شکل‌گیری اتحادهای سیاسی جدید در قفقاز/ برنامه‌ها در منطقه ممکن است دستخوش تغییر شود/ نگرانی آذربایجان و ترکیه

همانطور که مشخص است، جنگ قره باغ علیه ارامنه و تقویت بیشتر آذربایجان، که کنترل کامل منطقه را تضمین می کرد، تأثیر قابل توجهی در سطح محلی و خارج از قفقاز جنوبی داشت و به کانون اصلی درگیری ژئوپلیتیکی بین غرب و روسیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نظر می‌رسد که مناقشات قره باغ تأثیرات قابل توجهی بر معادلات داخل و خارج قفقاز جنوبی داشته است. اکنون، این منطقه‌ به کانون اصلی درگیری ژئوپلیتیکی بین غرب و روسیه مبدل شده است. با این حال هند، بزرگترین کشوری است که در شرایط فعلی، بیشترین تلاش‌ها را برای ورود به معادلات قفقاز داشته است.امروز، هند نگران تقویت اتحاد بین آذربایجان، پاکستان و ترکیه است که این اتحاد در جریان جنگ گذشته قره باغ شکل گرفت. دهلی این اتحاد را تهدیدی برای منافع خود می‌بیند و به همین دلیل به گسترش روابط دوجانبه خود با ارمنستان روی آورده‌است. از طرفی، خاطرنشان می‌شود که ایروان در تلاش است تا به وابستگی خود به مسکو پایان دهد. دهلی نو نه تنها به تامین کننده اصلی تسلیحات برای ارمنستان تبدیل شده است، بلکه در حال گفتگو با ایروان برای توسعه همکاری در زمینه های دیگر نیز است. با این وجود، هند صرفاً به روابط دوجانبه با ارمنستان بسنده نکرده‌است و همچنین در حال بررسی مشارکت های چندجانبه در این منطقه است. به عنوان مثال، امروزه کارشناسان هندی به طور فزاینده ای در مورد چشم انداز اتحاد سه جانبه میان هند، ایران و ارمنستان بحث می کنند. تعمیق اتحاد نظامی-سیاسی آذربایجان با پاکستان و ترکیه و تقویت نقش آنکارا در قفقاز جنوبی باعث نگرانی یونان که در سال های اخیر شروع به تعمیق روابط با ارمنستان کرده است نیز شده است. این واقعیت که یونان و هند به یک اندازه نگران نقش فزاینده ترکیه در منطقه هستند، چشم اندازهای مشخصی را برای تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای بین هند، ارمنستان و یونان ایجاد کرده‌است. ماهش رنجان دباتا، کارشناس هندی، معتقد است که این اتحاد به عنوان یک نیروی موازنه در برابر محور آذربایجان-ترکیه-پاکستان در منطقه عمل می‌کند، اتحادی که بعید است روسیه را خشنود کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: ارمنستان و هند بلافاصله پس از جنگ قره باغ کوهستانی و نزدیکی ترکیه و پاکستان در مورد کشمیر، قراردادی را برای تامین تسلیحات امضا کردند.

این کارشناس افزود: دهلی نو و ایروان همکاری های سودمندی دوجانبه برقرار کرده اند و هند بازار صادرات تسلیحات خود را گسترش می دهد و ارمنستان به سلاح های دفاعی دست می یابد. هند و یونان در مخالفت با اتحاد نظامی ـ سیاسی آذربایجان با ترکیه و پاکستان محورهایی ایجاد کردند.

ماهش رنجان دباتا گفت که توافق بین جمهوری آذربایجان و پاکستان برای تامین جنگنده های جی اف-۱۷ تندر چین و پاکستان به باکو بر همکاری امنیتی ارمنستان و هند نیز تأثیر می گذارد.

این کارشناس علوم سیاسی هند در عین حال به اهمیت افزایش حجم مبادلات تجاری سالانه بین ارمنستان و هند که به یک میلیارد دلار رسیده است، اشاره کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند به زودی به ارمنستان سفر کند. این گام روابط ارمنستان و هند را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

لازم به ذکر است که روسیه به طور علنی از افزایش فعالیت هند در منطقه ابراز نارضایتی نکرده است، حتی اگر هند نیز به تامین کننده اصلی تسلیحات ارمنستان تبدیل شده است. در حال حاضر، توجه مسکو بر توقف برنامه های غرب برای "اخراج روسیه از قفقاز جنوبی" و استفاده از ارمنستان به عنوان سکوی پرشی متمرکز شده است.

با این حال، از آنجایی که ایروان حداقل وابستگی خود به مسکو را از بین می برد و یکی از اهرم های نفوذ خود را تضعیف می کند، روسیه نمی تواند از حضور دهلی نو در قفقاز جنوبی راضی باشد.

امکان حضور هند به عنوان ضامن امنیت ارمنستان را نیز باید در نظر داشت که هم اکنون در محافل کارشناسی مطرح شده است. منافع مسکو و دهلی نو در قفقاز جنوبی اساساً ناسازگار می شود.

کریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب

اما باید توجه داشت که علاقه هند به منطقه فراتر از تقویت اتحاد آذربایجان، ترکیه و پاکستان است. قفقاز جنوبی منطقه ای حیاتی است که هند قصد دارد از طریق آن یک کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب (INSTC) ایجاد کند که به آن اجازه می دهد از طریق فلات ایران که از دره رود سند تا رود هند امتداد دارد با اروپا و روسیه ارتباط برقرار کند. از شرق تا بین النهرین در غرب.

برای تکمیل این مسیر مواصلاتی، هندی ها باید از شمال غرب ایران از طریق قفقاز جنوبی به روسیه یا دریای سیاه خط آهن بسازند. دو احتمال وجود دارد: راه آهن از طریق جنوب ارمنستان یا در امتداد سواحل خزر از طریق آذربایجان.

تحلیلی که اخیرا توسط اوراسیا ریویو منتشر شده است می گوید که قبل از جنگ ۴۴ روزه، هند گزینه دوم را ترجیح می داد. با این حال، پس از پیروزی آذربایجان، هند مسیر عبور از ارمنستان را امن تر و سودآورتر در نظر گرفت.

نگرانی آذربایجان و ترکیه

همزمان، هند نظاره گر مخالفت ارمنستان با کریدور زنگزور است. احتمال وقوع جنگ بر سر این موضوع بین باکو و ایروان که برنامه ریزی راه آهن هند و ایران در این منطقه را به خطر می اندازد، منتفی نیست.

اگر درگیری نظامی رخ دهد، با افزایش نگرانی آذربایجان و ترکیه در مورد دخالت طرف های ثالث، برنامه ها برای منطقه ممکن است تغییر کند.

منبع: greekcitytimes

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =