دولت لایحه بودجه 91 را به صورت انقباضی تدیون می کند؟

علی پاکزاد: از سال 84 تا سال 91 حجم بودجه عمومی دولت 3.2 برابر شده و از حدود 57 هزار میلیارد تومان به رقمی بیش از 183 هزار میلیارد تومان رسیده است.
بودجه عمومی دولت که مشتمل است بر بودجه جاری و عمرانی در سالهای اخیر با سرعتی فراوان افزایش پیدا کرده است و تنها در مقطع 1385 و 1388 نرخ رشد بودجه در حدود 3 درصد بوده است و در باقی سالهای دوره مورد بحث بالای 20 درصد رشد سالانه بودجه عمومی را شاهد بوده ایم.
متوسط نرخ رشد بودجه عمومی طی سالهای 85 تا 90 معادل 21 درصد بوده است ولی به نظر می رسد در سال 91 بودجه دولت در حدود 8 درصد رشد متوقف خواهد ماند و در نهایت از حدود 167هزار میلیارد تومان به 183 میلیارد تومان می رسد.
نگاه به مقاطعی که نرخ رشد اقتصادی پایین بوده است نشان می دهد دولت در زمانهایی که دچار بحران اقتصادی بوده است تلاش کرده است از افزایش بودجه عمومی جلوگیری کند و ناچار به تنظیم انقباضی بودجه بوده است.

 


البته لایحه بودجه هنوز نهایی نشده است و چون هنوز بودجه بررسی بودجه دستگاهها در کمیته بودجه معاونت های ذیربط ریاست جمهوری ادامه دارد به نظر نمی رسد دولت بتواند لایحه را زودتر از دی ماه به مجلس ارایه کند.
در حال حاضر تمامی ارقام بودجه عمومی در حال محاسبه بر اساس نرخ رشد 8 درصدی است ولی هنوز هیچ جمع بندی از بودجه تهیه و تنظیم نشده و این در حالی است که قرار بود لایحه بودجه در ابتدای آذرماه نهایی شود.
با در نظر گرفتن طولانی شدن تاخیرهای هر ساله دولت در ارایه لایحه این روش به یک سنت برای تحت فشار قراردادن مجلس جهت کمترین اعمال تغییرات در بودجه بدل شده است. البته از سوی دیگر می توان این مسئله را یکی از نتایج اقدام غلط دولت در انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که یکی از تبعات آن همین آشفتگی سیستم بودجه نویسی و نتیجه بعدی تضعیف سیستم نظارتی دولت بر نحوه عملکرد دستگاهها و اجرای مفاد بودجه بوده است.
/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 0
    بهتره بگیم 180000 میلیاردی!!1!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    20 0
    بنده خدا خاتمی که با بوجه کم کشور را اداره می کرد.