۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
علائم جدی اختلال در عملکرد کلیه

نقش اصلی کلیه‌ها دفع ادرار است، اما اگر این اندام بدن دچار اختلال عملکردی شود آنگاه علائمی در دفع بروز می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، کلیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های بدن، در حفظ تعادل همه دستگاه‌های بدن تاثیر گذار است؛ در هر شبانه روز ۱۷ هزار لیتر خون وارد کلیه می‌شود و ۱۷۰ لیتر آن، توسط کلیه فیلتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:علائمی نظیر تکرر ادرار، افزایش یا کاهش حجم ادرار نسبت به میزان معمول؛ خون در ادار، احساس فشار یا دفع ادراربه سختی، تیره شدن رنگ ادرار، شب ادراری، ادرار کف آلود از جمله علائمی است که نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه‌ها است.

تنظیم حجم مایعات و الکترولیت‌های بدن، دفع مواد سمی، کنترل فشار خون، کنترل اسید و باز، دفع داروها و همچنین تولید هورمون اریتروپویتین نام برد.

هورمون اریتروپویتین نقش مهمی در خون سازی بدن دارد، این هورمون در داخل کلیه‌ها ساخته می‌شود، اگر فردی دچار اختلال عملکرد کلیه‌ها شود، به طور قطع در تعداد سلول‌های خونی وی تأثیرگذار است و او را به سمت کم خونی هدایت می‌کند.

صدراله محرابی پیش از این گفته بود: در فصل سرما، از قرار گرفتن در معرض سرما خودداری و از لباس‌های گرم استفاده کنید و مایعات گرم بیشتر بنوشند.

این جراح و متخصص کلیه و فوق تخصص لاپاروسکوپی، تصریح کرد: ایجاد درد کلیه به دلیل سرما پایه و اساس علمی ندارد، چون سرما باعث منقبض شدن عضلات دور کلیه شده که منشا داخل کلیوی ندارد.

دکتر محرابی اضافه کرد: برخی از بیماران کلیوی تصور می‌کنند قرار گرفتن در معرض سرما باعث بروز درد کلیه در آنها می‌شود در صورتی که این امر پایه و اساس علمی ندارد، در فصل سرما با تحریک سیستم سمپاتیک خودکار در افراد عادی تکرر ادرار، سوزش ادرار افزایش پیدا می‌کند که کاملا عادی است و نشانگر بیماری کلیوی نیست.

محرابی با بیان اینکه سرما باعث ایجاد احساس درد در پهلوها می‌شود و بیماران به اشتباه از آن به درد کلیه یاد می‌کند، اظهار کرد: نفروپاتی کلیه به علت رسوب آنتی بادی نوع A، تنها بیماری کلیوی است که سرما باعث ایجاد و یا تشدید درد در آنها می‌شود.

همچنین یک متخصص ارولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: مصرف لبنیات در حد اعتدال در مبتلایان به سنگ کلیه مفید است، اما افراد از تاخیر در درمان این عارضه خودداری کنند.

سعید آراسته افزود: عواملی مانند جنسیت، وجود سابقه خانوادگی، سن، مصرف کم آب، آب و هوای گرم، تعریق زیاد و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات متابولیکی در پیدایش سنگ کلیه دخالت دارند. به طوری که مردان در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

او اظهار کرد: با مصرف نمک زیاد درصد اشباع ادرار تغییر می‌کند و احتمال سنگ سازی افزایش پیدا می‌کند، متاسفانه ایران روی کمربند سنگ کلیه قرار دارد؛ در مطالعه‌ای که سال‌های قبل انجام شد نشان داده می‌شود این عارضه در مناطق غربی و جنوبی کشور از شیوع بالایی برخوردار بود. اخیرا نیز پژوهشگران آمریکایی توانستند با استفاده از یک فناوری جدید، سنگ کلیه را با درد کمتری نسبت به درمان‌های فعلی، درمان کنند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =