی، این فرصت دست می دهد که به زندگی شخصی و حواشی گاه پررنگ تر از متن این ستاره ی ورزشی نیز پرداخته شود تا علاقه مندان فوتبال با زوایای کمتر دیده شده ای از وی آشنا شوند.

با این حال تنها بازیکنان نامدار دنیای فوتبال نیستند که در قالب این مستند ورزشی به تصویر در آمده اند. این مستندی است که حتی از دروازه بان نه چندان شناخته شده ای به نام فرانکو آرمانی آرژانتینی نیز به سادگی عبور نکرده و بیوگرافی جذابی از اتفاقات مهم دوران فوتبالش ارائه می کند. اتفاقاتی که نام او را در تاریخ باشگاه ریور پلاته جاودانه کرده است. اتفاقاتی که شاید متاثر از امدادهای غیبی بوده است که در بخش تاثیرگذاری از این مستند به آن اشاره می شود.
همانطور که اشاره شد مهم ترین حسن مستند "داستان فوتبال" این است که دوربینش را به اقصی نقاط جهان برده و تصاویر بکری از عاشقان مستطیل سبز ارائه می کند. یکی از این تصاویر مربوط به دربی پرهیاهوی کشور مراکش میان تیم های الرجا و الوداد است. از تماشایی ترین بخش های آن می توان به همخوانی گسترده ی هواداران تیم الرجای کازابلانکا در حمایت از آرمان های مردم فلسطین اشاره کرد. جایی که بار دیگر ثابت می شود فوتبال چیزی فراتر از یک ورزش است. یک پدیده ی منحصر بفرد که تا عمق جان افراد نفوذ می کند و می تواند تاثیرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گسترده و دامنه داری را بر جای گذارد.

245245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1889489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =