گزینه مناسب برای انتقام‌گیری از اسرائیل/ آیا ایران به سبک اربیل تلافی می‌کند؟

واکنش های بین المللی به حمله تروریستی اسرائیل علیه ساختمان کنسولگری ایران در سوریه می تواند در تصمیم تهران برای انتقام گیری موثر باشد. نیازی به گفتن نیست که منطقه امروز شبیه به انبار باروت شده است. تا زمانی که اقدامات اسرائیل به سرعت مهار نشود، بدترین اتفاق ممکن است هنوز در راه باشد.

ابوالفضل خدائی: روز سیزدهم فروردین ماه بود که روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد. اتفاقی که باور کارشناسان در آینده تحولات منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت و ایران در این مورد سکوت نخواهد کرد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند که جنگ مستقیم با اسرائیل به هیچ وجه به نفع ایران نیست و پا گذاشتن به این عرصه تنها با جنگ با اسرائیل تمام نمی شود و درگیری می تواند گسترش پیدا کند و سایر بازیگران مانند امریکا را هم درگیر کرده و نه تنها وضعیت ایران بلکه وضعیت منطقه را هم دچار تغییراتی بکند. به باور دیگر تحلیگران به نظر می رسد که اسرائیل سازمان ویژه ای را برای رصد تمامی پاسداران و ایرانیانی که به سوریه و لبنان تردد می کند بوجود آورده است و در هماهنگی و با توافق و تمایل آمریکا به دنبال ترور تمامی آنهاست. نکته مهم در این مساله خلاصه می شود که تل آویو باید مطمئن شود که هیچ جنایتی بدون پاسخ نمی ماند، اما نباید با واکنش فوری خیال او را از مجازات در دراز مدت راحت کرد. بهترین پاسخ مدبرانه آنست که اسرائیل انتظار دریافت آن را نداشته باشد.

گزینه مناسب برای انتقام‌گیری از اسرائیل/ آیا ایران به سبک اربیل تلافی می‌کند؟

اندیشکده کارنگی در تحلیلی در خصوص حمله تروریستی اسرائیل به ساختمام کنسولگری ایران نوشت: واکنش های بین المللی به این حمله از جمله عواملی است که می تواند در روند تصمیم ایران برای انتقام گیری موثر باشد و در این بین واکنش شدید دیپلماتیک جامعه بین‌الملل و به طور خاص از سوی ایالات متحده در این مرحله ضروری است. اسرائیل تاکنون، با مصونیت ظاهری، غزه را ویران کرده، بیش از ۳۳هزار فلسطینی را کشته، به بیمارستان ها، مراکز آموزشی، آرشیوهای عمومی و دیگر زیرساخت های غیرنظامی حمله کرده است، و همچنین تعداد زیادی از کارکنان سازمان ملل، تقریبا صد خبرنگار و هفت امدادگر بین المللی را از بین برده است. اقدامات این رژیم منطقه را به سمت مسیری تشدید کننده سوق داده که می تواند آن را به آتش بکشد و ایالات متحده را به یک درگیری عمومی بکشاند که بارها اعلام کرده خواهان آن نیست.

در این بین به نظر می رسد سیاست «آغوش خرس» دولت ایالات متحده در قبال غزه که در آن بایدن برای کنترل بهتر نتانیاهو تلاش می کند شکست خورده است. حمله به کنسولگری ایران همچنین بازتابی از این موضوع است که چگونه درگیری در غزه به تغییر قوانین جنگ و همچنین کاهش آستانه پذیرش جامعه بین‌المللی کمک کرده است. از طرفی این مسائل به خوبی می تواند نشان دهنده یک میخ تعیین کننده در تابوت نظم بین المللی مبتنی بر قوانین باشد.

پاسخ ایران همچنین تعیین خواهد کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. در گذشته، اقدامات تلافی جویانه ایران برای حملات علیه پرسنل آن بر حمله به تأسیسات اسرائیلی خارج از اسرائیل، مانند پایگاه موساد در اربیل، عراق، در ژانویه ۲۰۲۴ متمرکز بود. این واکنش در راستای سیاست پرهیز از یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه بود. ایران همچنین نشان داده است به دنبال تحریک نیروهای آمریکایی در منطقه و در کشورهایی چون عراق و سوریه نیست. این به دنبال کشته شدن سه نظامی آمریکایی در حمله هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی مرز اردن در ژانویه گذشته صورت گرفت که حدود ۱۸۰ حمله علیه مواضع ایالات متحده بین اکتبر و فوریه ثبت شد.

نیازی به گفتن نیست که منطقه امروز شبیه به انبار باروت است. تا زمانی که اقدامات اسرائیل به سرعت مهار نشود، بدترین اتفاق ممکن است هنوز در راه باشد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 5
    فقط اربیل
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 4
    باید مراکز بزرگ نظامی در داخل اسرائیل مورد هدف ناگهانی و مؤثر قرار گیرد تا توان نظامیش بشدت کاهش یابد.
  • فلفل DE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 2
    ایران در دام صبر استراتژیک که غربی‌ها برایش درست کرده افتاده
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    4 1
    اربیل پدافند هوایی ندارد.عملیات نظامی در اربیل که منطقه ای بی صاحب و بدون پدافند از لحاظ ارزش نظامی چندان معتبر نیست
  • یعقوب IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 1
    انتقام سخت و دندان شکن یا پاسخ مدبرانه. ؟
  • احمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    13 0
    به نظرم باید نرمش قهرمانانه باید نشون داد