واکنش شهید صیاد شیرازی به اعلام خبر فرماندهی‌اش از رادیو

امیر غلامحسین دربندی از همرزمان شهید صیاد شیرازی می‌گوید: شهید صیاد مهر ماه ۱۳۶۰ در مأموریت بوکان بود که از رادیو اعلام کردند، به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «امیر غلامحسین دربندی» از همرزمان شهید صیاد در دوران دفاع مقدس بود که همدیگر را در جبهه می‌دیدند اما ارتباط نزدیکی باهم نداشتند. بعد از جنگ تحمیلی و از سال ۱۳۷۰ شهید صیاد، هیئت معارف جنگ را راه‌اندازی کرد و از امیر سرتیپ دربندی دعوت به همکاری شد. امیر دربندی تا زمان شهادت در کنار شهید صیاد بود. در بیست و پنجمین سالگرد شهادت سرلشکر «علی صیاد شیرازی»، روایت امیر دربندی از مدیریت و روحیات شهید صیاد را می‌خوانیم.

روزی که شهید صیاد فرمانده نیروی زمینی ارتش شد

شهید صیاد در مأموریت پاکسازی بوکان بود که از رادیو اعلام کردند، با حکم امام خمینی(ره) صیاد شیرازی به عنوان فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد. رزمندگان آمدند و به صیاد تبریک گفتند، شهید صیاد که در جریان نبود، گفت: «عملیات که هنوز تمام نشده است، تبریک برای چیست؟» همرزمانش قضیه فرماندهی‌اش را گفته بودند. شهید صیاد وقتی این خبر را شنید، روی همان سنگ‌ها و میان کوههای بوکان به سجده افتاد و از خدا استمداد در این مسئولیت بزرگ کرد.

صیاد به مردم گفت بگویید «ارتشی، سپاهی، یک لشکر الهی»

یکی از اقدامات مهم شهید صیاد شیرازی، ایجاد وحدت بین نیروهای سپاه و ارتش بود. او در این زمینه خیلی تلاش می‌کرد تا نیروهای ارتش و سپاه را بهم نزدیک کند؛ حتی او بعد از انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی ارتش، می‌خواست قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی کند، وقتی دید که مردم شعار می‌دهند : «ارتشی، سپاهی، دو لشکر الهی» گفته بود، این شعار اشتباه است، بگویید: «ارتشی، سپاهی، یک لشکر الهی».

واکنش شهید صیاد شیرازی به اعلام خبر فرماندهی‌اش از رادیو

راه‌اندازی اولین قرارگاه مشترک سپاه و ارتش

اوایل جنگ تحمیلی، قرارگاه ارتش به دستور بنی‌صدر در عمق زمین کارخانه‌ای در دزفول بود. شهید صیاد بعد از رفتن به اهواز به شهید منفردنیاکی دستور داد که یک قرارگاه مشترک سپاه و ارتش در نزدیکی خط مقدم آماده کند. ۴۸ ساعت بعد شهید منفردنیاکی فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز به شهید صیاد اعلام کرد که قرارگاه آماده است. این قرارگاه که قرارگاه کربلا نام گرفت، اولین قرارگاه مشترک سپاه و ارتش بود که به دستور شهید صیاد راه‌اندازی شده بود.

شهید صیاد می‌خواست رفتارش مانند فرماندهان صدراسلام باشد

یکی از روحیات شهید صیاد، اخلاص و تواضع‌اش بود. در عملیات‌ها به نظرات دیگران اهمیت می‌داد و از آنها مشورت می‌گرفت. شهید صیاد حتی نظرات یک سرباز را با دقت گوش می‌داد؛ در حالی که تصمیم‌گیری نهایی با خودش بود.

شهید صیاد بعد از اینکه فرماندهی نیروی زمینی ارتش را بر عهده گرفت، نزد علما از جمله مرحوم حجت‌الاسلام علی رجبی‌دوانی که از محققان تاریخ صدر اسلام بود، می‌رفت تا از او درباره نحوه فرماندهی در صدر اسلام پرس‌وجو کند.

شهید صیاد صفات فرماندهان صدر اسلام از جمله مالک‌اشتر، عمار و مقداد را بررسی می‌کرد و برایش اهمیت داشت که روحیاتش را به فرماندهان صدر اسلام نزدیک کند؛ ضمن اینکه این صفات فرماندهان صدر اسلام را به نیروهایش انتقال می‌داد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893222

برچسب‌ها